Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Listy z Ženevy

V nákladných dodávkach neumierajú len sýrski migranti

02.04.2016 | Roman Kanala

Lesk a bieda nelegálnej diaľkovej prepravy osôb

  • Tlačiť
  • 8

Rubrika

Spoločnosť

Počas každoročného Veľkého stahovania národov pred Veľkou nocou došlo vo Francúzsku k nehode. Čelná zrážka minibusu s kamiónom vo Francúzsku si vyžiadala 12 obetí. Všetko švajčiarski Portugalci z kantónu Vaud a Fribourg, medzi nimi 7-ročné dievčatko. Nehoda sa stala na rovnom úseku departmentálnej cesty pri Montbeugny, paralelnej s diaľnicou, ktorý sa prezýva cestou hanby, cestou smrti, dvojpruhovým cintorínom. Cestou prejde vyše 10 tisíc vozidiel denne, z toho asi 40% kamiónov, ktoré sa chcú vyhnúť diaľnici. Na úseku dlhom 23 kilometrov bez zákrut tam všetci jazdia ako diví a ak tam príde k nehode, bude to nehoda ťažká. Táto tu v noci na 25. marca takou bola. Na prvý pohľad nehoda ako mnohé iné.

Ale po prečítaní si správy sa okamžite natíska mnoho otázok. Vozidlo nebol minibus na prepravu osôb, ale nákladná dodávka bez okien. Všetci 12 pasažieri zahynuli. 19-ročný vodič vyviazol so zlomeným palcom. Vozidlo jazdilo bez tachografu a nebolo spôsobilé na premávku, lebo v ňom došlo k nedovoleným úpravám mimo homologácie. Pridané lavice boli nedostatočne uchytené a nemali účinné bezpečnostné pásy. Namiesto 3 vodičov, ktorí by sa striedali po 4 hodinách, robil jediný vodič 1600 km non-stop. Vodič nebol spôsobilý na profesionálnu prepravu osôb. Riskuje 10 rokov väzenia.

Len v Ženeve je vraj takýchto portugalských "autobusov" načierno asi desať. Podobný počet ich bude v iných kantónoch. Portugalci ich obľubujú kvôli cene dopravy asi 200 frankov na osobu. To je síce viac, ako letenka EasyJet, ale tú si treba kúpiť vo veľkom predstihu a za každý kufor pripočítať 50 frankov. Mikrobus odvezie všetku batožinu a ak treba, tak pridá vlečku. Počítače, televízory, chladničky sú vo Švajčiarsku lacné kvôli DPH 8%. Kúpené v posledné dni zliav vyjdú ešte lacnejšie. Vozia sa aj v akcii kupované kartóny vína, mäso, občas i zemiaky. Niektorí takto živia svoje rodiny. Colnice v EÚ sú už minulosťou, len pri návrate treba dať pozor na švajčiarskej hranici, lebo švajčiarski colníci pri vstupe do krajiny kontrolujú tovar. Mikrobusy načierno majú svoju klientelu medzi dôchodcami a medzi námedznými zamestnancami, ktorí v piatok večer nastúpia na cestu "domov" a v nedeľu popoludní na cestu späť. Namiesto 24 hodín riadnym spojom cesta trvá len 18 až 20 hodín. Nie po diaľniciach, ale po paralelných cestách, aby sa šetrilo aj na mýte. A čo je dôležité, mikrobus zákazníkov pozbiera cestou tam a rozvezie ich po dedinách až pred dom v Portugalsku, kde je verejná doprava mizerná.

Robí sa to tak, že sa v Portugalsku nakúpia dodávky homologované pre 7 alebo 9 osôb, kde ešte netreba tachograf. Alebo nákladné dodávky bez sedadiel, ktoré sa pridajú dodatočne. V Portugalsku je lacnejšie i poistenie, i technická kontrola, kde sa môžu prižmurovať oči. A sú i nižšie nároky na vodičský preukaz, ktorý sa potom dá uznať v cudzine bez preskúšania. Samozrejme "béčko", profesionálny vodičský preukaz na prepravu osôb je drahý a treba prejsť skúškami. Cez víkend dodávka urobí 3-4 tisíc kilometrov. Všetko načierno. Tak i tento pôvodne 6-miestny Mercedes Sprinter bez okien bol imatrikulovaný v Portugalsku, vlastnil ho Portugalec z regiónu Trancoso, s pobytom v mestečku Romont v kantóne Fribourg, a používal ho na nelegálnu diaľkovú dopravu osôb, podobne ako ostatné jeho upravené dodávky. Dokonca mal k tomu v Portugalsku založenú firmu. Za volant posielal mladých, neskúsených šoférov, aby ušetril. V tomto prípade bol vodičom jeho synovec. Smerovali do Cinfães na severe Portugalska. Z Romontu odišli vo štvrtok 24. marca o 20 h, krátko pred polnocou vodič prešiel do protismeru a čelne sa zrazil s talianskym kamiónom.

Majiteľ dodávky, ktorý ju nasledoval v osobnom aute, sa tiež stal účastníkom nehody a utrpel ľahké zranenie. Testy na alkohol u oboch preživších Portugalcov a dvoch talianskych vodičov kamiónu vraj boli všetky negatívne.

Portugalci majú svoje komunity, svoje miesta, kde sa schádzajú, svoje krčmy, svoje mäsiarstva, svoje obchody. Aj keď žijú vo Švajčiarsku, neintegrujú sa, a ani to nie je ich cieľom. Otcovia rodiny si chcú len zarobiť a postaviť v Portugalsku dom. Mladí si kúpia červené Alfa Romeo, sociálne hodinky à la Fico a chodia sa ukazovať. Okrem svojej pracovitosti si donesú všetky portugalské klišé, neduhy, kultúrne a nekultúrne zvyky. Na zarábanie peňazí sú všetky triky dobré. Práca načierno, drobné pašovanie, nelegálne "podnikanie". Chudoba cti netratí. V krčmách sú pekné plagáty s reklamami na prepravu načierno. Vyzerajú seriózne, minibus, kopec kufrov, úsmevy. Občas sa stane nehoda, ale treba jednu poriadnu s množstvom obetí, aby tí ľudia začali rozmýšľať. Ich prvou reakciou nie je to, že si už dajú pozor a budú preverovať, komu zveria svoj život na ceste. Obviňujú colníkov, že nekontrolujú dodávky. Prejdú troje hraníc a nič. Francúzski colníci hovoria, že ich úlohou nie je kontrola vozidiel. To má na starosti polícia. Švajčiarski colníci kontrolujú aj vozidlá, a môžu skontrolovať i technický stav, ale zameriavajú sa hlavne na kamióny. Na prichádzajúcih osobných autách sa systematicky kontroluje len diaľničná známka. Po Schengene sa drasticky zredukovali stavy s tým, že colníci sa aj tak stali zbytočnými. Ak treba obnoviť kontroly pri nejakej udalosti, musí vypomáhať polícia. Švajčiarske hranice denne prekračuje 350 tisíc osobných áut a 20 tisíc kamiónov. V roku 2015 hraničné kontroly zachytili v 27200 nedostatkov na kamiónoch. Odteraz sa určite budú po istú dobu kontrolovať i dodávky a všetko, čo je imatrikulované v Portugalsku.

263 tisíc Portugalcov žijúcich vo Švajčiarsku tvorí po Talianoch a Nemcoch tretiu najvýznamnejšiu cudzineckú populáciu vo Švajčiarsku. Za ostatné 4 roky ich z krajiny emigrovalo 485 tisíc. Viac, ako počas krízy v 60-tych rokoch. Portugalsko po rokoch socialistickej vlády a po vyschnutí peňazovodu z eurofondov zažíva ťažkú krízu a na odvrátenie štátneho bankrotu dostalo v 2011 pomoc z eurovalu. Ústavný súd uštedril reformnému úsiliu viacero rán, keď vyhlásil za protiústavné znižovanie dôchodkov štátnych zamestnancov, ich zjednodušené prepúšťanie i dodatočné zdanenie dôchodkov nad 1000 eur.  Do Švajčiarska odchádzajú celé portugalské dediny, aby stihli prijsť ešte pred vstúpením v platnosť kontigentov cudzincov v 2017, ktoré bolo odhlasované v referende 9 februára 2014. Toto prináša rozmach podnikateľského odvetvia nelegálnej diaľkovej prepravy osôb, o ktorom sa v portugalskej komunite vie roky. Ale na verejnosť to vyšlo až po nehode a mediatizácii detailov.

Oficiálni portugalskí dopravcovia napísali list Federálnemu departmentu dopravy. Vraj im nekalá konkurencia sťažuje podnikanie. Zatiaľ nedostali odpoveď. Ale noviny začínajú prinášať správy o tom, že podobné praktiky existujú dlhšiu dobu aj v komunitách Poliakov a Slovákov hlavne okolo Zurichu, kde ich je najviac. Nehody s unavenými Poliakmi za volantom, ktorí idú od Jadranu domov zásadne non-stop, sú bežné aj na maďarských a slovenských cestách.

Na vine sú vždy tí ostatní: podnikavci bez škrupúľ, ktorí chcú vytĺcť peniaze z cestujúcich, no nestarajú sa o ich bezpečnosť. Úrady, ktoré nekontrolujú vozidlá. Policajti a colníci, ktorí ich nezastavujú. Francúzi, ktorí majú diaľnicu a nechcú súbežný dlhý rovný úsek departmentálky rozšíriť na 2+2 pruhy, lebo by to stálo cez miliardu eur. Cestujúci sú len nevinné obeti, ktoré dobrovoľne nastúpili do nákladnej dodávky bez okien a tešili sa, ako ušetrili pár drobných na poplatkoch za batožinu a na cle za pašovaný tovar.


Poslať do vybrali.sme.sk

  • Tlačiť
  • 8

Rubrika Spoločnosť

Tagy doprava, imigrácia

Listy z Ženevy

Listy z Ženevy
  • Počet článkov: 139
  • Priemerná čítanosť: 2687
  • Priemerná diskutovanosť: 22
  • RSS blogu

O blogu

Roman Kanala - fyzik, inžinier, ekonóm, žije a pôsobí v Ženeve.

Listy z Ženevy

Listy z Ženevy
  • Počet článkov: 139
  • Priemerná čítanosť: 2687
  • Priemerná diskutovanosť: 22
  • RSS blogu

O blogu

Roman Kanala - fyzik, inžinier, ekonóm, žije a pôsobí v Ženeve.

Kalendár sa načítava...