Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Marián Tupý

Poznámka k českým reformám

17.10.2010 | Marián Tupý

Čechom sa celoštátna maturita osvedčila, čo na to Slovensko?

  • Tlačiť
  • 0

V úvode by som chcel vyjadriť potešenie zo zistenia, že si česká vláda evidentne osvojila návrh, o ktorom som písal vo svojom prvom blogu na eTrend.sk. Zahraničné filmy by sa v Českej televízii mohli vysielať s originálnym zvukom a českými titulkami.

No v tomto blogu chcem písať o inej českej reforme. Zdá sa, že pilot celoštátnych skúšok na stredných školách skončil úspešne. Dúfam, že ČR túto ideu v budúcnosti zavedie. Pred mnohými rokmi som z podobného systému ťažil i ja a Slovensku ho vrelo odporúčam.

Keď sa rozprávam so slovenskými priateľmi, som zaskočený tým, ako sa podobajú ich skúsenosti zo strednej školy. Mnohí si ťažkali na to, že učitelia mali svojich obľúbených žiakov, ktorých známkovali benevolentnejšie než ostatných. Iní sa zasa ponosovali, že učitelia ich nemali radi a známkovali ich preto prísnejšie.

Že osobnosti hrajú dôležitú úlohu v stredoškolskej výchove, by nemalo prekvapovať. Krása uniformnej celoštátnej maturity spočíva v tom, že eliminuje osobnú náklonnosť či antipatiu z procesu hodnotenia študentov.

V roku 1994 som maturoval podobným spôsobom. Deň-dva pred maturitami zastavilo pred našou školou auto z ministerstva školstva. Úradník odovzdal zapečatenú obálku s otázkami do rúk riaditeľa školy. Tento postup prebiehal rovnako po celej krajine.

V deň konania maturít riaditeľ zapečatenú obálku otvoril pred skúšajúcimi učiteľmi. Urobili sa kópie otázok a rozdali študentom. Maturita mohla začať.

Študenti nesmeli na svoje hárky s odpoveďami napísať svoje meno. Namiesto toho bol každý študent identifikovaný podľa individuálneho čísla, ktoré bolo uložené v ústrednom registri na ministerstve školstva. Vyplnené hárky s odpoveďami boli následne prevezené z mojej školy (X) na inú školu (Y), aby ich vyhodnotili tamojší učitelia, ktorí mali zasa svoje jedinečné identifikačné číslo. Netreba teda dodať, že nik nevedel, koho známkuje.

Aby bolo isté, že všetci učitelia si splnili svoju zodpovednosť a hodnotili testy poctivo, vzorky odpovedí zo školy (X), ktoré už hodnotili učitelia v škole (Y), sa presunuli na konktrolné hodnotenie do ďalšej školy (Z). Ak sa dospelo k záveru, že hodnotenia v tejto vzorke neboli korektné, všetky hodnotenia príslušného učiteľa boli urobené nanovo.

Prínos takejto celoštátnej maturity je zjavný:

1.      Stredoškolským učiteľom sťažuje protežovanie či znevažovanie jednotlivých študentov.

2.      Sprehľadňuje, ktoré stredné školy a ktorí učitelia vzdelávajú svojich študentov kvalitne. Vedie k vyššej konkurencii medzi školami a lepšej kontrole výkonnosti učiteľov.

3.      Vysokým školám umožňuje vyberať si absolventov stredných škôl podľa objektívnych kritérií (čiže podľa výsledkov celoštátnej maturity).

4.      Študentom umožňuje namietať zamietnutie o prijatí na univerzitu v prípade, že boli prijatí študenti s horším skóre.

 

  • Tlačiť
  • 0

Marián Tupý

Marián Tupý
  • Počet článkov: 5
  • Priemerná čítanosť: 1654
  • Priemerná diskutovanosť: 10
  • RSS blogu

O blogu

Marián Tupý sa špecializuje na politickú ekonómiu a ekonomický rozvoj. Venuje sa najmä Európe a Subsaharskej Afrike. Publikuje v prestížnych ekonomických tituloch, ako napríklad vo Financial Times či Wall Street Journal. Titul PhD z medzinárodných vzťahov získal na University of St. Andrews (UK). Pracuje v Centre pre globálnu slobodu a prosperitu, ktoré patrí pod liberálny Cato Institute.

Marián Tupý

Marián Tupý
  • Počet článkov: 5
  • Priemerná čítanosť: 1654
  • Priemerná diskutovanosť: 10
  • RSS blogu

O blogu

Marián Tupý sa špecializuje na politickú ekonómiu a ekonomický rozvoj. Venuje sa najmä Európe a Subsaharskej Afrike. Publikuje v prestížnych ekonomických tituloch, ako napríklad vo Financial Times či Wall Street Journal. Titul PhD z medzinárodných vzťahov získal na University of St. Andrews (UK). Pracuje v Centre pre globálnu slobodu a prosperitu, ktoré patrí pod liberálny Cato Institute.

Kalendár sa načítava...