Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Ako ušetriť stámilióny bez kradnutia dôchodkov

10.06.2012 | Ludo Kanik

Diskusia (41 reakcií)

10.06.2012 | Niless

Mozme sa bavit o ochrane uspor v druhom piliery az ked autor zacne robit nieco s poplatkami v DSS, pripadne ak budu okrem DSS aj ine alternativy sporenia, napr. terminovany ucet v banke a pod. A byt na mieste autora, tak v case odchodu prvych sporitelov do dochodku som mimo Slovenska pripadne ak este bude fungovat tak aj mimo EU, lebo sa velmi lahko moze stat, ze zacne hon na carodejnice.

10.06.2012 | Pavol Čižmárik

Nuz, cakal som to, kto iny, ako Vy, pan Kanik, by sa mal postavit na celo odporu proti znizeniu prispevku do II. piliera... a musim povedat, ze okrem potreby zachovania zasluhovosti v I. pilieri by som sa s Vami vedel zhodnut i na tom, ze toto aktualne Ficove riesenie je zle.

Preco ale zase z Vasej strany tolka demagogia?

1. "...vláda im zoberie 66% z ich úspor a minimálne 66% z dôchodku v 2. pilieri" - nie je pravda. Toto plati iba pre tych, co v buducnosti vstupia do II. piliera. Na uz existujuce uspory 1.5 miliona sporitelov sa siahat nebude (aspon to doteraz smeraci tvrdia). Navyse, hoci to doteraz nikto nepovedal, je logicke predpokladat, ze sa upravia naroky sporitelov voci I. pilieru - preco toto neriesite/zamlcujete?

2. "to isté ako keby im vláda zvýšila dane o 6%, to
isté ako keby povedala, že 66% z vlastných úspor, ktoré majú v banke majú poslať na účet vlády" - ach jaj.

Ved budte trosku ferovy. Ake uspory na ucet vlady? - vid bod 1.

Do II. piliera si este nikto z takmer 1.5 miliona sporitelov neposlal ziadne realne uspory (preto to aj tak dnes vyzera so zaujmom ludi o to, co sa deje).

1.5 miliona pracujucich dnes len na zaklade Vami navrhnutej reformy legalne tuneluje statnu poistnu schemu, pricom vzniknute transformacne naklady hradime vsetci. Vy ste 1.5 milionu pracujucich "znizili dan o 9 %" v roku 2004 a fico to dnes vracia o 66 % naspat...

Argumentujete, akoby reforma nic nestala, akoby prechod na II. plierovy system bol plne zafinancovany. A ani za tohto predpokladu by neplatilo to, co pisete.

A to nechcem otvarat otazku znehodnocovania uspor, pretoze tuto debatu o vplyve garancii uz mame za sebou.

Napriek vsetkemu, vnimam Vase pocinanie ako logicke, vo vztahu k doterajsiemu posobeniu...Smiesne pre nas ostatnych je, kde zostali DSSky... :-) vsakze... Lepsi dokaz o tom, ako zle je nastaveny druhy pilier, nenajdeme...ako je sucasne spravanie sa DSSsiek. Na Vasom mieste by ma asi porazilo.

Skoda, ze ste tu peticiu neskusili nastartovat ferovejsie - teda poukazanim na realne prakticke problemy, ktore tento ficov napad sposobi, ako aj na to, ze Fico namiesto realneho setrenia vo vydavkoch akurat tak ide lahsou cestou...vid:
http://komentare.sm...

V celom Vasom clanku je jedna veta, ktora o uspechu reformy z roku 2004 hovori viac, ako vsetky clanky doteraz:

"V 2. pilieri je 80% ľudí s príjmom do výšky priemernej mzdy"

Pan Kanik, Vy predsa musite dobre vediet, ze tito ludia tak ci tak zostanu na pleciach statu...ze ludom, co si sporia z minimalnych miezd sa nikdy nepodari naakumulovat dostatocnu sumu na to, aby dostali aspon aku-taku mieru nahrady vo forme dozivotnej renty. Zvlast nie, ak po takmer 7 rokoch maju na ucte nominalny minus, nieto este realny.

Tak ci onak, sam som zvedavy, ako Vasa iniciativa dopadne... a kolko z tych, co ste im pred par rokmi darovali 9 % hrubej mzdy na ukor odvodu (a na naklady vsetkych ostatnych) Vam dnes za to podakuje podpisom pod peticiu...

11.06.2012 | Oskarka

Súhlasím.
Ľudia, ktorí chcú podpísať tú petíciu by sa najprv mali pozrieť na svoj výpis z DSS...

16.06.2012 | fab0

Pozrel som si a podpisem ju.

10.06.2012 | skorodochodca

Pán Kaník,
za to, že dnes Fico decimuje 2P, môže vo veľkej miere predošlá koalícia. Ak by bol Mihál tlačený múdrymi ľudmi do objektivizácie fondov sociálneho poistenia, pomer 1P a 2P by bol už dnes 16:9 a zdôvodniť pomer 22:3+2 by nebolo jednoduché. Vedel kritizovať Tomanovú, ale "skutek utek" - a márne odkazuje, že "dobrá reforma" zostala v šuflíku - veď ste mu ju neschválili.
Pritom by tých 25% nestačilo na pokrytie súčasných dôchodkov a museli by byť dotované z daní.
Nemocenské poistenie, úrazové poistenie, garančný fond treba zlúčiť do fondu náhrady straty príjmu, oddeliť z neho materské a starostlivosť o deti - nejaký materský fond a tento dotovať z daní. Fond náhrady straty príjmu by mohol byť aj privatizovaný. Zostali by fondy dôchodkový, invalidný, straty príjmu a materský. Odvádzali by sme povinne do dôchodkového a invalidného, nepovinne do náhrady straty zárobku.
Keďže si vytrvalo klameme do vlastného vrecka, naše rozhodnutia nemôžu byť dobré ... ani sasácke, ani smerácke ... ani kaníkovské ... a slušného nakladania s verejnými financiami sa tak skoro nedočkáme.

11.06.2012 | dzadofor

9% ku 9%
1 mzda-hruba = 750,00 €
2 % pre 2.pilier = 9,00 %p.a
3 sporena suma v 2.pil. = 67,50 €
4 inflácia -rast mzdy = 3,00 %
5 výnos DSS = 1,50 %
6 daň z výnosov DSS = 0,00 %
7 dlžka sporenia = 40 rokov
8 mzda o 40rokov pri inflácii 3% = 2 446,53 €
9 %dôchodku -zo mzdy = 45,00 %p.a
10 dlžka dôchodku = 15,00 rokov
11 DSS-poplatok za spravu fondu+ 0,02%depozitár = 0,32 %p.a
12 nasporené zo základu = 44 413,00 €
13 nasporené (inflacia) = 34 749,59 €
14 suma = 79 162,60 €
15 správa DSS zo základu = 2 631,29 €
16 správa DSS z navýšenia = 1 504,35 €
17 poplatok DSS+SP (1,5% za/1mesiac) = 943,61 €
18 z toho poplatok DSS (1% za/1mesiac) = 629,07 €
19 suma (spravy+poplatok)(B15+B16+B17) = 5 079,25 €
20 Suma za 40 rokov,nasporene(B14-B19) = 74 083,34 €
21 Suma za(40 rokov-3%popl.DSS)nasporene = 71 860,84 €
22 Suma za (40 rokov-2,5%-1%popl.KP)nasporene = 69 345,71 €(nasporená suma)
23 dôchodok z 2.pil.(B22/(B10*12) = 385,25 €
24 dôchodok z 1.pil. (B8*B9/100)*(18-B2)/18) = 550,47 €
25 Dôchodok 1.+ 2.pilier = 935,72 €
26 % náhrada mzdy (B25/B8*100) = 38,25 %(na začiatku dôchodku)
27 Dôchodok- priebežný systém ((B8)*(B9/100)) = 1 100,94 €
28 Rozdiel v prospech priebežného = 165 €(na začiatku dôchodku)
29 % v prospech priebežného = 17,66 %(na začiatku dôchodku)
30 mzda o (40+15)rokov pri inflácii 3% = 3 811,61 €
31 dôchodok- priebežný systém o (40+15)rokov = 1 715,23 €
32 dôchodok z 1.pil o (40+15)rokov = 857,61 €
33 dôchodok z 2.pil (B23) = 385,25 €
34 dôchodok 1.+ 2.pilier o (40+15)rokov = 1 242,87 €
35 Rozdiel v prospech priebežného = 472,36 €(na konci dôchodku)
36 % v prospech priebežného = 38,01 %(na konci dôchodku)
37 Celkova suma vyplatená z priebežného = 245 714,96 €(za dobu dôchodku)
38 Celkova suma vyplatená z 1. a 2. pil. = 192 203,19 €(za dobu dôchodku)
39 Celkova suma v prospech priebežného = 53 511,77 €(za dobu dôchodku)
40 násobok v prospech prieb.(B39/B31) = 31,20 x (na konci dôchodku)
41 % náhrada mzdy (B34/B30*100) = 32,61 % (na konci dôchodku)
42 odvody do DSS (správa+poplatky) = 6 987,22 € za dĺžku sporenia(40rokov)
43 % odvod do DSS = 8,83 % za dĺžku sporenia(40rokov)
44 poplatok KP (2,5% za prevod+1%popl.) = 2 515,13 € (na konci sporenia)
45 odvody do DSS+KP (správa+poplatky) = 9 502,35 €
46 % odvod do DSS+KP = 12,00 %
47 skutočný výnos sporenia = 0,700 %

11.06.2012 | dzadofor

15% ku 3%
1 mzda-hruba = 750,00 €
2 % pre 2.pilier = 3,00 %p.a
3 sporena suma v 2.pil. = 22,50 €
4 inflácia -rast mzdy = 3,00 %
5 výnos DSS = 1,50 %
6 daň z výnosov DSS = 0,00 %
7 dlžka sporenia = 40 rokov
8 mzda o 40rokov pri inflácii 3% = 2 446,53 €
9 %dôchodku -zo mzdy = 45,00 %p.a
10 dlžka dôchodku = 15,00 rokov
11 DSS-poplatok za spravu fondu+ 0,02%depozitár = 0,32 %p.a
12 nasporené zo základu = 14 804,33 €
13 nasporené (inflacia) = 11 583,20 €
14 suma = 26 387,53 €
15 správa DSS zo základu = 877,10 €
16 správa DSS z navýšenia = 501,45 €
17 poplatok DSS+SP (1,5% za/1mesiac) = 314,54 €
18 z toho poplatok DSS (1% za/1mesiac) = 209,69 €
19 suma (spravy+poplatok)(B15+B16+B17) = 1 693,08 €
20 Suma za 40 rokov,nasporene(B14-B19) = 24 694,45 €
21 Suma za(40 rokov-3%popl.DSS)nasporene = 23 953,61 €
22 Suma za (40 rokov-2,5%-1%popl.KP)nasporene = 23 115,24 €(nasporená suma)
23 dôchodok z 2.pil.(B22/(B10*12) = 128,42 €
24 dôchodok z 1.pil. (B8*B9/100)*(18-B2)/18) = 917,45 €
25 Dôchodok 1.+ 2.pilier = 1 045,87 €
26 % náhrada mzdy (B25/B8*100) = 42,75 %(na začiatku dôchodku)
27 Dôchodok- priebežný systém ((B8)*(B9/100)) = 1 100,94 €
28 Rozdiel v prospech priebežného = 55 €(na začiatku dôchodku)
29 % v prospech priebežného = 5,27 %(na začiatku dôchodku)
30 mzda o (40+15)rokov pri inflácii 3% = 3 811,61 €
31 dôchodok- priebežný systém o (40+15)rokov = 1 715,23 €
32 dôchodok z 1.pil o (40+15)rokov = 1 429,35 €
33 dôchodok z 2.pil (B23) = 128,42 €
34 dôchodok 1.+ 2.pilier o (40+15)rokov = 1 557,77 €
35 Rozdiel v prospech priebežného = 157,45 €(na konci dôchodku)
36 % v prospech priebežného = 10,11 %(na konci dôchodku)
37 Celkova suma vyplatená z priebežného = 245 714,96 €(za dobu dôchodku)
38 Celkova suma vyplatená z 1. a 2. pil. = 227 877,70 €(za dobu dôchodku)
39 Celkova suma v prospech priebežného = 17 837,26 €(za dobu dôchodku)
40 násobok v prospech prieb.(B39/B31) = 10,40 x (na konci dôchodku)
41 % náhrada mzdy (B34/B30*100) = 40,87 % (na konci dôchodku)
42 odvody do DSS (správa+poplatky) = 2 329,07 € za dĺžku sporenia(40rokov)
43 % odvod do DSS = 8,83 % za dĺžku sporenia(40rokov)
44 poplatok KP (2,5% za prevod+1%popl.) = 838,38 € (na konci sporenia)
45 odvody do DSS+KP (správa+poplatky) = 3 167,45 €
46 % odvod do DSS+KP = 12,00 %
47 skutočný výnos sporenia = 0,700 %

11.06.2012 | dzadofor

prepočet na dnešnú „hodnotu“ peňazí (3% inflácia)vydeliť
40rokov=3.26
40+15rokov=5.08

11.06.2012 | Ratataplán

Vážený pán Kaník, toľko virtuality a naivity v jednom článku tu už dlho nebolo. Mám za to, že sa na Vaše prízemné úvahy ani nedá odpovedať a seriózne reagovať. Mám iba jednu jedinú otázočku, využívate v zahraničnej banke nejaký účet.??
ďakujem.

11.06.2012 | annnka

Aktivity - Fakty nepustia, ani dôkladná znalosť legislatívy, nepustia...Takže úvaha pána K. je len na
http://lx.ujf.cas.c...

11.06.2012 | Tralala2

súčasné nastavenie dôchodkového systému nie je udržateľné a druhý pilier spôsobuje ročne približne 900-miliónový schodok v Sociálnej poisťovni. Ten potom musí štát vykrývať pôžičkami, za ktoré platí na trhu troj až štvorpercentný úrok a DSS-ky pritom v druhom pilieri vytvárajú výnos len na úrovni jedného percenta

11.06.2012 | labudik

..Jednoducho povedané štát- občania vlastne hlúpo prerábajú a pritom plnia vrecká súkromným fin. skupinám- teraz spomínaným DSS-kám--A kto to tak nastavil? Ktorí politici? Koho pre tieto mnohomiliónové škody náme nakopať do zadku, resp. lepšie aj zavrieť do basy? Nešli náhodou nejaké provízie od DSS-iek k vám p.Kaník?
Podobnosť s gorilím okrádaním občanov stranou SDKú skutočne zase čisto náhodná.

Inak, ak tam majú sporitelia menej ako vložili, tak to je výnos 1%?--ja ked idem do banky, tak ma nezaujíma nejaký ich účtovný výnos, ale úrok aký dostanem.

11.06.2012 | eExcel

Keď necháte Kaníka pokračovať v týchto sprostých rečiach, definitívne stratíte svojich bývalých voličov.

p. Kaník, ja rozumiem, že si pamatáte, ako sme vám to voliči žrali a volili vás proti Mečiarovi a Ficovi. Dnes je ale tá doba preč, a koľkým luďom stačia také hovadiny aké tu prezentujete aj teraz, vám voliči ukázali vo voľbách.

Čo keby ste sa začal zaoberať morálnejšími spôsobmi obživy, než je organizovanie tunelovania starobného poistenia?
Veď predsa dá sa podnikať aj bez toho, aby ste museli vykrádať starobné positenie. To nemáte v sebe kúska charakteru?

Vecne, ako aj niektorí vyššie naznačili, sa nedá na vaše video reagovať, pretože to nie je ani polopravda, na ktoré by sa reagovať dalo.

11.06.2012 | Tralala2

presne ako pises
ten clovek nepochopil, ze doba sa posunula a roky 2004-2006 su davno za nami

11.06.2012 | Brain

Ocakaval som, ze tento deformator prizna svoje chyby, ale bohuzial. Napr. ze pomer 9:9 je PREHNANY a radsej mal ostat povodny 12:6, ci zachovanie vstupu do 2.piliera pre MLADYCH, ktori vstupuju na trh prace, atd. Ale on nie, ako tajtrlik s jemu podobnymi "expertmi" Mihalom, ci Brockom stale ohlupuju tento narod neoliberalnymi kecami. Nemyslim si, ale som presvedceny, ze nielen jemu, ale aj inym politikom, ktori sa napchali na poslednu chvilu do 2.piliera len a len o svoj osobny prospech, ostatnych pouzivaju len ako obrnny stit... Kazdy, kto chce podporovat tychto demagogov, by si mal precitat ozaj nezavisly blog Pavla Cizmarika a pouvazovat...

11.06.2012 | mino888

PÁN KANÍK - AK NIEKTO TVRDÍ ŽE 1.PILIER TO A TO NEDOKÁŽE TAK POTOM TAKÝ ŠTÁT STOJÍ NA HLINENÝCH NOHÁCH A SKÔR ČI NESKÔR V GEOPOLITICKOM PRIESTORE ZANIKNE. VELITEĽ ARMÁDY, KTORÝ NIEČO NEDOKÁŽE KONČÍ AJ S CELOU ARMÁDOU. ALE ŠTÁT JE LEN JEDEN A VY HO DEMONTUJETE Z VNÚTRA. TREBA ZOBRAŤ NA TRESTOPRÁVNU ZODPOVEDNOSŤ POLITIKOV AKO VY, KTORÍ HOVORIA ČO VŠETKO ŠTÁT NEDOKÁŽE A NIČ NEROBIA PRETO ABY TO DOKÁZAL. A ŠTÁT NIE JE SÚKROMNÝ - VY SI PLETIETE POJMY A DOJMY. TAK PO'DME PODTOM ZAKLADAŤ SÚKROMNÉ SÚDY - VEĎ ŠTÁT TO NEVIE, SÚKROMNÉ POLÍCIE- VEĎ ŠTÁT TO NEDOKÁŽE - A KDE JE MIERA TAKÉHOTO HLÚPEHO UVAŽOVANIA. VY TU PÔSOBÍTE AKO AKO NIEKTO KTO NENÁVIDÍ VLASTNÚ KRAJINU A CHCETE JU ROZLOŽIŤ Z VNÚTRA - VO VYSPELÝCH KRAJINÁCH JE ZA TO AJ TREST SMRTI.

11.06.2012 | mikid

suhlas

velmi trefne si vystihol znosku demagogie, ktoru sme mali moznost precitat od asi najznamejsieho demagoga z SDKU

11.06.2012 | mikid

pan Kanik...preboha..:-) tak podme po poriadku

1) Neviem o akom kradnuti tu pisete.
Tym ze sa zmeni pomer odvodov, neznamena ze niekomu niekto ukradol peniaze. Ti, ktori budu mat mensi pomer z 2.piliera, budu mat o presne ten isty pomer vyssi z 1. piliera.
...A kedze vidim velke riziko znehodnotenia vkladov DSSkarov v dosledku inflacie a v dosledku zlych investicii do "chrobacnych" statov, tak si dovolim tvrdit so 100%-tnou istotou ze dochodky z 2. piliera budu MIZERNE. Cize ovela chabejsie ako z 1. piliera.
.To znamena ze zmena pomeru moze niektorym dochodky dokonca zachranit.

2) Ze "vlada chce ochudobnit pracujucich obcanov"?
A vy ich teraz cez vymysel 2. piliera neochudobnujete?

Ved kazde jedno euro ktore si DSSkari odvadzaju do DSS si musime pozicat. rozumiete? POZICAT aj s urokmi!
A skuste vytiahnut kalkulacku a spocitajte si kolko sa uz teraz zadlzujeme zbytocne draho, aby sme si tie peniaze odkladali do daleka do buducna s velmi velkym rizikom straty hodnoty tychto pozicanych penazi.

Vlastne to uz nie je iba riziko. to uz su realne cisla a straty.

...a tak by sa dalo pokracovat dalej a vyvracat tie bludy a demagogiu riadok po riadku..

12.06.2012 | jobo

presne tak ...
to že sa Kaník tak rozohňuje pri obhajovaní je v poriadku , však bojuje za svoje peniaze , teda tie ktoré šikovným spôsobom vycuciava z druhého piliera ... uf .. samozrejme nie je tak hlúpy aby sa to dalo vystopovať či nejako dokázať ...
ale nechápem prečo sa rozohňujú doslova "chudáci" s pár mizernými eurami ... a ich supersvalnaté reči že "FICO , nesiahaj mi na moje prachy" ... ako keby tých 2 či 3 tisíc čo budú mať nasporené boli rockefellerove miliardy ... a veľké očakávania že im komerčná poisťovňa bude za tú sumu platiť mesačne tisíce auro , doživotne ..
druhý pilier má rovnakú účinnosť ako keby si niekto tú sumu odkladal do ponožky doma .. v tom lepšom prípade .. lebo sme na slovensku , a systematické kradnutie cudzích peňazí sa tu volá podnikanie ...

12.06.2012 | jurajz

Ti, ktori budu mat mensi pomer z 2.piliera, budu mat o presne ten isty pomer vyssi z 1. piliera.

To povedal kto? Ste si isti ze to bude platit aj v roku 2040, ked sa vas to mozno bude tykat?
Na druhy pilier, aj ked nema uplne presne pravidla vyplacania zatia, mozno uplatnit aspon principy poistnej matematiky. Na zmenu sposobu vypoctu zo soc. poistovne treba 76 hlasov a parlamente a moze sa schvalit zakon ze mikid ziaden dochodok dostavat nebude (sudte sa potom so SR, ak budete mat za co 5 rokov). Takze opatrne s kategorickymi vyhlaseniami.

12.06.2012 | jobo

dobre ..
koľko stojí poistka na doživotné vyplácanie renty 300 euro ?? jednorázová suma ??

12.06.2012 | mikid

ad. 1)
Druhy pilier nie ze nema uplne jasne pravidla, ale da sa povedat ze druhy pilier je len o zboznom priani a dovere ze RAZ.. V BUDUCNOSTI.. AK VSETKO POJDE PODLA PLANU... AK SA NIC ZASADNE NESTANE... Cize na tom je postaveny druhy pilier. Nie su to ziadne matematicke pravidla, je to len slepa dovera v neochvejnost kapitaloveho systemu.
(aj ENRON do poslednej chvile pred krachom vykazoval pozitivne hospodarske vysledky)
ad. 2)
Aj na hocaku zmenu pravidiel v druhom pilieri staci 76 hlasov v parlamente. Bolo to dokazane uz cca.20krat. Takze o nic viac nie je voci tomu odolny ako 1. pilier. A ani si netrufam odhadnut, kolko krat bude este 2.p. zmeneny.
ad. 3)
Istota penazi z 2. piliera je asi takato:

"Kuoril sa k slabemu zhodnoteniu vkladov v roku 2006 vyjadril, ze potesili by sa lepsim vysledkom, ale americke trhy..."
Socha sa v roku 2011 vyjadril k zhodnoteniu vkladov v DSS takto: " chceli sme, ale europske trhy..."
V roku 2035 sa k chabym vysledkom DSS vyjadri zastupca ADSS pan XXX, ze: "lutujeme ale japonske trhy..."

Tak priblizne asi o tom je 2. pilier.

12.06.2012 | jobo

stačí si nájsť stránky ktoré to ponúkajú ..
hneď prvá , aby mi vyšiel dôchodok 200 E doživotne ( MUŽ!!! ) musím mať nasporené nad 32.000 euro ..
bohorovní živnostníci čo platia minimum budú mať nasporené po 20 rokoch asi 8.000 euro .. možno 10.000 teda im vyjde tretina , z druhého piliera 66 euro na mesiac ... perfekná suma po roku 2030 ... 3 rožky na deň ...

hlavne aby mi FICO nesiahal na moje prachy ...

11.06.2012 | mikid

a tiez neda mi..
spominate, posun veku odchodu do dochodku na 67 je dosledok toho ze sa bude menit pomer odvodov... Nic ine to nie je pan kanik len dalsia demagogia.

Uz vasa minula vlada predkladala materialy o posune veku odchodu do dochodku aj cez to, ze pomer odvodov nemenila. dokonca ste boli taki vychcanci ze aj ked novelu ste isli schvalit niekedy v tomto roku, posun veku odchodu ste chceli zacat uplatnovat az po skonceni vasho volebneho obdobia.
- Co je dalsi dokaz toho ze 2. pilier problemy demografie vobec neriesi.

Aby som netaral do vetra, usvedcuje vas a vase demagogicke kydy dokonca analyza VASEJ VLADY o dlhodobej udrzatelnosti doch. systemu.
- Zaujimavostou tohto dokumentu z 2011 je, ze formuluje velmi podobne problemy a riesenia, o akych bola rec v rokoch 2003 a 2004.
Inymi slovami, publikuje sa, ako keby sa na Slovensku neodohrala ziadna dochodkova reforma s cielom predist negativnym dopadom vyvoja v oblasti demografie a verejnych financií. A tiez ako keby sa uz stvrty rok trvajuca ekonomicka kriza penzijnych fondov nijako zasadne nedotykala.
Vladna analyza nanovo vykresluje starnutie obyvateľstva a dosledky tohto javu na verejne financie. A navrhuje to, co malo napojenie sukromnych dochodkovych spravcovskych spolocností na odvody systemovo vyriesit.

Takze nekecat pan kanik a neklamat ludi!

11.06.2012 | Niless

Vsetky prispevky su fajn a k veci, ale otazka dna co s tym? Ak sa tieto problemy nezacnu riesit tak sme si tu iba "uliali" jedovitu slinu ale zostava status qou. Riesit p.Kanika nema zmysel, ludia, ktori funguje viac ako 3 volebne obdobia v parlamente + renta ktovie odkial ziju v bubline a rozodne nemaju v plane menit veci v nas prospech. Takze navrhy?

12.06.2012 | jobo

návrh je len jediný .. rátať s tým že to bude v budúcnosti naozaj zlé a niečo si našetriť .. prinajhoršom to zdedia deti ...

11.06.2012 | mino888

1. zadefinovať spôsob miery v ústave ako relatívnu mieru

2. zadefinovať v ústave že základom pre relatívnu mieru bude životné minimum uplatňované len na občana SR a bude každoročne vyčíslované štatistickým úradom ku 31.3. Toto minmum je etalónom pre nasledujúci ekonomický rok.

3.občianstvo SR prísne chrániť a podmieňovať pre cudzincov náročnými skúškami

4. Všetky platy pracovníkov nesúkromnej sféry = štátu a verejnej sféry, tarifné a iné tabuľky vyčísľovať ako násobok životného minima - vrátane platu prezidenta, poslancov aj policajtov či vojakov, učiteľov i lekárov štátnych zariadení, komunálnych poslancov, pracovníkov kultúry at'd..

5. Platy pracovníkov verejnej a štátnej sféry sa nesmú započítavať do akýchkoľvek ukazovateľov ktoré chcú odzrkadľovať výkon hospodárstva SR - najmä nie do priemernej mzdy

5. všetky finančné hranice a limity v celom zákonodarstve budú postupne prepracované v horizonte x rokov do relatívnej miery ako násobok životného minima

6. celonárodnou diskusiou nepretržite ladiť a definovať systém hodnôt - rebríček - čo sa považuje za vyššiu či nižšiu hodnotu

7. okamžite dorovnať odovody za štátnych zamestnancov na úroveň zamestnancov súkromnej sfery a ústavou zamedziť pozitívnu diskrimináciu v odvodoch týkajúcu sa základného sociálneho a zdravoného poistenia občanov SR. Ak na to štát nemá, treba ihneď znížiť hrubé platy nesúkromných zamestnancov, aby miera ich komplexných odvodov bola totožná s mierou odvodov pracovníkov v súkromných spoločnostiach.

8. občania, ktorí dosiahli významné vojenské, vedecké alebo technické ocenenia (patenty, objavy) vo svete zvýhodniť zásluhovým dôchodkom prednostne pred radovými policajtami alebo vojakmi.

9. Zakázať aby základné sociálne a zdravotné poistenie povinné zo zákona - druhe dane- realizovali neštátne poisťovne (zakázať demontáž štátu). Súkromné poisťovne môžu existovať len na báze komerčného nadpoistenia občanov. Premenovať sociálnu poisťovňu na SOCIÁLNU ZAISŤOVŇU OBČANA SR.

10. každoročne definovať a licitovať so zdr. zariadeniami čo je v základnom balíku zdravotného poistenia občana - a to verjene prostredníctvom MZ SR. Ten proces musí relizovať priamo štát/štátna ZAISŤOVŇA so zdravotníckymi zariadeniami a musí byť pod verejnou kontrolou - špeciálne webové stránky o zdraví- premenovať štátnu zdravotnú poisťovňu na ŠTÁTNU ZDRAVOTNŮ SPORITEĽŇU alebo ZAISŤOVŇU

11. Zrušiť minimálnu mzdu a zaviesť systém progresívnych daní v kombinácii s odvodovým bonusom. Postupne prestať používať pojem odvody a správne prerozdeľovať vybrané druhy daní - definovať aké percento z akej dane ide na základné sociálne ZAISTENIE občana SR a aké percento na zdravotné zaistenie

12. Prednostne podporovať živnostníkov a podnikateľov v malých firmách - ich daňové zaťaženie musí byť nižšie aj v závislosti od počtu zamestnacov. Súkromné spoločnosti aj živnostníci od určitého počtu zamestnancov musia platiť daň za pracovnú silu, ktorá je čisto solidárna pre sociálne zabezpečenie občanov SR. Hranice môžu byť stupňovité a tátopodaň postupne progresívna.

13. Zložka/časť hrubého platu/mzdy zamestnanaca, ktorá sa použije ako jeho daň z príjmu je do určitej výšky čisto zásluhová. Ak zaviažeme zamesnávateľa niečo platiť za zamestnanca - musí to byť čisto solidárne a netýkať sa jeho osobného sociálneho zaistenia. Ak túto povinnosť naviažeme na zamestnanca - znáša právne tlaky - tak nech je potom čisto zásluhová atýka sa len jeho osobného sociálneho zaistenia.

14. Štát je z ústavy povinný zriadiť jedinú štátnu banku SR, ktorá poskytuje bezplatný účet každému občanovi SR od 10 rokov veku až do skonania. Cez tento účet štát realizuje všetky platobné operácie z občanom. Súčasne je štát na svoje náklady povinný zriadiť každému občanovi SR jeho sobnú mailovú schránku poprípade konto pre elektronickú komunikáciu v prípade referenda alebo toho čo prinesú budúce technológie.


15. Postupne budovať spoločnosť kde budú zvýhodnené bezhotovostné operácie medzi občanmi a podnikateľskými subjektami a štátom

12.06.2012 | jobo

je to fajn , ale má to jednu chybu .. z čoho by sa potom kradlo ?

12.06.2012 | mino888

to Jobo:


Otazka potom znie co my Slovaci vlastne chceme? Sme schopni revolucie a priamej demokracie vo svoj prospech? Stur ale aj Stefanik sa v hrobe obracaju.

12.06.2012 | tono.hajduk

Fuha, p. Kanik, vy mate obdivuhodnu vydrz. Demograficka kriza samotna len v Europe devalvuje hodnotu penazi o cca 10% rocne, ak k tomu priratate "kvantitativne uvolnovanie", pre zachranu
zdochynajucej zapadnej europy, je realna inflacia niekde okolo 13% az 15%. Vase DSSky generuju 1%. Ak tvrdite, ze DSS uchovaju a ochrania hodnotu dochodkov
pred demografickou krizou, tak ste jednoducho klamar. Najjednoduchsie je tie peniaze dat dochodcom, ti urcite viac podporia domacu ekonomiku ako Vy !

12.06.2012 | jatomozem

uf, ale ste mu dali :):):) pozerám že nálada v národe buble ako pod parným hrncom. ja na Kaníkovom mieste balím kufre a utekám. lebo až dôjde na prvé vyplácanie dôchodkov z DSS asi naste mela :):) ale zase Kaníkovi je to už asi jedno. peniaze na účte vo Švajcu, ďalšie investované niekde...

12.06.2012 | Niless

Dolezite je ci vzide z toho poucenie a nasledne aj nejaky tlak na zmenu, hlavne aby sa ludom otvorili oci a zacali za svoje veci bojovat. Ked nic aspon z balkona NR SR hodit do toho pana (samozrejme je ich tam viac takych) nejako to vajce alebo topanku ako formu slusneho obcianskej neposlusnosti. Ak to nepomoze potom to zoberu do ruk Ti menej nervovo zdrzanlivejsi a pri tom uz nechcem byt.

12.06.2012 | mino888

Otazka potom znie co my Slovaci vlastne chceme? Sme schopni revolucie a priamej demokracie? Vo svoj prospech. Stur aj Stefanik sa v hrobe obracaju.

12.06.2012 | mino888

Otazka potom znie co my Slovaci vlastne chceme? Sme schopni revolucie a priamej demokracie vo svoj prospech? Stur aj Stefanik sa v hrobe obracaju.

12.06.2012 | shipka45

nedá mi nevysloviť hlbokú poklonu mino888 za pohotové predloženie návrhu opatrení, ktoré skutočne majú čo do seba a viesť diskusiu k týmto návrhom sa mi vidí omnoho rozumnejšie ako sa zapodievať Kanikovými prízemnými výlevmi...

13.06.2012 | cigereje

ježišmarjá zasa tára ten K(r)a(d)ník, čo naháňal jednonohých invalidov do roboty, ktorá pre nich neexistovala.
Prečo tento naivný klamár stále omieľa čosi o kradnutí? Lebo on inšie ako kradnúť ani nevie. Sačí sa pozrieť v koľkých eseróčkach je nastrčený, aby štát mohol okrádať o DPH:
http://foaf.sk/ludi...
Už čaká celý nažhavený, ako ukradne on peniaze z 2. piliera. V svojom okolí mám skúsenosť, ako z 2. piliera sa "zachraňujú" niekoré slovenské podniky, čo už dávno mali skrachovať, cez finančné skupiny. Tieto zachraňujú podniky cez investície napr. do energetiky ovšem tak, že polovicu z balíka určeného na investície ukradnú pre seba cez nastrčené firmy.
Áno, povedzme si pravdu, práve o toto K(r)a(d)níkovi ide. 1. pilier sa dá totižto len veľmi ťažko vytunelovať. Nemá si ani kto na ňom omočiť zobák. Veď skúsenosti zo sveta vravia, že na správu peňazí v 1. pilieri stačí asi 1-2% zo sumy, ktoré spravuje, kým na správu 2. piliera treba až 20%.
Pokiaľ si štát musí na 4% požičiavať peniaze ktoré ten slávny kradníkovský 2. pilier zhodnotí nanajvýš jedným percentom a to si potom vezme naspäť cez poplatky tak je to ekonomická blbosť. Nikto si nebude predsa brať pôžičku a potom tie isté peniaze ukladať na termínovaný vklad ktorý je úročený o 4% menej ako tá pôžička. Leda ten by to zariaďoval, kto by chcel tie peniaze ukradnúť, že, pán Kradník...
Na záver si dovolím výpočtom preukázať, aká sprostosť ten kradníkovský 2. pilier je:
Zoberme si ako príklad mladíka 25 ročného čo teraz zarába 1000€ hrubého. Predpokladajme že do dôchodku pôjde v 65 rokoch a dožije sa 80-ky. Mesačne si bude odkladať na ten akože "svoj" účet 9% tj 90€. Za rok je to 12x90=1080€.
Za svoj produktívny vek si takto nasporí 1080*40 = 43200€.
Predpokladajme, že sa dožije 80-ky. Na jeden mesiac mu vyjde (za predpokladu nulového zhodnotenia či znehodnotenia):
43200 / (15*12) = 240€.
pekné, že?
Ale čo s infláciou, pán Kradník?
ZA 40 rokov stratí 1€ hodnotu takto:
pri ročnej 1% inflácii ... 67 centov
pri 2% inflácii ... 45 centov
pri 3% inflácii ... 31 centov
pri 4% inflácii ... 21 centov
pri 5% inflácii ... 14 centov.
Predpokladajme 4% infláciu. Z 240€ dôchodku bude fakticky dôchodok v súčasnej hodnote 240 x 0,21 = 50,4€ v dnešných cenách. Na jeden deň to nebudú ani 2€, takže ani na 1 obed sa dôchodcovi neujde z toho paškvilu, čo ste vymysleli.
A to sme ešte neuvažovali o krízach, ktorých za 40 rokov bude neúrekom. Kríza eurová, kríza ropná, kríza potravinová, populačná...

13.06.2012 | mba

Ludia, kde ste boli doteraz? Aj cely Trend a jeho redaktori? Ved este pred niekolkymi rokmi tu vsetci pisali take velke ody na radost z 2. piliera a ludi s inym nazorom takmer ze neukamenovali. Zacnite zit ako rozmyslajuci obcania, ktori nepremyslaju stadovito a sa neboja a tato krajina sa bude mat onedlho podstatne lepsie, pretoze masa takych ludi ludom typu pana Kanika ani len neda priestor na taketo s prepacenim hluposti az vedome klamstva. Pan Kanik patri na politicke a ekonomicke smetisko. V tuzbe za 2. pilierom popiera zaklady ekonomie a tym sa totalne zdiskreditoval. Pre menej ekonomicky zdatnych a stadovitych: ked uz sa opicit, tak sa opicme po tych co to vedia lepsie ako my. Staci pozerat, co robi Nemecko a bude to pre SK lacnejsie.

15.06.2012 | octavia

Kaník opäť nesklamal.
Aj keď jeho sofistikovano podvodné a zavádzajúce vyjadrenia už nemajú taký ťah na bránu, ako pri zavádzaní 2.piliera, pri oblbovaní so švajčiarskymi dôchodkami a dedením, stále odvádza pozornosť od toho, čo je najpodstatnejšie.

Nech dá do pľacu čísla, koľko bolo na osobné účty celkom vložené a aké sú zostatky. ( Bez výhovorky - lebo Fico ).

Nech povie, prečo DSS odmietajú garantovať zostatky na účtoch aspoň vo výške vkladov.

Nech povie pravdu, že najmenej 60 % zúčastnených nebude mať súčet dôchodkov ani o cent vyšší, voči tomu, ak by boli iba v 1. pilieri. Navyše, tých 60 % zúčastnených bude aj pri zachovaní pomeru odvodov 9:9 odkázaných na doplácanie zo sociálnej poisťovni do výšky 1,2 násobku ŽM - ( dôchodku ).

Oháňanie sa dedením je morbídnosť. Dedeniu podlieha výhradne zostatok na osobnom účte v DSS ale nikdy nie peniaze povinne dané na kúpu dôchodkov.

Kaník! Prestaň bláboliť. Taktiež nepodsúvaj dezinformácie a klamstvá, že 2. pilier vyrieši demografiu. To majú v DSS takých plemenných kancov ?
Koľko rokov bude ešte tunelovaná sociálna poisťovňa?
Koľko nezamestnaných a ľudí s príjmom hlboko pod štatistický priemer je v DSS, z čoho je jasné, že ich dôchodky budú podstatne menšie ako z 1. piliera a za celý čas sa nabuľujú iba súkromní majitelia DSS ?
Len sa neoháňaj dedením pri úmrtí pred odchodom na dôchodok. DSS mali byť o vyšších dôchodkoch a nie o zomieraní!

16.06.2012 | fab0

No vidis seat.
Niektorym ale vychadza cez II. pilier lepsi dochodok.
Preco Fico meni tie veci plosne a nezmeni tie zle nastavene vstupne parametre pre ludi s nizkym prijmom?
A socialna poistovna ma uz teraz vypadok skoro 2 miliardy rocne a do II. piliera ide len cez 900 milionov. Kde chces zhanat tie peniaze za 10, 20 rokov?

16.06.2012 | Tralala2

kedy nejaky redaktorik pozhana seriozne materialy o dochodkoch v Chile a da jeden nestranny clanok?
ako sa im "oplatilo" pocuvnut p.Pineira ,ktory posluzil ako vzor nasmu prvemu "Sporitelovi"

16.06.2012 | fab0

1. cast ze reformy zaplatia vsetci a urcite nie Ficovi sponzori a firmy je pravda.
To ze Fico berie sporitelom z druheho piliera je tiez pravda. A tu proti tomu bojuju hlavne taky co maju blizko dochodku a potrebuju aby mala pre nich SP peniaze. To ze pri jednopilierovom systeme za 20 rokov moze soc.poistovna krachnut im moze byt jedno.

Ľudovít Kaník

  • Počet článkov: 8
  • Priemerná čítanosť: 4095
  • Priemerná diskutovanosť: 36
  • RSS blogu

O blogu