Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Ľuboslav Kačalka

Vyhrážať bankárovi sa oplatí

24.04.2015 | Ľuboslav Kačalka

Bankári sa neboja zákona, ak chcú, vždy ho nakoniec obídu, skutočným postrachom je vzdelaný klient

  • Tlačiť
  • 0

V rozsiahlej ochrane spotrebitelia majú klienti často oprávnene zmätok. No nielen oni, mnohokrát ani finančné inštitúcie netušia, aké povinnosti musia spĺňať. Istá nebankovka sa vlani až z telefonátu klienta dozvedela, že u nás začal platiť úrokový strop. Niekoľko dní potom pre istotu požičiavala úplne zadarmo, kým zladila podmienky s novým zákonom.

Paragrafovú horúčku však dostávajú aj bankári a poisťováci. Stačí, aby ste pri predajnom rozhovore zacitovali pár viet zo zákona na ochranu spotrebiteľa, či inej právnej normy, a sebaistý finančník  sa razom zmení na roztraseného školáčika pred maturitnou komisiou.

Otázka znie: Bojí sa zákona? Nie! Bojí sa vzdelaného klienta. No takých stretáva len málo. Aj preto si vystačí s chabými argumentmi, veď bežného zákazníka doslova opije rožkom. Ani rozsiahla právna úprava nezabráni bankárovi navrhnúť refinancovať úver s 10-percentnou sadzbou novou pôžičkou, kde je úroková sadzba nehoráznych 18 percent. Každý zákon sa dá obísť, ak je klient dostatočne nevzdelaný.    

SITA/AP

Feministická aktivistka hádže papiere na šéfa ECB. V skutočnosti však pod vplyvom európskej regulácie hádžú finančné inštitúcie tony papierov na klientovZdroj: SITA/AP

Celá myšlienka ochrany spotrebiteľa stojí a padá na tom, či vieme pracovať s dostupnými možnosťami. To, aké možnosti nám dáva zákon, sa dozvieme, len ak si ho naštudujeme. Lenže to si už môžeme rovno naštudovať záludnosti  služby, o ktorú sa zaujímame. V konečnom dôsledku je úplne jedno, či banka zanikne, pretože nedodržiava zákon a vezmú jej licenciu, alebo stratí všetkých klientov, ktorí od nej odídu k výhodnejšej inštitúcii. 

V diskusii k čerstvým výsledkom Hypotéky roka sa objavila formulácia, veď tá banka nedá každému automaticky výhodnú ponuku. No nedá. Ani zamestnanec nepovie svojmu šéfovi, že by mu stačil nižší plat. Finančné služby sú vysoko sofistikované, ale v niečom sa naozaj nelíšia od arabského trhu. Máme iba to, čo si vyjednáme. Ak sú drahé potraviny, stačí ísť o pár metrov do konkurenčnej predajne. Je to efektívnejšie, ako hodinu vysvetľovať majiteľovi, že chcem zľavu 10 centov. Hypotéka je z iného súdka. Pre klienta je to produkt na celý život, pre predajcu znamená provízia takmer mesačný plat. Aj preto si obe strany ochotne nájdu čas porozprávať sa o výhodnejších podmienkach.

Aj keď by hneď zajtra prestal platiť celý zákon na ochranu spotrebiteľa, finančníci sa neprestanú báť klienta, ktorý odíde za lepšími podmienkami. Lenže takých je menšina. Bez ohľadu na to, aká rozsiahla je ochrana spotrebiteľa.

Téme regulácie a autoregulácie sa venujeme v aktuálnom TRENDE 16/2015 v téme Utopení v papieroch. Okrem iného sa dozviete, že napríklad predaj investičného životného poistenia cez online makléra si dnes žiada 75 rôznych predzmluvných informácií. Po zapracovaní nových európskych predpisov narastie tento počet na 147. 

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Osobné financie

Diskusia (0 reakcií)

Ľuboslav Kačalka

Ľuboslav Kačalka
  • Počet článkov: 43
  • Priemerná čítanosť: 3355
  • Priemerná diskutovanosť: 8
  • RSS blogu

O blogu

Reportér TRENDU od júla 2013. Sledujte môj Twitter alebo sa so mnou spojte na LinkedIn



 



Môj FACEBOOKový profil: Ľubo Kačalka vie, o čom finančníci neradi hovoria

Prehľad mojich článkov nájdete tu

Ľuboslav Kačalka

Ľuboslav Kačalka
  • Počet článkov: 43
  • Priemerná čítanosť: 3355
  • Priemerná diskutovanosť: 8
  • RSS blogu

O blogu

Reportér TRENDU od júla 2013. Sledujte môj Twitter alebo sa so mnou spojte na LinkedIn



 



Môj FACEBOOKový profil: Ľubo Kačalka vie, o čom finančníci neradi hovoria

Prehľad mojich článkov nájdete tu

Kalendár sa načítava...