Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Dvojúrovňový rodičovský príspevok je nezmysel.

19.05.2019 | Ľubica Navrátilová

Diskusia (10 reakcií)

20.05.2019 | IvanPe

Vysvetlenie bude zrejme jednoduche (z vlastnej skusenosti): zakony a predpisy su jedna vec a evidencia a konanie socialnej poistovne druha.
Okrem inych veci aj tato hovori o tom, ze socialna poistovna nie je poistovna, ale socialny podnik statu, ktory funguje z dob socializmu bezo zmeny.
Pracovali ste v 1988 a dalej pre stat (inak sa takmer nedalo)? Narodilo sa vam dieta v 1989 a nasledne ste isli na metarsku dovolenku, pocas ktorej vam stat vyplacal matersku? To este stale neznamena, ze socialna poistovna vas eviduje, eviduje vase dieta, a z toho vyplyvajuce dosledky na dochodok. A nepomozu vam ani zmluvy a papiere, ci rodny list dietata, ktore danu skutocnost dokazuju.
A, pani Navratilova, vy tu riesite nejake odborne detaily a poistnu matematiku? V skutocne funkcnej poistovni by som tomu rozumel, ale v tomto socialistickom skanzene? Ved ta organizacia iba nesie nazov, socialna? mno neviem, ale poistovna? urcite nie!
Ak platit nejake poistne, tak poistovni, skutocnej, nie tej co nesie iba nazov. Obavam sa vsak, ze to je z Vasho, matematickeho, hladiska neriesitelna vec, teda politicka.

20.05.2019 | Ľubica Navrátilová

Mýlite sa pán IvanPe pokiaľ sa týka evidencii Sociálnej poisťovne . Pri uplatňovaní nároku na starobný dôchodok Vám stačí rodný list dieťaťa a Sociálna poisťovňa matke dieťaťa započíta tzv. náhradné doby do celkovej doby dôchodkového poistenia. Odkiaľ máte vedomosť, že Sociálna poisťovňa koná tak ako popisujete? Ja som sa s niečím takým nestretla a napokon posúďte sám. Dnes dovršujú dôchodkový vek ženy narodené okolo roku 1957, tie väčšinou nastúpili na trh práce okolo roku 1975 a od 1.1.1976 už bol v účinnosti zákon 121/1975 o sociálnom zabezpečení , ktorý v § 11 uvádza ako dobu zamestnania aj dobu starostlivosti o dieťa do troch rokov.
Áno, mate pravdu, pojem "sociálna poisťovňa" je problematický. Normálna poisťovňa nie je sociálna, ale nič lepšieho sa na priebežne financovaný dôchodkový systém nevymyslelo, lebo staroba, ako poistná udalosť, je problematická poistná udalosť.
Ja žiadnu poistnú matematiku neriešim, ja len poukazujem na rozpory v tvrdeniach ministra a údajoch Sociálnej poisťovne.

20.05.2019 | IvanPe

Dobry den,
Nemylim sa pani Navratilova, to co spominam je nasa osobna skusenost, teda realita. Viem to zdokladovat. Samozrejme ak nam socialna “poistovna” nedala vyjadrenie to Vam zdokladovat neviem. Ak by ste nam v tom vedeli pomoct, ako poslankyna, budeme radi, nas zatial velmi slusne, ale razne, poslali ... ved viete kam.
Socialna akoze poistovna.
Nesnazim sa kritizovat priebezny system financovania, ani jeho hybridy. To co kritizujem je fakt, ze system postaveny na vyrovnavani zivotnej urovne na rovnaku hladinu krizovymi dotaciami, cize z dani, je nereformovatelna vec. Stat by si mal najst ine sposoby ako dorovnat sucasnej volicskej vacsine rozdiely vzniknute nizkou zivotnou urovnou a mizivymi prispevkami (v porovnani so sucasnostou) k tvorbe statnych investicii, teda toho co neakor prinasa navratnost (napr elektrarne). Preto je snaha o reformovanie nespravnou vecou, ktora nemoze viest k dosiahnutiu realneho stavu v buducnosti, hoci tej, ktora vznikla neprimeranou porodnostou v 80.rokoch 20st. Pretoze dosledky, napr nizka motivacia sucasnych platitelov a buducich poberatelov, alebo vysoka cena prace pri nizkej urovni realneho prijmu (viac ako 52% si berie stat), atd , budu dalekosiahle. Pocnuc odchodom ludi tvoriacich vysoku pridanu hodnotu, cez obmedzenie tvorby fixneho domaceho kapitalu, az po zavislost na nizkej vzdelanosti a ekonomike automatizovanej na maximalnu mieru, teda strukturalna nezamestnanost aj ludi s istym stupnom dosiahnuteho vzdelania.
Mimoriadne si vazim Vasich blogov a aj odborny nadhlad, ale myslim si, ze kritizovat stat a upozornovat na detaily, je to iste ako pre stromy nevidiet les.
Pekny den
Ivan Petras

20.05.2019 | Ľubica Navrátilová

Nie som už poslankyňa, ale napíšte mi na môj mail o aký problém ide a ja sa ho pokúsim riešiť
l.navratilova@upcmail.sk

21.05.2019 | IvanPe

Dakujem velmi pekne, napisem, o to viac si vazim Vas pristup, kedze uz nie ste poslankynou. Ale, nechcem Vas zneuzivat na nieco cim si evidentne prechadza vela obcanov tejto krajiny a budem zatial klopat na vsetky mozne dvere vsetkych moznych zamestnancov statu. Dnes sme s manzelkou navstivili Okresny urad a ziskali kontakt na pani z archivu, spravanie oproti zamestnancom Socialnej akoze poistovne uzasne, inak v norme, takze verim, ze sa nas zasa raz zbavili: “ to nie u nas, to musite za inym”. Viac budeme vediet vo stvrtok kedy sa pani vrati archivu. A ak ani potom sa nicoho nedomozeme, napisem. Mozno aj blog.
Velka vdaka
Ivan Petras
ivan_petras@yahoo.com

20.05.2019 | rmaly

Ja verim IvanPe... Mne sa stalo obdobne a to som riesil iba "odpracovane" roky 1998/2003... Ked mala samotna poistovna zaznam, ze som ukoncil magisterske studium na VS, ale mal som "prazno" pocas bakalarskeho...
Za prve - cele to bolo v rezii statu
Za druhe, ked uz teda v tom mali bordel, tak snad ked mam magistra, tak asi som studoval aj 1-3 rocnik, nie len 4-5... ale doniest doklady som musel od maturity az po 3. rocnik VS... takze verim, ze sikanuju stale v SP :)

20.05.2019 | IvanPe

Inak dobre ze hovorite, zaznam o tom, ze manzelka ma VS tam tiez nie je, alebo je hlboko utajeny. Vdaka.

20.05.2019 | Ľubica Navrátilová

Sociálna poisťovňa nedisponuje informáciami o ukončenom vzdelaní, tie treba predložiť pri uplatnení nároku na starobný dôchodok. V tomto sa ich musím zastať, lebo niečo ako štátny informačný systém de facto neexistuje a princíp, že obiehať majú doklady a nie ľudia, je stále vo fáze teórie a nie praxe. Dokonca sa Vám môže stať, že v Sociálnej poisťovni nebudete mať aj niektoré roky zamestnania. Žiaľ pri privatizácii štátnych podnikov sa dosť dokladov stratilo, niektorí skrachovaní privatizéri osobné záznamy o zamestnancoch neodovzdali do štátnych archívov ani likvidátorom. Ja sama som mala menší problém, našťastie sa rýchlo vyriešil, lebo keď zanikli Okresné úrady, tak sa doklady o mojich príjmoch akosi stratili ale našťastie boli na Krajskom úrade. A to som tomu Okresnému úradu šéfovala skoro štyri roky.

23.05.2019 | rmaly

Otazka je teda, ako sa do SP dostali zazanmy o mojich odstudovanych rokoch na magisterskom studiu?

23.05.2019 | Ľubica Navrátilová

To neviem vysvetliť.

Ľubica Navrátilová

Ľubica Navrátilová
  • Počet článkov: 64
  • Priemerná čítanosť: 3639
  • Priemerná diskutovanosť: 24
  • RSS blogu

O blogu

Rozum je to najdôležitejšie, čo máme, a jeho nepoužívanie považujem za hriech. Venujem sa téme dôchodkov a zisťujem, že pred používaním rozumu tu prevládajú v ostatnom čase emócie, zneužívanie pojmu solidarita a podceňovanie práce demografov. Mojim hlbokým presvedčením je, že v sociálnej politike nemožno povyšovať solidaritu nad spravodlivosť a spravodlivosť bez solidarity nie je žiadna spravodlivosť. To dvakrát platí pre medzigeneračnú solidaritu a spravodlivé rozdeľovanie zdrojov medzi generáciu predproduktívnu, produktívnu a poproduktívnu. Budem písať o tomto probléme z pohľadu staršieho človeka, ktorý má záujem na medzigeneračmej diskusii o súčasných a budúcich problémoch zabezpečenia príjmov v starobe.