Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Kadiaľ nesmie viesť diaľnica, povedie širokorozchodná trať

19.12.2018 | Roman Kanala

Diskusia (39 reakcií)

19.12.2018 | martin33

Árpád Érsek: Diaľnice treba stavať juhom, v kopcoch je to drahé
https://www.etrend....

20.12.2018 | šumný parobok

Môže mi niekto ekonomicky vysvetliť, aký bude rozdiel medzi tým, že sa preloží 1 vagón v Čiernej nad Tisou, kde je na to zázemie a ďalej sa pošle po európskom rozchode a tým, že sa ten istý vagón preloží vo Viedni? Okrem novej trate a stratených pracovných miest v Čiernej na Tisou.

20.12.2018 | PaloK

Žeby ten, že vo Viedni sa to z vagóna preloží rovno na kamión, ktorý to odvezie koncovému odberateľovi, alebo na letisko a že na európsky vagón sa bude prekladať len časť dovezeného nákladu?

20.12.2018 | Roman Kanala

Alebo ten, že ruské tanky sa lepšie prepravujú na širokorozchodnej, lebo sú väčšie vozne i gabarit. Prekladať tanky na hraniciach je otravné, kazí to taktické manévre.

20.12.2018 | Truhlik999

somarina.

Sirokorozchodna trat je nezmysel - s tym mozno suhlasit.

ale dovodom stavby nie su ruske tanky - je uplne nerealne, aby Rusko intervenovalo v europe - nema na to zdroje ani ludi ani zazemie.

IMHO je dovodom prilezitost pre nasich ludi sa nabalit na rozsiahlom a drahom projekte, ktoreho nevyhody vdaka minimalnemu vyuzitiu zostanu verejnosti skryte.

Ked nasi ludia domrvia regulernu cestu - je to vidiet, vsetci po nej jazdia.
Ked domrvia sirokorozchodnu, ktoru aj tak nikto poriadne vyuzivat nebude - nikto si to ani nevsimne, nikomu to nebude vadit.

toto bude tunel storocia do vackov nasich ludi.

20.12.2018 | martin33

Z kratkodobeho hladiska ide samozrejme o "dobro nasich ludi", ale zo stredno a dlhodobeho hladiska by som tu prepravu tankov nevylucoval. Rusi stale pocitaju s tym, ze sa najde niekto, kto ich sem "pozve".
5. kolonu vo forme SNS tu uz maju a hoci to nie je az take ocividne, ako ked mala predsednicka SNS za manzela priamo ruskeho spiona, tak aj dnes vidno, ze JUDr. Kapitan svoju "lasku k slovanskym bratom" zapriet nedokaze.
Jednoducho sa spoji "prijemne" a "uzitocne" na ukor vacsiny obcanov SR.

20.12.2018 | OliWer1

Suhlasim s obomi diskutermi vyssie. Alobaly aj ruske tanky.

20.12.2018 | Roman Kanala

Stále nevieme, či sa ruské tanky nevrátia na Ukrajinu po najbližších voľbách. V tom prípade by mohli byť v Užhorode.

20.12.2018 | Truhlik999

To sa nestane.

Rusko nedokaze okupovať cudzí a velky stat.

Dokáže ho rozvracať a destabilizovať a vyvolát občiansku vojnu, ale obsadiť ho nedokaze.


Na to sa treba pripraviť..

Na zelených mužíkov bez armádnych visaciek.

Tanky nebudú.

Je to drahe, ľahko znicitelne, mediálne nepopulárne.

21.12.2018 | Roman Kanala

Prečo sa Čína zbavila širokorozchodnej trate a všetky prerobila na normálny rozchod? Je to kvôli obchodu s Európou? Asi nie, lebo kadekoľvek by šiel vlak západným smerom, všade ho čakajú post-sovietske trate s 1520 mm. Kvôli nakupovaniu lokomotív z Anglicka, ktoré mali Stephensonov rozchod? To hralo rolu v 1850 do konca 19. storočia. Vyrobiť lokomotívu a vozne odvtedy vie každá priemyselná krajina.

Bolo to niečo, ako čínsky múr. Nenechať Rusov prísť vlakmi. Oddeliť sa, ochrániť sa pred barbarskými hordami. Mongolsko má sovietsky rozchod.

Podobne si počínalo Španielsko, keď zo strachu pred Francúzmi adoptovalo ešte iný rozchod 1668 mm ako Maginotovu líniu na železniciach. Bez vojny, čisto diplomaticky znemožnili Francúzom prechod vlakmi bez prekládkovej stanice. Portugalci si budovali železnice s rovnakým iberským rozchodom.

Ja by som skôr čakal, že zo strategických dôvodov budú prestavané ukrajinské železnice na normálny rozchod. V tejto chvíli to nie je prioritou a peniaze treba na omnoho súrnejšie veci, ale som presvedčený, že to raz príde. Európski Azbuci, Srbi a Bulhari, majú tiež štandardný rozchod 1435 mm.

21.12.2018 | PaloK

A napadlo miestnym stratégom, že oveľa pravdepodobnejšie je to, že Ukrajina na svoje územie pozve NATO? A ako sa bude NATO chcieť presunúť? Po cestnej sieti, ktorú už majú overenú ako nespoľahlivú a zdĺhavú? Letecky? Alebo komforntne po novo postavenej širokorozchodnej železnici?

A načo by vôbec Rusko proaktívne obsadzovalo Ukrajinu? Aby mohlo potom invadovať členské krajiny NATO? Fetujete takto len pred Vianocami, alebo pravidelne?

21.12.2018 | Roman Kanala

NATO sme my. Kto by šiel bojovať na Ukrajinu proti silnému protivníkovi, Rusku? A načo? Aj Gruzínsko sme nechali v tom, keď ich Rusi napadli. Nie sú členmi NATO, tak voči nim nemáme žiadne povinnosti. Teraz im Rusi napľuli do taniera, majú odhryznuté z územia a nemôžu do NATO, lebo to neumožňujú stanovy a aj tak by to polovica členov vetovala. NATO je o obrane a nie o tom, že budeme priberať členov s nevyriešenými spormi a vo vojne.

21.12.2018 | PaloK

No vidíte. Sám ste si odpovedal. Rusko nepotrebuje invadovať členské krajiny NATO na to, aby sa bránilo pred NATO. Ukrajina sa možno nikdy nestane členom NATO, ale to, že si pozve vojská NATO na svoje územie je rádovo pravdebodobnejšie ako to, že Rusko zaútočí ne-separatistické územie Ukrajiny.
Ukrajina už totiž dávno plánovala zriadiť základňu NATO na Kryme.

Ohľadom tej obrannej podstaty NATO. Môžete mi povedať, KEDY a KTORÁ operácia vojsk NATO prebiehala na území členskej krajiny? Možno si nespomeniete, lebo žiadna taká sa neuskutočnila. Potom je proaktívna vojenská operácia mimo územia NATO legitímnym obranným prostriedkom? Ak áno, prečo to isté v prípade Ruska považujeme za agresiu?

21.12.2018 | IvanPe

NATO sa po sirokorozchodnej nebude presuvat, nema na to vlaky a vozne. Iba hlupak bude tvrdit opak.
Rusi obsadzuju uzemia za ucelom ziskania zdrojov pre svoju krajinu a obsadili Krym, aby nestratili vplyv na Ukrajine. Hlupaci tvrdia, ze tie uzemia patria Rusku a tak si Rusi beru iba to co im vzdy patrilo. To je bohuzial aj pre imperialisticke Rusko nerealny predpoklad, okrem vykradnutia zdrojov nemaju obsadenym statom co ponuknut.
Putin na tlacovej konferencii (vcera) oznamil, ze vyvijaju zbran, ktora prenikne akymkolvek radarovym systemom a vyhne sa akejkolvek obrane. Ta strategia nie je isto obranna.
Tak neviem kto tu fetuje a hlavne co ...

21.12.2018 | PaloK

Čo prosím? Aké zdroje získali Sovieti v strednej Európe? Aké zdroje získali na Kryme? V Gruzínsku? Ak máte na myslí prírodné zdroje. Získali strategické územia. To isté ale platí aj o NATO. Chudobní členovia platia za členstvo nie výdavkami a aktivitami, ale poskytovaním svojho územia. Pretože nič iné nemôžu ponúknuť.

Ktoré zbrane sú obranne?

21.12.2018 | IvanPe

Na Slovensku bolo referendum o vstupe do NATO a EU, mate pocit, ze Slovensko je uzemie, ktore zabralo NATO? Lebo ja viem na isto, ze tu neboli ziadni zeleni muzickovia na dovolenke ani sa referenda nezucastnilo takmer 100% obyvatelstva ani nikto nesiel do basy a ani nikto neporusil ziadnu zmluvu.
Tak som nie si uplne isty ci chapeme vyznam slova obsadit uzemie rovnako. Nemyslim si.
Mozno u vas muz najskor zbije zenu aby mohol mat s nou sex, my davame radsej prednost zvadzaniu. Ale chapem, naco sa zdrzovat, ked vysledok je ten isty. Teda iba pre toho silnejsieho a ja dodavam ze hlupejsieho, lebo sex ktory chcu obaja je isto lepsi.

21.12.2018 | PaloK

Ale vy sa teraz stále tocité, vykrucate a furt mimo.

Vy tvrdíte, že Rusko obsadzuje krajiny, aby sa dostalo k ich zdrojom. Neodpovedali ste, aké zdroje ste mal namysli. Prírodných zdrojov má totiž na rozdávanie tretina sveta ich aj využíva, vrátane vás, Kanálu a ďalších veľkých demokratov. Ja tvrdím, obsadzovanie a rozvrat krajín KVOLI prírodným zdrojom je taktika vlastná západnej kultúre.
Takže aké zdroje získalo Rusko obsadením Krymu, Gruzie, a celého priľahlého vesmíru?

Ja naopak tvrdím, že to spravili z vojenských strategických dôvodov a prirovnávam to k Nato tým, že táto útočná aliancia nepotrebuje, aby jej chudobní východní členovia mali obrovské armády. Tvrdím, že ostblokeri platia za členstvo tým, že aliancii poskytujú svoj geografický priestor, pretože TO je dôvod, prečo boli prijatí do aliancie. A viete, kde sa bude odohrávať prípadný konflikt v Európe? Na západe? V Stredozemnom mori? Pobalti?

Mohli by ste mi povedať, kedy táto mierumilovná OBRANNA aliancia uskutočnila nejakú vojenskú ostrú operáciu na svojom území?

Bavili sme sa ale rozchode železnice. Že NaziTotality nemá širokorozchodnej vlaky? A načo?! Veď ich má Ukrajina! Keď Ukrajina bude chcieť pozvať NATO, tak im pozícia aj vlaky.

Koncim. Pekné sviatky.

21.12.2018 | IvanPe

Ale to je hlboke nedorozumenie. Ja som s vami o nicom nediskutoval a ani som sa nesnazil niecim argumentovat. Iba som konstatoval zrejme veci.
Rusko je imperialistickou krajinou so snahou rozsirovat svoje uzemie o slabsich susedov, ktore chce mat pod priamou fyzickou kontrolou.
Ano Rusko je hrozbou pre svoje okolie, ktore povazuje za svoje drzavy.
To ze nieco podobne realizuje USA, GB, FR atd nic nemeni na tom ze Rusko je pre Slovensko hrozbou. Nakoniec v 1968 nam presne ukazali ako to myslia s internacionalnou pomocou.
A ano, sirokorozchodna zeleznica nema ziaden ekonomicky vyznam pretoze sa nej neda prevadzkovat ziaden! ! iny biznis iba ten rusky, a teda je to ohrozenie pre demokraciu a slobodu.
Rusi este nikdy a nikde ziadnu demokraciu a slobodu nezaviedli a ani nezarucili.
Aj vam pekne sviatky.

22.12.2018 | IvanPe

Ani som sa velmi nemusel namahat hladat o co sa Rusko snazi:
https://hnonline.sk...

22.12.2018 | Roman Kanala

Komu patrí gruzínske Abcházsko a Južné Osetsko? alebo... Úvaha o opatrnosti
Tina Tichá, blog u Smeho 13.2.2006 o 15:02
https://ticha.blog....

Iné blogy tejto autorky sú všetky o Gruzínsku a Ruskom štátnom banditizme.
https://ticha.blog....

Moldavsko žiada odchod Rusov z Transdnesterska
SME 5. dec 2008 o 13:47 SITA
https://svet.sme.sk...

Odpoveď poslanca X poslancovi Blanárovi, datovaná X, bez ďalších detailov a metadát:
http://tv.nrsr.sk/t...

Každé priblíženie sa Rusku oslabuje suverenitu krajiny a je bezpečnostnou hrozbou.

27.12.2018 | Brano L.

Napríklad prvé jadrové zbrane mali rusi z baní v Čechách. A za "babku" a s prispením otrokov-nepriateľov ľudu.
Škoda, že si nevidíte na špičku nosa.

27.12.2018 | Roman Kanala

Rusi roky kradli urán a aby sa nevedelo, koľko ho vyviezli, tak sa to nemeralo na tony, ale cez aktivitu na "dílky". Geigery boli ciachované na akési "dieliky" a množstvo rudy sa meralo "dielikmi".

Uránu je v zemskej kôre habadej. Je ho asi 50 krát viac, ako striebra a 500 krát viac, ako zlata. Je v skalách, v zemi, v uhlí, v riekach, v moriach. Jediný rozdiel je v koncentrácii a v minerálnej forme. V Jáchymove bolo najbohatšie nálezisko na svete. Pechblende bol čistý oxid uránu UO2 a v Jáchymove sa nachádzal koncentrovaný. Rovnako ako v strieborných baniach, kde formoval sterilné žily a bol považovaný za odpad, až kým sa na konci 19. storočia nenašlo, čo to vlastne je. Marie Curie bola doktorantkou u Becquerela a bola to ona, kto separoval urán, rádium a polónium. S Becquerelom dostala Nobelovu cenu v 1903 a potom ešte raz za objav rádia a polónia v 1911.

Po 2. svetovej vojne Rusi vybrakovali najprv Jáchymov, potom Příbram a ďalšie lokality. Ku koncu sa vyškrabávali aj betónované podlahy z chodieb, lebo obsahovali viac uránu, ako nové ložiská. V uránových baniach pracovali hlavne mukli. Politickí väzni určení k likvidácii pracovali poležiačky bez ochranných pomôcok. Zomierali na rakovinu pľúc, lebo dýchali radón, silný alfa žiarič, a pľúca mali rozdrásané prachom. V Kanade sa ťažba robila diaľkovo ovládanými kombajnmi. Sovietske zbrane boli z československého uránu, americké z Shinkolobwe v Belgickom Kongu. Ak by Rusi nevydrancovali urán, Československo mohlo byť bohaté ako Kuwait.

20.12.2018 | IvanPe

Netusim ako moze Bratislava profitovat z niecoho co okolo nej iba prejde, ale okej. Co sa tyka vystavby v BA: kraj Bratislava ma produktivitu prace 260% priemeru Slovenska (lebo sidla firiem), nema narok na eurofondy a prerozdelovanim jej ostava cca 40% z dani, ktore sa v BA odvedu. Priebezne v nej byva alebo pracuje cca 800tis obcanov co tvori 25-30% vsetkeho obyvatelstva existujuceho na Slovensku. A nevidel som cisla ale spolu s TT a NR bude zapadne Slovensko asi region produkujuci drvivu vacsinu dani.
Sirokorozchodna cez Slovensko je castou Hodvabnej cesty, dalsim usekom by chcelo byt riecne prepojenie Labe - Dunaj. Ukoncenie sirokorozchodnej vo Viedni sa Slovensko vzdava profitu z medzinarodneho obchodu, ktory z lacnej a rychlej dopravy tovarov z CN bude profitovat. A za to by mal niekto sediet za vlastizradu.
S ostatnym jasny suhlas.

20.12.2018 | Roman Kanala

Je tu ešte jedna vec. V dokumente http://breitspur.co... sa uvádza na strane 3, že očakávané objemy prepravy budú okolo 20 miliónov ton ročne už od roku 2030. Pritom harmonogram prác je taký, že výstavba by začala v 2024 a mala by trvať 100 mesiacov, teda 8 rokov a 4 mesiace, t.j. do 2033. Potom v roku 2030 bude prepravených presne 0 (nula) miliónov ton.

Slovenské Cargo prepravuje ročne okolo 40 až 50 miliónov ton. Od rusko-ukrajinskej vojny čísla klesajú, lebo je menej uhlia. Širokorozchodná im z toho odhryzne asi tretinu. Zbytok odhryzne z lodnej prepravy, lebo namiesto mesiaca loďou tovar pôjde 15-18 dní vlakom.

Ako to splatí tých ročných 215 miliónov Eur, plus niečo na amortizáciu investície 6.5 miliardy?
Tiež mi nejde do hlavy, ako chcú splatiť 215 miliónov ročne

20.12.2018 | IvanPe

Ak to Slovensko dostane ako pozicku od Ruskej federacie potom je vysoko pravdepodobne, ze sa splatenie ani neocakava z komercnej cinnosti. Nieco podobne ako jadrova elektraren v HU, alebo snaha o podobny model v CZ.

21.12.2018 | Roman Kanala

No práve. Namočených je do toho viacero reputovaných firiem.

Preprípravná štúdia Roland Berger Strategy Consultants v 2011.

Štúdia uskutočniteľnosti 2017 http://breitspur.co...
Prognózy prepravy Prognos AG
Štúdia technickej uskutočniteľnosti JV BVO
Business model a obchodná uskutočniteľnosť Deloitte

To sú všetko veľké šajby vo svojom obore. Ale výsledok stále nechápem. Podobne aj trasou - a o tom je blog. Diaľnica tadiaľ nemôže viesť, lebo vtáčkári sú proti. A sú tam Maďari, ktorým neslobodno postaviť ani kilometer diaľnice. Železnica s normálnym rozchodom zapojená do dopravnej siete tadiaľ nesmie viesť z rovnakých dôvodov. Širokorozchodná, ktorá bude tadiaľ prepravovať tranzitné kontejnery bez zastavenia, tam môže, lebo z toho Maďari žiaden úžitok mať nebudú. Len nevýhody. A vtáčkári sú ticho.

21.12.2018 | IvanPe

Venovala sa tomu Vasaryova este ako velvyslankyna v PL a neskor ako poslankyna. A varovala.
Plyn tu: https://blog.etrend...
A sirokorozchodna nieco z jej nazorov pretlmocenych tu: https://lassuth.blo...
Ak niekde najdem jej celkovy rozbor strategie Ruska voci V4 postnem, vtedy to bolo zaujimave citanie a aj preto to Ficovi zablokovali poslanci SDKU.

21.12.2018 | Roman Kanala

Článok už je na vybabrali.sme:
https://vybrali.sme...

23.12.2018 | slov-led plus

Apropo prispevky vyssie.
Tvrdit ze tu sirokorozchodnu trat chce Rusko stavat kvoli transportu svojich tankov je sprostost. Mozno v roku 1914, povedzme 1940 by to malo vyznam ale dnes? Dnes pri vojenskom konflikte by tie kolajnice boli zbombardrovane do 5 minut a ziadne tanky by po zeleznici nesli.
Ano Rusko ma imperialisticke sklony, ako kazda velmoc. Ale poslednych 25 rokov vyvoja vo svete ukazuje, ze americania su najvacsou hrozbou nie len pre mier, ale aj ekonomiku a trvalu udrzatelnost zivota na svete (vypovedanie zmluvy s Iranom, stoja nad vacsinou medzinarodnych zmluv - vid. sudny dvor v Hagu, alebo tribunal pre vojnove zlociny a pod., ich sa proste ziadna spravodlivost netyka, zrusenie klimatickej dohody, cla na EU tovary....ved oni nam pluju do tvare!!!) Tiez americania staby vzor demokracie nebyvale porusuju ludske prava - iba jeden maly priklad Guantanamo...,
Danko ako prorusky politik... Danko je ako Bugar, keby na tom mal zalezat ich biznis tak bude ochotny akceptovat aj pedofilov vo vlade, len aby zostal pri koryte. Danko zistil, ze mu flirtovanie s Ruskom prinasa percenta a Ficovych volicov, tak flirtuje. Ved aj ine jeho politicke napady su len nahodne generovane nezmysly s cielom ziskat popularitu, s dobrom pre obcana to nema nic spolocne. Pred volbami, ale aj par mesiacov po nich bol velice pro EU, lebo potreboval vytvorit obraz svojej strany ako akceptovatelnej vo vlade a vymedzit sa voci Kotlebovi, aj do imaginarneho jadra EU sa pchal. Dnes ked bojuje o Ficovho volica tak rozprava jeho hlasom...
Zabuda sa na Rakusko. Na tento projekt tlacia aj oni...lebo naklady budeme mat my, doterajsi zisk a benefit z prekladky v Ciernej nad Tisou sa prenesie k nim...
No a samozrejme tlacia na to nasi saskovia, kupeni politici ktori sedia vo vreckach oligarchov. Tak ako sa oligarchovia nabalili na myte, vidia zrejme podobnu sancu aj pri sirokorozchodnej.

23.12.2018 | Roman Kanala

Človeče... Váš príspevok vôbec, ale vôbec nie je tendenčný, to len náhodou píšete všetko ruské veľkými písmenami a všetko americké malými. Preklep sa stane, aj ja som napísal prídavné meno Ruský s veľkým R, hoci správne by to malo byť s malým, a niekedy aj naopak. Ale ak to je systematické, niečo to naznačuje.

Ruské tanky ako symbol agresie a poroby nemusia mať podobu železných krabíc. Ruská okupácia ani nemusí fyzicky nastať. Zlodejsko je poddanská krajina vďaka ľuďom ako Fico, kapitán Danko, Lajčiak, Penta a iní kalibašteri. Ani nemusí byť obsadená a správa sa ako agent Ruska v EÚ. Podobne Maďarsko a Rakúsko. Poliaci s ich autoritatívnym režimom sú verbálne na opačnom konci, ale ako to je v skutočnosti, nevedno. Českí ústavní činitelia prezident a predseda vlády sú červení tak, že to viac už ani nejde. Raj pre Rusov.

Podobne aj Čína. Tá sa potrebuje dostať z pozície zastaralej agrárnej krajiny na prvú ekonomiku sveta, čo nastane v roku 2020. Zároveň okrem oceli, čo dosiahli už pod Maovým vedením, chce byť priemyselnou veľmocou číslo 1. K tomu kopíruje, kradne výrobky, neuznáva duševné vlastníctvo, má vlastný patentový systém, ktorý umožňuje si patentovať "znovuvynájdenie" západných patentov v Číne. To všetko v rozpore so stanovami Svetovej obchodnej organizácie, ku ktorej sa sama a dobrovoľne pripojila a podpisom prístupovej listiny sa zaviazala rešpektovať stanovy. Tie zahŕňajú aj rešpektovanie duševného vlastníctva.

Máme tu dve nebezpečné, agresívne, imperialistické totalitné veľmoci, ktorým rozvinieme červený koberec a koľajnice bez staníc. Nech nech si prechádzajú naším územím, nech ho používajú, dubasia, tam, kde pre vlastných občanov štát nevybudoval nič. A ešte im zatlieskame. Ak toto nie je vlastizrada, tak to potom bude vlastizradou jesť hoci jesť zmrzlinu.

24.12.2018 | slov-led plus

americke s malym, lebo sice som vyrastal na Hlase z ameriky od mala, mal averziu voci komunizmu a vsetkemu totalitnemu, tak na USA mam jednoducho alergiu, asi tak ako Vy na MS-DOS a dialnicu pri Ziline :) To ale neznamena ze milujem Rusko, aby sme si rozumeli. Vadi mi ta neobjektivnost medii ktore sice pravom poukazu na nepravosti konane Ruskom, ale absolutne prehliadaju tie americke ktore prevysuju tie ruske 10, 100, mozno aj 1000 krat...
So sirokorozchodnou samozrejme nesuhlasim, pre Slovensko je to nezmysel.
Nemyslim si ze najaky Danko, ci Fico su proruski politici. Ved len par mesiacov tomu s Kiskom sa pchali do imaginarneho jadra EU, lebo mali pocit ze im to prinesie body u volica.
Polsko je v prvom rade trojsky kon americanov v EU s Ruskom naozaj nemaju nic spolocne. Nie nadarmo Poliaci uz kupuju americky plyn na ukor lacnejsieho ruskeho - ciel ktory americania kydanim na Rusko sleduju. Zaujimave je sledovat coraz trezvejsi pohlad Polska na Ukrajinu, kde da dalo pocut ze posledny "konflikt" UA s RU na mori bola provokacia UA... Momentalne sa to cele toci okolo sposobu ako vyvolat dalsie sprisnenia sankcii, tym zablokovat Nord stream ll. a umoznit tym predaj US plynu na EU trh.

Penta? Ano, studovali v Rusku, su za nimi stbaci, ale zas ich media patria k tym najmenej objektivnym ak ide o temy spojene so zahranicnou politikou

29.12.2018 | sunkaster1

p. Kanala, bolo by dobre priznat si, ze spajanie sirokorozchodnej s lepsim pristupom ruskych tankov a este aj pisanie o ruskych tankoch v uzhorode bola hlupost.
skuste vnimat realitu. ruske tanky v uzhorode, nech su to akekolvek krabice /ako krasne ste zrazu prešaltovali/, na ukrajine by vzdy znamenali okupaciu, a to uz je predsa uplne ina bezpecnostna situacia a akakolvek spajajuca trat, nielen sirokorozchodna, je zrusena. a zakladny rozdiel je najma v tom, ze sme v NATO. to uplne vylucuje rozmyslanie vasim tankovym sposobom. Rusko funguje uplne inym sposobom a slov-led vam to vysvetlil, akurat s nim nemozem suhlasit v tom, ze Danko nie je prorusky politik. myslim si, ze je. a to je nebezpecne, pretoze tu zameta zo vsetkymi ako sa mu chce.
a cinska a jej ekonomika je jednoducho faktor. ako sa mu chcete branit? prehliadanim alebo nadavanim? treba tak akurat s nim pocitat a snazit sa to vyuzit, pretoze cina ovlada svet aj bez nasej sirokorozchodnej. zeman vam to predsa krasne povedal, ze tu robia spionaz, pretoze nevedia pochopit, preco u nas vlaky jazdia 160 km/h a u nich 360.
odporucanie - radsej sa venujte vlakom.

29.12.2018 | Roman Kanala

Tak to vidíte, kam sme to došli. Namiesto predloženia vlastných názorov a argumentov na ich podporu si dovoľujete hodnotiť tie moje. Ak si myslíte, že ste ma tým presvedčili, ste na omyle.

A tak si ja ponechám moje názory a Vy si ponechajte svoje.

25.12.2018 | eleonora_m.

pozdravujem. pekny clanok ale mohol si vybrat lepsiu temu. sirokemu rozchodu venujes vacsiu pozornost nez si zasluzi. EU ten nezmysel financovat nebude, sama sa nezaplati ak to neurobi batuska vladimir vladimirovic tak z toho nic nebude okrem toho ze sa opat uleje par milionov na projekty a studie aby bolo co strazit spriaznenym esbeskam v statnych archivoch. naozaj si myslis ze zeleznice ktore funguju z 50 rocnymi rusnami a nedokazu ani opravit stare vyhybky dolazu postavit hoci len kilometer sirokorozchodnej.....radsej ani nedavam otaznik.

zeleznica so 160kou pride do ZA a finito. do kosic pride rychla trat skor cez miskolc nez vrchom. a mala oprava, trat ZV-KE ma vacsinou rychlost 100 km za hodinu co nie je vela ale v strednej europe stale akceptovatelna a dokaze konkurovat ceste. pravda keby sa udrziavala v takom stave ako sa ma a nie ze vlak ide 20kou cez kazdu druhu vyhybku. najvacsi problem juznej trate je popri hrone, trat 60-80 km za hodinu ktora kapacitne nezvlada ani 2 hodinovy takt rychlikov. tam treba nieco robit.

na R7 nie je cas a uz sa nebude dat. ale do levic, siah a krtisa uz chodia investori aj bez dialnice. a su radi ked najdu pracovnu silu. R2 do LC je pred podpisom. to je dobre aj pre RS. soroska pred tendrom - okrem opozicie uz aj INEKO zuri ze je draha. ze sutovo je 3x drahsie im vobec nevadi. minister vraj prikazal skupovat pozemky aj pri bakte a batke bez ohladu ci stihne tendrovat. fondov uz bude menej, ak vobec. vsetky RC ostanu na papieri a budu len prelozky podla toho kto a kde si ich vybavi.

25.12.2018 | Roman Kanala

So širokorozchodnou to vyzerá tak, akoby mali financovanie zabezpečené. Neviem odkiaľ, ale ak by mali pripravených 6.5 miliardy v banke, nesprávali by sa inak. Neťahajú nohy, neflákajú sa. Akonáhle získajú jeden papier, idú za ďalším. Časové medzery tak mesiac-dva. Takto sebavedome sa postupuje, keď sú peniaze.

Trať ZV-KE pozostáva z rôznych úsekov postavených v rôznych dobách.

Tiská železnica (Tiszavidéki Vasút, Theiss-Eisenbahn) zo Szolnoku na Debrecen, Miskolc a tiež vetva na Arad sa začala stavať v 50. rokoch 19. storočia od centra smerom k periférii ríše. Na trať Barca - Košice prišiel rad niekedy v 1860.

Potom bol otvorený úsek Fiľakovo - Lučenec a o 6 týždňov neskôr Lučenec - Zvolen. To bolo v máji - júni 1871. Na stúpaní od Lovinobane pri 18 promile bolo viacero tunelov, ktorým bolo odňaté nadložie alebo urobená preložka pri zdvojkoľajnení trate.

V roku 1873 bol otvorený úsek Fiľakovo - Bánréve a pretože sa koľaje pripájali na nevhodne umiestnenú stanicu, sú tam oblúky, aby sa priestorovo zvládlo východné zhlavie. Tam je rýchlosť 40 km/h dodnes a nič sa s tým nebude dať robiť.

Ďalší rok 1874 bola otvorená trať od Bánréve až po Rožňavu. Potom sa pridalo pokračovanie na Dobšinú, ktoré bolo otvorené mesiac po Rožňave. Úmysel bol vytiahnuť trať hore cez kopec na Mlynky, ale k tomu nikdy nedošlo. Ani o 70 rokov neskôr počas 2. svetovej vojny, lebo stavba tzv. Gemerskej spojky bola prerušená. Vetvy Plešivec - Muráň a Plešivec - Slavošovce boli pridané v 1893 a po dokončení robotníci prešli na trať Plešivec - Slavošovce, kde sa pracovalo od leta 1893 do novembra 1894. Koncom 70-tych rokov robil Dzurinda výpravcu na stanici v Štítniku, aby potom nechal Prokopoviča zastaviť dopravu v 2003.

Úsek Barca - Turňa bol dokončený v októbri 1896, čím sa dokončili všetky úseky z čias Rakúsko - Uhorska. Takže väčšina "južného ťahu" bola postavená ešte za Ferencjóžku. Hviezdicová topológia s centrom v Budapešti vysvetľuje, prečo chýbali prepojenia východ-západ.

Trať z Turne do Rožňavy bola sprevádzkovaná až v januári 1955. K tomu bola postavená nová železničná stanica medzi Rožňavou a Brzotínom, kde staničná budova bola suchá búda. Ešte v 60-tych rokoch, keď bola tuhá zima vlci zišli zo Silickej planiny hľadať potravu dole, zomrel v noci železničiar, ktorého pohrýzli vlci a on sa zavrel v brzdárskej búdke, kde bola zima a žiaden pohyb. Nevedno, či najprv vykrvácal, alebo rovno zmrzol, ale našli ho zamrznutého.

Po 1918 Maďari robili prieky s vlakmi z Bánréve a tak sa začiatkom 20-tych rokov postavila krátka trať z Lenartoviec do Aboviec a priame koľaje z Bánréve boli zrušené. Potom počas vojny Plešivec a Rožňava boli maďarské a preto sa stavala Gemerská spojka, ale nebola dokončená. Ostal z nej Koprášsky viadukt a tunel do Slavošoviec. Komunisti rektifikovali v 70-tych rokoch viacero zákrut na 40 km/h pri Slanej pri Plešivci smerom na Šafárikovo, zdvojkoľajnili stúpanie od Turne na Sorošku a od Lovinobane na Kriváň, kde je tiež dvojkoľajka. Kvôli mostu cez Slanú nebola dvojkoľajka medzi Gombasekom a Rožňavou privedená až na stanicu Rožňava. A tak sú na trati zdvojkoľajnené len tri prerušované úseky a trať nie je elektrifikovaná.

Áno, na mnohých úsekoch je rýchlosť 90 i 100 km/h, ale stále sú tam prítomné zákruty na 40 km/h. Od Hodejova na Šíd by sa mali postaviť dva tunely, ako je to predvídané pre širokorozchodnú a elektrifikovať trať. Potom by elektrické rušne urobili lepšiu robotu na stúpaniach, kde diesle nevládzu.

Cestný tunel Soroška mal byť postavený pred 30 rokmi a potom by celá D1 nemusela vôbec byť. Asi preto postavený nebol. Ak by sa to podarilo teraz, tak vznikne dobrá, priechodná cesta na hlavnom ťahu z Bratislavy do Košíc. Posledný problematický úsek je pri Bátke, kde je stará hradská s mačacími hlavami ešte od Márie Terézie. To je asi posledná cesta z tereziánskych čias, ktorá je v prevádzke na hlavnom ťahu až dodnes. Hanba.

13.01.2019 | Roman Kanala

Čínske projekty financované v rámci "Belt and Road" sú viac chaotické, ako sprisahanecké. Číňani financujú projekty v rozvojových krajinách, aby priviedli vlády do finančných ťažkostí a strčili nohu do dverí. Tak si vyôestujú klientské vlády a klientske krajiny, ktorým budú môcť v budúcnosti diktovať. Viaceré projekty financované Čínou po dokončení nemajú dosť áut, alebo priveľkú kapacitu na optimálne využívanie. Píše o tom Bloomberg.

https://www.bloombe...

19.01.2019 | Roman Kanala

Článok v denníku Pravda Kali & Bejby to vidí takto :

Odhadované stavebné náklady na jej výstavbu dosahovali šesť až osem miliárd eur. Súčasťou projektu má byť aj výstavba nového terminálu v Nových Zámkoch. Vďaka novej širokorozchodnej železnici by vlaky z Číny mohli ísť cez Slovensko bez potreby prekládky tovarov na podvozky s európskym rozchodom. Vytvorené pracovné miesta by mali priniesť celkovú pridanú hodnotu vo výške 28,6 miliardy eur v štyroch krajinách projektu. Prínosy pre Slovensko majú predstavovať 10,8 miliardy eur. V minulom roku sa predpokladalo, že trať má byť hotová v roku 2033.

VIDEO: Hodvábna cesta cez Slovensko viazne
Martin Majerníček, Pravda Kali & Bejby, 19.01.2019 06:00
https://spravy.prav...

19.01.2019 | IvanPe

:))
Este stastie, ze Nove Zamky su stredisko medzinarodneho obchodu, kde sa preclievaju cinske kamiony. Skoda len, ze OLOF to nevidi ako preclievanie ale ako uniky na DPH.

19.01.2019 | IvanPe

A tu je ta sprava:
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=28782134514897­6&id=1428899270704224&refsrc=http%3A%2F%2F­www.google.com%2F&_rdr

Listy z Ženevy

Listy z Ženevy
  • Počet článkov: 132
  • Priemerná čítanosť: 2704
  • Priemerná diskutovanosť: 22
  • RSS blogu

O blogu

Roman Kanala - fyzik, inžinier, ekonóm, žije a pôsobí v Ženeve.