Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Ako Vincent Riccati hyperbolu objavil a OPIS projekty zachránil

06.06.2016 | Lucia Kondáš

Diskusia (8 reakcií)

06.06.2016 | Roman Kanala

Fajn článok. Ale tá krivka asi nebola hyperbola, skôr logistická krivka. Logistické rovnice sa používajú v marketingu na modelizáciu približovania sa k asymptotickej hodnote, keď je trh saturovaný. Koeficienty určia strmosť a približovanie.

Inak Riccatiho rovnice sú tiež medzistupňom pri riešení úlohy zvanej "two point boundary value problem". Pri diferenciálnych rovniciach môžme mať počiatočné podmienky, keď je daná hodnota premennej, prípadne aj jej derivácie. Ak je daná aj konečná hodnota, teda boundary condition, tak máme boundary value problem. Na riešenie sa môže použiť transformácia na Riccatiho rovnice, lebo ich riešenie je dobre popísané a netreba vymýšľať koleso, keď je už objavené. TPBVP sa vyskytujú v optimálnom riadení, keď sa hľadá optimálna trajektória medzi počiatočným a konečným bodom, ale tiež sa na to dá prísť tranformáciou Kalmanovho filtra, ktorý sa používa na znižovanie neistoty pri rozhodovaní - zníži sa variancia. Riccatiho rovnice sú nazvané podľa Jacopa Riccatiho.

Jacopo Riccati bol matematik a mal dvoch synov. Vicenzo Riccati bol jezuit a profesor matematiky, Giordano Riccati bol tým, čomu sa dnes hovorí fyzik špecialista vo vede o materiáloch.

06.06.2016 | Lucia Kondáš

Ahoj Roman, nuz v zasade nemam nic proti tomu, keby sa pouzili aj ine krivky, ak to dosiahne ucel... ;-)

07.06.2016 | Roman Kanala

Mozartovým rovesníkom nebol Jacopo Riccati, ale jeho syn Vicenzo a článok by stratil šmrc. Takto to je krajšie. Jacopo by teoreticky mohol stretnúť J. S. Bacha. Alebo skôr Vivaldiho - obaja boli Benátčania.

07.06.2016 | Lucia Kondáš

Ono, ani Vincent nebol jeho rovesnikom, ked Mozart koncertoval s otcom v Bologni, mal 14 rokov a Ricatti 63. :-) Ale vidis, vztahy celej rodiny k vtedajsim velikanom umenia mohli byt zaujimave.

08.06.2016 | Roman Kanala

Mozart bol so svojím otcom na cestách po Európe od roku 1762, keď mal len 6 rokov, do roku 1773, keď mal 17. Takže by to aj mohlo sedieť. Potom do roku 1777 pracoval pre salzburského arcibiskupa princa Hieronyma Colloreda.

Datuje sa, že Mozart zachránil najkrajšie dielo renesančnej polyfónie, Allegriho Miserere Mei Deus, od zabudnutia. Gregorio Allegri napísal dielo pre Sixtínsku kaplnku asi o 150 rokov skôr. Kedy presne, to sa nevie, asi okolo 1630. Dielo je to tak krásne, že sa to smelo hrať len v Sixtínskej kaplnke a len na Veľkú noc vo štvrtok, piatok a sobotu. Pápež Urban VIII zakázal prepisovať partície a zakázal každú prezentáciu mimo Vatikánu pod hrozbou exkomunikácie, čo v tej dobe bol hrozný trest. Na Veľkú noc 1770 to počul mladý 14-ročný Mozart a bol tak uchvátený, že akonáhle prišiel domov, tak to prepísal spamäti. Potom to vraj počul ešte raz. Jeho transkript sa našiel a vďaka tomu je dielo dnes známe.

Práve vtedy v 1770 koncertoval Mozart aj v Bologni, kde bol prijatý za člena prestížnej Accademia Filarmonica. V tom istom roku napísal v Milane operu Mitridate re di Ponto. Vďaka nej začal dostávať objednávky na ďalšie opery.

Pôvodne to spievali dva chorály, jeden päťhlasný a jeden štvorhlasný, ktoré si dávali repliky z opačných strán chrámu. Mal som to šťastie to spievať v takejto zostave u Sv. Jiljí na Husovej ulici v Prahe. Počuť to je zážitok, ale spievať je ešte úchvatnejšie. Na youtube je množstvo interpretácií, ale väčšinou sa mi nepáčia, lebo buď to interpretuje veľký chorál, alebo tam sopranistka odflákne barokovú ornamentáciu, alebo je nanič dirigent a celé to nemá rytmus. Najviac mám rád intepretáciu od King's College, od New College z Oxfordu, alebo prípadne ešte od Tallis Scholars. Anglická partícia sa mierne líši od pôvodne prepísanej Mozartovej, práve tieto anglické bývajú pre veľký chorál a bez sopránových ornamentov. Bohužiaľ pražské Bach Collegium nemá nahrávky na internete. Pôvodné partície sú stále vatikánskym tajomstvom.

Mozart napokon nebol z cirkvi exkomunikovaný, ale naopak ho pápež pochválil, lebo taký talent je božím darom.

08.06.2016 | Roman Kanala

Ale aby sme sa od hudby vrátili k informatike, doporučujem tieto i blogy tu na eTrende:

Čo sa stalo so slovenským tigrom? 27.05.2016 | Monika Kačeriaková http://blog.etrend....
Naši podnikatelia sú neinformovaní optimisti 10.04.2016 | Gustav Budinsky http://blog.etrend....
Otvorený list ministrovi o internete pre školy 23.03.2016 | Michal Rybárik http://blog.etrend....
Ako ministerstvo (ne)vysvetlilo pomalý internet pre školy 24.02.2016 | Michal Rybárik http://blog.etrend....
Ostatné blogy Michala Rybárika, za prečítanie stoja všetky, http://blog.etrend....

10.06.2016 | Monika Kačeriaková

Veľmi dobrý článok, vďaka za pekné čítanie. Všetko so všetkým súvisí - nielen hudba a matematika, ale aj IT a ekonomika - ako pred niekoľkými storočiami, tak aj dnes. Pri zachovaní zdravého sedliackeho rozumu by sa nemuselo v zásade nič pokaziť.

17.06.2016 | Lucia Kondáš

Ďakujem Monika :)

Lucia Kondáš

Lucia Kondáš
  • Počet článkov: 2
  • Priemerná čítanosť: 892
  • Priemerná diskutovanosť: 4
  • RSS blogu

O blogu

Pracovala som ako riaditeľka informatiky, manažérka informatizačných projektov, spoluzakladala som kongres ITAPA. Baví ma všetko, čo nás posúva dopredu, učí chápať a zlepšovať svet okolo nás. Tento blog je... vlastne o nás. Moje predchádzajúce príspevky na "starom" blogu si môžete pozrieť tu.