Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Môže byť PR-ista nezamestnaný?

10.06.2008 | lutu

Diskusia (13 reakcií)

10.06.2008 | Rado Baťo

Od okamihu, keď som prišiel na kúzlo funkcie "blokuj nevyžiadanú poštu" sú pre mňa mŕtvi takmer všetci piáristi.

10.06.2008 | RomanZ

Máte pravdu, šéfredaktorom sa nemajú čo posielať tlačové správy. Je to chyba a neprofesionalita "PR ľudí". Nie je to však len náš problém a deje sa to aj v iných krajinách (vid. sefredaktorovi Wired: http://www.longtail...). Podobne ako aj v iných odvetviach dochádza k omylom a neprofesionalite, či dokonca niekedy k neetickým konaniam - podobne to je aj v PR ale narp. aj na strane novinarov a medii. Netreba sa pred tým skrývať.

PR ale nie je len o tlacovych spravach, resp. organizovani tlacovych konferencii, ale o vytvarani a budovani vztahov. Pnutie medzi novinarmi a PR ludmi vidim hlavne v nedostatocnej komunikacii (Piáristi nechápu prácu novinára, a naopak). Sam som bol 6 rokov novinarom a vzdy som si hovoril, ze jedine co nechcem v zivote robit je PR :). Teraz ho robim a vidim veci trocha v inom svetle, a bolo to moje najlepsie rozhodnutie v zivote :).

10.06.2008 | Peter Marcan

To nie je len o tlacovych spravach sefredaktorom, ale aj o praci s redaktormi. Co povies na tlacove spravy redaktorom trendu o tom ze firma xy s miliardovym ziskom z vyroby slonovinovych naramkov venovala 500 tisic na sloni pavilon v ZOO (prehanam trosku) a nasledny telefonat junior key account managera kedy teda moze pocitat s jej uverejnenim.:) Ale suhlasim ze neprofesionalita je asi aj na druhej strane, co mozno zvadza k takemu pristupu aj u PR-lud. Ale aj o tom treba hovorit, ak sa PR-clovek stretne s neprofesionalitou novinara. aj novinar ma svojho sefa a toho zaujima ak jeho ludia robia neprofesionalne, neeticky:). len napive nestaci:)

10.06.2008 | lutu

pre Vas neplati mrtvy piarista, dobry piarista :) Blokovaniu e-mailov som sa chcel venovat nabuduce. Vacsim problemom piaristov na Slovensku ako to, ze by klamali, je ich neprofesionalita. Chyba im prehlad o situacii v mediach a z tohto dovodu vznika aj nevyziadana posta.

10.06.2008 | Rado Baťo

tak, tak

10.06.2008 | Martin Filko

"V rámci odbornej komunity sú však neetickí pracovníci v oblasti vzťahov s verejnosťou odsúdení na smrť."

Len by ma zaujimalo, za co vas vlastne vas zamestnavatel plati :).

Vela uspechov!

10.06.2008 | lutu

Urcite je toho vela, co pre svojho zamestnavatela robim. podielat sa na budovani imidzu firmy je pre pr-istu okrem ineho aj v tom, ze pomaha predchadzat vyslovene negativnym vystupom poskytnutim plnohodnotnej informacie, vediet upozornit rozhodujucich pracovnikov, ze niektore kroky mozu mat nezelany dopad. Na druhej strane spravne a presne informovanie je podporou pre samotne podnikanie spolocnosti. PR, s vynimkou PR firiem, nie je to najdolezitejsie a rozhodujuce vo firme, no na druhej strane dokaze vyznamne posilnit, ale aj oslabit samotnu cinnost spolocnosti.

Ta "smrt" bola myslena ako smrt v PR biznise, nie smrt telesna. Spolocnost, ktora chce nieco znamenat, si nemoze dovolit, aby jej komunikacia bola spajana s niecim neetickym. Neviem si predstavit, ze by napr. vyznamna nadnarodna spolocnost XXY, ktora dodava na trh 60% emo prislusenstva, zrazu celila obvineniu, ze sa ich PR agentura sprava pri komunikacii neeticky a vyslovene klame. Vo svete sa kvoli takymto veciam predcasne vypovedavaju zmluvy.

10.06.2008 | Martin Filko

Napr. na Slovensku tak bol obvineny myslim Heineken, aj s nejakym dokazom:

http://spw.blog.sme...

a mnoho inych. Ja nie som piarista ani novinar, ale pohybujem s av prostredi, kde sa aj oni obsmietaju, a myslim, ze vasou argumentaciou teraz zavadzate. Drobne aj vacsie pozornosti, ale aj napr. pisanie ci editovanie clankov pre novinarov je uplne bezna vec.

Koniec koncov, nielen u nas, ale aj v Amerike. Ako na to poukazuje aj kontroverzia, ktoru citujete. Preco potom take lacne, trapne slogany o tom, ako by neetickeho piaristu porfesia vyobcovala?

10.06.2008 | lutu

Bol som novinarom a vami spominany darcek, ani nejaky iny by ma neovplyvnil v tom, ako by som o spolocnosti pisal. Pisal som o telekomunikacnom sektore, ktory podla analyzy SPW a Donath-Burson-Marsteller patri medzi najstedrejsie ekonomicke odvetvia (http://spw.blog.sme.sk/c/144308/Trom-stvrtinam-no­vinarov-bol-za-ostatny-rok-ponuknuty-dar.html ) ale to neznamena, ze by ma dar v podobe pera Balmain od jedneho z operatorov presvedcilo, aby som o nich pisal krajsie.
Ak si niekto mysli, ze poskytovanim darov ovplyvni svoj obraz na verejnosti, de facto hovori, ze media su prostitutky a vsetko sa da kupit. Ja si to vsak nemyslim. Novinari su natolko inteligentni a kriticki, aby prekukli zaujem "kupit si ich", a to aj bez etickych kodexov medii.

10.06.2008 | Martin Filko

tie darceky, myslim.

Dalej, novinari v krcme radi pustaju pikosky o tom, ktory novinar je kupeny ktorou firmou, a ktora PR agentura plati (cash) za umiestnovanie clankov v mediach. Vymyslaju si?

A profesionalita novinarov - su taki, co so mnou ci s mojimi kolegami stravia par hodin diskusiami, aj taki,ktori napisu "napiste mi prosim, ako sa v zdravotnych poistovniach tvori zisk".

V kazdom pripade by som sa velmi nespoliehal na inteligenciu a kriticke myslenie medianoveho novinara z agentury ci televizie. Cest a chvala vynimkam.

11.06.2008 | Kapitalista

"Pochopiteľne, okrem šéfa PRSA, Jeffreyho Julina, zareagovali na Cohenove slová aj mnohí PR-isti na svojich blogoch." - myslim, ze autor blogu citi tu istu potrebu. Tento, s prepacenim, idylicko-naivny blog mi pride skor ako PR pre projekt www.dvdzafacku.sk. Nazov blogu je navyse trosku nezmyselny, navrhujem "Musi byt pravdovravny PR-ista nezamestnany?". Apropo, to ze hovorca prezidenta priznal, ze klamal, sokovalo verejnost asi len tym, ze to priznal...

11.06.2008 | Robert Merva

trosku mi zaihral usmev na perach z tohoto textu... presne takto vyzeraju aj slovenske PR spravy... naivne, bez obsahu, samolubo a najma dost hlupo...

16.06.2008 | marek.geso

Tento iluzorny samocistiaci mechanizmus bohuzial v slovenskej PR profesii asi zatial nefunguje - ani z dlhodobeho hladiska. Ked si uvedomim, ze sucastou profesie PR su aj funkcie hovorcov a spomeniem si na niektore preflaknute tvare hovorcov ministerstiev, politickych subjektov ci konkretnych politikov, mam obavu ze "byt presny a pravdivy" sa v PR profesii este stale neusidlilo. Dokonca mam obcas pocit, ze sa ludia v PR branzi neriadia ani zakladnym "nemusite vzdy povedat celu pravdu, ale vsetko co poviete nech je pravda".

Myslim, ze slovenskej PR profesii by castokrat prospeli malickosti - nezamyslat sa nad tym, co chceme povedat my, ale skusit sa zamysliet co chcu vediet novinari a co ich citatelia. Spytat sa novinarov o co maju zaujem a nie im nasilu nieco nutit. Rozne darcekove predmety su iba talafatky. To co na nasich novinarov plati (aspon na tych, s ktorymi som mal tu cest) su najma informacie a vcasnost. Zdanlivo samozrejmosti...

Posobim v PR, ale na slovenske pomery v trochu "nestandardnom" prostredi (Rado Bato a Tomas Kurtansky budu vediet o com hovorim). Totiz, za 8 rokov mojho posobenia v slovenskej pobocke Accenture sme nemuseli riesit ziadnu krizovu komunikaciu vacsieho rozsahu, pretoze sme sa do ziadneho zasadneho prusvihu nedostali. To je na slovenske pomery "nestandardne". Navyse, pri svojej praci nie som v kontakte s bulvarom ci lifestylom a mam stastie, ze komunikujem iba so serioznymi novinarmi (aj na zaklade vlastneho vyberu a cenzury). A som rad, ze zatial si nikto z tychto ludi na maily prichadzajuce z mojej adresy nezapol funkciu "blokuj nevyziadanu postu" :-)

Ľubomír Tuchscher

Ľubomír Tuchscher
  • Počet článkov: 5
  • Priemerná čítanosť: 1988
  • Priemerná diskutovanosť: 4
  • RSS blogu

O blogu

Od mája 2014 výkonný riaditeľ Slovenského združenia pre značkové výrobky. V minulosti pôsobil ako riaditeľ komunikácie s verejnosťou Ministerstva dopravy a vedúci externej komunikácie SPP, a.s.