Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Ľuboslav Kačalka

Komu chutí navoňaná zdochlina?

02.02.2016 | Ľuboslav Kačalka

Uštipačný týždeň: Uplynulých sedem dní vo faktoch a komentároch

  • Tlačiť
  • 2

Ak sa vám zdá účet pridrahý, môžete požiadať o lacnejší za tri eurá. Alebo si otvoriť účet v susednej krajine. Vďaka systému SEPA to nikdy nebolo jednoduchšie. Pri výbere finančných produktov podľa navoňaných plieškov sa nezabudnite opýtať, kto a čo vám v rámci takéhoto ocenenia garantuje. Mimochodom, nechcete vedieť ako bohatstvo a chudoba súvisia s veľkosťou mozgovej kôry?

SITA

Zdroj: SITA

S IBANom za účtom do Rakúska

Od pondelka musí byť číslo na platobnom príkaze uvedené v medzinárodnom formáte. Ako vysvetľuje NBS, každé číslo účtu v tvare IBAN sa začína dvojmiestnym kódom krajiny (SK), nasledujú dve kontrolné číslice, ktoré slúžia k overeniu správnosti čísla účtu. Zvyšných 20 pozícií určuje kód banky (4 miesta), predčíslie účtu (6 miest) a samotné číslo účtu (10 miest).

Zdanlivo zbytočná byrokracia má svoje výhody. Tou hlavnou je, že sa zrovnoprávnili podmienky pre domáci a zahraničný prevod. Do projektu SEPA je zapojených 34 európskych krajín. Ak máte pocit, že vám slovenské banky nemajú čo ponúknuť, pomerne ľahko si môžete otvoriť účet napríklad v susednom Rakúsku, Česku, či Maďarsku. Vďaka obsluhe účtu cez internetbanking, zjednoteným podmienkam pre platby a možnosti platiť kartami bez poplatku, je využívanie zahraničného účtu najjednoduchšie v histórii. Problémy však nastanú pri výbere hotovosti z bankomatu. Pri účtoch v ČR a Maďarsku navyše netreba podceniť ani kurzové riziko, keďže peniaze sa konvertujú na domácu menu. V neposlednom rade, cezhraničná hypotéka je nerozslúknuteľný oriešok.

Chcete účet za tri eurá?

Od februára zároveň môžu Slováci využívať trojeurový účet pre každého. A sociálne slabší za účet nezaplatia vôbec nič. Bežný účet v banke v súčasnosti využíva 86 percent Slovákov vo veku 15 až 79 rokov. Tí, ktorí ho zatiaľ nemajú, najčastejšie tvrdia, že ho ani nepotrebujú (67%), až pätina uviedla, že si ho ani nemôže dovoliť a treťou najčastejšou prekážkou je nízky vek (17%). Vyplýva to z prieskumu, ktorý pre Slovenskú bankovú asociáciu realizovala spoločnosť GfK Slovakia.

Načasovanie i jasná formulácia naznačujú, že prieskum je jasnou reakciou bánk na vládny balíček. Bankári veľmi správne poznamenávajú (nahlas i medzi riadkami), že vládni úradníci nie sú najlepšími dobrými produktovými manažérmi a zužovaním priestoru skôr konkurenciu poškodzujú. Podľa reakcií mnohých klientov (v krčmách i na sociálnych sieťach) sa však zdá, že ani banky s (ešte) voľnými rukami si zatiaľ veľmi nedokázali Slovákov nakloniť na svoju stranu. Čiastočne za to môžu aj relatívne slabo platení pobočkoví pracovníci, ktorí dokážu svojim byrokratickým zmýšľaním tromfnúť aj štátnych úradníkov. Kým sa to nezmení, len ťažko sa verejná mienka obráti v prospech finančníkov. Vybrať si za adresáta sociálneho balíčka klientov bánk je rana istoty.     

Zaujímavá vás, či je pre Slovákov prácou snov pozícia v McDonald´s? A ako súvisí chudoba s veľkosťou mozgovej kôry? Čítajte ďalej!

Najzlatšia vraj predáva   

Minulý týždeň sme spoznali výsledky ďalšieho ročníka produktovej súťaže Zlatá minca. Hneď niekoľko finančných inštitúcií sa vo svojich tlačových správach pochválilo víťazstvom „v prestížnej súťaži“.

Áno, prestížnosť. To bol presne dôvod, prečo sa redaktori Trendu pred dvoma rokmi rozhodli nebyť súčasťou poroty. A tak trocha nám ešte prekážali chýbajúce kritériá, podľa ktorých sa mal produkt vyberať. Doteraz nevieme, čo rozhoduje o víťazovi. Zaujímavosťou napríklad je, že v kategórii PZP dlhodobo vyhráva najdrahšia poisťovňa na trhu. Lenže všetky produkty PZP kopírujú zákonné nastavenia. Argument, že za vyššou cenou je vyššia kvalita tak veľmi neobstojí. Najmä ak klient nie je príjemcom potenciálneho plnenia. Súťaž je stelesnením výroku Oliviera Toscaniho, reklama je navoňaná zdochlina. V prípade Zlatej mince dlhodobo chýbajú kritériá, na základe sa rôznorodá porota rozhoduje. No klientom to zjavne neprekáža. Samotné finančné inštitúcie potvrdzujú, že zlatá nálepka pomáha predávať. Otázkou zostáva, kto ponesie zodpovednosť, ak si klient vyberie produkt podľa tejto „rady“. Pre porovnanie, finančný sprostredkovateľ musí byť poistení až na milión eur na prípadné škody spôsobené klientovi.     

Výsledky sme spoznali aj pri Fincentrum a Forbes Investícii roka.

Keďže za súťažou stojí aj médium, ktoré je priamou konkurenciou Trendu, mali by sme byť viac kritickí, ale nebudeme. Súťaž porovnáva výsledky fondov na základe historických dát, no neuspokojí sa s čistou výkonnosťou. Najdôležitejšia investorská poučka totiž hovorí, že minulé výnosy nie sú zárukou  budúcich. Aj preto metodika Investície roka porovnáva výnos k riziku. Jednoducho povedané, vyjadruje prínos pre klienta v tom, či zárobok zodpovedal rizikovosti, alebo inak, či je fond dostatočne stabilný. Z pohľadu klienta môže byť zložitejšie skúmať, čo sa za ocenením nachádza. Ale všeobecne platí, že klient by si nemal kupovať produkt, ktorému nerozumie. 

Klientske či klientelistické?

Aby sme neboli iba negativistický. V Bratislave otvorili takzvané Klientske centrum. Obyvateľom má uľahčiť a urýchliť vybavovanie úradných záležitostí.

Centrum je tu hlavne pre tých, ktorým nestačia služby v rámci elektronizácie verejnej správy, do ktorej už štát natlačil rovnú miliardu eur. Vďaka otvoreniu centra sme sa dozvedeli, že sa píše „klientske“ a nie „klientské“. K otázke, či by vzhľadom k menej transparentnému výberu lokality a spôsobu zámeny za iné štátne budovy, nebolo vhodnejšie použiť termín klientelistické centrum, sa jazykovedný ústav nevyjadril.

Chudobnejší majú menej mozgovej kôry

Analýza magnetickej rezonancie mozgu u detí z USA ukázala, že tie z chudobnejších rodín majú menší podiel šedej mozgovej kôry v oblastiach mozgu zodpovedných za učenie sa, ako je normálna úroveň. Vyplýva to zo štúdie doktorov Nicole Hairovej, Jamieho Hansona, Barbary Wolfovej a Setha Pollaka. Tieto anatomické rozdiely môžu vysvetliť až 20-percent rozdielu v horších výsledkoch školských testov u detí z nízkopríjmových rodín ako z tých ostatných. Ukazuje sa teda, že chudoba je nielen sociologickou témou, ale má aj biologický rozmer. Na správu upozornili analytici J&T vo svojom pravidelnom trhovom komentári.

A človek hneď verí vláde, že svojim postojom k štrajku učiteľov zastupuje svojich voličov.

Zaujala ešte jedna téma z prostredia vzdelávania. Najzamestnávateľom sa podľa ankety spoločnosti Profesia stal Volkswagen pred Googlom a pelicantravel.com. V podrobnejších výsledkoch sa najžiadanejším zamestnávateľom spomedzi ľudí so základným vzdelaním stal McDonald´s, stredoškoláci bez maturity uviedli Volkswagen, pri maturantoch to bol DM Drogerie Markt a vysokoškoláci hlasovali za pelicantravel.com.

Takže zhrnuté a podčiarknuté: Za najzamestnávateľa si Slováci vybrali firmu, ktorá sa pre podvod s emisiami zmietala v obrovskom škandále. Mimochodom, neviete, ako dopadnú voľby?

  • Tlačiť
  • 2

Rubrika Uštipačný týždeň

Ľuboslav Kačalka

Ľuboslav Kačalka
  • Počet článkov: 43
  • Priemerná čítanosť: 3353
  • Priemerná diskutovanosť: 8
  • RSS blogu

O blogu

Reportér TRENDU od júla 2013. Sledujte môj Twitter alebo sa so mnou spojte na LinkedIn



 



Môj FACEBOOKový profil: Ľubo Kačalka vie, o čom finančníci neradi hovoria

Prehľad mojich článkov nájdete tu

Ľuboslav Kačalka

Ľuboslav Kačalka
  • Počet článkov: 43
  • Priemerná čítanosť: 3353
  • Priemerná diskutovanosť: 8
  • RSS blogu

O blogu

Reportér TRENDU od júla 2013. Sledujte môj Twitter alebo sa so mnou spojte na LinkedIn



 



Môj FACEBOOKový profil: Ľubo Kačalka vie, o čom finančníci neradi hovoria

Prehľad mojich článkov nájdete tu

Kalendár sa načítava...