Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Švajčiarski liberáli chcú reformovať dôchodkový systém

05.05.2019 | Roman Kanala

Diskusia (26 reakcií)

06.05.2019 | @@@

takže švajčiari odchadzaju do dôchodku v 65 rokoch ?..... podla tohto tu https://en.wikipedi... je stredna dlžka dožitia v pripade švajčiarov 83,4 roka a slovenska je to 76,7 roka čo je rozdiel 6,7 roka ale slovaci odchadzaju do dôchodku dnes v 62,5 roka čo je len 2,5 roka skôr ako v pripade švajčiarov

06.05.2019 | BrunoBruno

A čo tým tvojim utapanim sa v štatistikách chces povedať? Ako to vypovedá o výške dôchodkov?
Či nazancujes že podľa Tvojich prepočtov Slováci by mali ísť do dôchodku v 58 a so švajčiarskymi dôchodkami?

06.05.2019 | @@@

a čo si tym ty chcel povedať že slovaci maju robiť dlhšie ako švajčiari aj ked sa doživaju ovela menej ??? :P

06.05.2019 | Roman Kanala

Ale na Zlodejsku si prispievajú menej, a preto ak by žili dlhšie, tak buď im budú dôchodky krátené, alebo sa systém zrúti.

Švajčiari si platia do I. piliera 5.125% príjmu a druhú polovicu zamestnávateľ, teda 10.25% príjmu po celý život, a to každého príjmu. Príjem nad nejakých 84 či 85 je tiež pumpnutý tými 10.25%, ale už to nie je príspevok na dôchodok, ale príspevok na solidaritu s inými.

Do II. piliera si platia do 25 rokov nič, potom 7% do 30 rokov, potom sa to zvyšuje a po 55 rokoch to už je 18%. To je zo strany zamestnanca. Zamestnávateľ musí platiť rovnakú sumu alebo môže aj vyššiu, ale maximálne dvojnásobok povinného minima.

Tak si to spočítajme. Ak niekto zarába 5 tisíc mesačne, čo je plat nejakého dunča, tak 10.25% plus 36% alebo 54% dáva spolu 46 až 64% platu do dôchodkových fondov v I. a II. pilieri. Za to dostane pri odpracovaných všetkých 42 rokoch nejakých 2000 až 2300 mesačne z I. piliera a okolo 3 až 3.5 tisíc z II. piliera. Plus III. pilier, ak si šetril.

Aj Vy si odkladáte polovicu príjmu na starobu? Ak áno, tak budete mať švajčiarsky dôchodok. Ak nie, tak len zlodejský.

06.05.2019 | Roman Kanala

Oprava:
Príjem nad nejakých 84 či 85 je tiež pumpnutý tými 10.25%

správne malo byť:
Príjem nad nejakých 84 či 85 tisíc ročne je tiež pumpnutý tými 10.25%

06.05.2019 | IvanPe

Kanala:
Na Slovensku platime 18% ako dochodkove poistenie. Cize ak moj plat je porovnatelny ako ten vo Svajci, co je, potom platim o 7,75% viac ako Svajciari, ale dochodok mam mozno stvrtinovy? Do vysky prijmu 6678€/ mes., suma nad sa uz nezdanuje socialnymi odvodmi.

06.05.2019 | Roman Kanala

Nie. Vo Švajčiarsku je povinný I. pilier, 10.25% z príjmu, platí pol-napol zamestnanec a zamestnávateľ.

Povinný je aj druhý pilier, ktorý je pol-napol zamestnanec a zamestnávateľ, ale zamestnávateľ môže vplácať až dvojnásobok povinného minima. Robí to štát, robí to každý zamestnávateľ, ktorý sa nepotáca nad bankrotom. Pri mladých to nehrá rolu, lebo sú lacní. Pri starých to už je pálka.

Tu je barém

moins de 25 ans : pas de cotisation
de 25 à 34 ans : 7%
de 35 à 44 ans : 10%
de 45 à 54 ans : 15%
de 55 à 65 ans : 18%

Jasne to znevýhodňuje seniorov, lebo ak človek stratí robotu po štyridsiatke, má to ťažké, ale ak po päťdesiatke, je s ním amen, ďalšiu už nenájde, je drahý.

Tak a teraz si to spočítajme ešte raz. Urobil som to vyššie. Na začiatku kariéry odvody 10%, čo je skoro nič, na konci kariéry polovica príjmu ide na štátny I. pilier, priebežný, a II. pilier, súkromný podľa cechov, kapitalizačný. Na konci kariéry človek zarába 2-3 krát viac, ako na začiatku. Na svoj dôchodok si človek nahonobí na konci kariéry. A vtedy už má dosť aj voľných peňazí, aby si platil III. pilier a investoval do akcií a nehnuteľností. V 65 príde gilotína a koniec.

Kto má pasívny príjem z nehnuteľností a akcií, je na tom dobre. Daň z kapitálu sa neplatí, lebo kto zarobil na akciách, mohol rovnako dobre prerobiť a štát by mu nevracal záporné dane zo straty. Kto si nič nenašetril, tak mu spadne príjem.

06.05.2019 | BrunoBruno

3lajno si neodklada. On má štatistiky AKO BY TO MALO BYT. Tie ho zasitia.

06.05.2019 | @@@

otazka je ake su celkove vydavky na dôchodky vo švajčiarsku k pomeru hdp ????...... lebo kecať o tom kolko prispievaju je jedna vec druha je kolko v dôchodku aj skutočne odžiju ....na starobne dôchodky išlo v minulom roku 5,5mld eur https://www.socpois... hdp slovenska v roku 2018 bolo 90,2 mld eur takže vydavky na starobne dôchodky boli vo vyške 6,1%

a kolko to bolo vo švajčiarsku ???

06.05.2019 | Roman Kanala

Tých 6.1% je odkiaľ? Púšťať čísla z brucha bez udania zdroja je bezcenná informácia.

Štatistika OCDE uvádza nasledovné údaje pre 2017:

2.1% HDP Írsko (najmenej)
6.5% HDP Švajčiarsko (údaj 2015)
7.3% HDP Zlodejsko (2015)
7.5% HDP priemer OCDE (2015)
8.1% HDP Česko (2015)
9.2% HDP Maďarsko
16.2% Taliansko
16.9% Grécko (najviac)
https://data.oecd.o...

06.05.2019 | @@@

ved si to prepočitaj 5,5 mld eur ide na starobne dôchodky 90,2 mld eur je hdp takže 6,1% k pomeru hdp su starobne dôchodky

06.05.2019 | 29491

To, že takmer všade ďalej na západ od nás chodia ľudia do dôchodku skôr, ako je oficiálna veková hranica, ma vôbec neprekvapuje. Napríklad rakúske železnice OBB dlhé roky zápasili s tým, že priemerný vek ich zamestnancov pri odchode do dôchodku bol 54,5 roka. Teraz ho "vylepšili" cca na 57-58 rokov. Na celom článku ma najviac prekvapuje to, že "poriadok" s dôchodkami v prospech ľudí chcú robiť liberáli - aj keď neviem, čo to slovo vo švajčiarskej politike znamená. Dokonca chcú prvý pilier financovať pomocou DPH. Naši liberáli - strana SaS by najradšej dôchodky zrušila, zaviedla akýsi minimálny odvodový bonus a nech sa každý stará, ako vie. Niektorí naši politici a novinári nám proste tlačia kaleráby do hlavy. Veď Bismarck zaviedol priebežný dôchodkový systém preto, aby získal prostriedky na financovanie vojska a vojen. Prvých desať či 20 rokov sa totiž dôchodky nikomu nevyplácali. A prosím, nepíšte mi, že som sprostý ľavičiar a ficovec. Nie som. Stačí sa pozrieť na seba, na svojich rodičov a pod., aby ste pochopili, že ľudia nemôžu pracovať do nekonečna, zvlášť manuálne. Ledaže by "pracovali" a spali v parlamente. Stačí sa pozrieť na kandidátku do najbližších eurovolieb, koľko "starcov", neraz i 70-ročných, túži naďalej pracovať. Niektorí pritom posledných 30 rokov nerobili nič iné okrem "náročnej" a finančne dobre zabezpečenej funkcie poslanca v NR SR alebo v EP.

06.05.2019 | Roman Kanala

Kto mal dobrý príjem a našetril si, prípadne ešte niečo zdedil, môže odísť do predčasného dôchodku a stratiť hoci aj polovicu. Deti už veľké, ešte je v dobrom zdraví, môže cestovať, alebo realizovať nejaký osobný projekt. Za peniaze, alebo len pre zábavu. Pre málo zarábajúcich predčasný dôchodok nie je dobré riešenie.

Jednu kočku som pred 25 rokmi učil na MBA teóriu rozhodovania. Odvtedy sme kámoši. Ona prevádzkovala lekáreň, tak som chodil len k nej. Teraz odišla do dôchodku a od januára už bola na Indicku a v Južnej Amerike. Neskôr chce založiť ešte jednu firmu.

Liberáli sú na pravej strane politického spektra. Kedysi pred 200 rokmi to bola buržoázna strana radikálov a predstavovala pokrok proti klerikálnej kresťanskej strane, z ktorej sa vyvinula stredová strana kresťanských demokratov. Liberáli sa pred 150 rokmi odštiepili od radikálov, lebo radikáli sú viac etatisti a liberáli chcú čím menej štátu. Pred asi 10 rokmi začal opačný proces zlučovania oboch strán. Začal v kantonálnych sekciách, a kým v niektorom kantóne sú ešte dve separátne strany, nemôže sa udiať na federálnej úrovni.

Liberáli sú sociálnejší, ako socialisti. Liberáli totiž nikdy nezabúdajú na chudobných. Kašlú na životné prostredie, čo im stále viac vyčíta aj členská základňa. Ale pre liberálov je starostlivosť o chudobných možná len vtedy, ak sú účty zdravé a dobrom stave. Vyplácanie podpory v nezamestnanosti nestačí, nezamestnaným treba pomôcť identifikovať dieru na trhu a obsadiť ju, aby znovu našli svoje miesto na slnku. Plná zamestnanosť robí lepší sociálny štát, ako bezhlavé rozhadzovanie. Preto treba ekonomickú prosperitu, ktorá urobí väčšie dobro pre celú krajinu, ako rozhadzovanie dávok à la française.

Liberáli majú podobné až totožné názory s ľudovcami SVP - UDC, ktorí sú však viac ponorení do tradícií a folklóru a neuznávajú ochranu životného prostedia, ani ľudské práva, na ktorých liberálom záleží. Ľudovci sú proti imigrácii, liberáli sú za, ak je dobrá pre ekonomiku. Socialisti sú za, lebo proletársky internacionalizmus. Komunisti sú proti, lebo v záhrade je najlepšie, ak je veľa kapusty a málo slimákov, ako písal už Čapek.

06.05.2019 | @@@

nechci mi nahovoriť že sulik a jeho Sas je viac socialny ......prečitaj si ich OB a prepočitaj komun najviac toto bude vyhovovať je to jasne že je to robene systemom bežnym a chudobnym zoberieme aby sme bohatym dali ovela viac

06.05.2019 | Roman Kanala

Švajčiarski liberáli nie sú Sulík. Sulík nie je švajčiarsky liberál. Na to by musel v lekárni kúpiť poriadnu dávku empatie.

06.05.2019 | salamoon

"Výhodou zvýšenia DPH je, že je platená podľa životnej úrovne a spotreby každého, ekonomicky aktívneho rovnako ako dôchodcu."

DPH je regresivna dan, dotyka sa viac chudobnych ako bohatych, uci sa to uz v zakladoch ekonomie

06.05.2019 | 29491

To čo píšete, platí v relatívnych číslach. V absolútnych číslach to nie je pravda - chudobnejší majú menšiu spotrebu a zaplatia oveľa menšiu DPH než bohatší ľudia s väčšou spotrebou. U nás je regresívny charakter DPH ešte umocnený fakticky jednotnou 20% sadzbou DPH - teda aj na potraviny, verejnú dopravu a niektoré základné služby . Napríklad v Nemecku je na potraviny len 7% DPH (s výnimkou alkoholu a pod.), takže štát od chudobných zoberie prostredníctvom DPH menšiu percentuálnu časť príjmu a regresívny charakter DPH sa prejavuje menej ako na Slovensku. V ČR je na verejnú dopravu 10% sadzba DPH, na potraviny, vodné-stočné, stravovacie služby či stavebné práce spojené s bývaním majú 15% sadzbu. Zaujímavé je, že jednotnú sadzbu DPH na Slovensku pretlačili práve pravicové strany - konkrétne SDKÚ - rozhodli sa totiž najviac žmýkať chudobu. Takisto zaviedli jednotnú 19% sadzbu na daň z príjmu. SMER síce priniesol aj ďalšie sadzby DPH či dane z príjmu, ale skokovitým zvyšovaním minimálnej mzdy a udržiavaním odpočitateľnej daňovej položky fakticky na rovnakej úrovni zariadil, že ľudia s minimálnou mzdou odvádzajú štátu čoraz vyššiu percentuálnu časť svojho príjmu.

06.05.2019 | salamoon

chudobni daju drvivu vacsinu svojho prijmu na zdanovane mandatorne vydavky (potraviny, byvanie, energie, doprava, zdravie, vzdelanie, oblecenie, telekom...), z ktoreho im neostane prakticky nic a pokial nejde o podnikatela, nemozu ju ani optimalizovat/odpocitvat, rozumej kradnut... bohati sice zaplati uhrnne nominalne viac DPH, ale v pomere k prijmu je to neporovnatelne mensie percento, pricom z toho zostatku dokaze este aj investovat, co mu tu vyssiu DPH nepriamo vrati scasti naspat... to, ze kritizujes rovnu dan je riaden zvrat, kedze doteraz si ju vychvaloval... si zrejme pochopil aspon to, ze pri rovnej dani nemozes mat zaroven nizke sadzby DPH ako vo Svajciarsku, kedze danove prijmy su v takomto systeme postavene v prevaznej miere prave na nej...

07.05.2019 | 29491

Ako si prišiel na to, že som niekedy vychvaľovala rovnú daň? To sa Ti prisnilo?

07.05.2019 | salamoon

sorry, nevsimol som si nick.. myslel som, ze reaguje Roman Kanala

07.05.2019 | 29491

Beriem to. K Romanovi Kanalovi len toľko - rada čítam jeho blogy (a zrejme aj Ty, keď naňho stále reaguješ). Nie vždy s ním súhlasím (napríklad že diaľnica sa mala stavať cez juh Slovenska, a nie cez Žilinu - ja som z Košíc), ale aj vtedy sú jeho postrehy inšpiratívne.

07.05.2019 | salamoon

tak to potom mame naopak.. ja s nim vacsinou vobec nesuhlasim, az na tie dialnice.. ak si z KE, tak by som necakal, ze nebudes suhlasit s dokoncenim vych. R2..

07.05.2019 | Roman Kanala

DPH je príjmom federálneho rozpočtu. Podobne aj priama federálna daň z príjmu, ktorá je malá. Federálny štát je štíhly a všetka politika sa deje v kantónoch. Federál financuje len armádu, colníkov, diplomatov a federálne špecializované úrady ako pre energiu, pre cesty, štatistický úrad, zdravotný úrad a pod. O DPH:
https://blog.etrend...

Federál tiež funguje ako prerozdeľovňa medzikantonálnych príspevkov.
https://blog.etrend...

Kantóny si svoje kompetencie strážia a do federálu postúpia len to, čo sa im hodí, nie naopak, čo si federál zmyslí.
https://blog.etrend...

Okrem toho je Švajčiarsko raj pre bohatých cudzincov - dôchodcov, lebo spotreba je zdanená málo, príjem omnoho viac. To je zámerné. Bohatým cudzincom, ktorí prídu na dožitie do Švajčiarska, sa vychádza v ústrety ešte aj špeciálnym daňovým režimom. Zarábať na bohatých turistoch je lepšie, ako ťažiť uhlie, vyrábať oceľ a kyselinu sírovú. Ľudia v referende v novembri 2014 odmietli zrušenie daňových úľav bohatým cudzincom.
https://blog.etrend...

Na Zlodejsku nie je federatívne usporiadanie. Všetko ide do Bratislavy a odtiaľ občas blahosklonne podhodia ohlodanú kosť pod stôl regiónom či obciam. To je choré, lebo víťaz žerie všetko, Žilina má žranicu a Maďari sú desaťročia utláčaní.

07.05.2019 | salamoon

vo Svajciarsku sa vybera v pomere k HDP podobne percento dani ako na Svk.. to co je rozdiel je ich struktura, kedze u vas je vacsi podiel priamych dani, teda viac a progresivnejsie zdanovane prijmy, dividendy, majetky a naopak menej spotreba.. na Svk naopak..
https://www.oecd.or...
https://www.oecd.or...

07.05.2019 | Roman Kanala

To nie je pravda. Tých 33.5% príjmu z DPH spomínaných v linku https://blog.etrend... sa týka federálneho príjmu. K tomu treba pripočítať iné federálne dane, a tiež kantonálne a komunálne dane. Keď pozrieme na celkové daňové zaťaženie podľa štatistík OCDE, vyzerá to takto:

16.2% Mexico (minimum)
27.1% USA s armádou a vojnami
28.5% Švajčiarsko
32.9% Zlodejsko s rozkradnutými financiami a bez diaľnice
34.2% priemer OCDE
34.9% Česko
37.5% Nemecko
46.2% Francúzsko (maximum)

Vývoj pre Švajčiarsko:

27.6% 2000
26.2% 2007
27.8% 2016
28.5% 2017

http://www.oecd.org...

07.05.2019 | salamoon

ale aj Slovensko vyberalo po zavedeni rovnej dane dlhe roky 28 - 29... okrem toho, to co neberies do uvahy ako druhu vec je podiel miezd z HDP (dane + mzdy + zisky), kt. je vo Svajc. 60%, u nas 40... to znamena, ze aj ked sice mas v oboch krajinach nizke verejne vydavky, zo svojej mzdy mozes vo Svajc. vacsie percento vydavkov za verejne sluzby este zaplatit cash..

Listy z Ženevy

Listy z Ženevy
  • Počet článkov: 128
  • Priemerná čítanosť: 2719
  • Priemerná diskutovanosť: 21
  • RSS blogu

O blogu

Roman Kanala - fyzik, inžinier, ekonóm, žije a pôsobí v Ženeve.