Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Hodnota za peniaze R2

26.08.2017 | Roman Kanala

Diskusia (62 reakcií)

26.08.2017 | orangutan

1) Kto mohol text posunúť. Napríklad aj samotný Most-Híd alebo starostovia, ktorí sa to dozvedeli. Totiž starosta Mýtnej už verejnosti hádzal roky, kedy sa bude stavať.
2) Neviem o tom, žeby Hodnota za peniaze existovala v časoch tendrovania D3 pri Svrčinovci. Čadcu si nikto posudzovať nedovolil, keďže NDS dostala desiatky miliónov eur z programu CEF, projekt vybral Brusel, organizácia INEA.
3) Hodnota za peniaze spochybňuje tranzit cez Oravu do Poľska a za jediný tranzitný koridor považuje Kysuce. Vraj mýto eviduje cez Oravu tranzit na úrovni 900 vozidiel.
4) Prešov sa hodnotil na základe žiadosti prezidenta, nakoľko cena vzbudila pozornosť. Síce skôr to bolo niečo ako Manuál pre novinárov od organizácie INEKO, čo niektorých novinárov nabudilo sa tomu venovať a neskutočne preháňať.
5) Severný obchvat prvá etapa by sa mohol tendrovať čoskoro, na prelome rokov, také sú info. Pri druhej etape bude posudzovanie, neprebieha vykupovanie pozemkov, sú to známe fakty. Sú projekty, ktoré by Prešovu pomohli viac, ale tak sa na Slovensku všeobecne neuvažuje.
6) Pôvodne Hodnota za peniaze nemala toho posudzovať oveľa viac. Medzi nimi boli aj Kriváň - Lovinobaňa a obchvat Košíc.
7) R5 sa možno zruší, otázka času. Zbytočná rýchlostná cesta.
8) Kto si vyberá cestu podľa toho, či ide iba po D1 alebo R1+R2? V skutočnosti je to absolútne jedno. Bolo v pláne cesty prečíslovať. D1 mal byť po novom okruh okolo BA.
9) Trnava - Kúty stačia kvalitné preložky cesty prvej triedy, žiadna rýchlostná cesta.
10) Nikto nepovedal, že R2 netreba stavať. Len sa hovorí to, o čom každý vie, že R2 stavať v plnom profile sú vyhodené peniaze. Otázka je, čo s úsekmi Kriváň - Mýtna, Mýtna - Lovinobaňa a Soroška. Hodnota za peniaze navrhla so Soroškou trochu počkať, nech tie čísla trochu porastú a dovtedy niečo urobiť s cestou prvej triedy, čo je tiež známy fakt. Už blbosť je uvažovať s nejakou úpravou pri Bátke, kedže tie náklady zasa nie sú hrozné na výstavbu polprofilu.

27.08.2017 | Roman Kanala

Tak vidíte. Na Švajčiarsku po švajčiarsky sa najprv definovala diaľničná sieť, schválila formou zákona, odhlasovala v referende a potom sa začalo stavať. https://blog.etrend...

Pozmenená bola, ak sa dobre pamätám, len dvakrát. Najprv v kantóne Valais malé zmeny, vypustil sa jeden tunel. A pridala sa celá A16 Transjurane, aby sa Jura vyhrabala z biedy. https://blog.etrend...

Financovanie diaľnic je zabezpečené cez cestný fond FORTA. Už nejde ani tak o výstavbu, ako o údržbu cestnej siete. Ak by nebolo dosť peňazí, tak sa do fondu FORTA presmeruje ešte nejaký zdroj. Dôležité je, aby financovanie bolo transparentné a aby ľudia vedeli, odkiaľ a kam idú ich peniaze.
https://blog.etrend...
https://blog.etrend...

Žiadna improvizácia, žiadne prekresľovanie a prečíslovanie ciest, žiadne ťahanie periny na seba. Žiadne eurofondy.

27.08.2017 | orangutan

Improvizácia je preto, lebo do toho vždy niekto kecá.
Napríklad ŽSR už majú dokumentáciu na stavebné povolenie na modernizáciu trate a tu Ministerstvo rozhodne, že radšej len optimalizácia(na tú tiež treba dokumentáciu, aby to bolo schopné), lebo to bude stáť veľa. Potom sa kopa peňazí doslova vyhodí von oknom na zbytočnú prípravu.
Preto prípravu by sme mali podchytiť čím skôr, lebo najskôr kreslíme tunel Kysuca, potom estakádu a možno skončíme pri najväčšom možnom kopírovaní terénu.
Alebo nakreslíme dlhé estakády za Kriváňom, potom navrhneme postaviť jeden most s 2+2 užšími pruhmi, to sa niekomu nepáči, lebo však porušujeme normy a zrazu sme zasa pri variante, kedy ideme od začiatku.

Prečíslovanie ciest je logické, totiž je z čias ČSFR. Veď už aj prebehlo, teda okrem diaľnic a rýchlostných ciest.
http://www.cdb.sk/s...
Bez eurofondov by táto krajina postavila toho oveľa oveľa menej. A keď bude ďalšie PPP, tak postavíme toho ešte menej zo štátneho rozpočtu, ktorý má byť vyrovnaný.
A práve preto, že niekto nám na diaľnice dáva peniaze (Brusel), tak nám aj hovorí čo prefinancuje a čo nie. Takže potom sa stane, že nebude R5, na Donovaly tiež nedajú, povrchový variant pri Kraľovanoch tiež nie, železnica už ani 160 km/h nemusí mať, čo pár rokov dozadu to bola podmienka. A keďže po 2020 sa stavby budú financovať zrejme viac cez rozpočet, tak začína do toho kecať aj Ministerstvo financií s cieľom ujasniť, aké by mali byť priority, lebo 8 miliárd do diaľnic a RC fakt netreba.

Švajčiarsko má nejaký fond aj na financovanie železničných projektov?

27.08.2017 | Roman Kanala

Švajčiarsko existuje v dnešnej podobe od 1815, keď sa ku Konfederácii pripojili Valais, Neuchátel a Genève. Neskôr v 1979 bola do Konfederácie prijatá Jura, ktorá sa odčlenila od kantónu Bern bez zmeny vonkajších hraníc. https://fr.wikipedi...

Plán diaľničnej siete bol pripravený začiatkom 50-tych rokov. V 1952 Federálny úrad pre cesty plány zverejnil pre diskusiu a v referende 6. 6. 1958 ľud schválil výlučné komptencie Konfederácie pri plánovaní diaľničnej siete, ktorá bola stanovená v 1960 parlamentným nariadením. https://blog.etrend...

Železničný fond bol kedysi FTP, od 2016 je to nový fond FAIF. Železnice dostali balík 6 miliárd. Hlasovalo sa o tom pamätného 9. februára 2014, keď ľud odmietol voľný pohyb osôb a Brusel začal vydierať hrubou silou. Inak dôležitá téma sa tak stala okrajovou: https://blog.etrend...

27.08.2017 | Niless

Pan Kanala rad citam Vase clanky najma o Svajciarsku a jednej z najlepsich demokracii. Ale toto bolo pridlhe, mnoho balastu a citit tam akusi averziu voci akejsi Ziline. Ano cesty na SR sa planuju a rekonstruju bez akejkolvek logiky a planu. ALE,
Neviem ako casto chodite v SR po dialniciach ale mozem Vam povedat ze podla vytazenia ciest a frekvencie premavky ktoru vidim ja zo svojho auta ma dialnica z BA do ZA az po RK mozno az do Tatier zmysel, to ze sa predrazili a trasy su niekedy robene kvoli navyseniu rozpoctu sa da suhlasit.
Inak moj nazor je dost totozny s Vasim len doplnim ze napr. Dialnica PP-PO nema vobec zmysel, cez tyzden je tam doslova pusto, premavka, ktoru by zvladla aj bezna dvojprudovka je iba cez vikendy a pred sviatkami ked idu ludia na vychod. R2 zo ZV do KE cez LC je nezmysel postacilo by nieco ako je okolo FIlakova, detto R7. Vlastne uplne postaci keby sa hlavne tahy zrekonstruovali a urobili obchvaty ako su Ozdany ci obchvat Filakova, takisto ani Soroska nie je nutnost, to nie je Branisko, ze na Prislope tiez nezacali riesit tunel...

27.08.2017 | Roman Kanala

Kde sa nemala stavať diaľnica je cesta od Levoče na východ. Dlhá prehľadná rovina. Opravená cesta prvej triedy mohla slúžiť ešte 20 rokov.

Podobne aj pekelne predražená rýchlostná cesta pri Zlatých Moravciach, tá Ficova PR1bina. Pôvodná cesta je od Nemcov. Žiadne zemné práce, cesta kopíruje priamo terén. Zato je krásne rovná, široká a podložie je tak skvelé, že som tam v živote nezažil vyjazdené koľaje. Tak sa stavali Hitlerove diaľnice v Nemecku. Pre presun ťažkej techniky po ceste. Aj doba výstavby bola extrémne rýchla: žiadne papierovanie, žiadne vlastnícke práva, žiadne problémy s logistikou či pracovnou silou. Vyhnali dedinčanov na cestu a stavalo sa. Niečo podobné by chcel mať SMER-národní socialisti. Stavať ešte na cudzích pozemkoch bez papierov. Výsledkom je večná, nezničiteľná cesta, ktorá vydrží všetko. Keby sa tam pridali rovnakou technológiou ešte dva pruhy, za zlomok nákladov by tam bola cesta s dostatočnou kapacitou pre ďalších 30 až 50 rokov. Výškové vedenie by nevyhovovalo norme, ale aj R1 je mimo normy kvôli šírke odstavných pruhov, ktoré sú len symbolické. Tam nie je dobre dostať defekt.

Podobná dobrá cesta bola medzi Brzotínom a Gombasekom a od Jablonova po Moldavu, až na to podložie. Široká, rovná, prehľadná cesta. Ale podložie bolo zničené už po 10-20 rokoch prevádzky. Pri Plešivci autá vyslovene poskakovali na ceste a bolo ju treba kompletne rekonštruovať.

Tam všade netreba cestu v novej trase. Ale úsek pri Bátke musí byť v novej trase. Pridávať tretí pruh tam, kde sú ostré zákruty, nemá zmysel. A tunel Soroška by vytrel Žiline omastok z randlíka, lebo by celý tranzit namiesto popod Tatry začal jazdiť cez Zvolen a Lučenec.

Ešte si povšimnime, že na Sorošku prišli s miestnymi demonštrovať aj Horogter Béla a Érsek Árpi. Minister dopravy a vodca koaličnej strany demonštrujú proti vláde. Žiadna sranda. Tečie im do topánok, potrebujú zachraňovať hlasy. Ak sa Soroška nezačne stavať, Most-Hyd skončil. A tiež Fico, lebo už viac nezostaví vládu.

27.08.2017 | Niless

No nic len suhlasit. Tiez mam pocit ze R1 od NR po ZH nema vytazenie ktore by bolo nutne pre R ci D. Tak ale u nas sme na demokraciu Svajciarskeho typu nedorastli. Bohuzial ked poviem ludom po 50tke ze Fico a spol su zlodejio ktorych raz bude film ako bol unos o meciarovi tak argumentuju ze ci Dzurinda s Miklosom boli lepsi alebo ze zapadny kapitalisti su za tym vsetkym. Tym ludom aj keby Fico vyvlastnil kus zo zahumenky kvoli novej ceste, zdanil vsetko 2x aj tak budu vidiet vinu na niekom inom len nie na vodcovi.

29.08.2017 | eleonora_m.

pekelne predražená rýchlostná cesta pri Zlatých Moravciach, tá Ficova PR1bina.... I/65 je krasna cesta mozno pre pohladnice ale ako tranzitny tah bol pekelne nebezpecny a nehodovy. neprehladne stupania bez jedineho pridaneho pruhu. ono na premavku spred 10 rokov naozaj stacilo pridat 3. pruh ale dnes by to uz nestacilo a predbiehalo by sa veselo aj dolu kopcom v protismere a vsade tam kde by treti pruh nestal. stalo sa to uz aj na ozdianskom obchvate tak pri 20.000 autach denne by sa to akiste stavalo castejsie. podobna cesta smrti sa uz crta za krivanom na lucenec. ma na to vsetky predpoklady, rovne ale menej prahladne useky, zvysujuca sa intenzita nakolko kazdy dokonceny usek suvislej cesty zvysuje intenzitu useku nasledujuceho.

cudujem sa ale ze citujes cermaka zo zilinainvestu. jeden z najvacsich protagonistov zilinsko-kysuckej dialnicnej megalomanie v casoch ked sa utlmovala priprava na R2. figa-batka ma uzemne rozhodnutie od zaciatku tohto desatrocia, este skor ako ho dostala soroska....kde si dokonca dovolim zapolemizovat o potrebnosti dvoch rur. isteze treba unikovu stolnu ale stale je jedna rura a unikova stolna lacnejsia ako 2 rury, za ten rozdiel sa oplati zainvestovat pri batke ale dokoncit nieco na jednotkach. norma hovori ze jeden jazdny pruh cez tunel ma kapacitu 10.000 aut denne, cize tunel s 2smernou premavkou znesie 20.000 aut denne, kedze nieco bude chodit cez kopec tak by sme mali kapacitu 20+ tisic aut denne, co je asi 4 nasobok toho co tam jazdi dnes. ja si myslim ze je to slusna rezerva aj pre vyhladove intenzity desatrocia dopredu dokonca je mozne ze 2 nebudu treba nikdy. ono totiz hustota obyvatelov ma isty vplyv na intenzitu. snad nebudeme pochybovat ze aj ak by jestvovala komplet R na tahu E58 tak pri NR a ZV bude viac aut ako pri RV.

29.08.2017 | Roman Kanala

S tou cestou smrti pri Zlatých Moravciach to je pravda. Vždy, keď som tadiaľ jazdil, sa našli dobytkovia, ktorí sa hrali na predbiehačky tak bezohľadne, až som sa spotil od strachu. Všetko pri veľkých rýchlostiach cez 160, žiadny pardon. Pri čelnej zrážke nik neprežije. Vždy sa to nejak vyvrbilo tak, že sme sa zmestili vedľa seba aj traja, lebo pruhy boli široké a bola aj krajnica. Niečo také som zažil na Indicku, keď na troch pruhoch vedľa seba šlo aj päť-šesť prúdov áut, ale to bolo krokom v polo-zápche, nie ako vo filme Rýchlo a zbesilo.

To však nie je normálne predpisové správanie sa vodiča a cesta za to nemôže. Tretí pruh na stúpaní by zvýšil priepustnosť. Ešte treba, aby sa vodiči zaradili do svojho pruhu včas a nie ako na kopci nad Prievidzou, kde sa predbiehací pruh končí tak, že tam občas majú čelné zrážky. Tam by mal byť vyšrafovaný pruh pre nikoho aspoň 50 metrov.

Ten Čermák dve rúry samozrejme myslel na žilinských cestách, ale prečo ho necitovať a nepostaviť ho pred vlastné slová v inom kontexte. Švajčiari sa nehanbia raziť tunely s jednou rúrou dodnes. Baregg 2+2 pri Badene bol po otvorení v 1971 zaťažený 20 tisícmi, v 90-tych rokoch už 80-timi tisícmi. Potom pridali druhý tunel s 3 pruhmi a ponechali 4 pôvodné pre jeden smer. Cez 7-pruhový tunel denne prejde poriadne cez 100 tisíc áut. To znamená nie 10 tisíc na pruh, ale dvojnásobok. Viď bulletin stavebného úradu kantónu Aargau z 1998, strana 5 : https://www.ag.ch/m...

Podobne aj Pfändertunnel medzi mestami Bregenz a Hörbranz na diaľnici A14 na nemeckej hranici pri Bodamskom jazere, otvorený v 1980. Druhú rúru pridali, až keď tam mali 30 tisíc vozidiel denne v tuneli 1+1. To bolo v 2012. Po 28 rokoch prevádzky potom zavreli pôvodnú rúru na rekonštrukciu, až potom ich v 2013 otvorili obe. V 2016 tam mali 40 tisíc pre 2+2 rúry, čo im tunel krásne zvláda.

Takže ak sú intenzity jediným kritériom, tak na Soroške netreba dvojrúrový tunel ešte aspoň 30 rokov. Ak sa postavia najbližšie križovatky v Rožňave a pred Jablonovom, aby do tunela neliezli Jablonovčania, čo chcú do Lipovníka a naspäť, tak jednorúrový tunel vydrží ešte dlhšie. Ja tam vidím skokový nárast intenzít o 2 až 5 tisíc po stiahnutí tranzitu z D1. Ďalší po náraste pendlovania Rožňavčanov za prácou do Košíc.

27.08.2017 | 7jano5

velmi dobry clanok, vdaka

#1 na SVK sa neopravuju cesty nieto ze by sa stavali nove !!!
- napriklad z okresneho mesta LC do okresneho mesta VK, cesta je cez kopce plna zakrut, ale je plna zaplat, ked si v LC kupite mlieko tak po prichode do VK mate maslo alebo tvaroch ;-)
- alebo cesta Ziar <> Trencin, casti su uz opravene ale stale hlave za Banovcami hrozna cesta, miestami priliz uzka, sama zaplata a popod Trencin smerom k dialnici je betonka, ktoru minule "opravovali", do spar nafukali asfalt so strkom, ked datial idete tak skalky fajne drsnia lak na karoserii a uz auto neskace po jamach ale po hrboch
- a urcite sa najde viac prikladov

#2 som od LC a cestu smerom na ZV poznam na spamet. dakedy davno, cca 20rokov dozadu sa dalo do ZV prejst za cca 45 - 50 minut v beznej premavke, dnes teda, pred tym ako spravili R2 krivan <> zvolensku slatinu tak sa to nedalo spravit za menej ako 55min. Prilis vela aut, niekde dali plnu ciaru, alebo obmedzili rychlost lebo tam boli casto nehody

Smerom na RS cestu poznam dobre, ano pred pincinou su "mensie" serpentiny, ktore niesu az take pomale ale smerom dole je cesta zvlnena a nebezpecna. Pred ozdanmi vlani spravili maly novy usek, zrusili jednu ostru zakrutu. Dalej za RS to uz tak dobre nepoznam, nechodim tam casto, ale myslim ze po obchvat tornaly je to sama zakruta.


#3 myslim si ze plan do buducna je jasny, R2 v plnom profile, zatial by mohli konecne spravit kvalitny navrch trasi a spravit na najhorsich usekoch aspon polovicny profil, ako spravili okolo Ziaru, odbocka z R2 na Handlovu, parada, cesta siroka, rovna, mozes ist 100 a ked mas na pokutu tak mozes aj obehnut, lebo tam skoro vsetci idu 100.

#4 na cestach pribudaju auta!!!!
- z toho vyplyva vacsia pravdepodobnost nehody !!!! toto im v tych vzorcoch asi chyba
- z toho vyplyva spomalenie premavky, takze cestujeme pomalsie !!! asi nevedia ze cas su peniaze a tak to zase nemaju vo vzorcoch
- politici zvysuju minumalnu mzdu, chcu aby sa ludia mali dobre, aby zarabali peniaze, a kupili si auto, ved slovenska ekonomika je zavisla na produkcii aut. LENZE miestami naozaj jazdime po cestach z cias marie terezie

#5 vlaky
to zase stat ci jeho vedenie neriesi.
Isiel som z LC do Prahy, z LC do blavi katastrofa, vlaky v ktorych som chodil na vysku pred 20rokmi, kolajnice tiez nic moc, buchotanie, heganie, vyhybky ...
z BA do Prahy uz RegioJet => proste parada.
Isli sme pozriet Sestru do Svajciarska, vlakom z BA do Bregenz, Vieden bregenz , vlak isiel miestami 230 a po vyhybkach 200km. Toto SVK nedobehneme ani ked budeme bezat oproti !!!!



zaver:
Slovensko poslednych 10 rokov spi a to nielen v oblasti dopravy ALE aj v oblasti VZDELAVANIA svojho potomstva !!!!!

27.08.2017 | Roman Kanala

Áno, tá rektifikovaná zákruta pri Ružovej osade tam je uprostred dvoch dlhých rovných úsekov. Rýchlosť znížená na 40 km/h. Kto to nepoznal a nebral vážne obmedzenie rýchlosti, mal pri prejazde problém. Ako ten ukrajinský kamión s chladničkami, čo mu vodič vôbec nespomalil a vysypal náklad na protiidúci autobus. Šiel som tadiaľ v ten deň večer asi tri minúty pred ním. Ak by som šiel neskôr, tak dávam prvú pomoc. Na Zlodejsku naozaj musí tiecť krv, aby sa niečo pohlo.

Medzi Ožďanmi a Bátkou okolo Rimavskej Soboty je cesta, ktorá ešte chvíľu môže slúžiť. Ale medzi Bátkou a Figou je cesta veľmi zlá a tretí pruh tam nič nevyrieši. Jedine nová cesta v novej trase. Tam niet čo špekulovať.

A trať z Jesenského do Fiľakova je hotová katastrofa. Pôvodne boli trate stavané severo-južným smerom, aby sa dalo rýchlo dostať do Budapešti. Do Zvolena viedla trať z Hatvanu na Fiľakovo a Lučenec. Potom bolo treba pridať trať z Jesenského tak, aby sa pripojila na stanicu vo Fiľakove. Preto tá obrovská zákruta pred stanicou a viacero úsekov na 40 km/h. Tam by bolo treba od Hodejova postaviť tunel na Pršu a problém by bol vyriešený. Z Lučenca by bola rovná trať po Lenartovce.

Ale to nezapadá do rámca "všetko na Žilinu", kde sa trať rekonštruuje zo 100-120 na smiešnych 160 km/h, aby sa potom mohla znovu na 200 a ešte raz na 250 km/h.

Vo Švajčiarsku sú rekonštrukcie tratí na 250 km/h bez medzistupňov. Stavia sa preto, aby čo najskôr bolo rýchle spojenie. Nie preto, aby to stálo čo najviac a trvalo čo najdlhšie.

31.08.2017 | 7jano5

hej, pocul som o tom ako firma dala projekt na rekonstrukciu zeleznicnej trati, konkretne mosta, na 250km/h ale potom prisla poziadavka ze je to drahe tak ze na menej, a potom este raz. nakoniec sa ukazalo ze to statu ta firma uprostred predala ako rekonstrukciu na 160 ale za peniaze na 250 ...

27.08.2017 | orangutan

3. Celá R2 v plnom profile určite nie je v pláne.
5. Význam trate BA - Praha je úplne niekde inde ako do Lučenca. Preto ani Brusel nemá problém dať peniaze na modernizáciu trate na 200 km/h.

27.08.2017 | Bellarmino

1 postav si vlastnú cestu a staraj sa o ňu. Aký komfort by si vyžiadali, akí sú nároční, ale zaplatiť to má kto? Najdôležitejšia položka sú peniaze. Ak podľa vás Fico nezvláda, tak ho navštívte a predložte sťažnosti priamo jemu. Vám vyhovuje dnešná situácia, keď vláda a samosprávy všetko organizujú a potom začnete lamentovať bez konca a pritom by postačila drobná iniciatíva, návrh vašej vlastnej dokonalej supercesty. Spojte sa a zhromaždite kapitál.
Ako je možné, že na Trenčín je opravená, ak sa neopravujú?
Vhodné riešenie je totálna privatizácia všetkých ciest a potom nech vás majiteľ za prejazdy vás, rozmaznaných ufňukancov, poriadne obtiahne.
Akú chcete kvalitu za málo peňazí? Zobuďte sa do reality. Ak by každý z hundrošov postavil aspoň 10 km asfaltky, a vytvoril napríklad spoločnosť obchodovateľnú na burze, tak sa vývoj posunie dopredu, neplaťte výpalné vláde, ignorujte ju, kde sa len dá, ale stavajte cesty, už sa konečne odpútajte od komunistického myslenia, že budete iba kritizovať centrálny orgán, ale sami nikdy nepomyslíte, že ten orgán je rakovina a najväčší škodca, iba by ste mu chceli radiť a tým blokovať vlastné odvážne iniciatívy.
4 hospodárstvo je závislé na produkcii áut? A nie od pestovania banánov? Nič nie je závislé na ničom, okrem dodávateľov, ktorí sú prepojení, pokiaľ samozrejme vláda nepodpláca z výpalného podnikateľov, aby zamestnávali, ale to je závislosť nie hospodárstva, ale vlády od podplácaných, ktorých si kupuje, aby sa hrdila vyriešením sociálnych neduhov.
5 už nielen cesty, ale aj vlaky, máte ešte ďalšie prianie? Že Rakúsko, ktoré nezažilo 40 rokov úpadku a rozkladu dospelo na „úchvatnú“ rýchlosť 230 km/h, čím dobehlo Japonsko po 50 rokoch, je skôr na hanbu a výsmech. Rakúsko nikdy nedobehne ani Japonsko, ani Čínu, ani Francúzsko, aj keby im bežali naproti.

27.08.2017 | Roman Kanala

A tie dane, čo boli zaplatené a vyhodené akože za cesty, tie sa kam podeli?

28.08.2017 | Koba

Plus pripočítajte ročné diaľničné poplatky - pri osobných autách takmer na úrovni Rakúska a pri nákladných s tučnou 6% maržou pre spoluvlastníkov smeru. 6% marža za spracovanie platby... kde banky robia za max 1%... náramne sa na tom skutoční vlastníci skytollu bavili, akí sú výborní podnikatelia, že s takou ponukou vyhrali (lebo ostatných vylúčili).
Takže tam sú tie peniaze, ktoré mali ísť na rozvoj... u spoluvlastníkov smeru.

27.08.2017 | salamoon

Bratislavskym antiR2 bojovnikom, kt. odrazu argumentuju intenzitami, hustotou osidlenia a pod. bulharskymi v case rychlo premennymi konstantami by sa zislo pripomenut aj dalsiu vec.. A to tu, ze velke zahr. investicie typu automobiliek na zap. Svk si kupili a stale kupuju vlády aj za peniaze danovych poplatnikov v tych regionoch, ktore oni k víkendovym vyletom a sluzobnym cestam po Svk nepotrebuju.. Na to uz akosi zabudaju.. Tito ludia v regionoch boli tiez ticho, ked sa rozdaval/privatizoval bytovy fond, na kt. sa vam aj oni predtym skladali, zatial co im na ich domy nedal nikto nic a teraz si tie iste byty pri uteku za pracou musia ich deti od vas este aj prenajimat/kupovat za tazke eurá.. Su ticho, ked si delite vselijake biznisiky a joby pri bratislavskych korytach.. Z tejto krajiny bolo od 89teho vyžratých do domacich/zahranicnych súkromnych kešení nieze par stovak miliard, ale par bilionov v starych korunach.. Ved toto je uplne smiesne, co sa tu riesi..

28.08.2017 | Don Quijote

Koľko ľudí pri koryte v Bratislave je pôvodom z východu? Moja skúsenosť je taká, že východniar sa snaží len obchádzať pravidlá a hľadá cestu, ako si rýchlo zarobiť. Aj malá každodenná korupcia je na východe rozšírenejšia, ako na západe. Potom prichádzajú títo ľudia na západ, zavádzajú tu svoje móresy, vytvárajú svoje siete a navzájom spolupracujú v snahe o dosiahnutie svojho cieľa dostať sa ku korytu.

27.08.2017 | @@@

ja som to už parkrat pisal ....všetko toto je umyselne ...uymselne udržiať určite regiony chuodbne aby z toho mohla bratislava vytažiť a najmä ludia čo stoja v pozadi ....ludia čo v ba stavaju byty kancelarie obchodne censtra či priemyselne parky a dobre na tom zarabaju nikdy by sa to nemohlo stať keby v regionoch boli zahranične investicie rovnako alebo lepšie rovnomernejšie rozložene a tym padom by sa ludi nemuseli stahavť za pracou ....ale takto ako je to teraz každej vlade a najmä ludom v pozadi vyhovuje pokial tu stale su chudobne regiony kde aj dnes nezamestnanosť dosahuje 15% tak je to pre ba a okolie vyhoda najmä pre biznismenov čo to tam ovladaju a dobre sa na tom nabaľuju a oni potrebuju najviac aby tieto regiony ostali chudobne ....a ani to im nestači dnes už volaju po tom aby sa sem pustili ludia z tretich krajiny zo srbska či ukrajiny ich prichod by opať viac zvyšil počet ludi v ba a okoli a vytlačil ceny bytov vyššie na čom by opať len zas zarobili oni .....aj preto sa tu nemože nič stavať aby sa tie regiony nikdy nezlepšili preto nie je možne dokončiť dialnice preto vlaky tu stale jazdia tak pomaly a podobne ved keby nič z toho nebolo ako by oni zarobili ?....a k tomu rôzne akože neziskove organizacie častokrat napojene v pozadi na politikov a firmy ktore haja opať len zaujmy tychto ludi čo vysledkom je to že predkladaju rozne dokumenty ktore nie su v zaujme ludi nie su v zaujem väčšiny ale len v zaujem skupiny ludi pre ich biznis ...dnes sam hovoria že dialnica do košich nie je potrebne ale proti obchvatu ba nemal nikto z nich namietku ...boli proti vlakom zadarmo ale proti obchvatu ba nikto nespisal ani peticiu ani neprotestoval že je to nezmysel .....ved treba hajiť zajmy len bratislavskeho biznisu za ktorym stoji mala skupinka ktora ovlada mnohych od politikov až po mimovladne organizacie ....a tak ludia na vychoden a v bb kraji možu aj dalšich 10 či 20 rokov počitať s vysokou nezamestnanostou a ako povedal jeden idiot z jednej nemenovanej mimovladky "ludia v tych regionov sa malo stahuju za pracou " lebo ked sa teraz prestahovalo z prešovskeho kraja za pracou 25% pracovnej sily stale je to malo ved je potrebne vyhnať ceny v ba ešte viac hore a napchať vrecka niekomu ešte viac na ukor celeho naroda ....čo je slovensko ked biznis a peniaze su viac ako cely narod ....v zapadnej europe domaci odrbavaju cudzincov ako sa len da len na slovensku slovaci odrbavaju slovakov ako sa len da :D

27.08.2017 | Niless

Ale no, nespravne naplanovana a premyslena vystavba urcite nie je dosledok umyslu aby regiony zamerne zostali zaostale. Chybajuce cesty mozu byt pricinou ale iba ciastocnou, nie primarnou.
Mate pocit ze kedy isla rychlostna cesta do RS ze by tam nejaky vacsi investor prisiel? Mozno ak tak nejaka vyroba kablovych zvazkov, ktora sa tak ci tak aj zo Slovesnka uz odobera smer Rumunsko a mozno este dalej. Takisto by tam neskoncil ani Amazon ci distribucne sklady TESCA alebo LIDLu.
Na to aby investor niekde postavil zavod musi mat sice dobru dostupnost (co su najma cesty) ale bol by to velmi zly investor keby umiestnil strojarinu kdesi okolo Roznavy, ci Kralovskeho Chlmca. Darmo ked tam nie su ludia ktory maju prax v takejto vyrobe tak to tazko. Nie je to len o montaznikoch, ktorych je mozne zaucit ale aj o tHP pracovnikoch, specialistoch do vyroby a dalsich. Darmo tam bude davat vyrobu ked subdodavatelia a odberatelia su cez celu republiku daleko. Ked som sa pytal konatela z obuvnickeho priemyslu ktory nadaval ze nema ludi v okoli TO a PT tak mu vravim nech ide na vychod tam bude mat viac stastia. Povedal ze tam nie je tradicia vyroby, tam by musel kazdeho jedneho clovek vypyplat a to sa mu skorej oplati doviezt Srbov a Vietnamcov lebo podla neho na Slovensku co chcelo pracovat uz pracu ma, skratka mensie riziko fluktuacie. JEdnoducho neplati dialnica=hosp.rast, priliv. investicii a pod. Takisto plati ze nie je mozne aby SVK malo dialnice do kazdeho regionu.

28.08.2017 | @@@

toto si predviedol presne politicke zmyšlanie opať ponižiť len tu čast slovenska ....presne ide o to čo som pisal je to umysel .....vyhovarať sa presne ako to pišeš ty .....pozri sa sem https://www.bratisl... už v roku 2009 počitali že ba bude mať v roku 2030 takmer 600tisic obyvatelov odkial asi ked naši demografi hovoria o poklese obyvatelstva ?....hmmm....dalšia vec vyhovaraš sa ako som pisal ...nejde tu o dialnice aj keby boli ...politikom vyhovuje že nie su tak sa možu vyhovarať na infraštrukturu že tam investor nemohol isť lebo tam nie je dostatočna infraštruktura presne ako sa vyhovaraš ty a prečo ?....lebo im to tak vyhovuje aby mohli davať dotacie a nepožadovať od firiem aby išli dalej od ba ....po dalšie opať dalšia vyhovorka že tam by nemali zamestnancov ?....čože a teraz maju ked ich zvažaju prave z tych regionov ?.....prečo z prešovskeho kraja každy štvrty zamestnany pracuje mimo kraja ono je to pekna vyhovorka čim sa ohaňaš ty ...po dalšie že je to daleko a ked presunie vyrobu do rumnska či na ukrjainu nie je to daleko ?....presne take vyhovorky ako si použil ty použivaju aj politici a presne na tom stoja aby im ludia uverili presne ako ty a tym padom oni nemuseli pohnuť ani prstom preto aby niečo urobili a aj tak im a ich kamaratom dobre z toho kapne na ukor tych ludi ...ani v ba by nemali pre koho stavať byty ani obchodne centra kancelarie keby sa ludia na slovensku za pracou tak masovo nestahovali a politici opať to svoje prij.bane ludia sa stahovať za pracou nechcu .....takže opať sme na tom že sa použivaju politicke žvasty na zakrytie realnej podstat a to je čo najviac do ba natlačiť aby niekto na tom dobre zarobil .....by si vidiel iny cirkus keby do ba tak ako na zapade zvašali cudzincov ako by sa zvyšil odpor ludi ....takto zvažaju slovakov a v ba rastie nevaisť medzi regionmi kde ludia z ba nadavaju na ludi z vychodu a opačne a to len pre sebecke a chmative zaujmy politikov aby obetovali tych ludi pre vyššie zisky kamaratov a znamych ....ked chce štat prestahovať ludi za pracou prečo nestavia lacne byty na prenajom pre tych ludi ?...no nebude kamaratov a znamych oberať o zisky o to im ide preto potrebuju chudobny určitu čast slovenska odkial budu brať tych ludi do ba na ktorych dobre všetci zaryžuju .....dnes urad prace nasilu posiela ludi z vychodneho slovenska aby išli za pracou do ba a ked to odmietnu hoc aj pracu za 500 eur v čistom tak ich vyradi .....takto sa robi biznis pre kamaratov a znamych ked to nejde po dobrom tak to urobia nasilu a jediny kto na to dopalca su bežny ludia len aby nejaka k.rva v pozaci si kupila dalšie luxusne auto ako vyj.bala z ludmi na slovensku

28.08.2017 | @@@

ešte par čisel o ba medzi rokmi 1994 až 2005 bola najvyššia pôrodnosť v roku 2005 a to 4025 narodneych deti v minulom roku už 5490....prirodzeny prirastok medzi rokmi 1995 až 2006 bol každy rok zaporny ale v roku 2016 bol kladny a to vo vyške 1300....migračne saldo bol zaporne medzi rokmi 1997 až 2004 v rokoch 2005 ,2006,2007 bol kladne migračne saldo a to 408 pre rok 2005 pre rok 2006 to bolo 650 a pre rok 2007 to bolo 581 nasledne od roku 2008 ked sa to zvyšilo na uroven až 1286 a v minulom roku to bolo 1691 pričom hore som pisal že udaj že v roku 2030 ma mať ba takmer 600tisic obyvatelov je z roku 2009 takže ako mohli z toho niekto vyčitať že by mal dôjsť k takemu narastu prave v pripade ba ? ......celkovy prirastok obyvatelstva bol medzi rokmi 1997 až 2004 stale každy rok zaporny v roku 2005 dosiahli klasny celkovy prirastok vo vyške 304 v roku 2006 vo vyške 632 v roku 2007 vo vyške 836 a v roku 2008 vo vyške 1864....takže z jedneho vyrazne kladneho roku niekto urobil zaver ked predtym vysledky boli mizerne ?....v roku 2016 bol celkovy prirastok obyvatelstva ba 2991 rok predtym 3254 ...to jasne ukazuje že niekto tu ma vyrazny zaujem natom aby ba ziskavala viac obyvatelov z regionov a regiony na to doplacali zatial čo sa niekto nabaľuje na bytoch kancelariach obchodnych centrach a priemyselnych parkoch v ba a okoli .....

28.08.2017 | orangutan

Ako došli k číslam. Asi ako tí, čo argumentujú v prospech kolektorov pozdĺž D1. Oni totiž tvrdia, že tam bude žiť až 100 000 ľudí. Veď to ako keby sa tam presťahoval celý Prešov s dvomi väčšími dedinami.

Tiež už som rozmýšľal nad tým, prečo sa absolútne nič nerobí s regionálnymi rozdielmi a tiež som došiel k tomu, že to istým developerom vyhovuje.
Ale diaľnica určite nie je liek na tento problém. Východ Slovenska je na periférii EÚ a voziť odtiaľ niečo na západ sa neoplatí. Jaguár vraj ani neuvažoval ísť východne od Nitry... BA ľudí bude stále lákať, totiž vidina realtívne vysokých platov, najviac riadiacich pozícii, lepší nočný život ako v rodnej vieske atď.

29.08.2017 | @@@

ano dialnice ešte nič neriešia ....ale na druhej strane dnes je nedostatok zamestnancov najmä v okoli ba a to treba využiť že ano dame dotaciu ale chodte vychodnejšie a prezentovať aj vyhody toho lebo tam kde je vyššia nezamestnanosť su aj mzdy nižšie a väčšia šanca najsť pracovnu silu....na druhej strane ja si nemyslim že nemožu isť na vychod ...su to často len vyhovorky ktore sa použivaju prečo potom v česku nie je všetko natlačene na hraniciach s nemeckom či rakuskom ked už ideme o tom hovoriť ....hyundai ma v česku zavod čo najdalej od hranic s nemeckom či rakuskom tak hovoriť o tom že neda sa je typicke len pre slovenskych politikov na ospravedlnenie toho kam chcu prave oni sami často postupiť investiciu ....

29.08.2017 | orangutan

Ale Hyundai zrejme rátal aj s tým, že blízko je KIA s motorárňami. K tomu v Tepličke je Hyundai MOBIS ako dvorný dodávateľ plus ďalší kórejský dodávatelia v okolí.
Inak súhlasím, neprebieha vyrovnávanie regionálnych rozdielov teda ešte sa to prehlbuje.
V Čechách najhoršie na tom je Karlovarský kraj, čo východ nie je.

30.08.2017 | @@@

možno to je tak ako si napisal ale tym padom je to stale potvrdenie toho že nezaleži od toho ako blizko je to k hraniciam lebo potom by zapadny investori nešli ani do rumunska a predsa chodia aj ked to je pre nich mnohokrat dalej ako napriklad košice to iste plati o poľsku ved varšava je dosť daleko od hranic zo zapadnom EU čomu sa na slovensku vyrovna vychod slovenska a predsa tam idu aj firmy ....ja si prave myslim že dnes ani tak vzdialenosť nerozhoduje ta sa len stala dobrym nastrojom politikov ako sa vyhovoriť .....

27.08.2017 | Roman Kanala

Článok je možné podporiť na vybabrali.sme: https://vybrali.sme...

27.08.2017 | Roman Kanala

NDS vypracuje nový dopravný model a prognózu pre R2
SITA 23.08.2017 11:55 - Pravda Kali & Bejby

Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) po dohode so splnomocnencom vlády pre rýchlostné cesty vypracuje nový dopravný model a dopravnú prognózu pre juhovýchodnú časť rýchlostnej cesty R2 od Zvolena po Košice.

https://spravy.prav...

27.08.2017 | Hanig

Bloger sa rozhodol skryť tento komentár pre porušenie pravidiel diskusie

28.08.2017 | lukic

Roman dakujem za blog, aj ked som sa dozvedel, to co uz viem. Pri citani ma napadli len dve myslienky: Vas je v tom Svajciarsku skoda a som rad, ze je vo vas stale slovak. Tolko kritiky za pouzitia takmer kazdeho cudzieho slova a odborneho vyrazu, aby tomu nahodou masy nerozumeli pouzije naozaj jedine slovak. Podla mojho nazoru tak robia slovaci z dvoch dovodov - potrebuju si dokazat, ze su viac ako ostatni a potrebuju si dokazat, ze su viac ako ostatni. Ak sa vam to zda ten isty dovod - tak ano, je to tak, ale pre dolezitost som ho napisal radsej 2x.

Osobne si myslim, ze cely blog sa dal napisat ludskou recou s argumentami na polovicu. A vysledok by bol lepsi. Veducich statu, ktorym ide v prvom rade o vyvar a az potom zvolitelnost, tj. o uspokojenie masy, by bolel viac. A masam by otvoril oci. Takto je to blog vhodny pre krcmovych kamaratov naladenych na rovnaku notu, ktori sa sami navzajom utvrdzuju v tom, ze ich nazor je jediny spravny.

28.08.2017 | Roman Kanala

Ten blog je zámerne polo-polopatistická polo-vedecovina. Tí bratislavskí analytici možno ani nemajú paru o tom, ako sa robí analýza ekonomickej kompetitivity a aký je rozdiel medzi nezamestnanosťou a ekonomickým rozvojom. A potom tu je všadeprítomná modla intenzít a presvedčenie, že diaľnice sa stavajú pre radosť miestnym.

To sú tak chybné premisy, že akákoľvek zhoda s takými ľuďmi je nemožná, lebo problémom sú kultúrne rozdiely. Ak si pozorne pozrú linky a odkazy, nájdu tam bibliografické referencie, ktoré im môžu pomôcť doplniť si vzdelanie.

28.08.2017 | Koba

Pán Kanala, píšete veľmi pekne a s nadhľadom. Aj s použitím odborných výrazov, však ak to niekto chce bulvarizovať, nech si to parafrázuje.
Zo zlodejska švajčiarsko nikdy nebude, kradnutie je tu zakorenené, za sociku kradol každý ale v malom. Vo veľkom sa nemohlo, moc by vytŕčal. Dnes sa kradne v malom aj veľkom, v malom v rámci zachovávania tradícií (ľudové porekadlo - kto nekradne okráda svoju rodinu) a vo veľkom je to v kompetencii zderu. A tak sa dozvedáme, že na ponitrí došiel v potravinách alobal, lebo doňho balili podiely, že v štrba na benzínke si pánko len tak zabudne tristo litrov v ruksačiku... a ľuďom je to stále jedno. Ako ste napísali, naše šance sú najbližšie 50:50 (aspoň by sme chceli aby to tak bolo). Čakám na to od 2006, ak to nepríde ani najbližšie, balím rodinu a idem žiť do normálnej krajiny. Toto každodenné objavovanie káuz, kde koľko ukradli, mi ide hore žalúdkom. A potom idete s príbuzným do nemocnice a nesiete mu aj toaletný papier, lebo tam nič nemajú.

28.08.2017 | lukic

Ti bratislavski analytici a politici velmi dobre vedia ako sa robi analyza. Analyza v ich prospech. Ak by postavili juznu trasu do KE, tak severnu uz nikdy nikto neschvali. Preto stavali najprv severnu a potom mozu juznu. T.j. Krasa dvojnasobneho vyvaru tam stale je. Akurat tu treba vzdelat masy, aby im to nezozrali.

28.08.2017 | petervanya

Pan Kanala,

uznavam vase vedomosti a rad citam vase blogy, avsak suhlasim s lukicom. Nechceli by ste ich skusit pisat bez ironie a emocneho balastu a s vacsim poctom rozumnych zdrojov a konkretnych vypoctov? Ak na UHP "nemaju paru", ako posudzovat cesty, a vy viete, ako urobit lepsie, napiste im, ako to urobit lepsie. Preco im nedat kvalitnu peer review bez nepodstatnych reci okolo?

Pre mna ako nezainteresovaneho citatela je mimoriadne tazke vydestilovat, co z toho, co pisete, je pravda, a co je len vas zlostny nazor alebo kratky politicky komentar. Co na tom, ze "to su tak chybne premisy", ked (i) nie je jasne, ake/ktore premisy mate na mysli, a (ii) nevysvetlujete, preco su chybne.

Ohladom zdrojov, dokopy som naratal styri linky na papere, tri z nich som otvoril a prebehol. Avsak neprisli mi dostatocne na to, aby som si z nich spravil kvalitny obraz o vhodnych postupoch pri projektovani infrastruktury. Mimochodom, nechceli by ste tu vasu metodu klastrovania skusit aplikovat na Slovensko? Tiez ma zaujalo to stochasticke programovanie. Ked uz ste to spomenuli, vedeli by ste aj na to poskytnut zdroje?

29.08.2017 | Roman Kanala

Súhlasíte s pánom Lukičom, no chcete odo mňa presný opak toho, čo on. On s Nilessom by to mal rád kratšie a jednoduchšie napísané. Vy by ste v jednom blogu chceli pochopiť rozvojové teórie, celý proces priestorovej tvorby ekonomického tkaniva a výstavby diaľnic.

Chybné premisy, a toto si bude vyžadovať jeden-dva zvláštne blogy na túto tému, sú na Zlodejsku proste všetky. Najhoršou chybnou premisou je zanedbanie dopravnej funkcie cesty. Aj diaľnica je cesta a mala by byť použitá ako nástroj na uspokojenie dopravných nárokov, nie ako darček miestnym, aby sa mohli rýchlo voziť zadarmo na svoj pozemok.

Metódu klastrovania nebudem aplikovať na Zlodejsko, lebo k tomu by som potreboval grant, aby som sa tomu mohol mesiac-dva venovať a miestnych partnerov, ktorí by zohnali dáta. Skúsenosť ukazuje, že verejne dostupné dáta sú nedostatočné. Stochastické programovanie som spomenul preto, že sa tomu čudnému cudziemu slovu ekonómovia z bratislavskej VŠE smiali. Nikdy predtým ho nepočuli. Tuná v diskusii na etrende. Pritom je to jedna z techník, ako robiť investičný hedging. Ak trochu pogooglite, nájdete na to spústu referencií. Je to nástroj, ktorý bol v energetike používaný asi 20 rokov a už bol zakomponovaný do aplikácií na optimizáciu energetických systémov ako MARKAL a TIMES, vyvíjaných konzorciom pod vedením Medzinárodnej agentúry pre energiu, takže to je prístupné každému inžinierovi.

A napokon, čo nazývate "zlostný komentár" sú moje popisy situácie v Rožňave. Jedným z tých naivných investorov, ktorí tam prišli o budovu, o veľa peňazí, ktorým bolo vyhrážané sa vraždou a pokus o vraždu bol prokuratúrou ututlaný, som bol ja sám. Všetky firmy som tam už zrušil, hoci so stratou. Len preč odtiaľ. Ak by tam viedla hoci osemprúdovka s kolektormi, myslíte, že tam investori prídu? To už radšej do Bangladéša.

29.08.2017 | lukic

No tak a uz viem podstatu toho nadavania.. Len zjavne to este neprebolelo, preto ta zlc..

30.08.2017 | petervanya

Dakujem za odpoved. Aby som to objasnil, v sulade s Lukicom by podla mna bolo idealne, keby ste vynechali rozne emocionalne vety, alebo idealne vsetky vety, ktore nie su absolutne nevyhnutne k teme, presne ako v (dobrych) vedeckych clankoch. Zaroven by vsak podla mna bolo skvele, keby ste predsa len detailnejsie pisali o jednotlivych metodach.

Budem sa teda tesit na tie blogy o premisach.

Zo zvedavosti, aky velky grant by na takyto vyskum bolo treba? A ake data nie su verejne dostupne? Znamena to, ze nie su dostupne vobec a treba ich najskor pracne namerat, alebo si ich len niekto nechava pre seba? Nerozumiem argumentu za nevysvetlenie stochastickeho programovania. Preco je pre vas relevantne, co si myslia nejaki ludia na VSE?

Mrzi ma, co sa vam stalo v Roznave, teraz lepsie rozumiem vasim dovodom. Avsak nepredpokladam, ze by vase zlostne komentare nieco v tomto ohlade dokazali vyriesit. Na druhej strane si myslim, ze blog ocisteny od akychkolvek emocii pomoze skvalitnit analyzy UHP a celu diskusiu o infrastrukture, ktorej je minimum v pomere k peniazom, ktore do nej tecu. Mat vase vedomosti, postupoval by som nasledovne:

* napisal by som o premisach, alebo zakladnych bodoch planovania infrastruktury v krajine s konkretnymi prikladmi,
* nactrol by som, ako by sa presne dalo postupovat od tohto bodu (dialica BA-KE cez ZA schvalena, s tym sa uz asi nepohne) na najblizsich 50 rokov,
* spatne by som sa pozrel na Slovensko v 50. rokoch a predstavil si, ako by idealne mala vyzerat infrastruktura o 50 rokov neskor, tak konkretne, ako sa len da.

29.08.2017 | Roman Kanala

O perfídnej Žiline sa píše aj v Ružomberskom hlase číslo 16/2017:

RUŽOMBERSKÝ HLAS VYJDE UŽ TENTO PIATOK S ČIERNOU TITULKOU
23. august 2017 | 21:53
http://www.rkhlas.s...

VÝSMECH DO TVÁRE RUŽOMBERČANOV!
25. august 2017 | 18:34
http://www.rkhlas.s...

Primátor Ružomberka: Začatý boj úspešne dokončím
29. august 2017 | 10:02
http://www.rkhlas.s...

30.08.2017 | Brano L.

Ako vždy preháňanie.
Soroška: žiadna 30km/h. Len na vrchole je asi 200-300m cesty s obmedzením na 40 km/hod.
Žiaľ nie sú kvalitní ľudia, ktorí by navrhli schodné riešenie na najbližších 20 rokov: tretí pruh od Jablonova za veľkou zákrutou. Jednalo by sa cca o 1200 metrov cesty. Dosť by to pomohlo, keďže väčšie prevýšenie je od Košíc ako od Rožňavy.
Ano R2 je žiaľ od Lučenca po Moldavu n/B nepotrebná. Najlepším riešením je postaviť nové teleso polovičného profilu dialnice, avšak v takej šírke, aby sa tam zmestili 3 pruhy cesty (pre striedavé 2+1), ako je často používané v DE.
Čermák: nedajte sa vysmiať. Čítal som rozhovor s ním, len ma utvrdilo, že je to korunovaný hlupák. Písal o tom, ako drahá bude druhá tunelová rúra Braniska, lebo je potrebné búrať prieskumnú štôlňu (ktorá je únikovou chodbou). Tak keď je to tak komplikované a drahé, prečo nepostaviť novú tunelovú rúru 30 m od prieskumnej štôlni? a len ich prepojiť?

30.08.2017 | Roman Kanala

Ako vždy ignorovanie zjavných faktov. V nasledovnej vete sú v článku dva linky:
"Rýchlosť znížená na 30 až 60 km/h, časté nehody, kde kamióny padajú do priepasti."
Tie linky sú tu:
https://www.google....=!3m6!1e1!3m4!1sOgU3C5PMdDaQeOykWUGv8A!2e0!7i13312­!8i6656
https://www.google....=!3m6!1e1!3m4!1s7fh-J_w1lk987G6OX_wUtw!2e0!7i13312­!8i6656

R2 nie je nepotrebná. Je to hlavný ťah Bratislava - Košice a dá sa dokončiť za menej, ako žilinská diaľnica. Opäť sa operuje s dogmou, že cesta sa stavia pre miestnych a že jediným indikátorom sú intenzity. Nie sú. Intenzity porastú. Porastú najprv skokovo, keď sa odstránia bodové závady a autá začnú preferovať kratšiu trasu. Potom porastú lineárne s rozvojom regiónu.

30.08.2017 | Roman Kanala

Ešte raz linky bez predpony https://
www.google.ch/m...=!3m6!1e1!3m4!1sOgU3C5PMdDaQeOykWUGv8A!2e0!7i13312­!8i6656
www.google.ch/m...=!3m6!1e1!3m4!1s7fh-J_w1lk987G6OX_wUtw!2e0!7i13312­!8i6656

30.08.2017 | Roman Kanala

Zas dokmásané. Skúsim ešte raz, odmontujem https://www.google.ch

/maps/@48.6267748,20.6365958,3a,75y,90h,90t/data=!­3m6!1e1!3m4!1sOgU3C5PMdDaQeOykWUGv8A!2e0!7i13312!8­i6656

/maps/@48.6208755,20.6326329,3a,75y,180h,90t/data=­!3m6!1e1!3m4!1s7fh-J_w1lk987G6OX_wUtw!2e0!7i13312!­8i6656

30.08.2017 | Roman Kanala

Ani takto linky nefungujú. Linky treba ísť kliknúť do článku. Na prvom obrázku je obmedzenie rýchlosti na 30 km/h pred prvou pravotočivou zákrutou nad parkoviskom. Na druhom je obmedzenie na 40 km/h pred druhou pravotočivou zákrutou nad parkoviskom.

Z obrázkov je zároveň zrejmé, že z rožňavskej strany hovoriť o treťom pruhu nemá zmysel.

30.08.2017 | Brano L.

Opakujem. Ziadna 30ka tam nie je.
Z RV strany 3 pruh ani nie je potrebný. Je potrebný od KE. Stúpate z Jablonova 240mnm naopak od Lipovníka sme vyššie 360 mnm. Sedlo je 535 mnm. Je rozdiel výškový rozdiel 300 m alebo 175 m.

30.08.2017 | Roman Kanala

Asi ako ten Záhorák, čo stojí v ZOO pred výbehom so žirafou, pozerá, pozerá a krúti hlavou, také zviera predsa nemôže existovať a nemôže a preto ani neexistuje.

V článku máte link na zreteľne viditeľnú značku 30 km/h a 40 km/h. Tá značka 30 km/h môže byť dočasná, prenosná, lebo je na tenkej tyči pomaľovanej červeno-bielo. Permanentné značky bývajú pripevnené na bielych kovových rúrach. Ale tá 40 km/h, čo tam bliká nad cestou, to nebude dočasná značka. To je permanentné svetelné zariadenie dolu pri ceste posilnené ešte plechovou značkou. To je alibizmus ako hrom. Asi tam bola nehoda a niekto povedal, že to bolo kvôli absentujúcemu značeniu.

30.08.2017 | Brano L.

Milé, že ste sa pasovali do roli Záhoráka.
Keď to dá strýčko Google a stále zobrazuje staré fotky, budete stále tvrdiť dookolo ako mantru: je tam 30ka, je tam 30ka, je tam 30ka.....a tak dál dokola...

30.08.2017 | Roman Kanala

Verím tomu, čo vidím. Občas sa tomu hovorí fakty.

30.08.2017 | eleonora_m.

nepotrebna zatial. ale soroska sa inac riesit neda. resp. da len to nema ziadny efekt. je uplne bezne ist za kamionom 40-50-kou aj dole kopcom, lebo ak ma kamionista pud sebazachovy a nechce padnut do priepasti tak si da bacha, takze treti pruh od KE okrem toho ze tazko by sa presadil v N parku je aj malo efektivny. a na RV strane je to uz uplny nezmysel. co sa tyka vrcholu, tam predbiehat nakladiak je tiez opovazlive. cize nie, dost by to nepomohlo.

cize to co je treba je krivan-lovinobana, rimavska sobota-figa a roznava-jablonov, dokopy tak do 50 km. prvy menovany usek v plnom profile lebo tam je pravdepodobny najvacsi narast dopravy aj vplyvom R1-2 po krivan, zvysok v poloprofile. neskor obchvat ZV ale tam nie je ani presna trasa a priprava potrva este roky. to su useky kde jazdi 60-70 km/h a menej.

30.08.2017 | Roman Kanala

Práve úsek Pokriváň - Kriváň je didaktický v tom, že je tam rovná cesta v stúpaní, kam bol pridaný predbiehací pruh dlhý asi 450 metrov. Problém je v tom, že tam je parkovisko najprv z jednej, potom z druhej strany, a úrovňová križovatka s odbočkou do dediny Podkriváň. Už aj táto cesta je obchvatom. Kedysi sa chodilo cez dedinu. Potom bola postavená cesta na druhej strane Krivánskeho potoka, potom sa rozšírila o tretí pruh.

Lenže tretí pruh je nanič, keď z parkoviska vychádza kamión. Hore kopcom zrýchľuje len veľmi pomaly a vytvára akoby stojacu prekážku. Predbiehací pruh potom nie je predbiehací, ale obiehací. Idú v ňom všetci. Druhým problémom je úrovňová križovatka. A cesta sa zužuje hore ešte pred koncom stúpania. Takže takto nie. Ak to má byť takto, potom je to všetko zle. A preto tam teraz treba tretiu cestu v nádeji, že o 30 rokov nebude treba ďalšiu, štvrtú. Tam by mali chalani z Útvaru na povinný školský výlet, nech sa presvedčia, čo vypisujú za hlúposti.

Druhá cesta, taká socíkovská, je pri Rimavskej Sobote ako obchvat. Tiež bola postavená ešte za komunistov. Čo sa nestalo, čo bolo kedysi obchvatom mimo mesta, bolo obstavané rodinnými domami a už to nie je obchvat, ale mestská komunikácia. Aspoň je dobrá cesta tých pár kilometrov po Bátku. Potom začína cesta pre dostavníky.

Našťastie tie najhoršie bodové závady už boli odstránené: pravouhlé zákruty v Brzotíne, jazda centrom Plešivca, ostré zákruty v Behynciach, Šafárikove, Starni, nad Figou, a Ožďany. Ostáva Mýtna, Pinciná, Bátka-Figa a Soroška. To nie je nič svetoborné ani drahé.

Paradoxne sa bojím, že Danko teraz povalí vládu, lebo ďalšia môže byť znovu žilinistická a výstavbu zas odsunie o štyri roky. Naposledy sa tam stavalo za Lászlóa Miklósa, lebo bol z Liciniec a vykšeftoval Figu za súhlas s dubasením chráneného územia na D1. Érsek mohol podobne zatlačiť pri Čadci a pri Prešove, neurobil to.

31.08.2017 | eleonora_m.

ersek bol postaveny pred hotovu vec. fondy su minute z velkej casti uplne neefektivne, stavat sa mozu z rozpoctu male useky ako R3 tvrdosin, ersek okrem sustavne slubovanej ceste pri mytnej nieco naznacil s batkou. tak uvidime. soroska len ak sa otvori dlhova brzda. samozrejme spolu s inymi..... pretoze dobre vieme ze dlhova brzda sa ma otvarat preto lebo na dokoncenie D1-D3 ani fondy nestacia. ono pri sucasnych moznostiach na fin. trhoch je to stale lepsie...resp.menej zle ako PPP kde stat splaca vyssie uroky sukromneho koncesionara.

http://www.samorinc...

to ze sa aspon rozprava a potrebe R2 bolo sposobene zvysenou agilitou miestnych samosprav , paradoxne aj analyzou hodnoty za peniaze. most-hid sa len chopil sance lebo pomaly ale isto sa blizia k magickej hranici 5%. stavia sa predsa ich modla do DS a to je jedine co ich naozaj zaujima.

a este nieco. R7 je najkratsie spojenie priblizne v trase cesty I/75, web nds udava vzdialenost Holice-LC 192 km a k zaciatku BA cize po Ketelec co nestavia nds je to este 26 km cize mame 218 km BA-LC. nezapocital som mestsku cast ketelec-prievoz.

na druhej strane od zlatych pieskov cez ZV po krizovatku I/75 v LC je to podla uja googla 235 km. obchvatZV mozno nieco prida ale priame napojenie bez privadzaca pri z. slatine nieco uberie, cize bude to bez velkej zmeny.

rozdiel "az" 17 km. ak by R7 mala ist popri rieke Ipel co by ciastocne setrilo naklady - ciastocne lebo okolo siah, s. darmot ma teren daleko od roviny - ale trasa by sa samozrejme mierne predlzila. cize trasa R7 by bola kratsia o par totalne zanedbatelnych kilometrov. aj ked podla mna tato uvaha je skoro zbytocna kedze uz ani 17 km nepovazujem za dostatocny dovod. len preto lebo casto pises o R7. kludne si to prever.

31.08.2017 | Roman Kanala

Aj keby naozaj bola Soroška možná len pri otvorení dlhovej brzdy, aj tak budem proti. Dlhová brzda je vyššia hodnota, ako nová cesta. Dlhová brzda je to jediné, čo môže Žiline zabrániť vyžrať všetko na desaťročia dopredu, ako to urobil Fico na R1 cez PPP.

Tak, ako na spojazdnenie R2 netreba plný profil v celej dĺžke, ani na spojazdnenie R7 netreba novú cestu po celej dĺžke. Stačí po Nové Zámky, lebo tam je zatiaľ len kompa vo Vlčanoch. Váh sa dá prejsť po moste len v Šali a v Kolárove. Tam treba most a treba cestu v novej trase, aby sa nejazdilo po cestách II. a III. triedy. Pri Palárikove by R7 mohla končiť križovatkou na I/75.

Cesta I/75 bola stavaná tak, aby sa jej nedotkla veľká voda z Malého Dunaja a Čiernej Vody, a potom tak, aby viedla na území Slovenského štátu. Dolu v údolí Ipľa už bolo Maďarsko. Dnes už veľká voda nie je problém a v EÚ už aj tak nie sú hranice, takže I/75 môže do zabudnutia. Pri Hokovciach namiesto na sever treba na juh do Šiah a potom vedľa Ipľa do Slovenských Ďarmôt. Tam je rovina a dobrá cesta.

Potom je na slovenskej strane galiba, úzke, rozbité cesty. Treba cez Želovce a Kiarov, lebo cez Selešťany vedie len zablatená poľná cesta. Našťastie sa dá v Ďarmotách prejsť na maďarskú stranu a pohodlne cez Széchény a Nógrádszakál na nový cezhraničný most Rárospuszta - Rároš. A potom je už dobrá cesta do Lučenca. Stará cesta so žulovými kockami.

To je ideálna cesta pre kamióny, ktorým vadí výškový rozdiel viac, ako malá rýchlosť. Teda, bola by to ideálna cesta, ak by bolo možné prejsť Váh priamo bez blúdenia po malých cestičkách, a to isté pri prielome Ipľa pri Kiarove, Bušinciach, Muli. Pri Kiarove je mnoho starých mŕtvych ramien Ipľa, ktoré sú síce zasypané, ale voda tam stále presakuje a robí mokraď. Tá je dôležitá, lebo to funguje ako polder pri záplave. Voda sa má kam rozliať. Tam by musela cesta na piliere ako pri Kútoch. Ale nič neprekonateľné. Za lacný peniaz by bola tretia trasa na Lučenec popri R1+R2 a starej I/75. Pri Nitre bude čoskoro problém s kapacitou R1.

Zatiaľ sa robí presný opak. Namiesto znásobenia kapacity novou trasou sa D1 ide rozširovať v pôvodnej trase. Namiesto zníženia intenzít tak, aby D1 ostala diaľničným koridorom pre tranzit sa tam pridávajú križovatky pre dedinčanov, aby pomáhali zahltiť jedinú cestu vyššieho rádu. Namiesto posilnenia starej seneckej sa tam robia kruháče, aby sa vytvorili zápchy a vytvoril strop intenzitám, za ktorým stropom cesta skolabuje. Všetko naopak.

31.08.2017 | eleonora_m.

nie je to celkom tak. cesta I/75 od NZ ide vacsinou mimo obci stale vsak ide o C7,5 cize 3 m jazdny pruh a bez krajnice. to nie je zrovna pre kamiony. pred dvormi nad zitavou je zakuta smrti a potom cez stred rusnej dediny, za demandicami bol masivny zosuv, cesta sa opravila prakticky do povodnych klukatych parametrov a dalej takto pokracuje po semerovce, potom je E77 ktora ide cez hrkovce a potom cez sahy, cize tam opat treba obchvaty, pri sahach SO cize cez horu. od siah po darmoty je rovina akurat ide cez poltucet dedin co na 30 km je zase len viac nez dost. parameter stale 7,5m cesta II. tr. iste nebola dimenzovana pre kamiony. na druhej strane cesta nie je o nic lepsia a tiez ide cez balazdarmoty aj secany. od rarosa je cesta lepsia ale stale vedie stredom dedin a nie takych malych ako je pincina ktoru casto spominas. suma: s prizmurenymi ocami sa da vyuzit mozno do 50 km cesty medzi dvormi a demandicami ale ani ta nie je pre kamiony - oproti tomu je npr. cesta LC-RS tazky luxus.

a stale tvrdim ze to je zbytocne lebo pre par kilometrovu usporu to nema absolutny ziadny zmysel ani pri skokovych narastoch intenzit. tam vidim zmysel v prepojeni R3-M2, minimalne M2 urcite bude, zatial sa vraj ide rozsirovat po vac na plny profil. a potom jednozacne rekonstrukcia trate BA-sturovo na 200 km za hodinu, trat ma na to vsetky predpoklady.

01.09.2017 | Roman Kanala

V Šahách cesta nikde nejde cez horu. Od námestia smerom na východ ide popod Kalváriu, ale stále po rovine. Celá cesta až po Lučenec je po rovine. To je práve výhoda cesty pri Ipli, že tam nie je stúpanie. Naproti tomu na I/75, ktorá sa vinie na južnom svahu Krupinskej planiny, je všade stúpanie alebo klesanie. To nie je dobrá cesta pre kamióny, lebo kvôli obmedzenej maximálnej rýchlosti nemôžu využiť kinetickú energiu získanú jazdou dolu kopcom. Tam by bola výstavba drahšia a presne kvôli tomu sa plánuje výstavba v trase I/75 na Pôtor a Ľuboreč, nie dolu pri Ipli, kde by to bolo lacné.

Údaje o nadmorských výškach sú na stránke http://blizsienaoko... - dolu pri Ipli všetko pod 200 metrov nad morom, na I/75 tobogány až 75 m hore-dole. To je stále nič v porovnaní s D1, ktorá stúpa na 800 m pri Lučivnej. Okresom Veľký Krtíš začína zanedbané územie v dopravnom tieni, kde líšky dávajú dobrú noc. Pokračuje okresmi Lučenec, Poltár, Rimavská Sobota, Revúca, Rožňava. Pretože tam dodnes nie je ani jedna jediná moderná cesta. Všetko vyžrala Žilina.

01.09.2017 | eleonora_m.

ehm ale ja som narazal na to ze je NEPRIPIPUSTNE viest dalsiu tranzitnu dopravu cez sahy ani cez mnozstvo dalsich dedin ani po uzkych cestach desiatky kilometrov.

"Tento návrh je poplatný široko rozšírenej povere, že sa cesty stavajú pre radosť miestnym dedinčanom a nie pre dopravu odniekadiaľ niekam. "

tak potom mi unika podstata, odniekdadial = BA, niekam je VK, LC, PT, RS, RV, RA ?? lebo ja som si myslel ze niekam je KE.

toto vsetko nic nemeni na FAKTE ze ci cez svahy krupinskej planiny alebo cez udolie ipla je to minimalna kilometrova aj casova uspora oproti E58. R7 taky isty nezmysel ako ficova R8, ako D3 cez lazy, alebo R3 cez turiec alebo D4 tunel pod karpatmi.

01.09.2017 | eleonora_m.

oprava...nepripustne samozrejme.

01.09.2017 | Roman Kanala

Tá trasa je naozaj nevhodná pre tranzit kvôli mostu cez Váh a kvôli cestám ešte z 1. republiky. Jediné, čo sa tam zmenilo, je pri Ipli hrádza s cestou, ktorú postavili ešte komunisti koncom 70-tych rokov. Inak je to úplná katastrofa. Zanedbaný, zabudnutý kraj.

Zas ak by sa malo stavať na zelenej lúke, tak ja by som pre diaľnicu Bratislava - Košice vybral túto trasu. Nie preto, že by tam boli nejaké významné sídla na prepojenie. Naopak: preto, že tam sú len bezvýznamné dediny a že by to bola tranzitná trasa, a to rovno tá najlepšia tranzitná trasa. Pravdepodobnosť, že cestu dedinčania znehodnotia prípojkami každých 10 kilometrov ako Blatné, Triblavina, Senec, Voderady by bola malá.

01.09.2017 | eleonora_m.

nie sme v tej situacii aby sa stavali desiatky km na zelenej luke. nemoze ist dialnica do kazdeho okresu, to je absurdne. pripojky sa stavaju kakekde, aj okolo tornale su 3, okolo detvy tiez 3. uplne zbytocne a je naivne si mysliet ze sa nedaju vymysliet na ktorejkolvek trase aj pre bezvyznamne dediny. ono dedincania budu dupat a robit problemy lebo oni si svoju bezvyznamnost nepripustaju.

a co sa tyka NZ tam sa odjazkiva chodilo po I/75. betonka je opravena, GA ma obchvat, dufajme ze aj SA bude mat obchvat cize NZ budu mat slusne napojenie. a ked som isiel cez NZ bolo do oci bijuce ze vacsi problem bolo prejst mesto zo severu na juh a to este nestoji novy most v komarne....

02.09.2017 | Roman Kanala

Áno, úplný súhlas, infraštrukturálne fondy sú rozkradnuté, eurofondy došli, zo štátneho bude už ťažké stavať, lebo medzitým sa toky presmerovali a cestný fond s transparentným a zaručeným financovaním na Zlodejsku nie je. Na rozdiel od Švajčiarska, kde taký fond bol odhlasovaný v referende:
https://blog.etrend...
https://blog.etrend...

Tiež súhlasím, že diaľnica nemôže do každého okresu. Preto by sa nemala stavať na Žilinu a D3 na Skalité. Ale diaľnica na prepojenie ďalekých cieľov je potrebná a ak by mala byť len jedna, mala by viesť cez Šahy a Lučenec. Prečo?

1. Je to najkratšia trasa a vedie po rovine. Dobre by slúžila účelu prepojiť ďaleké ciele. Tak sa stavali švajčiarske diaľnice v 60-tych rokoch, naprv prepojiť krajinu.
https://blog.etrend...

2. Výstavba by bola s najnižšími nákladmi. Teda dnes by už mohla byť dávno hotová, jej ekonomický efekt by už pracoval a stavali by sa iné úseky. Východ by bol zapojený do ekonomického procesu, lebo by mal dobrú spojitú cestu k prosperujúcim aglomeráciám a sám by začal prosperovať.

3. Diaľnica by viedla podkapitalizovaným územím, ktoré je v dopravnom tieni. Vedľajšia funkcia diaľnice, regionálny rozvoj, by kompenzovala zaostávanie a nedošlo by k odumieraniu. Šahy a Lučenec by sa mohli stať centrami cezhraničnej spolupráce. V Rimavskej a v Rožňave by nedošlo k exodu kvalifikovanej pracovnej sily pri absencii životných perspektív a bratislavskí analytici by nemuseli hlúpo rozumkovať, že tam netreba ani R2, lebo aj tak nie je pracovná sila.

Švajčiari najdôležitejšiu diaľnicu A1 stavali tak, že medzi ženevským jazerom a Bernom najprv postavili A12 a A1 pri Neuchâtelskom jazere postavili o 20 rokov neskôr. Umožnili tak ekonomický rozvoj zaostalého katolíckeho kantónu Fribourg. Zároveň to bola najlacnejšia trasa, lebo kopíruje terén bez významnejších zemných prác a tunely na nej sú sypané.

4. Z hľadiska trvalo udržateľného rozvoja treba dať prioritu nie bohatým, aby sa stali ešte bohatšími, ale chudobným, aby ďalej nechudobneli. Ich zapojenie do produkcie zvýši ekonomický output krajiny viac, ako keby sa pridávala infraštruktúra tam, kde je jej už dostatok.
https://blog.etrend...

5. Ak by na Zlodejsku nepretrvával supercentralizovaný komunistický systém podľa francúzskeho jakobínskeho vzoru, ktorý prebrali ruskí boľševici a priniesli ho okľukou z východu, tak by mohla existovať subsidiarita v praxi. Obecné dane by ostali obciam, ktoré by si s nimi mohli nakladať po svojom a postavili by cesty tam, kde ich miestni potrebujú. Miestni poznajú miestne problémy najlepšie a je prirodzené, ak o nich rozhodujú miestni sami. Nemuseli by čakať na SSC a NDS. Už by stála cesta Ubľa-Ulič, už by bola cesta zo Slovenských Ďarmôt na Rároš, už by kompa cez Váh vo Vlčanoch bola minulosťou a nahradil ju most. A luxusný most ponad Skalité by si platili miestni. Teraz je to o tom, kto hlasnejšie kričí. Ten si urve viac. Zo spoločného.

Ja nehovorím, že teraz treba stavať diaľnicu cez Šahy. Tou sa malo začať v 90-tych rokoch. Ale hovorím, že R2 musí byť, hoci pre začiatok len ako náhrada kritických úsekov okolo bodových závad. Tiež hovorím, že R2 by mala mať prioritu pred D1, lebo môže byť hotová lacno a rýchlo a jej ekonomický efekt bude vyšší, ako pri D1. Nech si to Útvar prepočíta.

Na problém pozerám švajčiarskymi očami, aj keď ešte viem po slovensky. A len dúfam, že môj pohľad pomôže niektorým otvoriť oči.

02.09.2017 | eleonora_m.

na D1 chyba rozostavat turany-hubova a na D3 brodno-k.n. mesto a k.n.m-oscadnica. akurat tieto by stali dokopy vyse 1 mld eur, mozno aj 1,5 mld. za to sa daju vyriesit prakticky vsetky zavady na R2 vratane podkrivana aj sorosky, vsetky zavady na orave aj okolo siah, zrejme aj nieco na zapadnej R2.

este nieco, z fondov ostalo na jeden usek RC a bude to JV obchvat KE alias saca-kosicke olsany. bolo v moci tamojsich minimalne ovplyvnit vyber a nevybrali si sorosku...

03.09.2017 | Roman Kanala

Ešte jeden link na čerstvé správy z Maďarska.

Highway To Anywhere – Number Of Hungary’s Highway Border Crossings May Double By 2022
Hungary today 2017-08-28
http://hungarytoday...

V roku 2020 majú byť úseky M15 pri Bratislave a M30 Miškolc-Košice vo výstavbe, ako aj posledný kúsok M6 medzi Bóly a chorvátskou hranicou. Na mapke je ešte aj M2 až po Šahy a celá cesta Hatvan - Salgótarján.

Posledný 15 km úsek M3 medzi Vásárosnamény a ukrajinskou hranicou sa začne stavať potom, niekedy v priebehu 2021. Do roku 2022 sa na cesty utratí 8.2 miliárd Eur.

Na Zlodejsku sa v tom čase budú stále patlať predrahé tunely pri Žiline a na nič iné neostane.

04.09.2017 | chr

.... stále platí " sledujte tok peňazí a uvidíte kto za nimi stojí..."

29.03.2018 | maugli2

Čítam to až dnes, musím povedať-dobrý článok.

Listy z Ženevy

Listy z Ženevy
  • Počet článkov: 139
  • Priemerná čítanosť: 2688
  • Priemerná diskutovanosť: 22
  • RSS blogu

O blogu

Roman Kanala - fyzik, inžinier, ekonóm, žije a pôsobí v Ženeve.