Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Prečo zdravotníctvo zabíja?

08.08.2011 | Martin Filko

Diskusia (25 reakcií)

08.08.2011 | bosorka

Uvidíme, čo urobíte Vy. teraz ste tiež na "strategickej " stoličke. Váš zamestnávateľ môťe byť ten dobrý príklad :-)

08.08.2011 | Martin Filko

Mila Sona (z asociacie farmafiriem),

ale ja vidim, ze mi to pises ty, takze si pokojne tykajme ako v osobnom kontakte.

Velmi dobre vies, ze som mal nasobne vacsie moznosti to ovplyvnit vo verejnej sprave. Ale budem sa pokusat aj tak :).

m.

08.08.2011 | jatomozem

zaujímaý blog. Akože ešte nepraujete pre Pentu? Alebo Kellnera? Ak je to pravda, tak peňazí v systéme je dosť, akurát otázka stojí, že kde miznú?

08.08.2011 | grgo

Ale mám iba jednu technickú poznámku - ste si istý tým číslom 2100 nominálnych dolárov na Slovensku? Odhadom 65 miliárd nomninálnych eur deleno cca 5,4 mil obyvateľov mi dáva cca 12 000 EUR/capita, čo je pri súčasnom kurze cca $17000. 9,1% je cca 1600 USD/capita nominálnych dolárov na zdravotníctvo.

08.08.2011 | Martin Filko

takze spolu:

@grgo: je to v parite kupnej sily, potom to sedi
@jatomozem: prilis vela vapnika v chrbtici, aspon zatial. A co ma s tymto biznisom Kellner?

08.08.2011 | drdenis

Som rád za Váš príspevok. Prečítal som ho až po prispení do diskusie k blogu p.Odóra. Tak len malé doplnenie. Vy máte data k dispozícii v rámci funkcie, takže pekné.
Nadpis blogu p.Odóra doslova klame – zdravotníctvo zabíja!? – z článku to nevyplýva, maximálne hovorí o štatisticky nižšej výkonosti(úspešnosti) zdravotnej starostlivosti a aj to len v jednom z mnohých parametrov, vytrhnutom z kontextu. Existujú aj iné, bežnejšie udávané, napríklad úmrtnosť novorodencov. V porovnaní s Českou rep. sme vždy zaostávali a aj zaostávame. Vo viacerých parametroch však dochádza k približovaniu (ale to sa do blogu nehodílo…). A p. Odór si pomáhol štandardnou barličkou respektíve drobným(veľkým) klamstvom: na zdravotníctvo dávame viac ako v Českej republike. Veru hej – v relatívnych číslach v pomere ku HDP. Tak ja pridám iné čísla: Total expenditure on health, /capita, US$ purchasing power parity: CZ 1781 SK 1770, Public expenditure on health, /capita, US$ purchasing power parity: CZ 1470 SK 1199. rok 2008, zdroj OECD 2011 (novšie data nie sú k dispozícii) http://www.oecd.org.... A to si ešte češi nepestujú z verejného zdravotného poistenia súkromných rozdelovačov. Takže príspevok p.Odóra neberiem – je to propaganda a odpad. Smutné, že naša vláda má takýchto poradcov. Pán Filko Váše príspevky sledujem - iné, yaujímavé. Nie vždy súhlasím, ale uznávam, že sa v problematike pohybujete a vyznáte. Len vám závidim dostupné informácie.

08.08.2011 | Martin Filko

Dik za reakciu. Neviem, o akych datach, ktore mam k dispozicii v ramci funkcie, hovorite. Jednak som len obycajny uradnik v poistovni, a jednak vsetky su prave z tej linky, ktoru uvadzate aj vy vo vasom komentari.

Len s malym rozdielom: OECD Health Data 2011 maju udaje z 2009, a napr konkretne vydavky na hlavu v PPP su CZ 2108, SK 2084 USD. Vo verejnych je vacsi rozdiel, ako aj pisem v clanku, CZ 1769, SK 1369 USD.

A co sa tyka Luda Odora, velmi si ho vazim, pred 8 rokmi to bol moj prvy sef, a je to jeden z mojich oblubenych, aj ked bohuzial zriedkavych spolupracovnikov.

08.08.2011 | Marcel.Mikolasik

porovnavanie cez PPP ma zaujimave vypvoedacie schopnosti, ale aj velke obmedzenia.
Predsa ak vydavky na zdravotnictvo plynu v realnych eurach, tak PPP dolare sa s nimi nedaju porovnat. Preto nasich XY PPP dolarov v porovnani s akoukolvek krajinou ignoruje skutocnost, ze za lieky, pristroje a mzdy personalu platime skutocnymi eurami.
Aby som parafrazoval klasika transformacie, z PPPenazi sa nenajeme.
Aj preto veta "na Slovensku platíme zdravotníkom nadrevo výrazne viac než je zvykom inde" nema realny vyznam, ak si uprimne nepovieme, kolko su v kurzovych eurach ci dolaroch "fixne" naklady na prevadzkovanie kvalitneho zdravotnictva - lieky, pristroje, normalne mzdy (ktore u nas nie su).

Ale aj tu plati, ze k lepsiemu zdravotnictvu sa okrem osekania plytvania a zavedenie spravnych postupov musime "prerast" aby si ekonomika na cashove eura, ktore nam chybaju, proste zarobila.

Cashove vydavky mate cisto z oficialnych vykazov-co-payments, alebo su tam odhadnute aj uplatky a neoficialne platby? a ak su tam, aku cast z tych 25+ % tvoria?

PS pan Filko, suhlasili by ste so zavedenim 20-korunacok a objemovo ekvivalentnym znizenim napr. doplatkov za lieky? lebo na 100% by sa znizil waste a lekari by sa mohli viac venovat znizovaniu amenable mortality namiesto riesenia samoindikovanych vysetreni pseudoproblemov

08.08.2011 | Martin Filko

prrr, nie tak rychlo.

PPP je vseobecne lepsie porovnanie rovni nez cez kurz, ak nas zaujima takpovediac "fyzicky objem" sluzieb. Uznam, ak je "zdravotnicky" PPP kos iny nez "vseobecny" PPP kos (napr. je v nom viac importovanych ci vseobecne obchodovatelnych statkov), moze to viest ku skresleniam. Ale tie budu napr. v porovnani SK vs CZ ziadne, a voci OECD male.

Ale toto ma zmysel len pri nominalnom porovnani. Porovnavanie % HDP, ktore ide na zdravotnictvo, a rovnako aj podielu hotovostneho financovania na tom vobec nezavisi. Tu nemate pravdu vobec.

Co sa tyka formalnych vs. neformalnych platieb, je to nejasne. Surove data su z prieskumov prijmov a vydavkoch domacnosti, ktore robi SU SR a reportuje ich OECD. Pred par rokmi nam na SU SR hovorili, ze by tam mali byt aj neformalne platby, aj ked nie tie vyslovene kriminalne. Nech je ako chce, trend (stagnacia za Dzurindu I a za Fica, drasticky narast za Dzurindu II) je neodskriepitelny.

K vasmu P. S.: toto se teda pekne zjednodusili. Zjednodusena odpoved dvoma slovami: skor nie. Neverim na plosne dopytove riesenia. A hoci podobne ako vy vidim v slovenskom zdravotnictve plytvanie a neefektivitu, len jej velmi malu cast vidim nespravnych financnych motivaciach na strane pacientov.

10.08.2011 | Marcel.Mikolasik

Pani Filko,
z vasej odpovede a celkovo tejto diskusie vyplyva, ze argumentujete neznamou vyskou nelegalnych ci neoficialnych platieb. To nie je argument, ktory by mohol byt voditkom pre policy, lebo vobec nie je jasne, ci sme naozaj nad priemerom (ktory je asi sam zostaveny z podobne "presnych" vypoctov)

Nadalej si myslim, ze prehliadate rozdiel medzi vydavkami pocitanymi cez PPP a realnym cashom. Neozval by som sa, keby ste v clanku nesermovali 2100 dolarmi per capita bok po boku nominalneho cashoveho podielu zdravotnictva na HDP v domacej mene. SK vs CZ je to 9,1 vs 9,7%, to je rozdiel 0,6% HDP. Oprava PPP kosa na zdravnotnicky prida kolko? a aktualizacia obsahu PPP kosa na sucasny stav prida kolko? Ja hovorim tolko, ze ak napr. USA vyrobca ponuka liek alebo pristroj za 1000 USD, tak si ho lokalne zdravotnictvo kupuje za cash pocitane kurzom. No a rozdiel nasho a ceskeho HDP vyjadreny kurzovymi dolarmi je omnoho vacsi ako vyjadreny PPP dolarmi.

ad PS: ambulancie sa zaplnili ludmi, ktori si prisli len pokecat, pripadne si samoindikovali potrebu drahej diagnostiky, pripadne robia tour de poliklinika bez vstupu svojho praktickeho lekara (skoda ze zrusili vymenne listky)..lebo je to zadarmo. Pri vasom intelekte je zarazajuce, ze to nechcete vidiet. ved to musite mat v cislach aj v Unione.

10.08.2011 | Marcel.Mikolasik

"Pani" bol preklep

11.08.2011 | Martin Filko

Prepacte, ale bud vam nerozumiem, alebo nehovorite pravdu. Pololegalne platby v tom odhade OECD su, u nas aj v inych krajinach. Ludia ich platia, a ich ovplyvnenie je legitimnym cielom verejnej politiky. Data by asi mohli byt presnejsie, ale v hrubych crtach (vyrazny narast za Zajaca, medzinarodne nadpriemerny podiel odvtedy) mi pridu vcelku robustne a intuitivne spravne. Ale vsak bavme sa o tom, ako ich pripadne upravit, no konstruktivne.

SK vs CZ je to 9,1% vs 8,2%, 9,7% je priemer krajin OECD. Ako som vam uz raz pisal, pre vypocet tohto podielu je uplne jedno, ci ho pocitate cez kurzove dolare, PPP dolare, slovenske koruny alebo thajske bahty. Menovatele vam jednoducho vypadnu.

V com mate trochu pravdu, je nominalna vyska vydavkov PPP. Keby sa to prepocitalo kurzom, tak oproti krajinam OECD poklesne asi o tretinu (tzn. na uroven okolo 1500 USD na hlavu, cenova hladina bola u nas v 2009 na urovni 72% priemeru EU). Voci Cechom zostane prakticky nezmenena, vyslo by nam to o cosi VYSSIE nez cez PPP (v Cechach je lacnejsie, v roku 2009 mali len 70% priemeru EU). A len zopakujem to, co som pisal vyssie: aj kurz aj vseobecne PPP su pri porovnani nominalnych urovni vydavkov nedokonale (kurz podla mna viac), uplne korektne by bolo porovnavat specificky zdravotnicke PPP. A ako hovorim, nic by to nezmenilo na tom, ze nominalne davame na zdravotnictvo tolko, co Cesi.

Ak vas tato tema zaujima aj nad ramec nahnevaneho pisania na internete, tu najdete viac info: http://www.oecd.org...

ad PS: Jedine, co vidim je, ze pocet navstev lekara za rok je takmer dvojnasobny oproti medzinarodnemu priemeru (12,1 oproti 6,7). Nerozumiem, ako z toho vyplyva to, ze by sme mali dalej zvysovat aj tak vysoke cashove platby. Holandsko a Svedsko, krajiny z najnizsim podielom tychto platieb, maju nizke pocty navstev lekarov (2,9 a 5,7), korelacia medzi podielom hotovostnych vydavkov a poctom navstev lekara je -0,01 (teda nulova).

08.08.2011 | drdenis

že si vážite pána Odóra nemení nič na skutočnosti:
- že blog pomenoval expresívne, nepravdivo a populisticky
- že vo svojom blogu minimálne skresloval, podla mňa však doslova klamal.
A to je pre mňa diskvalifikujúce. Ako som vám písal - nesúhlasím zo všetkým, čo napíšete, ale oceňujem a uznávam, že sa neznižujete k podobným spôsobom.
P.S. a čo sa týka vlastností p.Odóra. Netvrdím, že nebol dobrý šéf, alebo odborník - osobne ho nepoznám. Možno je to fajn chlapík, ale.... Funkcia a ambície už pokazili iných šikovníkov.

08.08.2011 | salisoft

Ku cashovým platbám: nemenila sa náhodou práve v období Zajaca metodika ŠÚ SR? A vôbec, k metodike merania súkromných platieb viď K. Morvaya: http://hpi.sk/hpi/s...

Aké hotovostné platby "na drevo"? Predsa máme zdravotníctvo "bezplatné", legálna spoluúčasť je na liekoch, a na zopár výkonoch v ambulanciách, plus väčšina stomatológie. Ale z toho sa nedá vyškrabať taká cashová spoluúčasť, o akej je tu reč. Ani keď pridáme Rašiho zubné pasty a bylinkové čaje. Zostáva raz taká veľká "temná hmota". Môžeme špekulovať, že sú to úplatky/ďakovné, sponzorské, poplatky pod vylákané od pacientov pod rôznymi zámienkami,... Identifikácia týchto tokov by mohla priniesť dodatočné zdroje aj bez zvyšovanie existujúcej (fantómovej) spoluúčasti.

08.08.2011 | Martin Filko

Metodika sa menila (velkost a struktura vzorky) medzi rokmi 2003 a 2004, nie medzi 2004 a 2005, kde doplatky tiez narastali. Takze mozno je ako-tak otvorena otazka, ci to nebolo zle zmerane pred Zajacom.

A ci sa da naskrabat taka cashova spoluucast - Tomas, ty poznas niekoho z nasho okolia a generacie, ktory za porod pololegalne nezaplatil? Lebo ja nie.

A u vas na strnastke sidlia aj inessaci, myslis ze aj ti sa ozvu :)?

08.08.2011 | salisoft

Oni sú sedemnástka, od nás sa ti môže vyjadriť akurát SFPA. Inak, onedlho Prokopova.

Naškrabanie: nuž, ani to nestačí na vysvetlenie rádového rozdielu "temnej hmoty", ale áno, o tomto hovorím. Prinesme tie toky na svetlo, nech vieme, o čom sa bavíme. A kacírsky: možno sa ukáže, že kvalitná zdravotná starostlivosť nemusí byť v skutočnosti taká drahá, ako sa to vo svete informačnej asymetrie nikedy javí.

09.08.2011 | Martin Filko

Vidim tam dva momenty:

1) prinesme to na svetlo,predpokladam ze najma umoznenim plne legalnych doplatkov aj za zdravotne sluzby platene z verejneho poistenia,pripadne vyradenia niektorych sluzieb z verejneho balika.je pravdepodobne,ze by to prinieslo vacsinu sluzieb na svetlo (nielen statisticky,ale aj danovy urad by sa potesil). Na druhej strane,takmer nepochybne by to neviedlo len k preklopeniu existujucich cashovych platieb z nelegalnych a pololegalnych na legalne,ale aj k ich narastu/vzniku novych.Zavisi aj od toho,ako by sa to urobilo,ale kedze sme sa o tom bavili,obidvaja suhlasime,ze to co bolo doteraz na stole bolo dost zle.
2) pred par rokmi,mozno aj teraz by si povedal,ze to nie je bug,ale feature. Kedze je to aj politicka a eticka otazka, mozes mat v ramci svojho svetonazoru pravdu. V ramci otazky, ktpru si kladol Ludo a ja, to vsak nijako neriesi problem slabych vyslwdoov SK zdravotnictva.Odvazil by som sa tvrdit,ze skor naopak.

09.08.2011 | matushiq

Možete prosím špecifikovať odkiaľ presne (stačí presný anglický názov tabuľky v orig. dátach OECD) ste čísla čerpali? Lebo +- sedia, až na USA. Tam podľa mojho pohľadu na dáta majú USA účasť súkromných zdrojov ~50%. a nie 12-15%.

09.08.2011 | Martin Filko

Najdete to na tomto linku:

http://stats.oecd.o...

Harok "OOP payments, % tot. health exp". Nominalne cisla su zasa v "OOP payments, per capita US$PPP".

To, co vy uvadzate, nie su hotovostne platby, ale sukromne zdroje (ktore okrem hotovostnych platieb zahrnaju napriklad aj v USA vyznamne platby korporacii za svojich zamestnancov a sukromnu charitu).

Podobny osli mostik sa zvykol pouzivat za Zajacovych cias - podiel sukromnych zdrojov je (bol vtedy) podpriemerny, preto treba zvysit doplatky. To, ze doplatky boli uz vtedy medzinarodne v priemere, a rozdiel bol sposobeny neexistujucimi inymi sukromnymi zdrojmi, sa nespomenulo. Mozete si porovnat moj velmi stary prispevok, bohuzial z neho zmizli grafy:

http://blog.etrend....

09.08.2011 | bosorka

este mi dlhujes odpoved, kto su Ti mafiani z minuleho clanku.

09.08.2011 | Martin Filko

Mila Sona Strachotova zo Slovenskej asociacie farmaceutickych spolocnosti,

napriklad ludia, ktori anonymne osocuju inych na internete.

09.08.2011 | martin33

Z hladiska ozdravenia verejnych financii je predsa lepsie, ak clovek co najrychlesie zomrie ako keby mal cerpat dlhodobo zdroje zo zdravotnictva a socialneho systemu na liecbu a vyplacanie starobneho a pripadneho invalidneho dochodku.
Umrtnost na kardiovaskularne ochorenia sa tyka vacsinou ludi vo vyssom veku, ked uz maju zenit produktivity za sebou (takze spolocnost nepride o vysoke danove prijmy) a castokrat len zvysuju nezamestnanost a tlak na verejne zdroje cerpanim starobnych a invalidnych dochodkov.
Takisto umrtnost Romov na infekcne ochorenia pozitivne zlepsuje vyhlad do buducnosti na neradostnu demograficko-spolocensku situaciu suvisiacu s tymto etnikom.

09.08.2011 | bosorka

Takze sme si kvit.

09.08.2011 | alex.botev

umrtia na infarkt vyskakuju vysoko mozno aj preto, ze ked pride lekar obhliadat prave zomreleho cloveka, tak zlyhanie srdca je asi najbezpecnejsia vec, ktoru do "papierov" moze napisat, lebo tak si povedzme, co by sa trapil nad inymi diagnozami, k zivotu ho to nevrati. je to mozno trocha morbidne, no clovek je mrtvy, srdce nebije, tak asi zlyhalo...

11.08.2011 | brusicdmntov

Velmi dobre vies, ze som mal nasobne vacsie moznosti to ovplyvnit vo verejnej sprave. Ale budem sa pokusat aj tak :) .

m.

Keby som bola princezna Arabela...

t( 2 it tutti všichni společně)

P.S( neboť): Prostredie, v ktorom žijeme, pracujeme a športujeme, je také, aké si ho sami utvoríme. Netreba o tom písať ani rečniť, treba konať.
Jozef Ilčík 14. augusta 2008
Autor je konzultant( My)

Martin Filko

Martin Filko
  • Počet článkov: 16
  • Priemerná čítanosť: 8894
  • Priemerná diskutovanosť: 28
  • RSS blogu

O blogu

Riaditeľ Inštitútu finančnej politiky Ministerstva financií SR. Hra zostáva rovnaká.<br><a href="http://www.linkedin.com/in/filko">Životopis</a><br><a href="https://www.facebook.com/mfilko">FB stránka</a>