Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Ľuboslav Kačalka

Byrokratka roka pracuje v banke

31.12.2015 | Ľuboslav Kačalka

Štátni úradníci sú viazaní komplikovanou legislatívou, ľudia v biznise sa však nemajú na čo vyhovoriť

  • Tlačiť
  • 8

Rubrika

Očami klienta

Združenie podnikateľov Slovenska vyhlásilo aj tento rok výsledky ankety o byrokratický nezmysel roka. Objektívne treba povedať, že firmám nie je čo závidieť. Štát akoby stále nepochopil, že jeho úlohou je nie zorganizovať krkolomnú steeplechase, ale vytvoriť prívetivé prostredie. Z väčšieho množstva podnikateľov budú profitovať vďaka silnejšej konkurencii zákazníci, aleaj celá ekonomika, vrátane príjmov štátneho rozpočtu. A hoci sa podnikatelia sťažujú oprávnene, neznamená to, že aj oni občas nevyprodukujú nezmysel, nad ktorým ostáva rozum stáť. 

Utrpenie mladého klienta

Ja som si svoju byrokratku roka našiel vo vlastnej banke. Potreboval som si len vybrať do servisu hotovosť nad denným limit na karte. Mal som však nový občiansky preukaz a ten si banka potrebovala zaregistrovať. V rámci papierov na podpis som dostal aj "súhlas so spracovaním osobných údajov pre marketingové účely". Keďže si neželám byť obťažovaný, v prípade všetkých položiek som zaškrtol tradičné nie. Potom mi však napadlo, že papier vôbec nemusím podpísať. No ako to už v rozprávkach býva (teda vlastne v slovenskej realite), jeden ušetrený podpis nakoniec zobral hodinu času takmer desiatke ľudí. 

Profimedia

Zdroj: Profimedia

Priehradkový pracovník totiž trval na tom, že papier musím podpísať aj s trojnásobne zaškrtnutým „nie“. Samozrejme, mýlil sa. V praxi odo mňa chcel, aby som im podpísal nesúhlas so spracovaním osobných údajov pre marketingové účely. Zákon však hovorí jasne: ak ma chce banka obťažovať, musí mať môj súhlas. Neudelenie súhlasu stačí vyjadriť tým, že ho nepodpíšem. V nádeji, že to mám komu vysvetliť, som si nechal zavolať riaditeľku pobočky. No to sa ešte len začala rituálna poprava zdravého úsudku.  

Uzavrite nemanželstvo!

Riaditeľka pobočky si vypočula problém a tvrdila, že podpísanie nesúhlasu ma chráni. Ak ma vraj banka bude obťažovať, môžem poukázať, že som im podpísal nesúhlas. To je, samozrejme, nezmysel. Ak nie rovno klamstvo. Úplne totiž stačí, že banka žiaden súhlas nemá. Môj podpis k tomu nepotrebuje. Je to podobné, ako keby každý slovenský muž musel ísť na matriku s každou z 2,5 milióna slovenských žien a podpísať papier, na ktorom stojí, že spolu nie sú zosobášení.  

Bankárka však trvala na svojom. Ak im neudelím nesúhlas so spracovaním osobných údajov pre marketingové účely, nemôžu ma ďalej obslúžiť. Medzitým sa za nami nakopila takmer desiatka klientov. Bankárka si nachvíľu odbehla a tvrdila, že postup konzultovala aj s centrálou. To však vyvrátilo neskoršie vyjadrenie hovorkyne banky.

Keďže som hotovosť z vlastného účtu potreboval, nakoniec som nesúhlas so spracovaním podpísal. K menu som však veľkými písmenami doplnil, že (ne)súhlas neudeľujem dobrovoľne, ale pod nátlakom. V právnej reči to znamená, že podpis je neplatný. Vedúca predajne bankových produktov si ho víťazoslávne odložila. Tvárila sa pritom ako Hannibal Lecter, ktorý práve skonzumoval namäkko uvarený Aristetolov mozog a výdatne si po ňom odgrgol.   

Pochybila pracovníčka

Hovorkyňa banky mi vzápätí mailom potvrdila, že bankárka pravdu nemala a išlo zrejme o nesprávnu interpretáciu a teda individuálne pochybenie, za čo sa ospravedlnila. „Banka súhlas na spracúvanie osobných údajov pre marketingové účely nepodmieňuje poskytnutím produktu alebo služby, klient ho udeľuje dobrovoľne a môže ho kedykoľvek odvolať. V prípade, ak klient nemá záujem vypĺňať spomínané tlačivo, je zrejmé, že súhlas neudelí  a banka nevyžaduje od neho udelenie nesúhlasu,“ napísala to, čo hovorí zdravý rozum a aj súčasný právny stav.

Keďže banka zaujala veľmi triezvy postoj a neuchýlila sa k obľúbenej fráze niektorých hovorcov, že klient iba nepochopil, čo od neho na pobočke chceli (rozumej, klient je debil), rozhodol som sa jej meno do príbehu zbytočne neťahať. Navyše, nemám vnútorne vysporiadané, či je v poriadku, keď ako novinár píšem o svojich negatívnych individuálnych skúsenostiach. Preto ich zväčša anonymizujem. No stávajú sa. 

Ak vás zaujímajú ďalšie nezmysly slovenských finančníkov, prečítajte článok:

Ďakujem svojim čitateľom za čas, ktorý môjmu blogu venovali v uplynulom roku a (naivne) prajem, aby ste sa s ľudskou hlúposťou stretli už len komediálnych seriáloch.

  • Tlačiť
  • 8

Rubrika Očami klienta

Ľuboslav Kačalka

Ľuboslav Kačalka
  • Počet článkov: 43
  • Priemerná čítanosť: 3353
  • Priemerná diskutovanosť: 8
  • RSS blogu

O blogu

Reportér TRENDU od júla 2013. Sledujte môj Twitter alebo sa so mnou spojte na LinkedIn



 



Môj FACEBOOKový profil: Ľubo Kačalka vie, o čom finančníci neradi hovoria

Prehľad mojich článkov nájdete tu

Ľuboslav Kačalka

Ľuboslav Kačalka
  • Počet článkov: 43
  • Priemerná čítanosť: 3353
  • Priemerná diskutovanosť: 8
  • RSS blogu

O blogu

Reportér TRENDU od júla 2013. Sledujte môj Twitter alebo sa so mnou spojte na LinkedIn



 



Môj FACEBOOKový profil: Ľubo Kačalka vie, o čom finančníci neradi hovoria

Prehľad mojich článkov nájdete tu

Kalendár sa načítava...