Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Plánuje sa veľký diaľničný obchvat Maďarska

13.03.2019 | Roman Kanala

Diskusia (20 reakcií)

13.03.2019 | plš

Aspoň nepíšte tak okato, že Slováci sa ťahajú s dialnicami a Maďari sú haveri. Stavať na maďarskej rovine je niečo iné, ako na slovenskej trase s algoritmom typu - dolinečka - kopec - do omrzenia, pričom tá dolinečka aj kopec exitujú na Slovensku v tisícerých variáciách.

14.03.2019 | eleonora_m.

velka cast SK su roviny/pahorkatiny, priemerna mnm je 392. o nieco viac nez madarsko ale OVELA menej ako rakusko.

14.03.2019 | Roman Kanala

Priemerná nadmorská výška nehovorí o výškových rozdieloch, ale hovorí dosť o tom, že keby sa chcelo, tak všetky diaľnice môžu po rovine. Do hôr stačia cesty I. triedy. Jediný horský masív, ktorý treba prekonať, sú Veľká Fatra / Nízke Tatry, lebo tadiaľ vedie trasa E77 Budapešť - Krakov - Varšava - Gdansk.

Argumenty o obsluhe dedín neobstoja. E77 je tranzitná trasa. Ak by Švajčiari ostali pri inzitnej argumentácii dedinami pri ceste, nikdy by neboli postavili Gotthardský tunel. Práve prekonaním masívu Gotthard stredovekou cestou im dal strategický význam, ktorý sa odvtedy len posilňoval. Povstania proti habsburgom a proti EÚ sú vždy o prechode Álp.
https://blog.etrend...

13.03.2019 | Roman Kanala

K tomu mýtu hornatosti, z jedného zanedbaného servera informácia 12 rokov stará, no stále aktuálna: http://www.blizsien...

15.03.2019 | IvanPe

Ked to dostavaju, uz ani inou cestou do KE nepojdem. ( Naco riskovat na juznej trase a stat v zacpach na svernej. ) Po ceste su vyborne restauracie, prijemna obsluha a relativne lacne hotely, a medzinarodne letisko. Pre lokalny biznis idealne.

15.03.2019 | Roman Kanala

V Budapešti spávam za 20 Eur. Na Kobánii pri konečnej metra postavili spústu nových, lacných hotelov. V Bratislave je najlacnejšia izba za 50 a vof Košicoch podobne. V Budapešti poznám dobré adresy, kde sa dobre najem a dobre si vypijem. Na Zlodejsku majú lacné pivo a to je všetko. Aha, a ešte Becherovku, ale tá je česká.

Dôvod, prečo jazdím autom cez Maďarsko, je ešte jeden. Ak po 1200 km dobrých diaľnic prídem na Zlodejsko a na D1 zistím, že to je označené ako diaľnica, ale v skutočnosti to je dedinská cesta pre aglomeračnú dopravu, a potom za Zvolenom mamo kreff samí samovrahovia, ktorí predbiehajú naslepo v zákrute, a ja už nemám síl byť sústredený, tak si poviem, čo tam preboha vôbec robím. A nabudúce idem cez Maďarsko.

Títo žilinisti nepochopili jednu vec. Že mýto môže byť prostriedkom, ako získať peniaze na diaľnice, nielen na Jachty & Tunely. Vo Francúzsku i v Taliansku sú diaľnice súkromné a prosperujú. Úsek 20 km za 2 eurá, tunel za 5 či za 7, tunel Mont Blanc za 45 Eur pre osobné auto. Tak by sa malo spoplatniť aj Višňové, než Žilina platí.

16.03.2019 | FeroImrecze

Zásadný rozdiel nie je ani tak terén, ako skôr to, že u nás sa o diaľniciach len politikarci pripadne naprázdno keca a filozofuje, Maďari jednoducho stavaju.

17.03.2019 | Roman Kanala

Keď sa pri Žiline postaví zbytočný kus na vode a v tuneli za 60 milionov za kilometer, ktorý kus cesty mohol počkať 20 rokov, len preto, že to pretláčali Choma s Blanárom, neostane na potrebnejšie úseky. Najpotrebnejšia je Soroška a kus cesty pri Bátke, ktorými by sa spriechodnil hlavný ťah Bratislava - Košice. Treba konečne dostavať všetko od Kubína po poľskú hranicu a obchvat Krupiny. Treba obchvat Prešova aspoň po Kapušany. Dokonca aj okolo Kysuckého Nového Mesta je objektívna potreba stavať väčšia, ako ten megalomanský kus na vode. A namiesto nezmyslu na Skalité sa malo stavať na Jablunkov, lebo tadiaľ jazdia kamióny do Poľska.

Dôležitým rozdielom je to, že Maďari majú vypracovanú koncepciu už od dizertácie chlapíka menom Boldizsár Vásárhelyi v 40-tych rokoch. Ten chlapík sa potom stal profesorom dopravy na technike. Na Zlodejsku žiadna koncepcia nie je. Z Československa sa zdedili plány popod Tatry a Žilina sa postarala, aby sa nestavalo nikde inde. Infraštrukturálny deficit v celej krajine je ohromujúci a spôsobuje ekonomické zaostávanie veľkých oblastí, ktoré nie sú zapojené do produkcie. So všetkými dôsledkami, ako znížený output, nestlačiteľná nezamestnanosť, hladové doliny, emigrácia za prácou ako počas krízy v 30-tych rokoch.

17.03.2019 | Roman Kanala

Vidím, že z diskusie zmizlo zo desať príspevkov. Je to škoda, pretože obsahovali zaujímavé informácie.

Prvou bolo vyvrátenie prezumpcie, že M15 Rajka - Hegyeshalom je v polprofile a preto ostane v polprofile na večné časy a nikdy inak, ako diaľnica Žiline a nikomu inému na večné časy a nikdy inak. V skutočnosti úsek mal byť hotový už v 2010 asi ako diaľnica na Žilinu, ale došlo ku sklzom. Už rok sa stavia a dokončená má byť budúcu jar v roku 2020. Podrobnosti, ktoré boli zmazané, je stále možné nájsť na wikipédii, ktorú ťažko niekto zmaže.
Stránka po anglicky je stručná: https://en.wikipedi...)
Azok részére, akik ezt a világnyelvet is beszéltetik: https://hu.wikipedi...)

Zmazaná bola aj odpoveď na rozumkovanie o počte obyvateľov a počte spojazdnených kilometrov. Tam boli tri faktické odpovedi.

Na Zlodejsku sa stavajú najdrahšie diaľnice v Európe, no bez objektívneho dôvodu. Napríklad v Nemecku je lacnejší materiál, počnúc betónom. A najpriek vyšším mzdovým nákladom sa tam pracuje lacnejšie. Na Zlodejsku sa obvykle do tých reklamných 700 spojazdnených kilometrov započítavajú aj úseky v polprofile, ktoré sú v skutočnosti len objazdmi obcí alebo bodových závad, ako na tzv. R2 a R3. A v 90-tych rokoch boli východiskové body v oboch krajinách podobné, bieda. Dnes má Maďarsko 2-násobný počet spojazdnených kilometrov a Poľsko ešte niekoľkonásobne viac.

Zmazaná bola tiež informácia inkriminujúca Doprastav a Dopravoprojekt, ktorí sú špecialisti na predražovanie. Projektanti dostávajú odmenu nie podľa obťažnosti ich projektovej práce, ale podľa ceny výsledného diela. Pretože im na reputácii nezáleži, nakoľko v monopolnom prostredí uchmatnú akúkoľvek zákazku si zaumienia, môžu tak tlačiť ceny nahor. Tu by pomohla naozaj otvorená súťaž, aby im prišli robiť konkurenciu seriózne firmy ako Strabag a Skanska. Ktorú z Višňového podfukom vylúčili, a ktorá má know-hnow na to, aby to dielo dokončila ešte lacnejšie a načas.

Poslednou informáciou bol stav maďarskej ekonomiky a jej rozkrádania. Orbán pribrdil spotrebu vysokou DPH a odbrzdil produkciu a investície nízkou podnikovou daňou. Predtým bola maďarská ekonomika rozkradnutá tak, že štát už predával to posledné, čo ostalo v štátnom vlastníctve, ako pozemky alebo budovy škôl. Informácia pochádza z vlastného pozorovania a mám odfotené transparenty vyvesené na tehlovej historickej budove školy, ktorú chcela kúpiť banka, no rodičia a susedia sa vzbúrili. Alebo že Maďarsko by bez eurofondov nebolo schopné postaviť kilometer diaľnice či zrekonštruovať jediné nástupište, jedinú výhybku. Informácia pochádza z televíznej debaty, kde profesor ekonómie komentoval Orbánove silácke reči, že krajina sa bez eurofondov zaobíde.

Výsledkom Orbánových opatrení bolo zázračné ozdravenie ekonomiky tak, že Orbám je stále populárny i napriek tomu, že patrí k najbohatším ľuďom planéty. Podobne aj jeho vazali a sateliti. Všetko sa dá vysvetliť tým, že mu náhle zomrel strýko v Amerike a zanechal miliardy, alebo že vyhral 1. cenu v lotérii každý týždeň počas viacerých rokov.

Ak by tento príspevok bol zmazaný, mám ho zaznamenaný a postnem ho znovu. Na všetky tieto témy napíšem samostatný blog. Ak moje texty nie sú kontroverzné, tak nemá cenu vôbec písať. Ak sa moje texty niekde cenzurujú, prestávam tam prispievať. Nemám času nazvyš. Všetko, čo napíšem, je pravda a stojím si za ňou.

17.03.2019 | Roman Kanala

Pri odkazoch na wikipédiu ostala zátvorka mimo linku URL a treba ju do adresy pridať ručne.

18.03.2019 | Darija

Tiež som si všimla, že viaceré príspevky boli zmazané, pritom nebol vôbec porušený kódex. Čítala som všetky. Hlavne, že keď pod mojim nickom píše, fabuluje, odpovedá, háda sa... niekto iný a ja to zistím až o týždeň, dva (a rovno sa idem od hanby prepadnúť), tak to je zjavne na základe tejto logiky úplne v poriadku.

25.03.2019 | Brano L.

Asi nestíhate sledovať všetko v Maďarsku.
Ja len jeden postreh. Maďari vôbec nie sú na tom dobre. Možno Orbán urobil nejaké opatrenia, ktoré sú aj pozitívne. Realita je však aj taká, že stav obyčajných štátnych ciest v Maďarsku sa v ostatných 10 rokoch dramaticky zhoršil. Už dokonca nie je rozdiel medzi kvalitou ciest I.a II. triedy u nás a obdobných ciest v Maďarsku. A to si dobre pamätám, ako boli cesty ešte pred 10-12 rokmi v Maďarsku v nepomerne lepšom stave.
Podobne to je aj v ostatnej infraštruktúre.
Jediné plus Maďarov vidím v tom, že (aspoň doposiaľ) v Maďarsku sa skoro vždy presadili koncepčné riešenia veci. Či už ak začneme hovoriť o jednotnej napájacej sústave železničnej siete, dobre rozvrhnutej dialničnej siete, schopnosti využiť potenciál územia na cestovný ruch a rekreáciu a podobne.

25.03.2019 | Roman Kanala

Hmm. Koncepčné riešenia v Maďarsku. Snažia sa, aby sa tam nezbojníčilo ako v Žiline, ale občas im to ujde. Aj tam sa plytvá eurofondami, keď sa postaví tunel s nadložím 8 m hliny v poli na rovine a strop sa samozrejme prepadne, lebo sa nemalo raziť, ale bolo by lepšie vykopať jamu. Tak sa napokon vykope jama a urobí sypaný tunel. Alebo pozrite na diaľnicu M3 okolo Polgára a Nyíregyházy. Pozrite, ako sa pridávali 5 km úseky zatočené raz tam, raz naopak. Tam žijú komunisti a v enkláve etnickí Slováci. Takže vysvetlenie.

Ale v podstate máte pravdu, verejný záujem si vedia ustrážiť lepšie. Orbán nie je pes oligarchov ako Fico, je to vrchný predátor ako Mečiar či Putin. Lepší jeden dominantný predátor ako boje oligarchov, kto si urve viac.

Listy z Ženevy

Listy z Ženevy
  • Počet článkov: 128
  • Priemerná čítanosť: 2725
  • Priemerná diskutovanosť: 21
  • RSS blogu

O blogu

Roman Kanala - fyzik, inžinier, ekonóm, žije a pôsobí v Ženeve.