Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Listy z Ženevy

Plánuje sa veľký diaľničný obchvat Maďarska

13.03.2019 | Roman Kanala

Vládny program súťažeschopnosti krajiny cestu môže umiestniť i úplne na juh k mestu Pécs

  • Tlačiť
  • 19

Rubrika

Ekonomika

Diaľnica M9 bola plánovaná už desaťročia, no doteraz sa z nej postavilo len nejakých 20 kilometrov. Jeden úsek začína pri meste Szekszárd na križovatke s hlavnou cestou 6 a formou rýchlostnej cesty v polprofile prekoná Dunaj na moste sv. Ladislava smerom k ceste 51. Tá cesta sa jedného dňa mala stať pravým pruhom diaľnice. Druhým existujúcim úsekom je cesta 610, ktorá je obchvatom obce Kaposvár a bude súčasťou diaľnice M9. Obchvat mesta Zalaegerszeg, ktorý je vo fáze plánovania, bude pokračovaním M76 a v prvej fáze sa postaví ako štvorprúdová rýchlostná cesta. Tento 38-kilometrový úsek vedie v trase európskeho medzinárodného koridora TEN-T.

Ako v týchto dňoch vysvitlo z programu súťažeschopnosti krajiny, výstavba ostatných úsekov M9 je považovaná za novú prioritu. Cieľom návrhu je zlepšenie cestných komunikácií v južnom Zadunajsku a na rakúskej hranici v regióne, ktorý je zásobárňou pracovnej sily a disponuje značným potenciálom hospodárskeho rozvoja. Správu priniesol minulý pondelok 4. marca 2019 denník Magyar Nemzet. Toto je jeho približným prekladom, viac detailov a mapka sú v pôvodnom článku.

Západná časť M9 spojí Kőszeg, Szombathely, Körmend, Zalaegerszeg, Nagykanizsa, Kaposvár, Pécs a Szekszárd. Predošlé plány nepočítali s pripojením mesta Pécs. Cesta mala prekročiť Dunaj severnejšie pri meste Szekszárd a pokračovať na Szeged. Od pripojenia tohto 150-tisícového univerzitného mesta, ktoré je priemyselným centrom a sídlom župy, si vláda sľubuje lepšie zapojenie ľudského kapitálu do produkcie.

Východná časť M9 ešte nie je definitívne stanovená. V projekte celoštátneho územného usporiadania je zaznamenaný prechod Dunaja pri meste Szekszárd, ale medzitým Národná spoločnosť pre rozvoj infraštruktúry NIF vypísala verejné obstarávanie na plány mosta pri Moháči, po ktorom by mala viesť rýchlostná cesta Pécs - Szeged. V Szegede by sa mala M9 stretnúť s diaľnicou M5 z Budapešti do Srbska a s krátkou M43 k rumunskej hranici. Okrem toho v 2016 oznámilo ministerstvo dopravy, že Debrecen bude s mestami Békéscsaba a Szeged spojený štvorpruhovou rýchlostnou cestou.

Potreba cesty bola odôvodnená zlepšením spojenia juhu s východom krajiny pre osobnú i nákladnú dopravu. Výstavba M30 medzi Miškolcom a Košicami začala v marci 2018 a časť cesty na slovenskom území je už hotová. Na trase Debrecen - Békéscsaba je už hotový asi 30-kilometrový úsek Debrecen–Berettyóújfalu, momentálne označený ako M35.

Diaľnica M9 je odpoveďou na existujúcu pavučinovú topológiu, keď všetky cesty vedú do Budapešti. Na okruhu M0 sú dnes sústredené všetky autá, i také, ktorých cieľom nie je hlavné mesto. Okruhy M8 po nížine a M9 úplne okolo hraníc znížia najazdené kilometre, ušetria pohonné hmoty a odbremenia cesty okolo Budapešti.

Toľko maďarské noviny. Po mnohých odkladoch a zdržaniach je dnes už známy termín dokončenia diaľnice Bratislava - Košice. Bude to v roku 2021 a bude viesť cez Budapešť, lebo Žilina mala veľké oči. Ak by Maďari stavali podobne, ako stavia Žilina, dnes by diaľnica odbočila do Álp či do Karpát, alebo by namiesto mostov cez Dunaj stavali tunely, aby to bolo drahšie a nedalo sa dokončiť. Obchvat Budapešti by sa nezačal stavať na rovine, ale na severe v pohorí Pilis, aby boli tunely. A krajina by nemala ani jednu hotovú diaľnicu.

Súvisiace blogy: tag diaľnice.

  • Tlačiť
  • 19

Rubrika Ekonomika

Tagy diaľnice, doprava, rozvoj

Listy z Ženevy

Listy z Ženevy
  • Počet článkov: 137
  • Priemerná čítanosť: 2686
  • Priemerná diskutovanosť: 22
  • RSS blogu

O blogu

Roman Kanala - fyzik, inžinier, ekonóm, žije a pôsobí v Ženeve.

Listy z Ženevy

Listy z Ženevy
  • Počet článkov: 137
  • Priemerná čítanosť: 2686
  • Priemerná diskutovanosť: 22
  • RSS blogu

O blogu

Roman Kanala - fyzik, inžinier, ekonóm, žije a pôsobí v Ženeve.

Kalendár sa načítava...