Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Ľubomír Haviernik

Daňová licencia – nástroj na očistenie trhu od fiktívnych firiem

20.11.2013 | Ľubo Havierník

Formálne zapísané a reálne nexistujúce firmy nemajú na zdravom trhu miesto

  • Tlačiť
  • 29

Povedzme si to na rovinu - prekážkou rozvoja zdravej trhovej ekonomiky na Slovensku nie sú dane. Dane nemáme ani najnižšie, ani najvyššie. Daňová licencia tiež nie je unikátnym výmyslom našej vládnej garnitúry,  ale nástrojom, ktorý sa osvedčil v zahraničí. Prekážkou rozvoja zdravého podnikania na Slovensku je vysoká miera korupcie, podvody a nízka vymožiteľnosť práva.

Keď sa z tohto uhla pohľadu (a s troškou skúseností) pozrieme na daňovú licenciu, zistíme, že to nie je zlá idea. Reakcií bolo mnoho, vrátane rôznych do extrému prešpekulovaných variácií týkajúcich sa promile firiem. Preto nebol problém dočítať sa o štatistike, ktorá hovorí, že zo 180 000 registrovaných firiem, viac ako 100 000 dlhodobo neplatí daň zo zisku. Zdôrazňujem, že dlhodobo. To je prinajmenšom čudné a tento stav si žiada riešenie.

  1. Čo je to za firmu, ktorá dlhodobo neplatí dane?
  2. Načo sú takéto firmy?
  3. Kto z nich má úžitok?
  4. Ako sa takéto firmy prejavujú na trhu?
  5. Ako bude na ne vplývať daňová licencia a bude to dobré alebo zlé?

Firma, ktorá DLHODOBO negeneruje zisk, popiera základný zmysel podnikania, ktorým je dosahovanie zisku. Dávajú takéto firmy prácu ľuďom? Vytvárajú nejakú pridanú hodnotu? Pochybujem.

Tieto firmy  sú buď nástroje na znižovanie daňového základu z inej podnikateľskej aktivity alebo sú to ležiaky alebo niečo iné. Ležiaky buď čakajú na predaj alebo patria niekomu, kto ukončil aktívne podnikanie. Prípadne čakajú na to, aby sa mohli vo výberových konaniach preukazovať ako x rokov existujúca a teda skúsená spoločnosť.

Úžitok z nich majú obchodníci so založenými eseročkami, malí daňoví kreatívci, špekulanti a podvodníci. Nebolo by správne kriminalizovať fakt, že neaktívne firmy existujú. Treba si však otvorenie priznať, že poskytujú priestor na špekulácie a podvody. Napríklad pána obchodníka s lykožrútmi a jeho desiatky firiem by sme kam zaradili?

Riziko je práve to, že firme stačí spraviť webstránku, dať si na ňu pekné obrázky a tváriť sa že funguje. A môže veselo nakupovať. Bez platenia. Ak si chcete nového obchodného partnera overiť, pozriete či dlhuje na sociálke, na zdravotke,na daniach a podobne. Zistíte, že nikde nedlhuje a teda by mal byť spoľahlivý. Lenže ako by aj mohol dlhovať, keď reálne neexistuje?

Vďaka daňovej licencii budete mať o vašich potenciálnych obchodných partneroch budete mať o jednu kvalitnú informáciu navyše. Ak bola firma doposiaľ neaktívna, nemala dlžoby nikde. Teraz si ich majitelia buď radšej zrušia alebo budú figurovať v zoznamoch neplatičov daňového úradu. Samozrejme, dá sa špekulovať nad množstvom iných variácií, ale významná časť množiny neaktívnych firiem bude buď zrušená alebo neplatiaca daňovú licenciu.

Medzičasom sa už objavili aj presné pravidlá a podľa mňa sú akceptovateľné. Tiež je na vážne zamyslenie, že hoci sa o daňovej licencii v médiách veľa diskutovalo, pre mnoho firiem (tých ozajstných, ktoré tvoria pridanú hodnotu) to nie je žiadna téma …

 

  • Tlačiť
  • 29

Ľubomír Haviernik

Ľubomír Haviernik
  • Počet článkov: 12
  • Priemerná čítanosť: 3094
  • Priemerná diskutovanosť: 11
  • RSS blogu

O blogu

pracujem v spoločnosti DAVAR, ktorá sa venuje pohľadávkam.

Ľubomír Haviernik

Ľubomír Haviernik
  • Počet článkov: 12
  • Priemerná čítanosť: 3094
  • Priemerná diskutovanosť: 11
  • RSS blogu

O blogu

pracujem v spoločnosti DAVAR, ktorá sa venuje pohľadávkam.

Kalendár sa načítava...