Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Matematika je krutá milenka

16.08.2011 | Martin Filko

Diskusia (29 reakcií)

16.08.2011 | api

Autor si tu mierne protirečí, by som povedal ... menší štát je áno, menej financii do zdravotníctva .. ale neznamená aj dnes viac financii v zdravotníctve viac financii pre priživujúce sa firmy? Však nakoniec o tom autor sám píše pri časti o oddĺžení. Takže čo je lepšie? Menej financii pre prižívnicke firmy a nechať aj ľuďom viac financii na daniach, nech si namiesto vydieračských firiem zaplatia lekára, alebo mať viac financii a aj napeirk tomu nemať nič, ako to je teraz? Švédskom nikdy nebudeme, ako autor píše, 40 rokov boľševizmu nám bráni v dobiehaní aj inými "divočinami" - zdivočenou morálkou nazvime to tak. Takže tu skôr vidím ako lepší variant ten menší štát, "okradnúť" jedného úradníka je ľahšie, ako milión ľudí :)

16.08.2011 | Martin Filko

Protirecim? Jednak rozumiem, ze ak chce niekto zmensit stat, musi zmensit aj zdravotnictvo. Ja teda ani jedno zmensovat nechcem, ale modu ponens zasa rozumiem.

A okrem toho, historicka skusenost mi hovori, ze skrtanie vydavkov v slovenskom zdravotnictve zvykne sekat skor maso ako slaninu...

20.08.2011 | cpa

Vidíte, a v tom vidím ja rozdiel a aj riešenie .. riešenie nie je zvyšovať výdavky, aby sa "pomenej" sekalo mäsa, ale začať sekať slaninu!! A nanajvžš je mi čudné, ak hovoríte, že máte "historickú skúsenosť" a niekde vám uniká skúsenosť, že zvýšením výdavkov to aj tak z 90% pôjde len do slaniny. To je potom ťažké argumentovať. Naopak, riešenie je práve pre tú "historickú skúsenosť" tenký štát, ktorý začne učiť ľudí zodpovednosti, aby si oni zodpovedne rozdelili peniaze tam, kde potrebujú a nie, kde im to robia bohužiaľ nezodpovední politici a s 300% maržou. Tých 300% by v pohode uživilo aj to zdravotníctvo. ale to viete, len som si nie istý, či vám nezahlievajú oči veci, ktoré v profile priznávate - riaditeľ pre stratégiu v zdravotnej poisťovni Union. Tam určite sú skôr za čo najštedrejší štát. Možno keby sa s tou stratégiuo myslelo ďalej, tak vás napadne, že ak sa menej rozkradne, bude viac pre vás ... resp. pre zdravotníctvo .. pre vás asi nie - u tenkého štátu by asi boli vynechané z veľkej časti aj poisťovne, tiež len majú často zbytočne veľkú maržu. Viete, čo považujem za najhoršie? Že zisku nie je nikdy dosť .. a čím vyšší je, tým vyšší musí byť ďalší a ďalší rok. Len takto to nejde (a kto to vedel, vedel aj o tom, že bude kríza) Otázka je, kto to bude všetko financovať? My .. vyššími daňami? Vy navrhujete vyššie dane a jediné, ktoré viete ako tak srávne vybrať sú tie z nehnuteľnosti. Ale povedzme si na rovinu, tie nemajú šancu vaše požiadavky vykryť. A akékoľvek iné vyššie zdanenie "bohatých" skončí v daňových rajoch - opäť "historická skúsenosť", ktorá vám uniká. No ale treba písať články na blog, z toho sa "najeme" :)

Inak, pridám aj poznámky k vašim niektorým reakciam nižšie .. že napr. v ČR je vyššie prerozdelenei apod ... len tak na okraj, ČR 1. sa orientuje dosť na znalostnú ekonomiku, o ktorej sa u nás len 20 rokov mudruje, ale rozmýšľať nechce nikto v tej "znalostnej" ekonomike, 2. zo SR pracuje práve veľka väčšina "znalostných" ľudí v ČR, tí, ktorí majú najnižšie náklady a produkujú najvyšší čistý zisk tak odvádzajú dane tam, podobne to je v Nemecku, my sme len montážna hala EU, je to klišovitý výrok, ale žiaľ pravdivý. A takáto ekonomika nemá a v budúcnosti bude mať stále menej prostreidkov na prerozdeľovanie, je to dané systémom a kto to doteraz nepochopil, ten na to tvrdo doplatí. Teda doplatí na to SR. (tým by sa dali pozdravovať aj všetci bratislavskí PhDr. a Mgr. s odbornosťou - psychológia a pod, s ktorou môžu zvyšovať HDP aj prerozdeľovanie maximálne v Peguot Slovakia fabrike.) Takže porovnávať tieto neporovnateľné veci je totálna hlúposť. A ja zdravo predpokladám, že to viete, takže zbytočne tu blbnete ľudí... A len tak mimochodom, už roky propagujem spoplatnenie VŠ ... lebo tam nám unikajú prachy ... na Slovensku zadarmo vyštuduje, v Nemecku či ČR či v UK odvádza dane, tomuto štátu na prerozdelenie" nevráti ani korunu a čo je najhoršie, odchádzajú práve tie profesie, ktoré produkujú to HDP s vyššou pridanou hodnotou a nízkými nákladmi. Ale toto ešte Slovensko nie je schopné pochopiť. Ja zas nie som schopný pochopiť vaše zbytočné volanie po hrubšom štáte a vyšších daniach .. žiadajte niečo zmysluplnešie a do budúcnosti použiteľnejšie...

20.08.2011 | Martin Filko

Pisete - najma na pravnicku - velmi kosato, tazko na vas reagovat. Strucne:
1) moj zakladny argument bol, ze cely stat bude za tri roky velmi maly, nie ze zdravotnictvo. Ak sa ale vraciate priamo k zdravotnictvu, rozpocet 2012 je podla mna este celkom OK, ale do 2014 to vyklesava na uz podla mna tazko udrzatelne hodnoty.
2) Mojho zamestnavatela do toho neplette. Som u neho treti mesiac, a okrem toho si nie som uplne isty, ci by niektori moji kolegovia z biznis hladiska neargumentovali skor za mensi stat a tym padom viac priestoru v sukromnom poisteni.
3) 300 percentna marza, 90% do slaniny a podobne naivity. Pozrite si prosim, na co idu verejne vydavky. Zistite, ze vacsina vydavkov su transfery typu dochodky, v principe s nulovou korupciou. Vo zvysku zlodejina a plytvanie samozrejme je (300% je ale radovo prehnane), len urobit s tym nieco nie je nic jednoduche.
4) vas pristup sa podoba lekarovi, ktory by na akukolvek chorobu odporucal amputaciu. Stat nefunguje dobre, zhodneme sa. Treba ho zmenit. Ale niektore veci robit jednoducho musi, a ine aspon podla mna robit ma. A na to holt potrebujete aj nejake peniaze. Solidarita a empatia sa velmi u nas nenosi, ale predsa len, pochybujem ze aj tych par ludi, co by si to mohli dovolit, chcu zit v gated communities, nechat si deti vozit do skoly pancierovymi autami a tazko chorych nechat zomriet alebo aspon zbankrotovat. Nehovoriac o nas, obycajnejsich smrtelnikoch. Takze zaplatit o cosi vyssie dane moze byt dokonca aj v egoistickom zaujme. Aj vo vasom egoistickom zaujme, kedze ine arguemnty by vas asi nepresvedcili,

07.09.2011 | api

Nepísala to žiadna právnička, to len na vyjasnenie, niektorí máme v práci aj iný prístup na trend a zabúdame sa prehlásiť. Ale je zaujímavé, že máte prístup k interným informáciam trendu... Zvyšok nebudem komentovať, s daniami nemám problém s vami súhlasiť, s rozhadzovaním financii bez vyriešenia diery, ktorou prepadajú súhlasiť nikdy nebudem - možno keby vám prešla Mintha by sme sa tu zbytočne neprecikávali... Inak peace a držím vám palce s presadením Minthy a výrazným zlepšením zdravotníctva, je to na prospech nás všetkých...

07.09.2011 | Martin Filko

Nie je to ziadna nekalost, kazdy bloger ma pristup k IP adrese a mailu ludi, co mu u neho komentuju prispevky. Napriklad by som mohol aj prispevky vymazat ci presunut.

Dakujem za povzbudenie, milo mi to padlo.

17.08.2011 | jakubjost

Uplne rozumiem a suhlasim s tou obavou o znizovani verejnych vydavkov.

Na druhej strane, vydavky by mali byt kryte prijmami - sucasnymi alebo buducimi. V tomto mi vsak perspektiva bohvieaka nepride. Nejaky ukrutny rast nas vzhladom na spravy z USA a Nemecka zrejme necaka, a keby aj, tak stat ma problem s jeho redistribuciou cez dane - kvoli konkurencii inych statov.

Cize ako na to? Alebo tomu rozumiem zle?

j

P.S. Ten prispevok hore, hoci nie moj, bol asi mysleny tak, ze ak mas princiaplne pripomienky k fungovaniu zdravotneho poistenia - ze sukromne firmy extrahuju v nekonkurencnom prostredi zdroje - tak bez zmeny trhu so zdravotnym poistenim bude viac vydavkov znamenat viac leakov. Ze teda system je cierna diera a do ciernej diery sa peniaze liat nemaju (asi nebolo myslene len poistenie). To len ako tlmocnictvo...

17.08.2011 | Martin Filko

Nerozumiem. Vsak zvysit dane. Za m2 bytu sa rocna dan v Bratislave rovna mesacnej v Rotterdame. A bohate fyzicke osoby maju u nas tiez sakra nizku METR. A uniky DPH, atd. atd.

17.08.2011 | jakubjost

Hej, preto sa pytam ako nato...teda, ktore dane o kolko zvysit, aky velky dopad na danovnikov a na ake skupiny danovnikov by to malo, a hlavne aky ocakavany prijem/vyber.

Nemam totiz pocit, ze problem by bol v prilisnej neochote sucasnej vlady minut viac (napr. na skolstvo, zdravotnictvo, obranu), ale skor ako sa k dost velkym peniazom dostat a zaroven netvorit velky deficit.

18.08.2011 | libertarian

"problém skor ako sa k dost velkym peniazom dostat"
- Žiadny problém. Zamestnaní ľudia platia štatu cca 70% svojho superhrubého príjmu v daniach, odvodoch, poplatkoch, v inflácii, takže ešte im 30 % zostáva. Treba im ich vziať, nech sa neprežierajú.

18.08.2011 | rincewind

nie tak celkom, cista mzda je okolo 50% superhrubej, ale inak suhlasim

18.08.2011 | grgo

Plus DPH, spotrebné dane (benzín, tabak, alkohol), miestne dane, poplatky (kolky za lajstrá) atď. Výsledok bude niekde na úrovni 60% + a kľudne môže byť aj viac ako 70%.

18.08.2011 | Martin Filko

A kolko mu z toho este po vyplate zoberie zena.

Ale nesrandujme. Verejne prijmy boli v minulom roku 33,1% HDP. Mozme sa bavit o tom, ako ich odlisne namixovat. Ale to ze su v europskom priestore sakra nizke, je tazke popriet.

18.08.2011 | pro tempore

Nepochybne. Rovnako nepochybné však je, že podiel slovenského exportu na našom HDP je v európskom priestore sakra výnimočný.

Ako nedávno napísal p. Pospíšil "slovenský daňovník neplatí dane z nejakého hypotetického HDP, ale zo svojej mzdy.

Takže môžete vypočítať, v akých desiatkach percent by sme sa museli pohybovať v hypotetickej dane z dividend, aby sme dostali verejné výdavky na priemer európskeho priestoru.

18.08.2011 | Martin Filko

Do istej miery mate pravdu, ale:
1) ine krajiny v EU maju porovnatelny podiel exportu na HDP ako my (napr. CZ, BE, HU) a vyssiu mieru prerozdelenia
2) vsak ja ani len netvrdim, ze ma miera prerozdelenia stupat, len sa pytam, ci je rozumne, aby tak radikalne klesala
3) ono tie domy nemaju velmi kam zdrhnut...

23.08.2011 | grgo

Zaiste. Len v kontexte týchto čísiel vyvstane ešte druhá zaujímavá črta slovenského štátu - vysoké zdanenie práce.

Takže tu máme štát ázijského typu skúpy na verejné služby, ale vysoké zdanenie pracujúceho obyvateľstva, ktoré môže konkurovať tomu severskému (aj to si nie som istý pri ich progresivite).

Navyše, ako som už písal k Miklošovmu blogu o daniach, celý slovenský daňový systém je dynamicky neefektívny - lebo prehlbuje majetkové a príjmové rozdiely medzi chudobnými a strednou triedou na jednej strane, a bohatými na druhej strane. S pribúdajúcimi rokmi bude čoraz ťažšie vôbec udržať verejné príjmy (ako podiel HDP) na rovnakej úrovni.

23.08.2011 | Martin Filko

veru veru

18.08.2011 | pmin

Nemá zmysel porovnať jednu konkrétnu daň(naviac takú, ktorá nevstupuje do financovania zdravotníctva, o ktorom je väčšina blogu, a keď tak len okrajovo). (Je to okrajové, ale bolo by to poctivejšie týmto neargumentovať.)

18.08.2011 | Martin Filko

1)nie, mne sa prave zda, ze debata s kolegami libertarianmi je skor o celkovej vydavkovej obalke, nez o vydavkoch na zdravotnictvo.
2) u nas je dan z nehnutelnosti 0,4% HDP, priemer OECD je 1,8% HDP. Ak by sme len v tejto jednej dani isli na uroven priemeru bohatych krajin, udrzime danove prijmy v pomere k HDP na minulorocnej urovni.
3) podobny argument viete urobit o vacsine slovenskeho danoveho mixu. Vybral som dan z nehnutelnosti kvoli lahkej predstavitelnosti a tomu, ze relativne malo deformuje ekonomicke rozhodnutia (oproti napr. korporatnej dani z prijmu). A uznam, aj pre to, ze rozdiely voci svetu su v nej u nas velmi vyrazne.

18.08.2011 | jakubjost

Debata s kolegom "libertarianom" (aspon teda s tymto), bola o tom, ze som chcel trochu konkretnejsi navrh, ked sa hodnoti rozpocet.

Cize mna zaujima:

1. kde nas podla teba najviac tlaci topanka v nizkych vydavkoch (lebo okrem zdravotnictva, skolstva, obrany...je uplne legitimne bavit sa aj o podfinancovani samosprav, a preto zmienky o dani z nehnutelnosti moze byt relevantna, ak podfinancovanie samosprav pomenujeme ako problem) a nasledne

2. akymi danami by sme to zaplatali (pretoze si sa trafil do mojho pocitu, ze dan z prijmu PO nic moc, a k inym daniam som skepticky bud pokial ide o dopady na ludi (dph, spotrebne dane) alebo ich vynos (nehnutelnosti).

Proste nas "libertarianov" by zaujimalo nieco konkretnejsie ako "vydavky klesnu a uz tak su dost nizke". Ale chapem, ze sa na to da odpovedat aj "najdi si sam" :).

Za Slovensky Kruh Misesa, Ludwiga Von, j.

18.08.2011 | libertarian

Jasné, štat musí zvýšiť dane, a zabezpečiť občanom raj na zemi. Teda vlastne SOCIALIZMUS. Nebojme sa tohto slova. Žili sme v socíku desaťročia, a vydržali sme.
Problém je však v tom, že PRIEMERNE zarabajucemu občanovi už dnes štat berie 70 % z jeho ceny práce. Takže už je rezerva iba 30 % . A vďaka neustale rastucej socialnej starostlivosti už ludia postupne prestanu pracovať. Veď načo aj, veď social(istické)ne dávky už prevyšuju minimalnu mzdu. Už sa teším na deň, ked sa všetci stretneme na urade práce a socialnom urade. V ten den politikom vyschne prameň peňazí na rozdávanie aj kradnutie.
Ktorýsi rímsky cisár chcel zmeniť despotický rímsky systém na liberálnejší. Nedarilo sa . Tak pritvrdil , posilnil štatnu moc, a ríša po čase padla. Podarilo sa ! Vidím, že aj dnes sa niektorí pokúšajú touto metodou zničiť tuto parodiu kapitalizmu a obnoviť kapitalizmus. Veľa zdaru, pán Filko .

18.08.2011 | Martin Filko

Co keby ste rozmyslali predtym, ako pisete taketo zvasty?

Ak vlada naplni svoj konsolidacny plan, budeme mat najnizsie danove zatazenie v EU, nejakych 31 percent. A ja netvrdim, ze sa ma zvysit danovo-odvodove zatazenie prace na urovni priemernej mzdy, suhlasim, ze sa ma znizit. Ale napr. zdanenie realit je u nas druhe najnizsie v OECD, nepride vam to divne (a som vlastnikom nehnutelnosti, aby ste ma neobvinili ze mna to boliet nebude):

http://www.oecd.org...

18.08.2011 | haluziak

Pan Filko,

pred tym nez to odporucite inym skuste najskor porozmyslat Vy. Ked sa Vam to nahodou podari, mozete nam prosim vysvetlit, preco krajiny s ktorymi nas porovnavate su na pokraji krachu, zatialco ine krajiny, kde verejne financie tvoria 15% a menej (Taiwan, Hong Kong, Singapur) prosperuju?

Kde sudruhovia z EU a USA spravili chybu?

18.08.2011 | Martin Filko

Viete, to su take nevelmi zmysluplne otazky, Skandinavia nekrachuje, napriek ich extremne velkemu statu.

Hong Kong a Singapur su mesta, nie krajiny, tazko ich porovnavat s 300 milionovou Amerikou. Taiwan je chudobnejsi nez tieto dve, aj OECD.

A najma, su to diametralne odlisne krajiny, s odlisnou kulturou, politikou aj historiou. Vsak som aj do clanku napisal, ze ak sa posunieme k statu na urovni 30% HDP, posunieme sa k Azii. Vela ludi to moze pokladat za pozitivne, ja velmi nie.

A verejne financie ani v Azii netvoria menej nez 15%, mimochodom.

19.08.2011 | qwekv

Ja skresavanie statu povazujem za velke pozitivum. Ludia vedia nalozit zo svojimi peniazmi samozrejme lepsie ako nejaky statny uradnik.
Sam ste vo svojich analyzach odhalili, ze zdravotnictvo mame predimenzovane oproti ostanym krajinam V4 aj OECD. http://blog.etrend....

Zdravotnictvo mame jednoducho zle nastavene. Liekmi sa plytva. Lekari ich predpisuju privela aj na banalne choroby (casto na ziadost samotneho pacienta), co nie je prave ekonomicke, a dokazane, ani zdrave.

Nemocnic mame privela (rovnako privela je aj vysokych skol) a potom mame aj privela lozok. V oboch pripadoch na ukor kvality. Co je viac dostupnost (rozumej nemocnica v kazdom okresnom meste) alebo kvalita (rozumej modernejsie pristroje a specializovane pracoviska, kde kazda nemocnica specializuje uzsie a tym padom aj pristroje aj personal)?

a samostatna kapitola su poistovne, ktore si nemaju cim konkurovat (znova vdaka statu, ktory diktuje cenu aj 90% zakrokov a liekov zahrnul do zakladu za tuto cenu, ktore musia poistovne zo zakona preplacat) a pritom odcerpavaju peniaze zo systemu na tvorbu zisku. Tu si treba vybrat. Tak bude mame konkurujuce si zdravotne poistovne (a treba vytvorit podmienky, aby si mohli konkurovat aj v cene aj v pocte poskytovanej starostlivosti a pocte preplacanych zakrokov a liekov) alebo mame socialisticky model (kazdy vsetko rovnake za rovnaku cenu) a tym padom su nam zbytocne viacere poistovne a staci nam jeden statny kolos bez zisku

V 2. pripade co? Povedia, ze statu neodpredaju poistovnu a pri zakaze zisku sa sudia a zacinaju pouzivat pochybne prelievanie majetku a kreativne uctovnictvo. (alebo si skupia lekarne a polikliniky a svojim da poistovna vyssie preplatene ukony a cudzim minimalne alebo ziadne - toto sa deje uz teraz) Alebo ich vylastnite? To by boli sudy a potom arbitraz, ktoru na 99% Slovensko prehra a preplati.

No jednoducho teraz je to velmi zle a zdravotnictvo je ako zlata krava, na ktoru nikto nechce siahnut. "lebo zdravie"

19.08.2011 | filipvacko

1. Každá z krajín Škandinávie je ekonomicky slobodnejšia ako SR, Dánsko je dokonca ekonomicky slobodnejšie ako USA. Tie krajiny sú jednoducho dobré až výborné vo všetkom okrem míňania vlády. Ale to samo o sebe nie je všetko http://www.heritage...

2.Pozrime sa na históriu. Krajiny Škandinávie zbohtli preto, a vtedy, keď mali slobodné ekonomiky, preto si mohli dovoliť aj takéto míňanie, čo sa samozrejme prejavilo. Kedysi bolo Švédsko 5. najbohatšou krajinou na svete, dnes je zhruba o 10 miest nižšie.

3.Švédsko malo na sociálny štát najlepšie podmienky a napriek tomu tam zlyháva

"V roce 1934 dva švédští sociálně demokratičtí teoretikové Gunnar a Alva Myrdalovi vysvětlili, že Švédsko mělo pro stát blahobytu velmi výhodné podmínky – bohatství, homogenní populaci, protestantskou pracovní morálku a dobré vzdělání. Tvrdili, že pokud bystát blahobytu nefungoval zde, nemohl by ani nikde jinde na světě. Zbytek světa by se mělvážně zamyslet nad tím, že Myrdalovi měli v této předpovědi pravdu."

http://devian.cz/20...

18.08.2011 | pmin

... by bolo vhodné k tým rastom v zdravotníctve dať aj vývoj samotných zdrojov - HDP a výdavkov št. rozpočtu. Keď použijem prvú deriváciu môže druhá vyvolať zlé pocity, lebo je záporná. Pre korektnosť by bolo treba použiť vývoj zdrojov teda nultú. :-)
Inak tie špičky pod čiarou bez oddlženia si viem predstaviť len z jedného dôvodu a to vracaním návratných zdrojov poskytnutých za Rašiho. Pokiaľ viem prinajmenšom s istinou sa tak nikde nestalo a ak tak vyslovene sporadicky, prípadne u takých poskytovateľov, ktorý nie sú rozhodujúci). V tom ďalšom grafe nie sú.

18.08.2011 | Martin Filko

Nerozumiem vam. Skuste ludskou recou.

18.08.2011 | ajtymna

Netrúfam si povedať, či je zdravotníctvo podfinancované, alebo nie, ale viem, že pokiaľ bude pretrvávať súčasný stav jeho organizácie a riadenia, peniaze v ňom budú miznúť, kvalita sa bude znižovať a nespokojní budú zdravotníci i pacienti. Kvitujem aktivity MF a takmer vo všetkom s ním súhlasím. Podľa môjho názoru však treba v prvom rade začať účinný boj proti korupcii. A myslím korupciu najťažšieho kalibru - korupciu farmaceutickými firmami. Som presvedčený, že sú stále obrovské rezervy v znižovaní cien liekov, v ktorých sú zahrnuté viac či menej kamuflované korupčné aktivity. Pokiaľ nie je celospoločenský záujem korupciu zlikvidovať, je potrebné aspoň finančné prostriedky, ktoré farmaceutické firmy "investujú" späť do zdravotníctva, lepšie využívať a kontrolovať. Neskutočné zdroje unikajú vďaka polypragmázii, snahe za každú cenu liečiť podľa "najnovších poznatkov", hoci s rovnakou účinnosťou, výskytom nežiaducich účinkov sa dá liečiť i podstatne lacnejšie s využitím "staršej" liečby. Nemusí pritom ísť nevyhnutne o represívne opatrenia voči firmám, ale jasné stanovenie pravidiel. Naozaj zbytočnou sa mi zdá byť existencia viacerých zdravotných poisťovní. Takisto by mnohé vyriešili i centrálne tendre aspoň niektorých špeciálnych liekov a zdrav. materiálu. Mnoho nových produktov predáva len marketing, ich skutočný prínos v porovnaní s cenou je zanedbateľný. Disponujem i presnými číslami, síce staršieho dáta a je prekvapujúce, že určité prístroje sa u nás predávali NIEKOĹKONÁSOBNE drahšie ako napríklad v susednom Maďarsku, kde na ne poisťovňa vyhlásila centrálny tender. Pochybujem, že by v Maďarsku výrobca išiel pod výrobné náklady... Ak sa už nedá zabrániť rôznym rádoby vedeckým aktivitám v podobe neintervenčných štúdií, nech sú aj tieto kontrolované a časť zisku z nich prúdi nemocniciam. Je verejeným tajomstvom, že aj pri klasických štúdiách II.-III. fázy obchádzajú firmy nemocnice, keď im formálne zaplatia rádovo desiatky až stovky eur za pacienta a na základe paralelnej zmluvy platia tisícky až desaťtisícky eur do vrecka skúšajúcemu lekárovi, ktorý prácu vykonáva v pracovnej dobe, s využitím prostriedkov svojho zamestávateľa a ako zamestnanec nemocnice ani nie je oprávnený takéto zmluvy podpisovať. Za týchto lekárov počas ich práce na "výskume" niekto iný musí pracovať, pričom odmenený je len jeden. Toto je len pár z mnohých príkladov, kde sú ešte rezervy. Pokiaľ sa štát necíti byť dostatočne silným, aby sa firmám postavil priamo, mal by využiť aspoň niektoré prostriedky. Viem, že priatelia z farmaceutického priemyslu majú na všetko "racionálne" protiargumenty. Ak však niekto v ich košiari už pobudol, vie im elegantne oponovať. Nedávno odoznel i nápad, aby firmy, ak chcú financovať vzdelávanie lekárov, prispievali do fondov špeciálne na to zriadených. Zdravotnícke zariadenia by tieto prostriedk& investovali do vzdelávania lekárov podľa vlastnej potreby a uváženia. Lenže firiam to príliš voňať nebude - nejde totiž o vzdelávanie, ale o indukciu preskripcie. Stretol som sa často s tvrdením, že lekári majú možnosť na zahraničných kongresoch konfrontovať svetovú odbornú špičku. Moje skúsenosti sú, že vrcholom aktívnej účasti našich lekárov je nanajvýš odtrpenie si hodinky v posterovej sekcii. Mnohí z nich vymetajú kongresy s podobnou tematikou niekoľkokrát ročne, mnohí ani neovládajú angličtinu a nerozumejú prednáškam, na ktorých často ani nesedia. Za mojich mladých čias bývalo zvykom, že lekár, ktorý sa zúčastnil zahraničného kongresu, pripravil pre svojich kolegov aspoň prehľad aktuálnych informácií. Zvláštna takisto je povinnsoť zdravotníkov vzdelávať sa a toto preukazovať nezmyselnými kreditmi. SZÚ je v tomto zúfalá. Kredity sa zbierajú väčšinou na rôznych kongresoch a najmä firemných prednáškach, ktoré často majú od objektivity veľmi ďaleko. Sú na nich zaplatení "spíkri", ktorí často ani nevedia čo prednášajú Ale sú tam chlebíčky a perá zadarmo... A už predtlačené tlačivá s počtom kreditov, ktoré kolega donesie... Za takýchto podmienok bude zdravotníctvo naozaj iba čiernou dierou...

Martin Filko

Martin Filko
  • Počet článkov: 16
  • Priemerná čítanosť: 8892
  • Priemerná diskutovanosť: 28
  • RSS blogu

O blogu

Riaditeľ Inštitútu finančnej politiky Ministerstva financií SR. Hra zostáva rovnaká.<br><a href="http://www.linkedin.com/in/filko">Životopis</a><br><a href="https://www.facebook.com/mfilko">FB stránka</a>