Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Martin Baranovič

V nórskych voľbách sa dá voliť celý mesiac, aj online a viackrát

25.08.2013 | martinoslo

Skoršiu voľbu v posledných voľbách využilo až 700 000 ľudí, čo predstavovalo 26 percent hlasov

  • Tlačiť
  • 0

Pred budovou parlamentu na hlavnej triede v centre mesta, v časti ulice Karl Johan, kde v zime vyrastú dreveničky s vianočnými tovarmi a vytvoria tunajšie vianočné trhy, vyrástli stánky politických strán. Jeden vedľa druhého. Celkom vedľa novinového stánku stojí plechová búda pripomínajúca pouličnú predajňu klobás kdesi v nemeckom meste. S plechovým rozkladacím prístreškom a malým stupienkom k okienku. Stánok najsilnejšej vládnej Robotníckej strany (Arbeiderpartiet). Nasleduje liberálna Strana pokroku (Fremskrittspartiet) a potom malý obytný príves označený Sp (Senterpartiet). Svoj stánok má aj Pirátska strana (Pirat Partiet, obrázok.) Turisti sa fotia pri malom drevenom, dizajnovom stánku Socialistickej ľavicovej strany (Sosialistisk Venstreparti). Z dreva vyrezaný stánok tvorí nápis OSLO, pričom L je naklonené vľavo a vyzerá trochu ako V a spolu s predchádzajúcim písmenom S tvorí červeno-zelenú skratku strany SV.Turisti z toho majú atrakciu podobnú IAMSTERDAM. Malé stánky majú aj ostatné strany, kandidujúce v parlamentných voľbách, ktoré sa v krajine konajú 9. septembra.

Pirat Parti

Kampaň bez bilbordov

Bilbordy, tento moderný nástroj externej komunikácie a zásadný znečisťovateľ krajiny a prírody, v Nórsku neexistujú. Falošné biele úsmevy a digitálne vyretušované vrásky na vás nehľadia už polroka i viac pred voľbami, nehlásajú vám prázdne heslá každé dva metre na ceste do zamestnania alebo cestou na chalupu. Najčastejšie sa kampaňuje na uliciach. Do volieb sú zaangažovaní lokálni členovia a stranícka mládež. Ráno postavia stánky, pulty s informačnými letákmi a v osobnom kontakte s ľuďmi komunikujú svoje volebné posolstvá. Rozdávajú letáky a brožúry a suveníry. Niektoré strany si zaplatili rozhlasovú kampaň, niektoré kampaňujú reklamou na dverách autobusov mestskej dopravy. Heslovité odkazy majú ako na Slovensku. Krátke, ničnehovoriace. Najprv ľudia. Pre všetkých ľudí. Životné prostredie a spravodlivosť. Nové idey a nové riešenia.

Voliť sa dá aj predčasne, takmer jeden mesiac vopred

V nórskych voľbách môže voliť každý, kto dovŕšil vek 18 rokov, alebo dovŕši tento vek v roku volieb. Voliť sa dá aj predčasne, a to v prípade, že človek v deň volieb nebude v krajine, alebo jednoducho sa volieb v ten deň nebude môcť zúčastniť. S volebnou kartou, ktorú dostane každý volič, tak môže volič odvoliť v ktoromkoľvek okrsku v krajine. Skoršie voľby trvajú približne jeden mesiac pred riadnym termínom volieb, voliť sa dá aj zo zahraničia – buď poštou alebo na ambasáde či iných štátnych úradoch v zahraničí.  Skoršiu voľbu využilo v predchádzajúcich parlamentných voľbách viac ako 700 000 ľudí, čo predstavovalo rovných 26% odovzdaných hlasov. Celková účasť vo voľbách bola 76,4%. Účasť v nórskych parlamentných voľbách dosahuje neuveriteľné hodnoty nad 70 percent takmer počas celej histórie volieb.

Tu v Osle nájdete stánky na predčasné odovzdanie volebného lístka v každej mestskej časti. V našej štvrti Majorstuen postavili väčšiu bielu unimobunku rovno na frekventovanej križovatke pri zastávkach električky a autobusov, oproti vchodu do metra a na druhej strane od McDonaldu a BurgerKingu. A keďže naďalej trvá kampaň, tak straníci kampaňujú rovno pri volebnej unimobunke. Legálne.

Test online volieb

Skoršia voľba sa dá uskutočniť aj cez web. Voľby cez internet však nie sú pre všetkých. Stále sú v testovacej fáze, ale sú legálne a legitíme. Využiť ich môžu obyvatelia dvanástich okresov a voliť môžu viackrát, ak medzičasom zmenili názor, pričom započítaný bude ich posledný odovzdaný hlas.

Predvolebné debaty

Predvolebné súboje politických strán nevyzerajú ako viac-menej osobný súboj, ale diskutuje sa vecne. Diskusie v televíziách sú atraktívne a populárne, ale sú krátke, zhruba polhodinu a týkajú sa len jednej témy, ktorú rozoberú hlbšie, než by mohli, ak by ako na Slovensku relácia trvala hodinu a mala by obsiahnuť všetko možné. Naposledy diskutovali pred kamerami verejnoprávnej NRK o školstve. Vzdelávanie a školský systém sú jednou z hlavných tém aktuálnych volieb. Televízia najprv odvysielala dokument o školstve vo Švédsku, ktoré má množstvo súkromných škôl a vo Fínsku, ktoré má takmer iba štátne školy. Fínsko je pre Nórov obrovským vzorom vo vzdelávaní. A potom začala diskusia.

Nediskutuje sa len v televíznych štúdiách. Rôzne predvolebné debaty sa nahrávajú pred živým publikom, napríklad v Literatturhuset v Osle (Dom literatúry), témami sú Integrácia a rozmanitosť, Klíma a ekológia, Budovanie ciest vs. hromadná doprava a cyklotrasy a podobne. Okrem toho sa predvolebné debaty konajú aj v mestách a mestečkách v celom Nórsku a pred živým publikom.

Nie je to úžasná idea pre slovenské televízie – vysielať napríklad debatu naživo z krásneho stredovekého námestia v Bardejove?

Prieskumy

Prieskumy predvolebných nálad voličov sú mesiac pred voľbami také časté, že sa o nich dočítate skoro každý druhý deň. Prieskumy preferencií si dávajú robiť denníky, televízie aj politické strany a rôzne združenia. Predvolebné prieskumy sa dynamicky menia. Pred dvomi týždňami zaznamenali pokračujúcu dominanciu stredopravej strany Pravica (Høyre) a predpovedali konzervatívno-liberálnu vládu, v tomto týždni sa preferencie menia a najsilnejšou stranou je opäť vládna ľavicová Ap. Jej súčasní vládni partneri Sp a SV však majú len podporu na hranici zvoliteľnosti do parlamentu. Tá je v Nórsku 4%.

Ak sa naplnia prieskumy verejnej mienky, tak Nórsko bude mať po rokoch opäť stredopravú vládu a pravica bude mať po prvýkrát v čele vlády ženu, líderku strany Pravica Ernu Solberg.

Podčiarknuté a sčítané – v Nórsku sú voľby oproti Slovensku menej o marketingu, ale viac o diskusiách na jednotlivé témy, diskusie nie sú za každú cenu útočné a osobné, ale týkajú sa programu a legislatívne umožňujú voliť dlhšie (skoršia voľba), viac ľuďom (t.j. aj tým, čo nemajú v deň volieb 18 rokov, ale dovŕšia tento vek v roku volieb) a jednoduchšie (zo zahraničia na ambasádach i poštou). Výsledkom je pravidelná vysoká účasť vo voľbách, hoci účasť mladých klesá a na jej podporu vznikajú samostatné predvolebné kampane.

 

  • Tlačiť
  • 0

Diskusia (0 reakcií)

Martin Baranovič

Martin Baranovič
  • Počet článkov: 17
  • Priemerná čítanosť: 2118
  • Priemerná diskutovanosť: 5
  • RSS blogu

O blogu

Bývalý novinár (Rock FM rádio, Markíza, TA3) a PR (Eset), od 2010 žije v Nórsku; začinajúci podnikateľ, ktorý má chuť písať a podeliť sa o radosti i starosti zo života mimo domova, z azda najkrajšej a najdrahšej krajiny na svete. Prvé dva texty vyšli na eTRENDE v blogu <a href="https://blog.etrend.sk/vyrobene-na-slovensku/">Vyrobené na Slovensku</a>.

Martin Baranovič

Martin Baranovič
  • Počet článkov: 17
  • Priemerná čítanosť: 2118
  • Priemerná diskutovanosť: 5
  • RSS blogu

O blogu

Bývalý novinár (Rock FM rádio, Markíza, TA3) a PR (Eset), od 2010 žije v Nórsku; začinajúci podnikateľ, ktorý má chuť písať a podeliť sa o radosti i starosti zo života mimo domova, z azda najkrajšej a najdrahšej krajiny na svete. Prvé dva texty vyšli na eTRENDE v blogu <a href="https://blog.etrend.sk/vyrobene-na-slovensku/">Vyrobené na Slovensku</a>.

Kalendár sa načítava...