Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Martin Jesný

My sme mladí chemici

26.01.2011 | Martin Jesny

Firmy za euro sa netreba báť, ak zmení aspoň pohľad niektorých vedátorov na podnikanie

  • Tlačiť
  • 2

Slovenská akadémia vied by mohla dostať právo majetkovo vstupovať do firiem. Ak by to bol prvý krok v premyslenej systémovej zmene, ktorá by skončila niekde pri funkčnej komunikácii vedcov s firemnou sférou a posunom poznatkov do praxe, bolo by to skvelé. Kiež by to tak bolo.

Či sú „obchodné spoločnosti kľúčom k tomu, aby mohla SAV prepojiť výskum s praxou,“ ako z pozície predkladateľky tvrdí poslankyňa parlamentu Tatiana Rosová, by potom ukázala prax. A nie dlhá a neplodná diskusia s akademikmi.

Kto pozná podtatranskú podnikateľskú mentalitu vzťahov s verejnými inštitúciami, pochopí prečo musela T. Rosová okamžite odpovedať na otázku, či sa neotvorí cesta pre tunelovanie verejných peňazí. Otázka ani nemusela naznačovať nečestnosť vedcov. Skôr otvára  otázku, do akých firiem by SAV vlastne vstupovala. Väčšine tunajších pracovníkov vedeckých inštitúcií pri vyslovení slova „firma“ či „komerčný“ naskáču úprimné vyrážky.

Než riešiť kto sa vlastne snaží „firemnú subjektivitu“ SAV presadiť, treba riešiť  nastavenie parametrov. Ešte raz. V premyslenom systéme možno čistotu ošetriť pomerne ľahko - vymedzením druhov majetku, ktorý by SAV mohla vkladať. Alebo ak by SAVka vstupovala do firiem cez dostatočne transparentnú entitu, ako to riešia popredné svetové univerzity. Je to otázka parametrov. Na tom, že spolupráca, či aspoň komunikácia s firmami patrí medzi najdôležitejšie zadania pre slovenských vedcov, to nemení nič. Či bude na konci spolupráca s priemyslom ukáže čas. Je to hra s neistým koncom aj bez pýtania sa, či slovenská veda vie niečo, čo by firmy radi mali.

Pre zmenu premýšľania ľudí vo vede by mohol byť možno aj funkčnejší iný nedávny nápad zvnútra vládnej koalície. Návrh na možnosť založiť eseročku s imaním jedno euro. Ak by mali niektorí mladí ľudia, pre ktorých bola univerzita alebo SAV jediná organizácia, v ktorej bádali, získať odvahu a využiť svoje vedomosti v biznise, čaká ich ťažké rozhodnutie. Mladého vedátora s ochotou risknúť podnikanie môže odradiť úplná banalita – základné imanie s.r.o. vyše 6 600 eur.  Teda suma, akú si aj šikovný asistent na univerzite v hrubom naráta na plate tak za trištvrte roka. K poznatku, že začať ide aj bez konta s takou sumou, sa vystrašený vedec a nádejný podnikateľ ani nemusí dostať. Myšlienka na biznis plán nakoniec neskončí ani len v šuflíku ako nemalá časť výskumu slovenských vedcov, ale rovno v koši.

Ak by vedel, že existuje aj možnosť, skúsiť to s imaním jedno euro, riskne to . Jeho náklady budú v skutočnosti síce  vyššie, no ak to, čo vymyslel, má potenciál, zarobí na ne. Ak nie, nevadí. Krach je takpovediac posvätnou súčasťou podnikania. Aj zo Silicon Valley pozná každý ledva pár najväčších hviezd, koľko firiem tam skrachovalo, sa hádam ani neodhaduje. Vždy lepšie, než keby sa zakladatelia firiem ako HP, Cisco či Microsoft nepustili do podnikania, lebo by sa báli, či majú na drahé úradné poplatky.

 

  • Tlačiť
  • 2

Martin Jesný

Martin Jesný
  • Počet článkov: 6
  • Priemerná čítanosť: 1568
  • Priemerná diskutovanosť: 1
  • RSS blogu

O blogu

Reportér TRENDU.

Martin Jesný

Martin Jesný
  • Počet článkov: 6
  • Priemerná čítanosť: 1568
  • Priemerná diskutovanosť: 1
  • RSS blogu

O blogu

Reportér TRENDU.

Kalendár sa načítava...