Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Švajčiari stále najbohatší na svete. Francúzski daňováci prichádzajú s vysvetlením, prečo

09.11.2019 | Roman Kanala

Diskusia (60 reakcií)

10.11.2019 | Truhlik999

Ok, viac robia a majú viac peňazí.

Stojí to za to?

Kde je hranica?

10.11.2019 | Roman Kanala

Viete čo, poviem Vám, stojí to za to. Zarábať viac nie extenzívne ako Číňan, ktorý ostáva vo svojom butiku celú noc, aby neprepásol jediného zákazníka. Ale zarábať viac tak, že človek je produktívnejší a lepšie zaplatený.

Hranica je tam, kde si ju sám stanovíte. Keď má niekto ako prioritu rodinu, hory, či spoločenský život, zníži si úväzok do tej miery, ako mu to zamestnávateľ dovolí. Napríklad na 80 či na 60%. Stále zarobí dosť a má deň či dva týždenne voľno. V práci je potom produktívnejší v porovnaní s plným úväzkom.

Alebo použije ten deň či dva voľna na to, aby si založil vlastný business, zarábal omnoho viac, no bez rizika úplnej straty príjmu. Tak môže autofinancovať začiatky, keď firma ešte nezarába, len spotrebúva prostriedky.

Švajčiari totiž v práci nachádzajú potešenie, kým pre Frúzov je to utrpenie, ktorému je dobré sa vyhnúť všetkými prostriedkami.

11.11.2019 | @@@

toto su len tvoje dohady že pracuju viac lebo chcu ...čo ak viac pracuju preto že musia ???

kolko ludi na slovensku pracuje viac lebo musia ....a niekto to obrati a povie lebo chcu ...ale nemaš nato žiaden dôkaz že chcu a nemusia

ja napriklad poznam mnohych starych ludi čo odišli do dôchodku predčasne a ked som sa ich pytal prečo odišli predčasne a nepočkali dlhšie povedali že v praci sa to nedalo vydržať ....takže to nebolo o tom žeby chceli ale nakoniec že museli ....

takže ako aj ty vieš že u nich to nie je tak že musia .... možno tvoj proble je ten že sa pohybuješ len medzi takymi ktory nemusia a ignoruje tych čo musia ....

11.11.2019 | chr

3@ ty si jednoducho Romanove tvrdenie prekrútil ako potrebuješ. Ty tu tvrdíš , že ľudí zo zamestnania vlastne vyhadzuje ich zamestnávateľ lebo sa ich chce jednoducho zbaviť. Máš zvláštny cit pre prekrúcanie reáli. Ani si nepripustil , že by niečo nebolo , tak ako si povedal ty. Netvrdím , že tvoj pesimizmus nemá reálny základ , ale pri tebe je tvoj stupeň pesimizmu , ako pri celkovom vyhorení osobnosti. Skús sa na seba pozrieť cez prizmu tohto fenoménu.Počkáme a uvidíme.

11.11.2019 | @@@

ved sam potvrdzuješ že mam pravdu :) ....tak čo chceš ?

ale vyhadzovať niekedy ani nemusiš ....niektory maju taku prax že namiesto vyhodenie volia formu naložim zamestnancovi tolko že nakonie odijde aj sam

11.11.2019 | Roman Kanala

Zamestnávateľ ľudí nevyhadzuje, lebo je zlý, ale robí to, keď ich nepotrebuje. Vo Francúzsku je zamestnanec prakticky nevyhoditeľný. Vo Švajčiarsku sa dá ukončiť pracovný pomer z ktorejkoľvek strany pri rešpektovaní výpovednej lehoty, ktorá je v skúšobnej dobe týždeň, potom mesiac, dva, tri podľa odpracovaných rokov.

Zamestnávateľ zamestnancov potrebuje, lebo zamestnanci mu vytvárajú pridanú hodnotu. Bez zamestnancov firma nemôže fungovať, lebo nemá kto robiť. Je to také jednoduché.

11.11.2019 | @@@

to by si sa divil ...na slovensku to funguje aj vtedy ked firma nema zamestnancov na slovensku je bežne že manažeri vyhadzuju zamestnancov z prace len aby si pomasturbovali svoje ego ....a že potom nema kto robiť ?....na slovensku vždy ma potiahnu sa aj soboty ...že to je spôsobene manažermi nikomu neprekaža oni soboty netahaju to tahaju iba bežny zamestnanci ....aj toto je skôr ten lepši priklad horši je ked zamestnanci tahaju nadčasy a nedostanu ich ani zaplatene lebo manažeri šetrili zamestnancov vyhodili

tak potom tu nepiš že nadavam na manažerov a podnikatelov ....sami si za to možu mali 30 rokov nato aby ukazali slovakom ako to myslia ale jedine čo ukazali je to že pre nich je zamestnanec len otrok na ktorym zarobia na ktorom budu dbre parazitovať a vykoristovať

14.11.2019 | lukic

ved to je uz porusenie zakona! ak vies o takom pripade, tak to nahlas! ale obavam sa, ze si len komunisticky troll, ktory ani len nekandiduje, nie to, ze by sam zalozil firmu a skusil tie podmienky zamestnancov zmenit! Vo svojom okoli nepoznam jediny pripad nepreplatenych nadcasov (90te roky su prec) a ak ludia frflu na pracu, tak frflu vacsinou na sefa alebo ritolezeckeho kolegu, ale nie na plat.. Stupajuca minimalka a priemerna mzda su toho dokazom.. A kvoli nedostatku ludi mozu robit kde chcu
.

11.11.2019 | NCRD

1. Ročná dĺžka práce je dlhšia (1911 hodín oproti 1616). - pracujú dlhšie, žijú lepšie

5.A napokon každá hodina odpracovaná vo Švajčiarsku je odpracovaná s vyššou produktivitou. - pracujú lepšie, žijú lepšie.

Zrejme tam nemajú @@@ ktorý by im vysvetli, že ich zdierajú a "manažéri su hajzli" :D :D :D :D

11.11.2019 | Niless

@@@ by tam nesiel pracovat z principu...on radsej bude na SK suhlasit s Ficom a DAnkom.

11.11.2019 | Roman Kanala

Pracujú lepšie, žijú lepšie, pracujú dlhšie, žijú dlhšie.

11.11.2019 | Roman Kanala

Aby som to doložil štatistikami, podľa Eurostatu 2017 je dožitie vo Francúzsku 82.7 a vo Švajčiarsku 83.7 rokov.
https://ec.europa.e...

V rámci Švajčiarska najdlhšie žijú v italofónnom kantóne Ticino. Hory a mediteránska kuchyňa. 85 rokov. Dlhšie sa dožijú len v regióne Madrid 85.2 roka.
https://www.swissin...

Dôchodkový vek vo Francúzsku 62 rokov, vo Švajčiarsku 65 rokov. Zdvihnutie na 67 rokov bolo v referende viackrát odmietnuté, no stále tesnejšou väčšinou, lebo je jasné, že to takto ďalej nejde. Liberáli prišli s lepšou myšlienkou, ako 67 rokov povinne pre každého. 67 rokov pre tých, ktorí chcú a dnes musia do dôchodku v 65.
https://blog.etrend...

11.11.2019 | @@@

a ako to je z cudzincami ktory tam pracuju ...ti žiju kratšie o čo švajčiari dlhšie :D :D :D

14.11.2019 | lukic

taki ako ty tam neziju.. a ti ostatni aj vdaka tomu ziju dlhsie..

11.11.2019 | rarasok

To je sice pekne ale Svajciarsku velmi pomaha aj pozitivna spatne vazba (samozrejme zasluzena). Par prikladov. Platy na ETH alebo EPFL su tak vysoke, ze dokazu pritiahnut zo zahranicia prakticky hocikoho. To sa samozrejme znovu odraza na vysledkoch a pridava na atraktivite. Studenti su pripravovani svetovou spickou a nadviazu kontakty so spickovymi ludmi vo svojou odbore. Nehovoriac o tom ako diplom z tychto skol otvara dvere do sveta a dobreho zamestnania. Slovenske vysoke skolstvo ma plno problemov. A keby sa aj na hlavu postavilo tak, plat 300000 rocne proste profesorovi ponuknut nemoze, takze spickovy profesor zo zahranicia bude skor rarita (samozrejme spickovy slovensky profesor moze mat ine dovody na navrat ako peniaze, ale tie dovedy pre cudzincov zvycajne neexistuju). To iste plati napriklad o svajciarskej medicine. Priemysel ma kvalitnych ludi z ETH, EPFL, univerzit (pripane FHS atd), a ked nahodou chybaju, tak dokaze znovu pritiahnut kvalitnych ludi zo zahranicia. To sa samozrejme odraza na prosperite firiem a Svajciarsko je priam zaplavene vseliakymi vyskumnymi centrami a pomaly v kazdej dedine sa najde vyznamna firma. Zacat so start-upom je vo Svajci ovela jednoduchsie. Znovu vysoka koncentracia odbornikov a k tomu koncentracia kapitalu. Zo svajciarskou reputaciou je lahsie nadviazat spolupracu so zahranicim a mohol by som pokracovat donekonecna. Vzhladom na tuto situaciu je Slovensko stale pomerne uspesnym statom a smutne je, ze by stacilo pomerne malo (spravodliva spolocnost bez korupcie nepotrebuje nositelov nobelovej ceny), aby to bolo ovela lepsie. V kazdom pripade pred 20 rokmi bol zoznam statov, kde by som bol ochotny zit okrem Slovenska pomerne dlhy. Dnes je na nom prakticky uz iba Svajciarsko.

11.11.2019 | Roman Kanala

Prezradím Vám, čo mám vo Švajčiarsku najradšej. Zdravý rozum. Zatiaľ ešte nie je zakázaný, ako vo Francúzskej únii. Možnosť povedať, čo si myslím a povedať to, ako chcem. Sloboda premýšľať o veciach a zmeniť ich diskusiou a referendom. Toto Švajčiarom prichádza úplne normálne, ale vstupom do FÚ by o toto všetko prišli. DPH by musela okamžite hore zo 7.7 na 15% i viac a začal by triedny boj, štrajky, žlté vesty, neporiadok a šlendrián.

11.11.2019 | rarasok

Samozrejme, zdravy rozum spojeny s umenim kompromisu - toto vsetko buduvane niekolko storoci (bez absolutistickych vladcov, lokalnych feudalov atd.), viera vo vlatne sily a vedomie vlastnej zodpovednosti - spojena so sancou ovlyvnovat situaciu pomocou referenda.
Co sa tyka slobody slova, tak tam by som si az taky isty nebol. V skolach pekne vychovaju k tolerancii a genderovej vyvazenosti atd a pokial vybocujes z radu, tak na Teba pozaraju divne, ale stale lepsie ako vo zvysku zapadnej Europy. V kazdom pripade detom sa na Slovensku velmi paci, ze Slovaci (zatial) mozu hovorit a zartovat o com chcu. Na to vo Svajci az tak zvyknute nie su. A cim su starsie, tym viac si to uvedomuju.

11.11.2019 | Roman Kanala

Zas na politické témy sa hovorí veľmi slobodne. Frúzi majú tradíciu liberté, égalité, guillotine. Kto povie priveľa, ide na popravisko. Gilotína nebola použitá od septembra 1977 a bola zakázaná spolu so zrušením trestu smrti v 1981. Ale dve storočia tradícií robia svoje. V televízii sa robia vzrušené "Grand débat" o ničom. Frúzi sa prekrikujú, kikiríkajú, skáču si do reči. Výsledok: o ničom, ničotnosť, nič.

Švajčiari si neskáču do reči, lebo v nemčine sa infinitív dáva na koniec vety a nebolo by rozumieť. Ani v Ženeve si neskáču do reči, lebo sa to považuje za neslušné. Ale Švajčiar si svoje vie povedať a neexistuje s ním pohnúť, ak sám nechce. Jednoducho neexistuje. To majú spoločné s Angličanmi. Tiež dlhá história slobody bez okupácie cudzou mocnosťou, bez kolaborácie s nepriateľom, bez kompromisov so svedomím, ktoré ničia morálne hodnoty.

Francúzsko je krajina krikľúňov a lenivcov, no za vojny kolaborovali s novým režimom. Zlodejsko je krajina zlodejov a krivákov. Národ poddaných bez hrdosti, tarif tridsať strieborných a misa šošovice. Slobode sa učia pomaly a opatrne až teraz, keď sa nerozhoduje o politike, ale o civilizačnom smerovaní do západnej demokracie či na východ do Byzancie. Niečo také je vo Švajčiarsku nemysliteľné, lebo česť je vysokou hodnotou. Ľudovci SVP-UDC sú agrárnou stranou, ktorá je otvorene proti imigrácii, proti Francúzskej únii, proti akejkoľvek závislosti na cudzích a proti strate slobody a suverenity. Komunisti neukradli spôsob myslenia predkov, nenaučili báť sa.

11.11.2019 | pj23

rad by som sa spytal ako ste mysleli "bez kolaboracie s nepriatelom"?
ci nemecko za 2 svetovej bolo "priatelom" a potom sa to za kolaboraciu neda oznacit? :)

12.11.2019 | martin33

Svajciarsko nebolo pocas 2. sv. vojny vo vojnovom stave s Nemeckom. Teda formalne neboli nepriatelia. Pohranicne pevnosti a dalsie obranne prvky vo Svajciarsku ale hovoria o tom, ze neboli ani velki priatelia.

11.11.2019 | @@@

a ako vieš že to tak nie je ?...len na zaklade že to napiše roman ???....poznam ludi čo pracovali vo švajčiarsku ale nehovoria o tom tak ružovo ako piše roman ....roman je človek čo cely den presedi nikde v kancelarii zatial čo ti ludia čo poznam ja makali v rôznych zamestnaniach manualne a tak ako som napisal makali nie popijali kavičku ako roman :P

11.11.2019 | chr

Pravdu máš v tom , že poznám veľa ľudí , ktorý su z práce frustrovaný. Veľa robia a málo zarábajú . Veľa som robil po europe ako gastarbeiter. Dokonale to poznám . Ale vždy som šiel vonku preto , aby som zarobil peniaze a tie účelne minul na zlodejsku. A podriadil som tomu všetko , včítane rodinného života . Nefňukal som , nenadával , učil sa jazyky a nerobil hanbu svojim rodičom. Takže som bol z kategorie , ze som makal . Potom som ale zistil , že mi peniaze budú nanič , keď nebudem mať rodinu . Tak som prestal cestovať a makám na zlodejsku. Jazyky mi umožnili teplú kanceláriu , služobný telefon , internet a povinosť aspoň niekedy cestovať. Mám rodinu a keď mi to takto vydrží do dôchodku budem šťastný. V skratke povedané , vedel som sa zaradiť. Otázka je do akéj miery sú ľudia schopný sa vedieť zaradiť. Do akej miery by si sa vedel takto zaradiť ty?

11.11.2019 | @@@

zaradiť ,...už som to pisal pyramida takto funguje system ...to čo predstavuješ ty to je to čo často pišem že všetci budeme IT-čkari lekari inžinieri a všetci budeme bohaty ...ale kvoli pyramide nič take nie je možne takže stale budu aj ludia dole a tycch ako ukazuje pyramida vždy bude najviac ....

preto snaha by mala byť prinos pre všetkych aj tych dole a nie robiť väčšie priepaste medzi tymi nahore a tymi dole ako to prezentujete vy všetci tu

11.11.2019 | @@@

vo švajčiarsku na mzdy ide 62%HDP na slovenksu 40% hdp .....nevadi vykoristuj dalej ty skvely manažer :D

11.11.2019 | @@@

ak niekto žije cely čas v ba a odkupil si byt do osobneho vlastnictva niekde v 90tych rokoch za par drobnych a dnes zisti že byva v byte ktory može predať za 200tisic eur


toto je vytvaranie bohatstva v kapitalizme bez prace nafukovanim aktiv vytvaranim iluzii ....prave na tom najviac zarabaju bohači a doplacaju ostatny ...ale všetci možeme žiť v iluzii že za všetkym je poctiva a čestna praca ku ktorej sa dostaneme len tvrdou pracou ako nam to tu roman chce nahovoriť :D :D :D

11.11.2019 | Martin Masarik

No veď už som myslel, že máš dovolenku, alebo si PN. Trvalo ti to, ale o to "kvalitnejšie" je to teraz :)
Inak, nechápem, tých ľudí, ktorí tam chodia robiť manuálne a potom hovoria, že to tam nie je ružové. Veď môžu ostať doma, v našom sociálnom raji.

11.11.2019 | Roman Kanala

Poznal som mladý manželský pár od Čadce. Deti nechali babke a prišli robiť do Švajčiarska. Po francúzsky nevedeli, ona bývala na slobodárke, on v lepenkovom dome na stavbe. Byt si nechceli prenajať, lebo to by bolo drahé. Radšej si každý našetrili na nového Golfa, aby mohli domov prísť dvomi novými Golfmi ukázať, ako sa majú dobre. Keď si chceli vrznúť, šli do hotela. Janko Slota bol ich najväčší hrdina, lebo má Bentley a Žiline vybavil najlepšie cesty v republike. Keď som im povedal, že veď to všetko z kradnutého, nechápali.

Iní tu robili s koňmi, velebili Fico a pri odchode nezaplatili dva či tri mesiace nájomného, lebo načo, keď už aj tak idú preč. Byt zaprasený bolo treba vymaľovať. Ďalší umývali riady a neštítili sa kupovať kradnuté mobily a laptopy, lebo keď tie nové sú drahé. Spodina. Človek by sa za to len hanbil.

Ale sú aj iní. Robia v Cerne, v OSN, nájdu sa aj na univerzite. Je tu veľa zo septembra 1968, lekári, zubári, právnici, mechanici, počítačováci, odchádzajú do dôchodku. Za nich sa človek nemusí hanbiť. Normálni, slušní ľudia, ktorí pracovali celý život.

11.11.2019 | cimro

Neutralita a židovské zlato
Priaznivci slovenskej neutrality občas snívajú o vytvorení pásu neutrálnych krajín Švajčiarsko, Rakúsko, Slovensko, Ukrajina. Zabúdajú pritom, že získanie efektívneho statusu neutrality nie je možné len parlamentným vyhlásením. Často nestačia ani medzinárodné dohody, čo dokazujú napríklad dejiny Belgicka a Luxemburska. Obe krajiny mali mocnosťami garantovanú neutralitu od 19. storočia. Napriek tomu zažili nemeckú okupáciu v prvej i druhej svetovej vojne. Dôvodom bola geopolitika. Práve cez belgické a luxemburské územia totiž nemecké vojská mohli najjednoduchšie zaútočiť na Francúzsko. Po druhej svetovej vojne to už s neutralitou radšej neskúšali a stali sa zakladajúcimi členmi NATO. Rakúsku bola vojenská neutralita „nanútená“ ako podmienka Sovietskeho zväzu po druhej svetovej vojne, ktorú zvyšné víťazné mocnosti zmluvne akceptovali. Najzaujímavejší koncept má Švajčiarsko. Korene jeho neutrality siahajú až do roku 1648 k Vestfálskemu mieru a mocnosti mu tento status uznali aj zmluvne na Viedenskom kongrese v roku 1815. Aj tak sa však fašistické Nemecko pripravovalo na ovládnutie alpskej krajiny. Existujú rôzne vysvetlenia toho, čo Hitlera napokon odradilo. Neutralita Švajčiarska to však rozhodne nebola. V prvom rade sa spomína opäť geografia – alpský terén je mimoriadne náročný na vedenie ofenzívy a domácim jednotkám stačí vyhodiť do vzduchu pár mostov a tunelov, aby postup nepriateľa zastavili. Švajčiari tiež mali vynikajúco vybudovanú obranu. Dôležitú úlohu však zohralo aj židovské zlato. Nemci životne potrebovali nakupovať v zahraničí zbrane a suroviny, ale s nemeckou markou to nešlo. Preto potrebovali obchodovať so zlatom, ktoré ulúpili židovským obetiam, ako aj z trezorov centrálnych bánk okupovaných krajín. Švajčiarska banka im umožnila zriadiť v Berne pobočku Reichsbanky, odkiaľ Nemci posielali zlato najmä do Portugalska, Rumunska a Švédska. Švajčiarsky historik Werner Rings neskôr dokázal, že Reichsbank takto cez neutrálne Švajčiarsko „preprala“ zlato v hodnote takmer dvoch miliárd frankov. Do nemorálneho biznisu bola aktívne zapojená aj švajčiarska Banka pre medzinárodné

11.11.2019 | @@@

ale to je irelevantne či tam chodia robiť manualne ...pointa je v tom že sa ničim nelišia len tu roman zo švajčiarska robi niečo dokonale čo ani nie je

11.11.2019 | Roman Kanala

To nie ja, to francúzske daňové riaditeľstvo. A tie potvorské štatistiky.

11.11.2019 | @@@

lenže ty si si z toho vytiahol len to čo sa ti hodi a prezentuješ švajčiarsko ako niečo dokonale .....


ale nič take nie je ...o čo sa maju švajčiari realne lepšie ako francuzi ???? ...o 30% ? je 30% vela ?....je to niečo prevratne ?....na druhej strane do akej miery vieme že ide o 30% na zaklade čoho ? ....

čo ked veci nakoniec nie su tak ružove ?.... čo ked su len skreslene ?

12.11.2019 | PeterKN

Ty už fakt spletáš dve na tri...vrátim Ti to po Tvojom,pred nedávnom si vehementne písal o tom,že češi sú na tom lepšie o 20% ako slováci.
Použijem Tvoj imaginárny pohlad na veci a dám Ti protiotázku:O čo sa majú češi reálne lepšie ako slováci?Je to niečo prevratné?

Mohol by si si archivovať svoje príspevky a občas si ich prečítať znova.

12.11.2019 | @@@

rozdiel je v tom že velka čast slovakoch chodi pracovať do česka ....francuzi možu a aj chodia tiež pracovať do švajčiarska ale ten počet nie je natolko vyrazny aby to mohlo ovplyvniť vyraznu čast francuzska ..... odchad može byť taki že v česku žije alebo pracuje okolo 300tisic slovakov pre česko to nie je vela ale pre slovensko je to okolo 5,5% obyvatelov slovenska ...pre porovnanie ak by sa niečo take malo prejaviť na francuzoch a švajčiarov potom by okolo 3,3 miliona francuzov malo žiť a pracovať vo švajčiarsku ale to tak nie je ....neviem presne kolko je francuzov vo švajčiarsku ale isto ich tam nie je 3,3 miliona aby niečo ovplyvnili .....

rozdiel medzi slovenskom a českom nie je vyrazny to je pravda ....len rozdiel medzi slovenskom a českom sa nezaklada na plate ale na priležitostiach v krajine .....a z tohto vyplyvaju česi lepšie už samotna praha ktora ludom dava viac priležitosti ale aj nizka nezamestnanosť v česku ktora umožnuje slovakom pracovať v česku a ziskavať lepšie pozicie a aj vďaka jazyku ....čo sa tyka francuzska tam tam jazyk je len čiastočny čiže len pre určite oblasti švajčiarska by to bolo vyhodne .....

čiže ide o viacero faktorov ktore je potrebne porovnať .....ty pišeš porovnanie česka a slovenska ale to nie je to iste ako porovnanie švajčiarska a francuzska .....

lebo ja pochybujem že do švajčiarska sa teraz stahuje kvoli tomu väčšina francuzov skôr by som povedal že len ti čo žiju blizko hranic zo švajčiarskom a potom ti čo zarobia ovela viac ....v pripade česka a slovenska to tak nie je a do česka sa stahuju často aj bežny ludia pre faktori ktore som popisal už vyššie .....treba veci vydieť v suvislostiach a nie len si vybrať jeden faktor a všetky ostatne odignorovať

11.11.2019 | mam_rad_jablka

Je to iná kultúra. Bral by som ich demokraciu a občiansku uvedomelosť. A dobrý názor má podľa mňa rarasok. Že si môžu preplatiť špičkových učiteľov/odborníkov a študenti/kolegovia majú potom priamy kontakt s najlepšími vo fachu.

Na druhej strane, nie sú tak trošku nudní? Čítal som, že pre splachovanie záchoda po 22:00 sú na teba schopní zavolať políciu pre porušovanie nočného pokoja. Tu by sa vedeli učiť veľa od nás, trošku voľnejšie žeby dýchali, menej sa kontrolovali a boli pripravený na zmeny. Mohli by sa naučiť flexibilite. Ale to nemajú v náture asi, nechýba im to.

A áno. Ako obyvateľ ekonomicky zaostalého kraja mám tiež pár známych vo Švajčiarsku. Všetci sa uchytili, zarábajú dobre ale makajú o dušu. Nevrátia sa na Slovensko.

Súhlasím, že Švajčiarsko je príklad fungujúcej spoločnosti. Pri hromadení majetku im dosť pomohlo, že sa dokázali vyhnúť ničeniu 2.sv vojny. Lebo u nás, čo nezničila vojna, to zničil socializmus. Takže si hrabkajú nepomerne dlhšie ako ktorýkoľvek iný štát v EÚ.

11.11.2019 | muchomuurka

Súhlasím s tým, že majú lepšie vzdelávanie a že im neponičila krajinu a občiansku spoločnosť vojna do takej miery ako vojna a izmus u nás. Mimochodom je umenie nenechať sa zatiahnuť do vojny, tiež im to nepado do náručia z neba, ale si to tak zariadili. Z toho sa treba poučiť, nie závidieť po funuse. Podľa mňa je tá ich "neflexibilita" proste náturou. Vďaka tomu sa i Nemci vedeli po vojne tiež dobre pozbierať. Nemajú taký zmysel pre humor ako by sa niektorým páčilo ale vedia pracovať ako nikto iný. U nás každý kreatívne oblbuje ľudí, čo niečo zarobia, a preto v konečnom dôsledku nikto nemáme nič ale všetci rovnako ;). Slovač lamentuje a pod rukou posunie obálčičku aby čosi rýchlejšie vybavila. Hádam sa táto krajina dožije skorej výmeny tunajších socialistických dejateľov za slušnejšiu a schopnejšiu generáciu.

12.11.2019 | pj23

svajc mam rad, hlavne to ako to tam funguje, ale fakt myslite, ze to bolo umenie nenechat sa zatiahnut do vojny?
Bertolt Brecht: "Hitler hat kein Interesse, die Schweiz zu besetzen. Wer überfällt schon seinen eigenen Banktresor?"

12.11.2019 | PeterKN

:-)

12.11.2019 | Brano L.

Škoda len, že p.Kanala už nabehol na vlnu švajčiarskeho šovinizmu. Myslím to, že hovorí o Francúzoch s dešpektom.
Také niečo, čo je vo Švajci - nie je reálne, aby sa zopakovalo v nejakej veľkej ekonomike. Je rozdiel mať pomerne homogénnu spoločnosť s maximom 6 miliónov Švajčiarov oproti cca 60 miliónov Francúzov, Britov alebo 80 mil. Nemcov.
Samozrejme, svoje robí to, že v Švajčiarsku žiadna násilná revolúcia voči obyvateľom nenastala. To je to, čo je v tejto krajine unikátne.
A okrem toho- bez bohatého okolia (Taliansko, Nemecko, Holansko a Francúzsko aj Švajčiari by boli chudobní gazdovia, ktorí by pásli kravy na úbočiach Álp.

12.11.2019 | Roman Kanala

O Francûzoch hovoria s dešpektom aj Francúzi. Teda tí, ktorí sú schopní myslenia. Ostatní len kikiríkajú. V televíznych novinách každý večer zaznie: Champs Elysées, la plus belle avenue du monde. Keď to denne počúvajú a hlavne keď nikdy nevystrčili nos inam, tak potom mi povedia, že najlepšie syry na svete sú francúzske a ako príklad uvedú Gruyère a Emmental. Keď sa začnem smiať, že či už boli na hrade v Gruyère v kantóne Fribourg a že Emmental sa robí v doline Emmen, inak je to ako čínske šampanské, tak sa urazia.

Ak tvrdíte, že Švajčiari sú bohatí vďaka bohatému okoliu, tak neviete, o čom hovoríte. Švajčiarsko bola chudobná agrárna krajina až do priemyselnej revolúcie, ktorá vo Švajčiarsku koinciduje s občianskou vojnou Sonderbund a začiatkom federálneho štátu 1848. Vtedy sa voľná konfederácia suverénnych kantónov začala meniť na federáciu. Kantóny sa zriekli armád a arzenálov a armáda je odvtedy len jedna federálna. Menu vydáva federál a zahraničnú politiku robí len federál. Inak sú kantóny vo všetkom suverénne a kompetencie do federálu odovzdávajú dobrovoľne, ak to je výhodnejšie.

A tento politický systém sa osvedčil tak, že všetko funguje. Všetko je budované zdola. Subsidiarita znamená, že rozhodovanie je na najnižšej možnej úrovni, lebo tam ľudia poznajú problémy.

A potom, Švajčiarsko má dobre vyzbrojenú armádu, ale nemá v ženevskom jazere ani jednu jadrovú ponorku, ani jednu lietadlovú loď. A tobôž nie na druhom konci zemegule. Aj to sa počíta, aj vďaka tomu máme polovičnú či tretinovú DPH.

12.11.2019 | @@@

bola chudobna krajina v roku 1848 ....vedy boli chudobny všetci ....ale dnes je švajčiarsko obkolesene bohatymi krajinami a z toho najviac taži .....alebo si kanala mysli že krajina obkolesena samimi bohatymi krajinami bude nadalej chudobne ....je to nezmysel

to so už v inych diskusiach raz pisal keby to bolo take ako preznetuješ ty tak už davno niekde v strede afriky vyrastie najaka krajina podobna švajčiarsku ale nie je to tak lebo ked sa pozrieme po celom svete tak vidime že bohatstvo sa koncetruje v určitych lokalitach čomu napomaha že aj susediace krajiny su si často ekonomiky podobne niečo ako V4 kde krajiny su približne všetky na rovnakej urovni ....ked sa pozrieme na europu tak zistime že najväčši rozdiel v hdp na obyvatela medzi dvomi štatmi je zaujimave medzi slovenskom a ukrajinou a aj z tohto dôvodu často je pre slovensko problematicke ked čim dalej od ba tym chudobnejšia krajina ma to do spoločnosti aj s tym že ukrajina je tak chudobna krajina čo nepomaha najmä slovenskemu vychodu v tom keby bola ukrajina bohata krajina tak ver tomu že aj ten vychod by bol na tom ovela lepšie bez toho aby blava niečo urobil ...takto blava nerobi nič ale tym padom že ukrajina je velmi chudobna nepomaha to ani vychodu a ten ostava chudobny s nou ....a takto funguje aj švajčiarsko obkolesene bohatymi krajinami a preto z toho taži najviac ked je v strede toho všetkeho diania

12.11.2019 | Brano L.

Tentoraz musím súhlasiť s zavináčom.
Aj spolková republika Nemecko malo zvláštne zóny na hraniciach s socialistickými krajinami. A to preto, že tieto regióny boli mimo oblasti hospodárskeho rozvoja.
A z východom Slovenska je to rovnako aj s východom Maďarska a s východom Poľska. Keď Ukrajina bude rásť, bude to len fajn pre východ EÚ.
Podobne to bolo s Rakúskom, pád železnej opony a rozvoj celej V4 im pomohol naštartovať ďalšiu fázu rozvoja východného Rakúska.

A ešte dodám, že Švajčiarsko je v strede najbohatšej časti Európy, ktorá má tvar banánu a tiahne sa od Roterdamu cez Belgicko, západnú časť Nemecka, Švajčiarsko a severné Taliansko.

12.11.2019 | Roman Kanala

Bohatá môže byť aj hociktorá africká krajina, ak si vytvorí politický systém taký, že nebude korupcia, že sa bude investovať do vzdelania a infraštruktúry a že sa bude podporovať produkcia a nie kradnutie. Znovu pripomeniem knihu Acemoglu - Robinson, Ako štáty zlyhávajú. Inkluzívna spoločnosť bude vždy dosahovať lepšie výsledky, ako extraktívna. Kvôli tomu padli koloniálne ríše, kvôli tomu padol socík, kvôli tomu zaostáva Zlodejsko.

Švajčiarsko je právny štát, aj keď som takú proklamáciu vo federálnej ústave vôbec nenašiel. Zlodejsko takú proklamáciu má hneď v 1. hlave, 1. kapitole, 1. odseku, 1. vete. Švajčiari netolerujú kalibašterov. Strata cti je niečo ako spoločenská samovražda.

Švajčiari chcú mať peniaze a preto robia všetko preto, aby každý, kto zarába, mohol zarábať a nie byť štátom buzerovaný na blbostiach. Všetky brzdy produkcie treba identifikovať a eliminovať. Jednoduché, účinné.

12.11.2019 | rarasok

Tak zas az tak by som to neidealizoval... Vo Svajciarsku funguju znamosti a odporucania snad viac ako hocikde inde vo svete. Skoro vzdy dostane prednost niekto znamy alebo odporucany ako niekto kto je ocividne lepsi odbornik, ale bez kontaktov. Rozdiel oproti Slovensku je, ze na Slovensku dostane poziciu riaditela pribuzny, je keby sa nevedel podpisat. Vo Svajci musi byt dost dobry (nie najlepsi). Uz od zakladnej skoly sa buduju kontakty atd. Aj ked to clovek pochopi, tak je to celkom pragmaticky pristup, akurat ked clovek nie je v systeme, tak si moze piskat... A k tej korupcii, prezident Fifa Blatter je preslaveny, Glencor skoda hovorit a mozeme pokracovat. Pre bezneho obcana je skor dolezite, ze v beznych situaciach od neho neocakava baksis - lekar od neho neocakava obalku, ale pekne mu transparentne posle 500 CHF ucet, na kreisbüro tiez vsetko vybavi atd.

12.11.2019 | Roman Kanala

Rarasok: známosti nie sú korupcia, ale overené referencie. Do životopisu si môžte napísať čokoľvek. Ak to nedoložíte certifikátmi, alebo ešte lepšie osobnými svedectvami, tak životopis môže byť nafúknutý.

12.11.2019 | @@@

roman to je nezmysel čo pišeš ...aj keby ktorakolvek krajina afirky prijala rovnake zakony ako vo švajčiarsku bohatou sa nestane problemom je cely region ktory je chudobny keby bol region bohaty bude aj danna krajina bohata ....

väčšina štatou vo svete nie je bohata preto ake ma zakony ale preto že tam boli ine faktori ktore ty ignoruješ lebo ty si mysliš že stači ked vladnuť budeš ty a už bude raj ....

ved cchod do afriky najdi krajinu ktora ti uveri postav a sa na jej čelo a do 10 rokov z nich urob švajčiarov ....ale dobre vieš že nič take nedokažeš a nedokaže to nikto

13.11.2019 | Roman Kanala

Švajčiarsko nie je bohaté, lebo má bohatých susedov. Susedia boli bohatí už vtedy, keď bolo Švajčiarsko bezvýznamným kusom hôr. Dnes je Švajčiarsko najbohatšie a všetkých necháva pozadu. Čím ďalej, tým viac. Začalo to po revolúcii 1848. Kým v Rakúsku ešte mali nevoľníctvo, vo Švajčiarsku začali budovať moderný demokratický štát. Demokratický deficit je vo Francúzku notoricky známy a Francúzska únia ho celá prevzala.

13.11.2019 | Brano L.

Aha, stále točíme to o Francúzsku? Nevieme sa odosobniť? Škoda.
Švajčiarsko je bohaté pre kombináciu rôznych faktorov. Jedným z hlavných je však priemyselná revolúcia a následne aplikácia tejto revolúcie v oblasti mobility.
Vďaka tomu sa masív Álp prestal byť prekážkou na ceste a prekážkou rozvoja.
Nové železnice dramaticky zrýchlili dopravu a umožnili Švajčiarsku stať sa dosiahnuteľným miestom v Európe, najmä z tých bohatých oblastí (sever.Taliansko, údolie Rýna, Porúrie, Niederlanden atd.).
Teda revolúcia 1848 je dôsledkom niečoho.
S nevoľníctvom si to nepleťte, Rakúsko zrušilo nevoľníctvo v roku 1790 cca.
Je však rozdiel, ak máte priemyselné okolo seba len Čechy a ako príťaž naokolo samé chudobné regióny (aj intelektom, nielen materiálne).
Ak by sa nedali prejsť Alpy. garantujem Vám, že bohatstvo Švajcu by bolo minimálne polovičné. Alebo také ako v Nepále, ďaleko medzi 8 tisícovkami, kde je vôbec ťažké sa dopraviť. Kde nemôžu rozmýšľať o tom, zhŕňať bohatstvo, lebo sú radi, ak majú v tej nadmorskej výške dostatok kyslíka.

13.11.2019 | Roman Kanala

O význame tranzitu pre Švajčiarsko som už písal tu:

Vianočný darček Švajčiarov Európe: nový gothardský tunel
Nahradí starý tunel z roku 1882, ušetrí pol hodiny času. Od roku 2020 hodinu času.
27.12.2016
https://blog.etrend...

Na Gottharde bol Napoleon, bola tam aj ruská armáda. Gotthardský priesmyk im závideli všetci a bol aj dôvodom, prečo sa v 13. storočí emancipovali od Habsburgov. Nemali tam Žilinu, ktorá by im vykradla všetky investičné prostriedky, tak miestni postavili most a vyberali mýto a bohatli z neho. Keby bol tunel Donovaly, aj tam by sa dalo ryžovať.

Priemyselná revolúcia šla ruka v ruke so založením polytechniky v Zurichu, s politickou mocou protestantskej buržoázie v mestách a vzniku proletariátu, ktorý predtým neexistoval. V Rakúsku ešte bolo poddanostvo, vo Švajčiarsku už boli občania. Nevoľníctvo zrušil ešte Jozef II., syn Márie Terézie, v Rakúsku v 1781 a v Uhorsku 1785. Poddanstvo bolo v Rakúskej monarchii čiastočne zrušené v 1848. V Anglicku už v 14. storočí. Preto v Anglicku začala priemyselná revolúcia skôr. Pracovná sila mohla migrovať za prácou a za vzdelaním.

Ak by sa dalo prejsť z Bratislavy do Košíc a cez Donovaly, Zlodejsko by na tom bolo ekonomicky lepšie. Takto všetko vyžiera len pandrava zvaná Žilina. Žaba na prameni.

13.11.2019 | Vlasko

Hong Kong, Singapur, Taiwan, Juzna Korea, Chile a pod. vo svojej argumentacii budes rad ignorovat....

Klasicka komancske vyhovorky - neda sa, musi niekto iny, vsetci len nie ja atd.

13.11.2019 | Roman Kanala

Presne tak, Južná Kórea a Severná boli kedysi jedna krajina a obe patrili k najchudobnejším na svete ešte v 60-tych rokoch. Pozrite dnes. Južná je na špici, Severná na chvoste ľudskej civilizácie. Určite to je preto, že má bohatých susedov: Nemecko, Francúzsko, Taliansko, Rakúsko.

13.11.2019 | Brano L.

Sorry ja regaujem na argumentáciu šovinistického typu, že aký sú Frúzi a podobné hlúposti.
Lebo aj keď si to nechcete priznať, toto je typickí postoj nadradenosti priemerného Švajčiara voči Francúzovi. Viem o čom hovorím, keďže som hovoril o tom so Švajčiarmi.
Vidíte a keď budem chcieť, vyberiem si Singapur, ktorý je autoritatívne zriadenie. Aká demokracia to je? No žiadna.
Alebo Šanghaj voči Hong Kongu. Alebo Taiwan, ktorý do konca 80-tych rokov nebol participatívnou demokraciou.
Ako som povedal, Švajčiarsko a jeho výsledky je zmes faktorov, veľmi im však pomohlo to, že sú medzi vyspelými regiónmi. Preto píšem vyspelými, aby vás to nezvádzalo k argumentácii typu, že je to len o bohatstve. Nie je len o tom, ale väčšinou bohatstvo (ak nejde o výnimočné prírodné podmienky) súvisí s schopnosťami toto bohatstvo vytvoriť.

13.11.2019 | Roman Kanala

Brano L. : Čítali ste Vy vôbec ten blog? Pretože je celý o tom, ako Frúzi hovoria, v čom a prečo sú Švajčiari lepší a aké dôsledky majú ich frúzické blbiny a výstrelky počas 50 rokov.

Na jednej strane 35 hodinový pracovný týždeň, štátom predpísaná povinná lenivosť, zákonník práce zaručujúci nevyhoditeľnosť zamestnanca, minimálne mzdy, džungľa sociálnych dávok rozhadzovaných plošne, školstvo odtrhnuté od praxe a od zdravého rozumu.

A dôsledky. Polovičné mzdy. Všeobecné zlenivenie a zhlúpnutie. Zastavenie inovácií. Vláda odborov. Emigrácia elít kvôli buzerácii. Chronický deficit štátneho rozpočtu. Ekonomický úpadok.

13.11.2019 | @@@

už prestan ...fancuzi kvoli svojej velkosti nemožu vytvoriť niečo take ako švajčiari ....švajčiarsi žiju najmä z bankovnistva ktore im vyrazne pommohlo a pomohlo im to že okolite krajiny tam umiestnovali svoje penazie je to niečo ako stred medzi rôznymi obchodnymi partnermi nemeckom fancuzskom talianskom rakuskom a v strede švajčiari ktory z tho extremne tažia ....keby švajčiari ležali niekde na okrajiny europy isto by sa im ten ich zazrak nepodaril ....

ale ty si zaslepeny svajčiarskou dokonalostou

na druhej strane si pozri vysledky švajčiarska za poslednych 10 alebo 20 rokov ...mnohe veci sa zhročili nezamestnanosť oproti tomu čo bola v roku 1990 len okolo 1% dnes je ovela vyššie ekonomicky rast ovela slabši a aj rast miezd ovela slabši ....prečo dalej nerastu tak dokonale ako ich predstavuješ ty ??? ...alebo sa zas vyhovoriš na francuzov

13.11.2019 | Roman Kanala

Francúzi nemôžu vytvoriť fungujúci štát, lebo majú macronickú monarchiu. To je extraktívny model, ktorý v súťaži s inkluzívnym prehráva. Pre Frúza je legitímny spôsob, ako vyhrať, vyfaulovať súperov.

Švajčiari neťažia zo svojich susedov, ale zo svojho politického systému, ktorý im umožňuje rýchlo korigovať chyby fungovania systému, akonáhle sú diagnostikované. Buď to urobí vláda, alebo ľud v referende.

Nezamestnanosť sa zhoršila, odkedy je voľný pohyb osôb. Ten prospel zamestnávateľom, lebo im znížil náklady na väčšom trhu práce. Zároveň priniesol platový dumping, lebo Frúzi pracujú za nižšie mzdy a ešte sú radi.

13.11.2019 | FeroImrecze

Zaujímalo by ma koľko cudzincov má pracovné víza vo Švajčiarsku okrem tých spomínaných Frantikov a či aj na zamestnávanie cudzincov platia rovnaké zákony ako na domácich. Lebo ten Švajčiarsky blahobyt momentálne môže ľahko byť dôsledkom vývoja ktorý sme u nás ešte nedocenili. Teda že dobre vzdelaní švajčiari pracujú na vedúcich funkciách s vysokými platmi a reálnu pridanu hodnotu tvoria gastarbajtri s minimalkou (ktorá neexistuje) čo je tých 50% nemajetnych. Potom sa pridaná hodnota 300 eur za hodinu ľahko delí v pomere 290 eur vedúcim : 10 eur robošom. Existujú tam nadčasy ? Lebo dohodnut si so šéfom 3 dňový pracovný týždeň u robotníka je dosť nereálne, ale u dusevne pracujúceho to beriem. Ono ľahko sa pracuje do 67 rokov veku riaditeľovi, lekárovi, vedcovii...ale ťažko murárovi, vodičovi kamiónu, drevorubačom a pod. Skrátka aj v BA robia relatívne vysokú životnú úroveň dobre plateni zväčša zahraniční manažéri. Takže áno, ak sa chceme mať na SK dobre tiež potrebujeme na rozdiel od táranin Richtera 80% vysokoškolský vzdelaných ludi a muklovanie nechať na Ukrajincov a podobne.

13.11.2019 | Brano L.

Švajčiari to majú dobre vymyslené, v krajine je cca 2 mil.cudzincov, tí makajú a predsa zastávajú práce, ktoré by priemerný Švajčiar asi nerobil. Nejde ani o platy, myslím, že pracovníci sú tam dobre zaplatení, skôr o to, čo je prípustné a čo nie.
HDP je vysoké, keďže aj platová úroveň je vysoká a Švajc robí len veci, ktoré majú pridanú hodnotu. To ostatné sa tam absolutne neoplatí vyrábať. Viem, že dokonca ťažba stromov v lese je nerentabilná ekonomicky. Neoplatí sa pri ich platovej úrovni to vyťažiť z lesa. teda neviem, či to dotujú alebo čo. Rovnako švajčiarske syry. Dajú sa kúpiť niekedy aj na Slovensku, stoja cca 25-30 eur za kg, a to si myslím, že už sú poriadne dotované.
To čo sa im oplatí je farmácia originálnych liekov, presná mechanika, chemický priemysel, špičková veda, špičkové strojárenstvo, a najmä poisťovníctvo, zaisťovníctvo a bankovníctvo. V tom sú dobrí a dokážu na tom aj zarobiť.
Teda HDP tam má určite takúto úroveň, nie je to umelo navýšené.
Ale keď prídete do Švajcu, tak potraviny, najmä mäso je sakra drahé, hovädia roštenka minimálne 5-6x drahšia ako na Slovensku atd.

13.11.2019 | rarasok

Vo Svajcirsku je plno cudzincov vo vyssich a vysokych funkciach. Ako som spominal vyssie, vedia zaplatit odbornikov a ti zastavaju zodpovedajuce funkcie. V niektorych koncernoch niekedy musite Svajciara hladat. Potravinarstvo je nechutne dotovane, ked o tom clovek cita, niekedy to vyzera ako spravy z vychodneho bloku ala Babis. Neviem ake syry stoja na Slovensku 25-30 Eur, ale vo Svajci stoja podobne a ked clovek chce, daju sa kupit aj lacnejsie. Zavisi od druhu. V kazdom pripade aj ten co stoji 20 sa da stale jest. A pri mase by som porovnaval rovnaku kvalitu. Maso v kvalite najlacnejsieho masa na Slovensku sa vo Svajci proste nepredava. Ale samozrejme Svajciarko je stale podstatne drahsie ako Slovensko, ale nie ked clovek berie do uvahy vysku platu.
Nechutne drahe su najma sluzby akohokolvek druhu.

14.11.2019 | Brano L.

Asi drahé musia byť. Keď máš platiť tomu kto poskytuje službu 6x viac ako na Slovensku.
Ja hovorím v prípade potravín o porovnateľnej kvalite potravín. Ceny najmä mäsa kvôli chránenému trhu Švajčiarska sú neuveriteľne vyššie ako v Nemecku, nehovoriac o Slovensku.

21.11.2019 | Roman Kanala

Svet ovládli miliardári, Slovensko má jedného a desaťtisíc milionárov
Šimon Kučera, Pravda Kali & Bejby, 21.11.2019 05:00
https://spravy.prav...

Listy z Ženevy

Listy z Ženevy
  • Počet článkov: 139
  • Priemerná čítanosť: 2687
  • Priemerná diskutovanosť: 22
  • RSS blogu

O blogu

Roman Kanala - fyzik, inžinier, ekonóm, žije a pôsobí v Ženeve.