Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Ľuboslav Kačalka

Banka vás neokráda, len si nechá vaše peniaze

16.02.2016 | Ľuboslav Kačalka

Ak pošlete platbu v pondelok ráno, na účte v cudzej banke sa objaví v rovnaký deň večer. Ak ju zadáte o deň skôr, teda už v nedeľu, príjemca ju získa až v utorok

  • Tlačiť
  • 7

Podobné texty sa začínajú príbehom: Pán Ľubo je bežný klient, ktorý bankový svet veľmi nepozná. Lenže, to by nebola pravda. Pán Ľubo sa považuje za finančne gramotného a na túto tému napísal niekoľko desiatok článkov. Napriek tomu sa nechal napáliť ako malé dieťa. Navyše, pán Ľubo o sebe hovorí v tretej osobe...

SITA/AP

Zdroj: SITA/AP

A teraz vážne. Používam viacero účtov – súvisí to s mojou prácou, testujem ich. Aktuálne mi chodí výplata na jeden účet, ale hypotéku mám v inej banke. Preto si časť peňazí po jej doručení nechám preposlať do svojej hypotekárnej banky. Presne tak som to urobil aj túto nedeľu. V nedeľu, samozrejme, banky peniaze neposielajú, ale to som vo svojich výpočtoch zohľadnil.

Jednoduchá matematika

Predpokladal som, že v pondelok sa peniaze dostanú z banky „A“ do zúčtovacieho centra a v rovnaký deň ich má u seba banka „B“. Ešte som si overil, že banka „B“ naozaj pripíše peniaze v rovnaký deň o 16:30 na konkrétny účet.

Termíny boli dôležité, keďže v ten istý pondelok si mala banka „B“ sťahovať z môjho účtu splátku hypotéky. Ibaže, peniaze sa na mojom účte neobjavili, hoci z pôvodného účtu odišli. 

Pondelok som pre istotu obvolal obe banky. Odosielajúca (A) tvrdila, že peniaze odišli a do clearingového centra ich posielajú každé ráno o 7-mej. Dokonca, to je ich výhoda, ak by som platbu zadal ešte ráno o šiestej, stihnú to a v rovnaký deň sa objaví na účte v inej banke. Aj prijímajúca banka (B) tvrdila, ak by peniaze prišli, ešte v ten deň o 16:30 by ich pripísala na účet.

Roztomilý ping pong dvoch bánk s nahnevaným klientom namiesto loptičky by bol určite vďačným olympijským športom. V pondelok som to ešte neriešil v nádeji, že v utorok ráno sa peniaze predsa len objavia na druhom účte. Neobjavili!

Záhada "overnightu"

V utorok som už o niečo nervóznejšie som zavolal do banky, z ktorej som peniaze posielal. A konečne to z nich vyšlo. Keďže som platbu posielal v nedeľu, internetbanking ma upozornil, že platbu zrealizujú až nasledujúci pracovný deň. Ibaže, nie ráno do siedmej hodiny, ako som si pôvodne myslel. Majú na to prakticky celý deň. A tam je ten mimoriadne absurdný rozdiel.

Ak by som totiž platbu zadával až v pondelok ráno, napríklad o 6-tej, odišla by do clearingu v ten istý deň a večer by už bola na druhom účte v inej banke. Ak však banka svojvoľne zrealizuje platbu až po 7-mej hodine, z môjho účtu si ich síce strhne v pondelok, ale ďalej ich pošle až v utorok.

Volá sa to "overnight", banka má peniaze zaistené a celú noc s nimi môže nakladať podľa seba. Z môjho účtu už odišli a oni ich do clearingového centra pošlú až nasledujúci deň ráno o siedmej. Dovtedy sú ich. A môžu si s nim robiť, čo chcú. Samozrejme, pri „pár eurách“ jedného klienta sa to až tak neoplatí. Ale pokiaľ je takýchto klientov viacero, benefit môže byť zaujímavý.  

Neokradli, len si nechali peniaze

Naozaj nemôžem tvrdiť, že by ma banka okradla. Iba si nechala moje peniaze dlhšie, ako je logické. A zrejme na tom zarobila. A to iba preto, že som jej to ako klient umožnil a dostatočne som si neoveril, že zadanie nasledujúci pracovný deň neznamená hneď ráno. Hoci bankový systém by to umožňoval.

Dopady pre mňa mohli byť katastrofálne. Pre túto komplikáciu som jeden deň meškal so splátkou hypotéky. Ak by mi hypotekárna banka nevyšla v ústrety a nepočkala, s upomienkou by som mohol mať problém pri refinancovaní a dostal by som napríklad menej výhodný úrok. Vzhľadom na vývoj ceny peňazí za posledné roky a objem hypotéky, by mohla byť škoda v tisícoch eur.  

Čo sa týka podržania platby, legislatíva banke takýto postup umožňuje. Z tohto pohľadu bolo všetko v poriadku. Snáď len s výhradou, že internetbanking ma mal zreteľne upozorniť, že spracovanie platby nasledujúci pracovný deň neznamená, že v ten deň aj odošlú peniaze do clearingu.   

Nebudem vás napínať, komplikovaná banka A je v skutočnosti internetová Zuno. A keďže sa mi zodpovedný pracovník banky nevedel za absurdnú situáciu, v ktorej som sa ocitol, ospravedlniť, ešte dnes si u nich zruším účet. Lebo ako klient neviem na banku vyvinúť iný tlak.

  • Tlačiť
  • 7

Rubrika Uštipačný týždeň

Ľuboslav Kačalka

Ľuboslav Kačalka
  • Počet článkov: 43
  • Priemerná čítanosť: 3352
  • Priemerná diskutovanosť: 8
  • RSS blogu

O blogu

Reportér TRENDU od júla 2013. Sledujte môj Twitter alebo sa so mnou spojte na LinkedIn



 



Môj FACEBOOKový profil: Ľubo Kačalka vie, o čom finančníci neradi hovoria

Prehľad mojich článkov nájdete tu

Ľuboslav Kačalka

Ľuboslav Kačalka
  • Počet článkov: 43
  • Priemerná čítanosť: 3352
  • Priemerná diskutovanosť: 8
  • RSS blogu

O blogu

Reportér TRENDU od júla 2013. Sledujte môj Twitter alebo sa so mnou spojte na LinkedIn



 



Môj FACEBOOKový profil: Ľubo Kačalka vie, o čom finančníci neradi hovoria

Prehľad mojich článkov nájdete tu

Kalendár sa načítava...