Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Škoda toho posledného chýbajúceho nápadu

20.02.2010 | Lubos Sirota

Diskusia (21 reakcií)

20.02.2010 | julo805

vy uz 20 rokov pracujete v oblasti ludskych zdrojov, atd.. a ja 20 rokov zijem medzi ludmi, ktori sa viac ako 12 mesiacov uchadzaju o zamestnanie. Ak ste nepochopil, ze prave zrusenie institutu minimalnej mzdy a zavedenie statnej socialnej davky, ktora klesa len postupne s narastajucim prijmom je prave to, co ste hladal, tak sa na tu vasu pracu vykaslite a urobte to v zaujme tych nezamestnanych cim skor.

20.02.2010 | alex.botev

takze staci, aby sme ludom bez pracovnych navykov dali este o kus viac penazi a hned naskocia ako vcelicky do pracovneho pomeru?

20.02.2010 | julo805

netreba viac penazi, staci zmenit zakon, aby mohli pracovat LEGALNE za nizsiu, ako minimalnu mzdu a to pomoze nielen tymto ludom, ale aj zamestnavatelom. Nehadz ich do jedneho vreca, kym sa im tato moznost neda.

22.02.2010 | Brain

nuz ani ten zakon nepomoze, ak na Slovensku je nedostatok pracovnych prilezitosti....

21.02.2010 | cloviecik

P. Botev, patrite medzi najaktivnejsich diskuterov, z toho co tu citam tak s pravicovym zmyslanim. Nie viac penazi ale viac pracovnych miest je riesenim na nezamestnanost ... a aj na viac penazi. Riesenia, ktore by pomohli za akukolvek mzdu vytvorit pracovne miesta by mohli pomoct, tomu, aby sa nam z uchadzacov nestali "alkoholici a flákačí", tak ako to RS uz v minulosti spomenul s prepuštaním. Prejdite sa napríklad juhom BB kraja alebo poziadajte Kristinu, aby vas zobrala na Horehronie. Tam ti ludia zacinaju prejavovat zufalstvo. Robit chcu, ale pracovnych miest jednoducho niet. A toto odvodovy bonus neriesi....

22.02.2010 | Brain

nie, vacsina nezamestnanych chce pracu, ale ak jej niet, tak co maju robit??? Suhlasim s panom Sirotom, ze Odvodovy bonus ma svoje nedostatky a nie je vseliekom, lieci len ciastocne...

20.02.2010 | Jozef Referendum Mihál

pekný podtitul ste vymysleli, pán Sirota, hneď ste si ma tým získali.

Neviem, či by nebolo naškodu okrem programu ešte trikrát a pekne pomaly naštudovať si čo je to Odvodový bonus. Tam totiž to, čo niekto označuje ako "medzitrh práce" nájdete.

20.02.2010 | Luboš Sirota

Idem na to pán Mihál. Verte mi, ale že mám doma od Richarda aspoň dva exempláre knižky Odvodový bonus a jednu aj s venovaním. Ak si, ale myslite, že váš program treba čítať pekne pomaly a šesťkrat a to aj s prílohou, tak sa moja dobre mienená rada potenciálneho voliča bohužiaľ minula účinkom.

20.02.2010 | motik

citat z blogu: "Odvodový bonus predsa tiež zvýhodňuje tých, ktorí prácu majú, nie nezamestnaných, ktorým je preto tento návrh celkom ukradnutý." hmmm tak hutam a hutam, z kecky sa mi pari, nestiham chladit ale logika mi stale s touto vetou nie a nie pohnut...co chcel touto vetou autor povedat? ... zoberme si priklad: nemam ukoncene stredoskolske vzdelanie, 15 rokov som pracoval ako skladnik, teraz som dva roky nezamestnany...kazdy kto ma v hlave dve kolieska vie, ze za tych 15 rokov som asi tazko usetril miliony aby som mohol zit kludne 2 roky nezamestnany...to znamena, ze niekde predsa len pracujem, robim jednorazove "fusky" za peniaze do vrecka, ohlasim sa na socialku raz za cas a zivot ide krasne dalej a kedze zarabam o nieco viac ako predtym na poste skladnika tak nemam motivaciu ist pracovat. Ak vsak pride do platnosti odvodovy bonus, z vyplaty mi ostane viac a mozno sa mi oplati naspet stat sa skladnikom a platit dane a odvody, kedze vdaka bonusu budem ziskovy.... Vysvetlite mi pan Sirota , preco mi ma byt tento navrh uplne ukradnuty? Preco mi ma byt ukradnute, ze budem legalne zarabat priblizne tolko kolko dnes zarabam "na cierno" , zvlast ked viem, ze mi to mozno vynesie ine vyhody ako vyssi dochodok a podobne?

Ak by ste v praxi radi videli nieco ako pozitivnu diskriminaciu tak to potom ale nemozete ziadat od liberalnej strany... Nehovoriac o tom, ze ak dotycna dlhodobo nezamestnana osoba sama neprejavi, pri zvysenej motivacii zo strany statu, zaujem najst si pracu tak vam nepomoze ani pozitivna diskriminacia, pretoze ten clovek jednoducho nechce pracovat a ked sa zamestna tak len na dobu pokial bude moct profitovat z pozitivnej diskriminacie , potom sa vrati do povodneho stavu... Zaujem musi byt z oboch stran, tak ako zo strany statu tak aj zo strany nezamestnaneho ... inak to nemoze a nebude fungovat... to by ste po tolkych rokoch praxe mohli vediet...

21.02.2010 | cloviecik

Ja myslím, že SaS dokazuje, ze ma trochu problem s vnimanim dobrych rad. Tento blog mi pride ako celkom otvoreny. P. Mihal ak mozete, hodte mi sem nejake informacie o tom, ako SaS v tych 120 rieseniach, riesi napríklad liberalizaciu Zakonnika prace. Je jednoduche povedat, ze zrusenie minimalnej mzdy (podotykam, ze tento navrh patri medzi moje najmilsie) pomoze vytvorit pracovne miesta, ale:
1. co mam z toho, ak aj lacneho pracovnika musim prepustit za velmi komplikovaných podmienok, ked jednoducho nemam na to aby som ho zaplatil?
2. preco predlzovat agoniu dlhodobonezamestnanych, ked je mozne pomoct podnikateľskemu prostrediu vytvarat pracovne miesta? A na to existuju riesenia a nie je to len o minimalnej mzde a medzitrhu prace.
3. postavit odvodovy bonus na "SPASONOSNY" nastroj a riesitela problemov s nezamestnanosťou je scestne a ja si chcem SaS zapamatat nie ako stranu OB (Odvodovy bonus) ale ako stranu SaS (Sloboda a solidarita)
4. Prečo SaS je taka militantna. Tento blog podla mna nebol vycitkou, ale radou, ze je tu tema, ktoru SaS neuchopila, a je to pritom tema, ktora po rokoch bacovania laviciarmi potrebuje pravicove riesenie.

Skuste sa tam na Cajakovej zamysliet, ze ak vam ludia poradia, tak ze to robia s dobrym umyslom. Aby vam pomohli. Vsetci co citame Trend ci HN, sme asi dostatocne inteligentni na to, aby sme chapali ze SaS ma dostatocný inteligencny potencial nato, aby pochopila rozdiel medzi utokom a radou. Tak uz neblbnite a zacnite sa spravat trochu konstruktivne. A radsej ako vystrkovat ostne sa podakujte ak vas niekto upozorni na to, čo v tom programe chyba ...

22.02.2010 | catze

.."ked je mozne pomoct podnikateľskemu prostrediu vytvarat pracovne miesta? A na to existuju riesenia .."

Tak aspon jedno, prosim. Myslite aktivne riesenia typu: tu su peniaze, nejako ich rozdelme niekomu, kto niekoho zamestna na nejaku dobu - lebo dostal peniaze.

Zamestnanost sa da udrzat len podporou podnikania a vzdelania. Program SAS som sice este necital, ale podla toho, co som sa docital na webe za poslednych par mesiacov, by som 'aktivne' minanie penazi na riesenie nezamestnanost v ich programe ani necakal..

21.02.2010 | Jozef Referendum Mihál

Navrhli sme tieto zmeny v Zákonníku práce:
- predĺžiť skúšobnú dobu na 6 mesiacov
- umožniť v čase krízy reťazenie pracovných pomerov na dobu určitú
- navrhli sme, aby mal zamestnanec nárok na výpovednú dobu v trvaní jedného mesiaca alebo alternatívne nárok na odstupné vo výške jedného priemerného mesačného zárobku. Tento nárok by stúpal za každý celý odpracovaný rok u zamestnávateľa o jeden mesiac, až do šiestich mesiacov. Napríklad zamestnanec, ktorý by u zamestnávateľa odpracoval 5 celých rokov, by mal nárok na 6 mesačnú výpovednú dobu alebo 6 mesačné odstupné.

Ďalej citujem z programu SaS pre voľby 2010:
- Presunúť čo najviac kompetencií zo Zákonníka práce na kolektívne vyjednávanie medzi zamestnávateľmi a odbormi.
- Obmedziť postavenie a právomoci odborov v prípadoch, ktoré spadajú do priameho hospodárskeho riadenia firmy (napr. určovanie začiatkov a koncov pracovnej smeny) a zrušiť povinnosti zamestnávateľov poskytovať im služby a priestory.

- Umožniť uzatvárať dobrovoľné vzájomné dohody medzi zamestnávateľmi a zamestnancami na riešenie operatívnych zmien pracovných podmienok, napr. úprava pracovného času, dočasné zvýšenie nadčasov, čerpanie voľna zamestnanca pri prekážke na strane zamestnávateľa.
-

Samotný OB nezamestnanosť nevyrieši, súhlas.

...ešte poznámka. Ak autor článku dá článku podnadpis "Jointom proti nezamestnanosti to nepôjde", sám tak nastavil latku pre ďalšiu diskusiu. Ak máte záujem, preskúmajte diskusie pod mojimi článkami, ďakujem za Váš čas.

21.02.2010 | cloviecik

Ok dakujem pan Mihal za reakciu. Predlzenie skusobnej doby mi pride celkom fajn.
Retazenie len v krize - kto a ako bude definovat obdobie krizy? :-)
Mozno je to len moj pocit, ale nejdu prve dva body o odboroch proti sebe?
Dobrovolne dohody su tiez fajn.

Diskusie pod vasimi clankami citam, ale priznam sa bez boja, ze kvoli svojej praci nestiham sledovat vsetky aktivity SaS na internetovych diskusiach. Uz tu nejdem dalej rozpitvavat moj postoj voci SaS. Aj tak si myslim, ze tieto riesenia stale nie su odpovedou na problem, na ktory upozornil autor clanku.

Ale vazim si ze ste mi odpovedali.

21.02.2010 | Luboš Sirota

Pán Mihál, vy ste politik a ja volič. Ja sa len snažím zoorientovať vo vašom volebnom programe a ak sa mi to celkom dobre nedarí môže to byť nielen moja chyba. Mrzí ma vaša trošku podráždená reakcia na bonmot o jointe. A ak sa vás dotkol tak sa vám ospravedlňujem.
Ak by mi na vašom programe nezáležalo tak som si ho nemusel ani pozrieť a ak by som ho celý odmietal tak by som dokázal o ňom napísať aj niečo celkom iné. Napriek tomu si stále myslím, že sa otázke trhu práce dalo venovať dôslednejšie.
Nekritizovateľný boli doteraz len Mikuláš Dzurinda a Róbert Fico.
Napriek tomu vám úprimne želám veľa šťastia a aj viac trpezlivosti pri vysvetlovanií svojho volebného programu voličom.

22.02.2010 | grgo

V tomto som na strane pana Mihala. Posledne dve "analyzy" volebneho programu strany SaS, ktore som cital na blogoch, mi pripadaju ako by ich pisal ziak zakladnej skoly.

Ohladom flexibility pracovneho trhu, tak na to nie je treba do programu chodit daleko. Okrem odvodoveho bonusu su to aj bodu 45, ktory obsahuje hned tri zasadne zmeny (presunutie kompetencii zo zakonniku prace do kolektivnej zmluvy, obmezenie pravomoci odborov, dobrovolne vzajomne dohody ohladom pracovneho casu, nadcasov. volna atd.) a bod 47 - zrusenie minimalnej mzdy. Ostatne body v kapitole su iba ceresnickou na torte.

Ton vaseho clanku je skutocne urazlivy a to v kombinacii s tym ze je zalozeny na absolutnej neinformovanosti je dost zahanbujuce..

Inak teraz ani neviem co si mam o Vasom clanku teraz mysliet. Vase argumenty su vyvratene a ostali uz iba urazky. Jedine co sa s tym da urobit je ten nezmysel zmazat.

22.02.2010 | cloviecik

v kazdom pripade sa pytam, ako presunutie komepetencii zakonnika prace na kolektivne zmluvy a teda vyjednavanie s odbormi a nasledne obmedzenie pravomoci odborov pomoze nezamestnanemu k tomu aby si nasiel pracu? Asi tomu fakt nemam sancu porozumiet...
A priznavam, ze chyba, ze neviem najst vo vasom programe odpovede na svoje otazky je vo mne. :-)

22.02.2010 | grgo

V prvom rade - nie som clen SaS, ale netajim sa ze som sympatizant. Takze ne je to moj program :)

A k vasej otazke - ako presun kompetencii zo zakonnika do zmluvy prispeje k zamestnaniu nezamestnanych. Toto prave vychadza z myslienky "flexibilneho" (slova pana Sirotu) zakonnika - ak bude pracovnopravny vztah slobodny a oprosteny od byrokracie, je vacsia sanca ze vas niekto zamestna. Predstavte si, ze chcete prenajat byt. Je vacsia sanca ze ho prenajmete ak mate nizsie podmienky. Kazda podmienka, ako napriklad - nefajciar, manzelsky par, prenajom iba s nabytkom, bez dietata, bez domaceho zvierata, s 6 mesacnou platbou vopred, moznost odstupit od najomneho iba pod pokutou 3 prenajmov atd. znizuje potencialnu skupinu prenajimatelov. Taktiez ak zakonnik zamestnavatelovi hovori ze zamestnanec ano, ale iba na 40 hodin tyzdenne, s 3 mesacnou skusobnou dobou, s 3 mesacnym odstupnym, s minimalnou mzdou atd - tak kazda z tychto podmienok moze zamestnavatela odradit zamestnanca prijat. Obzvlast ak sa javi ako "rizikovy" (dlhodobo nezamestnany, nizsie vzdelanie, kratsia prax atd.).

Samozrejme dalsia kapitola je lakanie investicii. Ak urobite pracovne pravo, tak si mozno viac podnikatelov - aj drobnych povie ze risknu niekoho zamestnat. Ak ste podnikatel, ktory si moze ledva dovolit zamestnat 1 cloveka, tak si v sucasnosti 2 krat rozmysli ci to risknut a potom vyplacat zamestnancovi odstupne apod.

21.02.2010 | Jozef Referendum Mihál

ja som v prvom rade tiež len a len človek. A preto ma nenechá chladným podpásovka, akú ste predviedli a to práve Vy. Pokojne mňa alebo SaS kritizujte ale skúste byť normálnejší, ako sú bulvárni novinári.

V takom prípade aj ja budem ešte viac trpezlivý pri vysvetľovaní, že tzv. medzitrh práce v podobe rôznych dotácií pri zamestnávaní nezamestnaných - napríklad tak, ako to s obľubou predvádza súčasná ministerka - SaS podporovať nebude. Filozofiou SaS je odstránenie čo najväčšieho počtu dotácií, výnimiek, výnimiek z výnimiek a predstavenie jednoduchého a spravodlivého systému.

22.02.2010 | Luboš Sirota

Na pojem flexibilita máme už v zásade asi spoločný pohľad a vychádzame možno aj zo spoločnej myšlienky, že čím viac zmluvnej voľnosti prenesieme do zamestnaneckých vzťahov, tým presnejšie bude pracovný trh kopírovať svoje potreby, vrátane preferovania takých foriem zamestnania, ktoré zodpovedajú jeho aktuálnym potrebám.
Z celej diskusie sa asi postupne vynárajú jasné kontúry rozdielneho prístupu chápania problému dlhodobo nezamestnaných. Rozhodne nepatrím k zástancom predlžovania výplaty sociálnych dávok a s tým súvisiaceho nedôstojného živorenia. Ak si však uvedomíme, že zvýšenú mieru nezamestnanosti, ktorú sme nabrali za posledný rok bude trh absorbovať nasledujúce 4 roky, tak je to téma, ktorá by sa mala stať aj agendou liberálnej strany lebo obdobie po kríze si toto riešenie pýta od každej politickej strany. Medzitrh práce, nie je myšlienka ministerky Tomanovej. A skutočný medzitrh práce nie je ani o zbabraných sociálnych podnikoch.
Medzitrh práce pre dlhodobo nezamestnaných ( a to budú u nas o chvílu veľká väčšina nezamestnaných) funguje veľmi úspešne aj v iných krajinách EÚ a nie je to žiadne ľavicové huncútstvo, nehodné skutočného liberála. Medzitrh práca je niečo čo štátu, ergo daňovníkom, peniaze šetrí a nie ich míňa. Medzitrh práce je o zmysluplnej príprave ľudí formou training on the job,nie o zametaní ulíc, naopak je o úplne inej motivácii ľudí a to formou takých projektov, ktoré na Slovenku ešte neboli bohužiaľ doteraz vôbec realizované.

22.02.2010 | MilosM

Každý vidí veci zo svojho pohľadu. Možno autorovi blogu chýbal nápad, ktorý bude prinášať konkrétnu akciu pre podporu dlhodobo nezamestnaných (možno úľava na daniach pre pracovné agentúry aby mohli zamestnať viacej pracovníkov /teraz malý bonmot odo mňa/).
Rozpor diskutujúcich bude asi v rôznom vnímaní riešení: konrétnych a jasne previazaných a systémových z pohľadu najvyšších možných princípov a pravidiel ovplyvňujúcich systém. Komplexita problémov, ktoré sú na pracovnom trhu je tak veľká (pán Sirota to vie veľmi dobre), že hľadať riešenie na úrovni inej ako základnej je krátkodobé. Dnes je možno problém na horehroní, zajtra bude na ponitrí. Hľadať riešenia na problém zúfalých ľudí v istej konkrétnej situácii je hľadanie rovnakého (alebo blízkeho tomu rádu) počtu riešení ako je počet problémov. Komplexita by sa ešte viac zvyšovala. Tadiaľto asi cesta nevedie.
Ale veľmi rád by som privítal pár nápadov do diskusie. Ako by mal vyzerať taký "nápad(y)"?
Osobne som za riešenie základných pravidiel a princípov, nakoľko pridávaním energie (peňazí, aktivít) do neusporiadaného uzavretého systému stúpne len entropia. Sila evolúcie v dobre usporiadanom otvorenom systéme je asi jedinou dlhodobou cestou. ... ale môžem sa mýliť. :-)

22.02.2010 | grgo

Suhlas. Navyse kazdy zamer moze vystrelit aj nezelanym smerom. Zneuzivanie prispevkov ako je tento http://www.upsvarto... sa uz na slovensku pomaly stava sucastou strategie firiem.

Luboš Sirota

  • Počet článkov: 16
  • Priemerná čítanosť: 4310
  • Priemerná diskutovanosť: 11
  • RSS blogu

O blogu

Viac ako 25 rokov pracujem v oblasti ľudských zdrojov, kde som sa presvedčil, že mnohí ľudia nevyužili svoju príležitosť len preto, že vyzerala ako práca. Môj blog je preto najmä o trhu práce, ale častokrát sa neubránim vyjadriť svoj názor aj na iné celospoločenské témy, keďže všetko so všetkým súvisí.