Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Útvar Hodnota za peniaze je nahý. Jeho analýzy inzitné a deravé.

05.02.2020 | Roman Kanala

Diskusia (98 reakcií)

05.02.2020 | Niless

Pan Kanala suhlasim s Vami ze Utvar Hodnota za peniaze svoj vrchol uz ma za sebou. Na druhu stranu co sa cudovat ved ide o vladnych analytikov.
Suhlasim takisto ze tunel Soroska mal byt uz davno postaveny ale to vycitanie ze sa mala stavat dialnica najprv juhom je ulet. ano vyslo by to lacnejsie a bolo by to mozno hotove ale je za nami nejaky vyvoj a niekdajsie vztahy s juznymi susedom bohuzial strategicky nahravali trase na Zilinu, pripadne cez BB do RK. Za dalsie treba vnimat suvislosti. Na severnej trase zije vacsie mnozstvo populacie, bol a je tam vyznamny podiel priemyslu, Nizke a Vysoke Tatry a hlavne tranzit pre poliakov na zapad. D3 Nekonci v poliach odporucam ist do Cadce a na Oravu aby ste boli v obraze. Bohuzial juzna trasa takmer kopiruje madarsku dialnicu Miskolc Budapest, tak nerozumie preco by z KE do ZV mala viest dialnica. Momentalne podla dopravneho zatazenia viditelneho pri mojich cestach ma najvyssiu prioritu prepojenie RK-ZI, dokoncenie Cadca - Brodno a nasledne PResov Komarnik.

05.02.2020 | Roman Kanala

Máte to všetko popletené. Diaľnica sa nemá stavať tam, kde jazdí veľa áut. Veľa áut jazdí v Bratislave po Bajkalskej, ale tam tiež netreba diaľnicu, ale obyčajnú cestu. Ulicu.

Na severnej strane nežije viac populácie. Veľa ľudí žije v Bratislave a dvojmestí Košice - Prešov. Ak sa diaľnica stavia pre nich, tak na dedinách pri ceste nezáleží. Ak chcete presnejšie čísla, pozrite nasledovný link.
http://www.blizsien...

Ak netreba stavať Zvolen - Košice, lebo približne paralelná trasa je Budapest - Miskolc, tak potom netreba ani diaľnicu Bratislava - Žilina, lebo približne paralelná trasa existuje: Brno - Ostrava. Netreba ani Žilina - Prešov, lebo približne paralelná trasa existuje: Katowice Kraków Rzeszów. Netreba ani Prešov - Košice, lebo približne paralelná trasa je, alebo bude, Kyjev - Odesa. Alebo Peking - Šanghaj. Trochu ďaleko, aby sa dala využiť, ale keď sme už pri absurdnostiach, tak netreba trocháriť.

Určovať priority výstavby podľa subjektívnych dojmov nie je dobrá metóda. Hovoriť len o intenzitách bez slova o nákladoch nie je dobrá metóda. Ak sa stavia len podľa intenzít bez ohľadu na náklady, vznikajú absurdity ako Višňové alebo Strážov - Brodno. Inou metódou by bolo nehľadieť vôbec na intenzity a stavať prioritne najlacnejšie úseky, lebo sú lacné. Potom by v krajine už bolo postavených 5x viac diaľnic.

05.02.2020 | rosma

Bloger sa rozhodol skryť tento komentár pre porušenie pravidiel diskusie

05.02.2020 | rosma

Pre Kanalu, čo nemá rád iný pohľad na vec a maže príspevky: "Analytik má tiež výhrady k slabej angažovanosti ministerstva dopravy pri riešení rekonštrukcie Hlavnej stanice v Bratislave, ako aj k akceptácii nevydarenej štúdie železničného uzla Bratislava či k prílišnému tlaku na projekty, ktoré boli národnostne orientované. Ako príklad uviedol súťaž na výstavbu úseku rýchlostnej cesty R2 Rožňava – Jablonov nad Turňou s tunelom Soroška."

https://spravy.prav...

05.02.2020 | Roman Kanala

Vďaka za link. Je to zaujímavé, aj keď s tým chlapíkom zásadne nesúhlasím. Národnostná výstavba diaľnic bola doteraz. Érsek ju trochu, nie úplne, uviedol bližšie k rovnováhe.

Zmazaný komentár nebol príspevkom, nebol k veci. Neartikulované zvieracie zavýjanie na autora tu nemá čo hľadať.

05.02.2020 | eleonora_m.

narodna dopravna agentura ma byt dalsie koryto popri, ssc, nds, zsr, zssk ??....namiesto toho aby sa urobila jedna institucia ktora zastresi vystavbu novych ciest, dialnic aj zeleznic tu ma byt najaka agentura ktora bude zamestnavat analytikov vyrabajucich analyzy pre vsetko. mozno aj samotneho autora. narodnostne ci politicky motivovane bolo uz urcenie transeuropskych koridorov ked boli na dnesnu dobu nizke intenzity. pochopit sa dalo trasovanie koridoru po E75 ako sever-juh, ale cez svrcinovec a nie skalite. a zapad-vychod riesit juhom. E50 upadlo, cesi si svoju D1 potiahli na ostravu a napojili na polsko a urcena nahrada D49 na povazie je zabudnuty projekt v nedohladne.

ak by bola v tom case hodnota za peniaze tak visnove by mozno vyslo horsie ako dnes soroska. skokovy narast intenzit je preukazatelny 2000-2010 ked sa prejavil efekt D1 aj na nej aj na ovplynenej cestnej sieti. kym posledne scitanie ukazalo skokovy narast intenzit na dokoncenej R1. cize tam kde vznikne suvisla dialnica intenzity vyskocia. potiahnut R2 min. po LC je dobry napad, tam je predpoklad narastu tiez. hodnota za peniaze si to vsak nemysli resp. prebrali cisla zo studie, vraj len okolo 10,7 tisic aut v 2040 (hodnotenie dostupne na ich stranke). taketo cisla predpovedali aj pre R1, realita je dnes dvojnasobok.
https://dialnice.in...

sorosku treba, na debatu je skor ze co skor, co dnes znamena uz len to ze ci skor sorosku alebo batku. v skole je pravidlo najskor vyriesit ulohy ktore su jasne a potom sa vrhnut na tie tazsie. na druhej strane na sorosku dali az 5 rokov. treba sa nechat prekvapit ake budu ponuky, motno tych 17 mil/km bude nakoniec este menej.

hodnota za peniaze by sa mala zacat pytat na doveryhodnot udajov s ktorymi pracuje. 59.000 cez visnove je tazko uveritelne, take intenzity maju vjazdy do prahy. dalej ake budu predpokladane intenzity pri sutove kde naposledy namerali "az" 13.000 aut denne...

05.02.2020 | orangutan

1) Načo diaľnica, keď nie je využitá? Stačia preložky ciest 1. triedy.
To ako keby jeden človek žil v 5 izbovom dome.
2) Strážov - Brodno sa nikdy nestavalo pre intenzity. Ten projekt bol veľmi dávno hodnotený ako nerentabilný a na ministerstve dopravy to dosť dobre vedeli. Tak isto Svrčinovec - Skalité a aj Kysucké Nové Mesto - Oščadnica, pričom druhý menovaný by sa dal optimalizovať z tej megalománie, ale ministerstvo sa k tomu nemá a zostáva megalománia. Pán minister si počína dobre...
Robila sa spätná analýza projektov a Pstruša - Kriváň je hodnotený ako nerentabilný projekt. Opäť vec, ktorú kompetentní vedia. Zrejme aj preto majú EK aj ministerstvo financií problém dať na R2 peniaze.

05.02.2020 | Roman Kanala

Tiež si myslím, že by stačili preložky ciest. Aj na Švajčiarsku po švajčiarsky máme diaľnice 3. triedy a to je dvojpruhová cesta s definovanou minimálnou rýchlosťou, maximálnou rýchlosťou a mimoúrovňovými križovatkami s pripájacími pásmi.

Érsek, keby to bolo v právnom štáte, by mal stopnúť už aj obchvat Prešova, aj Skalité, aj Oščadnicu. Ale potom by mu fašisti stopli "jeho" projekty a srdcovky. Takže politik, konal politicky, vykšeftoval pár kilometrov na hlavnom ťahu za predražené žilinské fantazmagórie. Aj Figa a Ožďany boli vďaka ministrovi životného prostredia Lászlóvi Miklósovi, ktorý výmenou podpísal fašistom D1 cez národné parky. Ani oligarchovia nemôžu riskovať, že sa úplne prestane stavať.

05.02.2020 | orangutan

Nepreháňaj.
Pán minister Prešov nestopli, ešte pretlačili aj severný obchvat práve proti vôli HzP... Pekne natvrdo predložil materiál na rokovanie vlády bez zapracovania pripomienok HzP. Teraz môže mať billboardy po Prešove...

06.02.2020 | Roman Kanala

Veď presne to hovorím. Keby to bol technokrat, tak sa pri Prešove stavia za polovicu, hoci o dva roky neskôr. Ale tam fašisti pripravili divadielko s odložením uvedenia do prevádzky vnútorného obchvatu a všetkých opatrení na zlepšenie premávky tak, aby vyhrotili situáciu. Érsek nie je technokrat, ale politik. Politika je umenie možného. Na Zlodejsku ak zastavíte kradnutie, oligarchovia sa mstia.

Érsekova zásluha je, že popri pokračujúcej rabovke doprastaváckej mafie na Žilinu Érsek dokázal urvať pár omrviniek pre hlavný ťah.

Útvar Hodnota za peniaze, ktorý mal byť technokratickým telesom, je populistická nekompetentná hlásna trúba žilinistov.

06.02.2020 | orangutan

Za polovicu? Ani náhodou. Až taký rozdiel to nie je.

Tu máš Érsekov materiál na rokovanie vlády. Najskôr si ho prečítaj a necucaj si čísla len tak z prsta, najmä keď sú verejné.
https://www.vlaky.n...
Mimochodom, ten materiál neobsahuje pripomienky Hodnoty za peniaze ani v prípade Elektrifikácie trate Haniska - Moldava. Tiež sú za tým imaginárny fašisti?

Celkom by ma zaujímalo, ako fašisti odložili uvedenie do prevádzky vnútorného obchvatu. Zrejme nemáš šajnu, s akým mizerným rozpočtom pracuje Slovenská správa ciest. Preto je tých investičných projektov na obchvaty miest a obcí málo aj teraz, pritom sú významnejšie ako diaľnice. Samozrejme za to zodpovedá ministerstvo dopravy, čo pán minister mohol zmeniť. Avšak pod jeho vedením nie sú schopní vyhlásiť ani tender na opravu ciest tak, aby ho neboli nútení zrušiť...

07.02.2020 | Roman Kanala

Ďakujem za link, ale neprečítam si ho najprv, prečítam si ho potom. Niekedy počas víkendu. Ja nie som štátny orgán a nemusím predstierať, že mám patent na pravdu. Ten blog som písal 4 či 5 dní asi hodinu denne a na viac nemám. Robím prednostne veci, za ktoré som platený.

Ak by sa na Prešove neušetrila polovica, ale iba menšia polovica, alebo jedna celkom malá polovica, aj to by bolo fajn. Soroška je len štvrť milióna, čo je zhruba cena Strážov - Brodno. Neexistuje dôvod, pre ktorý by sa nemala okamžite stavať. Už mala byť hotová 30 rokov. Rožňava by stále bola hladovou dolinou, ale bola by menej vyhladovaná.

06.02.2020 | rosma

Bloger sa rozhodol skryť tento komentár pre porušenie pravidiel diskusie

05.02.2020 | @@@

na severe žije väčšie množstvo populacie

na vychodnom slovensku žije 30% obyvatelov slovenska plus k tomu ak prirataš bb kraj je to dokopy 42% obyvatelov slovenska ....

05.02.2020 | orangutan

1) BB kraj nie je východ.
2) Východ má diaľnic dosť.

05.02.2020 | torrio

myslis PO kraj ze :), pretoze KSK ma az 28km dialnic + 12km fiktivnej R2 KE-SACA kt sa opat po 15rokoch opat stane klasickou I.triedou....

05.02.2020 | orangutan

Áno, myslím.
Keby napísal KSK, tak mu ten bod číslo dva nenapíšem. Keďže napísal východ, tak som napísal...

06.02.2020 | eleonora_m.

vychod je KE+PO kraj. priemerny kraj ma asi 100 km dialnic tak PO+KE by mali mat 200km. a nemaju = vychod NEMA dost dialnic. konkretne zemplin s 3 az 500 tisic obyvatelmi.

06.02.2020 | orangutan

Priemerný kraj má 100 km diaľnic? Nabudúce napíš aspoň diaľnic a rýchlostných ciest. Ešte neplatí vyhláška, ktorá toto zbytočné rozdelenie dá do poriadku.
Súvislá diaľnica Štrba - Prešov, po dokončení D1 obchvatu Prešova až po Budimír je viac než dosť. Keby štát šetril, aby bolo aj na iné regióny, napr. ten Zemplín, tak spišskú časť nestavia v plnom profile. A to ju využívam.

06.02.2020 | dialnice

Chorá logika! Podľa tejto chorej logiky TN+TT "by mali mať 200km. a nemajú = " ZÁPAD "NEMÁ dosť diaľnic"

07.02.2020 | eleonora_m.

a kolko maju, mozno 185 km ?? alebo "iba" 179 km ??? bez R7 samozrejme....mozeme sa natahovat ale KE kraj suverenne najmenej tak ci tak...

06.02.2020 | @@@

ide o trasi sever a juh ....južnou trasou budu chodiť obyvatelia bb kraj ale aj vychodu ....prečo by išli cez žilinu ....možno tak poprad a okolie to cez žilinu pôjde ale zvyšok načo by išiel žilinou

a dialnic tam nie je dosť za prešovom a košiciami žije pol miliona ludi a nie je tam žiadna dialnice ....michalovce humenne sobrance snina v okoli 50km nemaju žiadnu dialnicu tak podla teba je to dosť ???

06.02.2020 | dialnice

Sobrance, Snina maju intenzity, ze tam treba dialnicu?

06.02.2020 | eleonora_m.

"maju intenzity" je klasicka zilinisticka otazka.

06.02.2020 | orangutan

Je to správna otázka, nakoľko čím vyššie intenzity, tým je väčšia šanca, že tá diaľnica bude aj rentabilná.
Čo myslíš, prečo sa doteraz napríklad nestavia D3 Kysucké Nové Mesto - Oščadnica? Odpoveď nájdeš v Protokole o vykonaní štátnej experízy spred x rokov dozadu.

06.02.2020 | dialnice

Michalovce "v okoli 50km nemaju žiadnu dialnicu"?

06.02.2020 | eleonora_m.

kosicky kraj ma kolko dialnic :) ?

06.02.2020 | @@@

je vidieť že ničomu nerozumieš ide o to že aj ti ludia sa tiež chcu niekde dostať a prečo by im cesta 70km do prešova mala trvať 1,5 hodiny ked blavak za hodinu je v 100km vzdialenej nitre dokonca autobusom :P

06.02.2020 | orangutan

Cesta do Prešova sa dá zmodernizovať, robí sa konečne projektová dokumentácia. Aj smer Stará Ľubovňa, aj Humenné. To bohato stačí, keďže cesty 1. triedy sú stále najviac využívané.
Zato ten Blavák sa musí stavať po diaľnici, ktorá je stavbou a ešte x rokov bude.

07.02.2020 | @@@

pokial ta modernizacia bude stale pozostavať z toho že to bude len jeden pruh v jednom smere tak stale to bude o ničom

06.02.2020 | orangutan

Podľa tejto logiky sa môžme pýtať, načo je komu východná R2, R4, R6, D1 za Michalovcami a pod.

Sa pozri na mapu, kde všade nie je diaľnica.
Diaľnica nemá význam spájať každé okresné mesto a prechádzať každou dedinou.
To si mýliš s cestou prvej triedy.
Samozrejme, že je to dosť. Je už smiešne, ako sa východniari sťažujú, že nemajú diaľnice.
Ani najbližších 10 rokov na Zemplíne diaľnica nebude...

07.02.2020 | @@@

potom by tito ludia nemali platiť take dane .....prečo by mali platiť dane aby blavaci mali a oni nie ???...

07.02.2020 | equilibriums

orangutan - východ ma diaľnic dosť? Východ končí v Košiciach? A čo okresné mestá ďalej na východ od Košíc? :D Ty debi*l.

05.02.2020 | zakaznik

Článok Ludwiga von Misesa "Economic Calculation in the Socialist Commonwealth" oslavuje už 100 rokov. Hovorí o nemožnosti ekonomickej kalkulácie v prostredí bez voľného trhu.

Útvar "Hodnota za peniaze" bol podľa mňa už od založenia myslený tak trochu ako vtip.

05.02.2020 | Roman Kanala

Ja si myslím, že ich existencia by aj mala zmysel, keby sa tak bohorovne neplietli do vecí, ktorým nerozumejú. Keby napríklad na konci hodnotenia Sorošky napísali, že to je zjednodušený výsledok úvah, ktoré sú len prvou aproximáciou. Keby svoje vývody nepredstavovali ako axióm, lebo ich axiomatická výstavba je podobná logike diskusných fór: cesty stavať tam, kde je veľa áut bez ohľadu na náklady. To nie je ani odborné, ani vedecké. To je politické, populistické.

Ak budem mať čas, napíšem aj o ich návrhu metodológie.

05.02.2020 | Brano L.

Trochu je to zložitejšie.
Aj keď v určitých analýzach máte pravdu.
Na druhej strane aj keď sa postaví Soroška, väčšina vodičov pôjde cez dialnicu severom.
Proste ak je dialnica postavená, tak to má taký efekt, že priťahuje ďalšiu a ďalšiu dopravu. A tak väčšina ľudí sa nerozhodne pre južnú trasu, aj keĎ je kratšia a v podstate rovnako rýchla. Lebo tam nie je dialnica.
Lenže na dobudovanie dialnice juhom je potrebných minimálne cca 180x10 mil = 1 800 mil. eur. A to je nereálne.

Potom všeobecný folklór s železnicou.
Tam by sa dalo všeličo urobiť, ale je to na dlhé lakte, je potrebné investovať určite viac do údržby tratí aj narovnania trasy pri hajnáčke, prípadne pri lovinobani. A to stojí prašule, ktoré sa prežrali na väčšie húposti.
Nehovoriac o novej dvojkoľajke v trase Nové Zámky - Levice - Zvolen. Tá by bola rovnako potrebná pre kvalitnú železničnú dopravu.
Žiaľ na Slovensku sa považuje železnica za odpad, niečo neperspektívne. Tak radšej budeme mať tunel pod Karpatami (úplne nepotrebný), ako by sme investovali do železníc.
Zároveň je to o tom, investovať postupne a pravidelne. S rozumom. To na Slovensku nevieme.
A nie je to ani o tom, že majú byť priame vlaky KE - ZV - BA. Podstatné je skôr vytvoriť efektívne a rýchle spojenia a systém prestupov napr. v Zvolene (tak ako je v St.Gallen, Zurichu a Lausanne). Toto vôbec na Slovensku nefunguje. A obávam sa, že ani nebude.
Vždy som žasol, prečo moji kamoši a známi vidia ako najväčší problém to, že niekde budú prestupovať. Bol som v Švajci, tak viem, že urobiť dobré miesto a vytvoriť systém, kde sa dá efektívne prestupovať môže byť oveľa lepšie ako hromadná doprava z každého bodu do každého bodu bez prestupov.

05.02.2020 | zakaznik

Väčšina ľudí sa nerozhodne pre južnú trasu hlavne preto, že cieľ alebo východiskový bod ich cesty sa nachádza na severnej trase.

06.02.2020 | rosma

Presne toto Kanala nevie pochopiť a zbesilo sníva o "prioritnej diaľnici" na Rožňavu a nazýva takúto trasu ako "hlavnú". Samozrejme to považujem aj ja za nezmysel. A za nezmysel to považovali všetci z doterajších vlád a budú to považovať za nezmysel aj všetky budúce vlády. Pre Kanalu sú to všetko jednoducho fašisti. Taký jednoduchý svet, keď mu človek nerozumie a cíti sa nepochopený. Potom je z toho iba zlosť a frustrácia .....

05.02.2020 | Roman Kanala

Na hlavnom ťahu sú tri prekážky. Pinciná, kde je síce stúpací tretí pruh ešte od komunistov, ale rýchlosť 40 km/h. Bátka, kde je 40 km/h kvôli vedeniu starej hradskej po vrstevnici. A Soroška.

Ak sa eliminujú tieto tri prekážky, ani netreba normovanú diaľnicu v plnom profile. Všetci normálni ľudia budú jazdiť tadiaľ. Normálni ľudia neradi v zime uviaznu v závejoch pod Tatrami, normálni ľudia nepôjdu popod Strečno, normálni ľudia pôjdu po kratšej trase.

05.02.2020 | Brano L.

To si môžete myslieť.
Normálne - bol som toho svedkom - aj profesionálny vodič osobného motorového vozidla z BA mi povedal, že idú smerom hore (myslím KE-Žilina-BA). Tak isto aj bežný vodič.
Dnes už Google ponúka cestu väčšinou smerom cez Žilinu. Takisto ponúka cestu do srdca stredného Slovenska (Brezno, BB) z Košíc priamo cez D1.
Takže väčšina automaticky už nerozmýšľa, nechá sa ovplyvniť navigačkou.

05.02.2020 | torrio

a ja Ta pre zmenu vyvediem z omylu.. AK uz sa vychodniar rozhodne ist po D1 tak max po RK resp Certovicu, a cez BB na R1 az po BA... smer ZA jedine ak ma v danej lokalite nieco...Ale vacsina to dava na zmienej R2 KE-ZV, kt po dobudovani Krivan-LC bude este viac preferovana, mnozstvo ludi /KE/ by este uprednostnilo usek SACA-Moldava 2+2 a 1/2 Bakta -Batka. pricom dane useky su ,,lacne,,

05.02.2020 | eleonora_m.

pincina je len mala sranda oproti soroske a batke. dole kopcom je 60 km/h kvoli zakrutam na par sto metroch a cela dedina je par domov, to je vsetko.

05.02.2020 | FeroImrecze

Opäť sa tu otvára diskusia R2 vs. D1. Prečítajte si príslušnú sekciu na diaľnice.info. Ale moje najdôležitejšie postrehy:
1. Pán Kanála stavia R2 do polohy "najdôležitejšej dialnice. Pre koho? Doprava potrebuje svoj zdroj a cieľ. Kapacita cesty 1. triedy je okolo 25000 vozidiel denne. Diaľnice 100 000. Kde je zdroj a cieľ čo len 50000 automobilov na Gemeri ? Ak vezmeme ako dôvod dochádzanie do hlavného mesta, v KE kraji žije 800 000 ľudí. V Prešovskom 824 000, ďalej v Zilinskom, a Trenčianskom 1 277 000. V Banskobystrickom a Nitrianskom 1 325 000. Z toho vidieť, že viac dopravy generuje Prešovský kraj ako Košický. Zvlášť keď zohľadníme Tatry ako významný cieľ dopravy a tiež to, že veľké mestá ako RK, LM, PP sú na severe, a k severnej trase majú bližšie aj ľudia zo Spišskej novej vsi a okolia (KE kraj) kvôli pohoriu. Naproti tomu posledné väčšie mesto na južnej trase je LC. Preto nikdy nebude viac áut jazdiť juhom ako severom. Vozidlá totiž jazdia medzi väčšími mestami navzájom a časť do hlavného mesta. Prešovčanom sa neoplatí jazdiť do BA po R2. Naopak Trebisovcanom sa to oplatí cez HU.
2. Priemysel nesleduje diaľnice, ako hovorí všeobecne na SK rozšírený blud. Prečo sú potom mestá ako BB, ZV, ZH, Žarnovica, Zlaté Moravce a pod. bez nových veľkých investícií ? R1 je hotová 10 rokov a nič. Naproti tomu tisíce kamiónov sa už roky denne plazia zo Žiliny na Ostravsko aj keď tam diaľnica ešte nie je. Tie nikdy nebudú jazdiť cez Sorosku.
3 Prečo R2 na Gemeri netreba ? Nízka hustota zaľudnenom netvori lokálny dopyt. Diaľkovu dopravu sťahuje M3 a R1. Autor hovorí o zbytočnej duplicite D3 voči Morave a tu nevidí Maďarsku diaľnicu ? Oproti tomu trasa popod Tatry nemá alternatívu.
4 Investori na Gemeri nemajú problém ani tak s cestami ale s pracovnou silou. Nie je tu žiadna VŠ, veľa nevzdelanych Rómov a dlhodobo nezamestnaných bez pracovných návykov. Nezoženiete tu ľudí do manažmentov a z BA sa tam nik neodstraňuje.
Záver: Soroska je bodová závada na ceste 1. triedy a úplne by stacil jednoeurový tunel a úpravy ďalších bodových závad podobne ako na ceste medzi ZH a Handlovou. Diaľnica tu bude úplne prázdna.

05.02.2020 | @@@

nemaš pravdu ....aj prešovčania by do ba chodili juhom a nie severom a aj oblasti za prešovom by chodili juhom do ba a nie severe ved aj teraz niektory chodia ....vyhodne pre sever su len určite okresy ako poprad kežmarok a pod...ale pre ostatnych plati že južna trasa by bola lepšia

05.02.2020 | FeroImrecze

Prečo by chodili juhom ? BA- PO je severom 414 km, juhom 438 km. Ak počítam že je diaľnica / Rc severom aj juhom, nie je dôvod ísť o 24 km dlhšou trasou. Navyše cez mesto Košice.

05.02.2020 | FeroImrecze

Prečo by chodili juhom ? BA- PO je severom 414 km, juhom 438 km. Ak počítam že je diaľnica / Rc severom aj juhom, nie je dôvod ísť o 24 km dlhšou trasou. Navyše cez mesto Košice.

05.02.2020 | @@@

ked postaviš potom uvidiš :P

05.02.2020 | mam_rad_jablka

Každý pôjde radšej severom, lebo jazda pomedzi hory je spektakulárnejšia. Rovina je nuda.

05.02.2020 | Roman Kanala

Hlavne v zime je rovina nuda. Ani snehového záveja, niet ani kam zapadnúť.

06.02.2020 | FeroImrecze

A čo víchrice okolo Moldavy ?

06.02.2020 | @@@

z dialnice toho vela nevidiš takže ti to može byť jedno

06.02.2020 | dialnice

Kto chce vidieť, ak nie je slepý, môže sa kochať.
https://www.google....=!3m6!1e1!3m4!1scUlM1TfyGhuL_Ir24S_0ig!2e0!7i13312­!8i6656
https://www.google....=!3m6!1e1!3m4!1sizfWyjBUj3ug_4bwzVhACQ!2e0!7i13312­!8i6656

Uznávam, nie každý má pozitívny vzťah k horám, ale že by niekto mal odpor k výhľadu na Vysoké Tatry, tak to som doposiaľ nepočul.

06.02.2020 | dialnice

Orezáva to linky na google street view obrázky. Ale každý, kto to nepozná z vlastnej skúsenosti, môže si na google maps pozrieť pohľady na Vysoké Tatry z diaľnice od Batizoviec, či Štrby.

07.02.2020 | eleonora_m.

nadhera....ale to si radsej pozriem nieco na national geographic.

05.02.2020 | orangutan

Donovaly to istia

06.02.2020 | rosma

FeroImrecze, presne si napísal to, čo si myslím aj ja a pravdepodobne aj väčšina príčetných ľudí. 100% súhlas s textom. A našťastie si to myslia aj tí, ktorí v EU a na Slovensku rozhodovali o európskych koridoroch (na cesty, ktoré nie sú celoeurópskeho významu nedá EU ani cent). Ale zároveň si sa týmto názorom prezentoval pre Kanalu ako fašista. Lebo tak to on vníma. Takže aj tak vďaka, že si to nevzdal a obetoval trochu času na napísanie tých pár riadkov. I keď je to ako debata k kotlebami. Vymažú ťa, alebo nazvú fašistom zo Žiliny :-(

07.02.2020 | eleonora_m.

rozhodovali o nic meciarovci v 90s....

05.02.2020 | eleonora_m.

1) ak kapacita cesty je 25.000 aut (nie je to pravda ak teda myslime 2 pruhy, je to 15-20.000) tak naco je dialnica pre 10-15.000 na severnej D1 smerom na PO ? navyse sirka D26,5 ako stara dialnica praha-bratislava
2) priemysel sleduje dialnice. vid kia ktora si dala podmienku do investicnej zmluvy, a vid automobilky ktore odisli do madarska a zrovna obidve skoncili pri dialniciach. nie slubenych ako nasa ale postavenych. co sa tyka tych okresov na pohroni, je tam niekolko dodavatelov automotive a za posledne roky najviac klesala nezamestnanost prave v tychto koncinach NR a BB kraja.
3) suvisla dialnica na gemeri zatial netreba aj ked krajiny ako polsko a madarsko stavaju dialnice a 4pruhovky roznych parametrov do kazdeho kuta. co ale treba je vyriesit cesty ktore nezodpovedaju ani len poziadavkam prvej triedy.
4) ani na spisi nie je vysoka skola a ani na kysuciach, mozno nejaka sranda na sposob sladkovicova a skalice. argument za vsetky drobne ze nechcu pracovat.
...soroska ma byt jednorurova (snad nie "jednoeurový tunel". norma na tunely hovori o limite 20.000 na jednu ruru cize v pohode. tunel uz bol raz skrateny a bola zrusena jedna krizovatka cize projekt je zoptimalizovany az-az.

05.02.2020 | FeroImrecze

Severná diaľnica je využitá malo a južná bude ešte menej. Že sa znížila nezamestnanosť na Pohroni nie je dôsledok investorov ale migrácie tamojších ľudí. Jedni dochádzajú, iní sa sťahujú. Banskej Bystrici napr. každý rok ubudnú stovky obyvateľov a najmä v produktívnom veku. Tým sa znižuje aj nezamestnanosť. Ale nie počty pracovných miest.

05.02.2020 | mam_rad_jablka

Oni sa sťahujú do dedin okolo BB, si myslím. To je mimo témy. U nás tiež klesá počet obyvateľov, ale v okolitých dedinách ich pribudlo viac ako v meste ubudlo. Každý chce mať domček ohradený vysokým kamenným múrom ;)

06.02.2020 | eleonora_m.

najviac ludi migrovalo a stale migruje z presovskeho kraja daleko najviac. a potom tusim zilinskeho (liptov, orava). klasicky zo severu ako pred 100 rokmi. vyznamne investicie prisli do ZA a MT dalej su to fabriky ako celulozka, vagonka, chemia od nepamati. cize podtatranska dialnica v PO kraji pomohla doprave ale regionom nie.

to ze bude este menej je vycuc ako CBA studie ktore prezentuje hzp. najvyssi rast intenzit ma R1.

05.02.2020 | Pavol Čižmárik

No, bolo len otazkou casu, kedy to ten utvar na blogu Romana Kanalu schyta... prilis vystrkoval rozky v mediach, ked Ersek pred koncom roka vypustil ten tender, aby sa im vyhol...

Ersek si domacu ulohu splnil, volby ukazu, ci malo pre neho zmysel vobec sa s tym ponahlat.

Hlavny problem slovenskych dialnic nie je v tom, kde sa stavia, ale to, ze z troch eur sa dve ulievaju kamsi mimo. Kym sa toto neporiesi, je lepsie vobec nic nestavat. Az na jedinu vynimku, Sorosku samozrejme :-)

05.02.2020 | orangutan

Skončil som s čítaním blogu veľmi rýchlo. Konkrétne pri vete, ako si pán minister dobre počína.

Samotný tender na Sorošku je vtip, keď v súťažných podkladoch je žltým vyznačené, že nemajú všetky dokumenty (nariadenie o vodách) a preto uchádzači musia rátať so zrušením súťaže. Načo taký tender?
Návrh súťažných podkladov na VO tunela Višňové a priľahlého úseku obsahuje stať, kde sa spomína, že každá osoba, ktorej je dokumentácia poskytnutá je zodpovedná za preverenie dokumentácie a zabezpečenie príslušného odborného poradenstva na vlastné náklady. Tým porušujú kompetentní zákon. Na prípravu dokumentácie mali x mesiacov.

06.02.2020 | dialnice

Pán Kanala je spodina našej spoločnosti, snaží sa uviesť pár faktov a k tomu prihodí množstvo klamstiev, ľudí s inými názormi označí za fašistov, prípadne mafiu. Žiaľ aj takýto ľudia majú možnosti písať články.
Podľa pána Kanalu diaľnica "do poľských lúk a polí", v skutočnosti na časti tejto trasy jazdilo podľa oficiálneho sčítania z roku 2015 vyše 5 tisíc nákladných vozidiel za 24h, pre porovnanie cez Sorošku to bolo 1243 nákladných vozidiel za 24h, na R2 pri Tornali 1083 nákladných vozidiel za 24h.
Podľa pána Kanalu, intenzity "na Soroške do 2005 rástli, odvtedy 15 rokov stagnujú.". Ak si niekto predstavuje nárast za 5 rokov o zhruba tisíc vozidiel za 24 hodín za významný nárast a keď sa zmení metodika tak sa mu to javí ako stagnácia, tak to je potom ťažko, pretože inde aj ďaleko od diaľnice, rástli intenzity podstatne viac.
Kanala:"Branisko sa muselo stavať, lebo Mečiar, lebo Hydrostav, lebo Žilina." Normálny človek aj keď nejazdí cez horský priechod Branisko, si tú cestu aspoň na internete pozrie a hneď mu musí byť jasné, že prejazd cez horský priechod Branisko a prejazd cez Sorošku je niečo ťažko porovnateľné, zvlášť pre nákladnú dopravu.
Kanala:"Tak dobre, intenzity. Tie v čase výstavby Braniska boli pri Branisku i pri Soroške okolo 3 tisíc. " Branisko sa stavalo okolo roku 2000 a intenzity tam boli vyše 6 tisíc v/24h, pritom rozdiel v ostrosti zákrut na Branisku a na Soroške nevidí len pán Kanala.
Čiže treba riešiť D/RC tam, kde jazdí tisíc nákladných vozidiel za 24h a cesty, kde ich jazdilo podľa sčítania 2015 skoro 7 tisíc, podľa pána Kanalu zrejme nemajú mať prednosť.

06.02.2020 | eleonora_m.

klasicke prekrucovanie cestara z cadce ci ziliny. nie je dolezite ci jazdilo 5.000 na "casti" tejto trasy alias z dediny do najblizsieho okresu. podstatne ze je cez dialnicny hranicny prechod prechadza menej aut ako na niektorych cestnych prechodoch. a to je prosim sucast hlavneho europskeho koridoru. co sa tyka intenzit branisko sa zacalo stavat este pred rokom 2000 bolo to v 1996/1997. vtedy tam 6.000 nejazdilo. ale uplne presne to bolo 4.137 aut v roku 1995. z toho bolo 1203 nakladnych aut.

06.02.2020 | dialnice

Priemerne dieťa na 1. stupni základnej školy rozumie čo znamená "v čase výstavby Braniska" a teda vie si nájsť o aké obdobie/roky ide. To Vám pani eleonora_m zjavne nehrozí.

06.02.2020 | eleonora_m.

ked to zacali stavat v 1996 alebo 1997 tak nevedeli co bude v roku 2000. elementarna logika. cize zacali to stavat pri velmi nizkach intenzitach tak ako dalsie useky. ziadne hodnoty za peniaze neboli, EIA bola jednoduchsia, tendre boli pro forma.

06.02.2020 | Roman Kanala

Ďakujem za pripomienku, v texte som opravil
"Tie v čase výstavby Braniska boli pri Branisku i pri Soroške okolo 3 tisíc."
na
"Tie v čase výstavby Braniska boli pri Branisku i pri Soroške okolo 3-4 tisíc."

Údaj je z linku, ktorý je citovaný. Sú to inžinieri z firmy Amberg, ktorí hovoria, že
"Horský priechod masívom Soroška je jedným z hlavných pro-blematických úsekov tejto cesty (obr. 1). Nedostatok dopravnej infraštruktúry je značnou prekážkou pre ďalší rozvoj regiónu.
Tento stav by sa dal prirovnať k stavu, v akom sa nachádzala diaľnica D1 s horským priechodom cez masív Branisko v prvej polovici 90. rokov 20. storočia. "

Podobne aj údaj o stagnujúcich intenzitách na Soroške je z citovaného materiálu Útvaru Hodnota za peniaze. To oni konštatujú, že na Soroške stagnujú intenzity.

Určite im bežte povedať, že sú spodina spoločnosti, lebo na nejakom úseku na D3 bolo v roku 2015 až 7 tisíc základných vozidiel. 30 rokov po Branisku treba zakázať Sorošku, lebo vadí nejakému nevychovanému dedinskému psovi.

06.02.2020 | dialnice

Pán Kanala, kde som tvrdil toto: "na nejakom úseku na D3 bolo v roku 2015 až 7 tisíc základných vozidiel"? čítanie s porozumením Vám zjavne robí problémy a podľa toho aj ten Váš článok vyzerá.

06.02.2020 | eleonora_m.

to nic ale pod strecnom bolo az 9.941 aut denne, vrtala sa prieskumna stolna a nebyt volieb 1998 tak sa to zacne stavat. 8 tisicove intenzity za zvolenom kde netreba tunel samozrejme aj vtedy ostali nepovsimnute. hodnota za peniaze ako hrom.

06.02.2020 | orangutan

Moc nevyskakuj. Keby sa aplikovala hodnota za peniaze, tak nestojí ani Pstruša - Kriváň, ktorý je nerentabilný.

07.02.2020 | eleonora_m.

tak ako severna dejedna a mozno ani dubna skala turany kde jesitne cakali intenzity cez 20000 a maju ich o skoro polovicu menej....ja viem nie je to napojene na visnove co len dokazuje ze suvisla dialnica zvysuje intenzity.

06.02.2020 | Roman Kanala

Článok je na vybabrali.sme a kto chce, môže ho tam poklikať:
https://vybrali.sme...

06.02.2020 | Ze2

Opat spor typu "bud jedno/alebo druhe". myslim si, ze platime dost dani, aby uz davno boli vybudovane oba smery. ze sa tu vsetko rozkradne, je smutne, ale mozeme si za to sami. aj preto, lebo namiesto riesenia problemov sa tu od rana do vecera kazdy hada s kazdym.

06.02.2020 | Roman Kanala

Keby sa najprv postavil hlavný ťah, tak je hotový a slúži ľuďom, aby zarábali peniaze. Žilinské fantazmagórie sú dobré pre magorov, fašistov, smerákov a oligarchov.

Na Žilinu nikdy nemala viesť diaľnica. Stačila by rýchlostná cesta z Považskej na Prečín, Rajec, Vrútky. Menší záber pôdy, polomer zákrut, gabarit tunelov, ušetrila by sa polovica. Takto je výsledkom to, že diaľnica nebude v dohľadnom desaťročí a možno ani v budúcom. Z eurofondov nedajú a štátny rozpočet je vykradnutý.

07.02.2020 | petervanya

Pan Kanala,

tento vas blog je oproti predoslym neprijemne prekvapenie. Rad by som uviedol niekolko veci na pravu mieru.
1. Ekonomicka analyza Sorosky bola spocitana platnou metodikou, ktora je verejne dostupna (https://www.opii.gov.sk/metodicke-dokumenty/priru­cka-cba). To iste plati aj pre Visnove. Ak mate konkretne a adresne pripomienky k metodike (mozno nieco zo Svajciarska), prosim, poslite ich na ministerstvo dopravy alebo UHP, budu seriozne posudene.

2. Statne projekty nemozno posudzovat tak, ako sukromne kvoli velmi nizkym (a dnes uz obcas aj zapornym) nakladom na dlh. Tak by sme lahko dosli do stavu, ze postavit treba (takmer) vsetko a zrazu by statny dlh stupol o desiatky percent HDP. Preto sa investicne vydavky pocitaju za prve tri roky.

3. Pripustme, ze by sa ekonomicka analyza urobila tak, ako navrhujete. Na uvod, ekonomicke prinosy Sorosky, 130M EUR, su za cele obdobie 30 rokov, nie za jeden rok (po zdiskontovani 5 %). Za rok to je v priemere 11.5M. Rocne prevadzkove naklady su 3.5M. Ak by sa k tomu pripocitala amortizacia tunela (resp. celeho projektu) na 30 rokov a servis dlhu, bolo by to 9M rocne. Takze vysledny pomer prinosov a nakladov by bol asi 0.9. Nie prilis daleko od 0.8 podla studie uskutocnitelnosti a rozhodne nie 3-4x viac, ako pisete.

4. Spravne pisete, ze pri tretinovych nakladoch a rovnakych intenzitach na Soroske by navratnost projektu bola 2.22. No samozrejme prinosy z useku RV-Plesivec by boli minimalne, lebo sucasna cesta je rovna a rychla a nebol by vyrazny dovod prejst na novu a vozidla, co by aj presli, by usporili minimum casu a kilometrov. Metodika teda v tomto ohlade funguje spravne.

5. Jednotkove naklady na usek Visnove-Dubna Skala su 35M EUR/km (naklady na stavbu su podla najnovsich odhadov 475M a dlzka 13.5 km), nie 61M, ako pisete.

6. Zoskrtanie vlakovych spojeni na trati RV-KE a nedostatocnu obsluhu roznavskej stanice snad nechcete pripisovat UHP. Obzvlast ked stanovisko jasne podporuje posilnenie vlakov.

07.02.2020 | eleonora_m.

....metodika moze byt OK ale ju nakrmite nehodnovernymi udajmi tak je nanic....v podkladoch dostupnych na stranke nds sa uvadza dalsi neuveritelny udaj a to 39.000 aut denne v roku 2025 po dialnici. s tym ze v 2015 jazdilo pod strecnom 25.000 aut. cize extremny narast. cela navratnost je postavena na tomto udaji. na starej (nespoplatnenej) ceste ostane vraj len do 5.000 aut.
https://ndsas.sk/pr...
(Analýza nákladov a výnosov 2016 na spodku stranky)

dalej: Výsledné predpokladané náklady na výstavbu úseku sú zhruba 515 mil. eur bez DPH a to vrátane už vyfakturovaných cca 170 miliónov eur doterajšiemu zhotoviteľovi.
https://ndsas.sk/pr...

pri ziline vsak existuje aj usek D3 strazov-brodno ktory naozaj stal 60 mil za km (255 mil/4,25km)

08.02.2020 | petervanya

Ano, povodna CBA k Visnovemu na uvedenom webe predpoklada narast dopravy na nepravdepodobne vysoke cisla. Preto si UHP vytvoril vlastny konzervativny odhad, v ktorom doprava nerastie vobec. Aj v takom pripade je pomer prinosov a nakladov Visnoveho 1.6, co je 2x viac ako v pripade Sorosky (kde sa navyse s narastom dopravy pocita).

Celkove naklady potrebne na sprejazdnenie useku (t. j. stavba a technologia tunela) su 475M EUR, tych dodatocnych 40M je za odpocivadlo a technicke stredisko. Aj keby sme zapocitali tychto 40M, jednotkova cena by bola 38M EUR/km, nie 60 alebo 90.

Suhlasim, ze D3 Strazov-Brodno je extremne drahy. Avsak z tohto tazko vinit UHP, kedze zmluva je este z juna 2014: https://www.crz.gov...

08.02.2020 | rosma

Bloger sa rozhodol skryť tento komentár pre porušenie pravidiel diskusie

10.02.2020 | rosma

Ďakujem za zmazanie názoru. Vedel som, že kráľ je nahý ......

10.02.2020 | Roman Kanala

Skúste písať o tuneli Soroška, nie oštekávať osoby.

Akonáhle je vo Vašom texte náznak odborného názoru, bude ponechaný. Prázdne osobné útoky nemá zmysel ponechávať.

10.02.2020 | rosma

Bloger sa rozhodol skryť tento komentár pre porušenie pravidiel diskusie

08.02.2020 | eleonora_m.

treba nielen citat ale aj pochopit kontext. visnove sa planovalo stavat najskor okolo roku 2000, potom v ramci ppp projektov. samozrejme pri nizsich intenzitach. ziadne hodnoty za peniaze neboli, ale je dovodny predpoklad ze pri 10, 15 a mozno ani 20.000 autach by visnove nebolo rentabilne. dnes to uz rentabilne je. a to najma z dovodu ktory hodnota za peniaze nijako nezohladnuje ani pri soroske ani inde. a to efekt postavenej dialnice a jej vplyv na okolitu cestnu siet...pred visnovym je nielen suvisla D1 ale aj takmer hotovy usek lietavska lucka-hricovske podhradie za cca. 35 mil/km a odhadom intenzit okolo 15.000 aut (nechce sa mi hladat presne cifry), bez tohto useku by ale cez visnove chodilo menej aut co by ovplyvnilo rentabilitu projektu....

...ako pise autor soroska v hodnoteni je ako izolovana chata v horach. aj ked nebude sucast suvisleho tahu R2 okolite useky sucasnej cesty su kvalitne s rezervou pre narast intenzit. takze je otazka ci predsa nebude vyraznejsi narast intenzit po dokonceni plneho profilu po LC, obchvatu KE a vyrieseniu bodovej zavady okolo batky. kazda z tychto stavieb znamena vyznamne zlepsenie priepustnosti, rychlosti a bezpecnosti na trase.

dalej je to aj o doveryhodnostii hzp. spominanie vlakov na jednokolajkei kde nie je ani len predpoklad aby vyraznejsie nahradzovala cestu je cisty fail. preco hzp neziada vlaky kazdych 15-20 minut na elektrifikovanych dvojkolajovkach okolo ZA ?? takisto spominanie pripadnych problemov s vodou pod soroskou kym 300 litrov za sekundu z visnoveho od cias prieskumnej stolne evidentne nikoho netrapi.

co sa tyka ceny povodny projekt pocital aj s odpocivadlom a strediskom udrzby cize par desiatok mil. navyse na veci ktore nie su nevyhnutne a predsa to vtedy nikto nezoskrtal. a ktovie co vsetko sa este dalo. co sa tyka ceny sorosky tender este len zacal a moze byt nizsia.

treba skumat a hodnotit nielen projekty ale aj cinnost utvaru hodnota za peniaze. npr. ked pride na rad turany-hubova kde sa crtaju dalsie problemy alebo useky detrojky.

09.02.2020 | Roman Kanala

Pan Vanya

Teším sa, že Vás blog zaujal a že ste pociťovali potrebu mi k nim napísať pripomienky.

Že metodika analýzy je verejne dostupná, to je argument dobrý na odpinkanie otravného novinára, ktorý dobiedza otázkami. Určite ste si všimli, že ja otázky nekladiem, lebo blog boli len odpovedi, konštatovania a tvrdenia. Ja Vám dávam po ušoch.

Robím to verejne, lebo i Vaša analýza bola verejná. Ak by som Vám robil konzultanta, tak existencia a obsah zakázky ostanú dôverné, ak si to zákazník praje. Ale medzi nami žiaden obchodný vzťah neexistuje.

Pozrel som metodický dokument a nenašiel som dôležité konštanty. Diskontnú sadzbu 5% som našiel vo Vašom diskusnom príspevku. Nehovorím, že Váš výpočet je nesprávny. Hovorím, že nie som schopný potvrdiť, že je správny, ani povedať, že je nesprávny, lebo chýbajú dôležité informácie.

Keby to bola vedecovina, je to závažný nedostatok. Toto nie je vedecovina, ale politické vyznanie žilinizmu, a preto výpočet ani netreba.

Ja viem, ako sa posudzujú štátne a súkromné projekty a viem, že zadlžovať sa nie je dobre ani pri záporných úrokoch. Nie som Fico. Nepochopil som vetu o tom, že investičné náklady sa počítajú za prvé tri roky. Ja počítam investičné náklady v roku 0 a potom 30 rokov prevádzkové náklady. A stále to nejak nevychádza, ale nevadí, človek nie je povinný všetko chápať.

Merné náklady 61 mio/km sú spomínané v článku Hospodárskych novín : https://finweb.hnon...

Ak pri vyhodnocovaní ekonomického efektu robíte to, čo stojí v metodickom materiáli, nie je to dobrý výpočet. Porovnávanie triviálneho riešenia nula-nula-nula s investíciou sa bežne robí, ale potom je dobré zahrnúť aj benefity nielen pre okolité dediny. Soroška je južný obchvat Žiliny a jej dokončenie uberie z tranzitnej komponenty. Teda bude menej áut pod Strečnom. Presnejšie sa vplyv dobrej cesty dá prepočítať modelom statických rovnováh, ak máte ODM (origin-destination matrix) a charakteristiky cestných úsekov. Samozrejme, ak pri Soroške vložíte 3.4 km úsek so 60 km/h a zabudnete na štyridsiatky, tak potom bude Soroška pohodlná cesta a nemá zmysel tam niečo vylepšovať.

Práve takéto faktické chyby robia Váš výpočet nedôveryhodným. Extrapolácia intenzít do mdlôb pri Višňovom a opomenutie použiť budúce intenzity pri Soroške patria k takýmto školáckym pochybeniam. Ste štátny orgán, takéto kiksy by ste nemali robiť.

Ja Vám navrhujem jednoduchý a lepší spôsob, ako postaviť za rovnakú cenu 5x viac diaľnic. Vziať mapu diaľničnej siete a stavať len tam, kde to vyjde pod 5 miliónov na km. Potom postaviť všetko, čo je pod 10 miliónov. A potom 15. A namiesto pár kilometrov ročne to budú desiatky kilometrov dobrých ciest. Žilina nech čaká na konci radu.

12.02.2020 | pturzak

Dobrý deň,

v metodickom dokumente sa hodnota diskontnej sadzby nachádza v sekcii Diskontné sadzby.

Určite je vám jasné, že tieto dve tvrdenia nie sú v rozpore:
"Na úseku s dĺžkou 3.4 km je rýchlosť znížená na 60 km/h"
"Na úseku sú tri zákruty, v ktorých sa (obojsmerne) nachádza päť značiek 'maximálna rýchlosť 40 km/h'."

Na Google Maps, zohľadňujúc vplyv premávky, si môžete overiť, že bežná priemerná rýchlosť prejazdu Soroškou je vyššia ako 40 km/h.

13.02.2020 | eleonora_m.

cize ked je to nad 40 km/h tak je to v poriadku. podla google aj realnych skusenosti aj pod strecnom je bezna rychlost prejazdu vyssia ako 40 km/h.

13.02.2020 | pturzak

To sa v mojom príspevku nedočítate.

Tvrdenia v blogu naznačujú, že autor má obavu, že obmedzenia rýchlosti na trase neboli zohľadnené v modeli/CBA. Poukazuje na zákruty s povolenou rýchlosťou zníženou na 40 km/h a kontrastuje to s tvrdením o úseku s rýchlosťou zníženou na 60 km/h.

Prejazdové časy si možno overiť vo zverejnenej CBA. Nanešťastie zatiaľ nie je úplne čitateľná pre verejnosť, ktorá nemá prístup k modelu, keďže úseky nie sú slovne popísané. Prejazd Soroškou od konca obce Jabloňov nad Turňou (cca 48.597444, 20.668550) po križovatku s III/3012 pri Lipovníku (cca 48.634177, 20.616232) je modelovaný úsekmi siete, ktoré majú na hárkoch T_*** označenie 133-137 (dokopy cca 7,8 km). Podľa modelu/v CBA je čas prejazdu týmto úsekom 7,7 min (priemer asi 60 km/h).

CBA pracuje s realistickým časom. Nezávisle si môžete pomocou Distance Matrix API (https://developers.google.com/maps/documentation/­distance-matrix/intro) overiť čas prejazdu týmto úsekom.

Pre prejazd v pondelok naobed (18.5.2020 11.00 UTC, epoch 1589799600), dostávam pesimistický odhad 8,8 min, optimistický 6,6 min a best_guess 7,7 (všetko pole duration_in_traffic). Dlhodobý priemer (pole duration) 7,2 min.

Pre prejazd v pondelok podvečer (18.5.2020 16.00 UTC, epoch 1589817600), dostávam pesimistický odhad 8,8 min, optimistický 6,6 min a best_guess 7,4 (všetko pole duration_in_traffic). Dlhodobý priemer (pole duration) 7,2 min.

14.02.2020 | Roman Kanala

Prejazdové časy z google sú spoľahlivé asi takto:

https://www.interez...

V skutočnosti je dynamická rovnováha v miestach so zníženými rýchlosťami taká, že pri malej záťaži sa to neprejaví, lebo autá spomalia a potom zrýchlia bez problémov. Cesta je však zároveň aj zásobníkom, ktorého kapacita je rovná podielu dĺžky úseku a sumy dĺžok vozidiel s bezpečnostnými medzerami. Ak sa tento zásobník naplní, tak medzi dvoma 40 sa už nejde 60, ale 40. Potom stačí už len malý epsilon, aby sa spomalenie šírilo ďalej pred prvú 40. Výsledkom bude kilometer 40 pred prvou značkou 40 km/h. Alebo aj dva kilometre. Na Soroške sa dá predbiehať len za pekného počasia a nízkej záťaže, inak sa jazdí v kolóne.

A aj google pracuje s minulými intenzitami, nie budúcimi. Vyššie opísaný scenár podľa NDS nastane v 2034, ale v skutočnosti môže nastať už po dokončení úsekov okolo Mýtnej, keď sa kus tranzitu presunie na hlavný ťah.

11.02.2020 | petervanya

Boli zverejnene relevantne podklady k Soroske a Visnovemu: https://www.mfsr.sk...
Mozete tak nezavisle posudit ich vierohodnost.

Ano, presun dialkoveho tranzitu na Soroske mohol byt zahrnuty lepsie. Ale v prvom rade v dopravnom modeli, ktory sa tvori na NDS/MDV. Pripustam, ze stanovisko UHP malo tento nedostatok modelu adresovat lepsie. No naozaj ocakavate, ze tisicky vozidiel z D1 magicky prejdu na R2 a BCR Sorosky stupne z 0.8 na 1.5? Soroska setri 3 km a 6 min. To nie je malo, ale tiez nie extremne vela. (Pytam sa teraz cisto na tento usek R2, nie na cely koridor od ZV.) Popravde, vzhladom na cas, ktory ste museli venovat pisaniu blogu, by som ocakaval, ze uz rovno predlozite vas odhad.

Co sa tyka zvysku koridora, s ohladom na vase argumenty by som ocakaval, ze v prvom rade budete tlacit prave na useky, ktore stoja tych asi 5M/km, ako napr. RS-Tornala. No miesto toho tu silno tlacite na drahu Sorosku. Preco?

Na tych 61M EUR/km uz neviem, co viac povedat. Ano, tolko stal usek D3 Strazov-Brodno. Ale nie Hricovske Podhradie -- Lietavska Lucka a Visnove. Sam to viete, ved to je napisane cierne na bielom v stanovisku UHP, ktore ste si detailne precitali. Pride mi neseriozne, ze napriek tomu stale odkazujete na chybne cislo z Hospodarskych novin.

Ako som pisal v komentari vyssie, popri oficialnej CBA na Visnove z roku 2016 bola vyhotovena aj zjednodusena verzia, ktora konzervativne uvazuje s nulovym narastom dopravy a tiez berie sucasne (a vyrazne vyssie) naklady na udrzbu. Teraz je zverejnena na linku vyssie, takze si ju mozete overit. Aj v nej ma tento usek BCR viac ako 1.5-1.6, teda asi 2x viac ako Soroska. Takze ziadna "extrapolacia do mdlob". Viete toto akceptovat?

13.02.2020 | eleonora_m.

skutocne ocakavate odhad ze o kolko tisic aut pojde hore intenzita na soroske od pisatela blogu ked naslovozaty odbornici nevedeli trafit spustu usekov vo svojich oficialnych a dobre zaplatenych studiach a mylili sa o nejakych smiesnych 200%. viete ze na R1 odhadovali nieco cez 10.000 aut denne a namiesto toho realne intenzity prekracuju 20.000 aut denne.
https://dialnice.in...

autor dlhodobo pise o potrebe vyriesit sorosku a batku (to prave je RS-Tornala). v oboch pripadoch je uspora okolo 5 minut co je 30-40 % uspora casu. nie je to extremne vela ale je to slusne. naviac je to uspora pri vybudovani poloprofilu s max. 90-100 km/h a nie pri 130 km/h.

co sa tyka drahej sorosky nova vlada snad prispusti diskusiu o tomto useku a zverejni cenove ponuky v tendri. tych 17 mil. /km nie je malo ale ani extremne vela a moze to byt menej.

13.02.2020 | Roman Kanala

Pán Vanya, už to začína byť trápne.

Prvý skúškový termín ste prešvihli, keď ste v decembri vypustili na verejnosť inzitné dielko akože analýzu Útvaru, štátneho orgánu. Tam spomínate, že elektrické vláčiky budú v Moldave a že preto netreba Sorošku. Pri Višňovom nespomínate, že vláčiky v Moldave robia tunel nepotrebným. Pritom efekt je rovnaký: nulový. Nesprávne konštatujete fakty, ktoré vedú k výpočtu spoločenského úžitku, napríklad rýchlosť. Nespomínate budúce intenzity, ale minulé. Proste všetky školácke chyby.

Druhý skúškový termín ste prešvihli, keď ste postli link na metodiku a ja som strávil čas konštrukciou výpočtu, no napriek tomu sa mi nepodarilo zreprodukovať Vaše výsledky.

Tretí skúškový termín si chcete vynútiť teraz, keď ste zverejnili excelovské súbory s výpočtom. Tretí termín Vám nedám. Už nemám čas.

V nedeľu bolo dôležité hlasovanie o dvoch federálnych otázkach a množstve ženevských. Brusel surovo vydiera Švajčiarov a dal im 9 dní na podpis inštitucionálnej zmluvy podobnej tej libanonskej s dynamickým preberaním legislatívnych nápadov z Bruselu. Predseda ženevskej vlády je kalibašter, ale podľa novej ústavy je nevyhoditeľný a tak sedí v prázdnej kancelárii a točí si palce. Švajčiarska firma špecializovaná na kryptografiu poskytla dešifrovací kľúč americkým a nemeckým službám, čo je neslýchané porušenie etiky, švajčiarskej neutrality a rana reputácii krajiny ako neutrálnej pôdy pre rokovania. Nová ženevsko-frúzická trať CEVA je fiasko. Vlaky meškajú alebo jednoducho nechodia. Hovorí sa o rozpojení cezhraničných spojov tak, aby francúzsky štrajk neohrozoval dopravu na švajčiarskej železnici.

Toto všetko by si zasluhovalo blog. Nemám na to. Mám málo času a musím sa venovať veciam, za ktoré som platený, lebo som za ne platený. Tejto téme som už venoval priveľa.

12.02.2020 | Vauban

robil som par rokov s UHP, nepovedal by som, ze su to nejaki diletanti, proste pracuju s datami, ktore maju k dispozicii a robia to dost stroho (EU nam stale odporuca cezhranicne tahy posudzovat komplexne, napr. pri obchvate Komarna nikoho nezaujima tranzit v Komarome, lebo si to platime z nasho rozpoctu tak komplexne benefity celeho obchvatu oboch miest nasu stranu proste nezaujimaju)...vnimam to ako politicku uderku, proste robia na objednavku to, co sa im povie a pokial ich pustia (podobne funguje aj IFP), proste analyticke jednotky jedneho ministerstva, ktore sa vrtaju do agendy vsetkych inych ministerstiev okrem toho svojho (posudilo UHP tunel v Tipose? aka je hodnota za peniaze 1200 zamestnancov v narodnej banke slovenska? btw bezne ministerstvo ma tak 500-600 ludi...alebo aka je hodnota za peniaze danovych kontrol?)

mne je tych mladych kajnsmetkov na UHP aj celkom luto, oni su mnohi realne presvedceni o tom, ze to co robia ma zmysel, to len my co zijeme v realnej krajine vidime Kocnerov, pocitame ceny v bzanoch a prizerame sa na to, ako bezna populacia preferuje radsej hokejovy/futbalovy stadion za 1,5 bzanu namiesto modernej narodnej nemocnice, prizerame sa na nakupy vojenskej techniky za cca 26 bzanov, ako byvaly sef chlapcov z UHP dostal zltu kartu za jachtu v Monaku, ako druhy byvaly sef chlapcov z UHP kryl Imreczeho zlodejiny (a teraz sa na nas usmieva z institucie s 1200 zamestnancami, ktora uz ani neriesi narodnu menu) a mame uliatych zatial len 13 bzanov za mytny tender...a my sa ideme hrajkat teraz ci dame na infrastrukturu 200 mega tu ci tam a na to vystupi premier, treskne po stole a s penou v ustach pri klesajucich preferenciach bliaka ako on proste chce 13. dochodok a dvojnasobne pridavky na deti (len toto spravi nejakych 150 milionov rocne)...proste je to nastroj na politicky marketing, keby pokracovala vlada 83 kolesikov tak by sme o UHP poculi mozno v pripade rezortov v rukach "nestrannikov/odbornikov" typu Drucker, teraz torpeduju akurat konkurencne politicke strany vo vladnej koalicii

keby tu realne fungovala nejaka hodnota za peniaze tak davno zrusime vsetky dotacie na sport (minimalne tieto narodne sportove stadiony maju nulovu hodnotu pre spolocnost ked sa zohladni nejaka alternativna investicia, vo vrcholovom sporte totiz len dotujeme sportovy hobby konicek zopar jednotlivcov a tento biznis sa uzivi aj sam na volnom trhu) a kulturu a presmerujeme vsetky zdroje do vystavby novych nemocnic

triezvo zmyslajuci clovek pri aspon povrchnom nastudovani problematiky vidi, ze uz to proste musime dostavat co je rozrobene a potom porobit iba jednoduche obchvaty zopar miest a obci klasickou cestou I. triedy, vo Viedni neriesia ci najprv postavit metro alebo pockat kym sa nastahuju do novej stvrte ludia...tam proste postavia najprv zastavku metra

mnohi frflu ako sa vsetky investicie tlacia do Bratislavy...realita je vsak taka, ze budujeme dialnice kde je ledva 20 tisic vozidiel denne...tolko prejde za hodinu cez pristavny most v Bratislave - to len aby sme chapali tu udajnu kaviarensku bublinu

12.02.2020 | pturzak

Dobrý deň,

MF SR (resp. ÚHP) hodnotí verejné investície nad 40 mil. eur (10 mil. eur v prípade IT projektov) nezávisle od investora. Všetky hodnotenia sú zverejnené na
https://www.mfsr.sk...
Nájdete tam aj hodnotenia nákupov vojenskej techniky alebo IT projektov MF SR/FS.

ÚHP ďalej pripravuje v spolupráci s dotknutými ministerstvami revízie výdavkov naprieč celou verejnou správou. Zverejnené a pripravované revízie nájdete na
https://www.mfsr.sk...
Zvlášť vás môže zaujímať analýza IFP k efektivite FS
https://www.mfsr.sk...

12.02.2020 | Vauban

a pointa? splnili ste si PR reakciu pocas pracovnej doby z nasich dani, dufam, ze sa citite lepsie

nevidim inu relevanciu tohto prispevku

19.02.2020 | Vlasko

Najlepsie na celom UHP je ze obvykle totalne ignoruje moznost toho ze sa neurobi nic alebo toho ze sa danej zodpovednosti stat vzda(rekonstrukcia kastiela ? jasne musi byt. Lebo len stat moze vlastnit kastiel....). UHP je cisto byrokraticky bordel na druhu, absolutne zbytocny a prinajlepsom sluzi politikom ako zasterka toho ako skvelo a efektivne oni minaju peniaze co zobrali sukromnemu sektoru. A "ekonomom" UHP(a nesmieme zabudnut na skvely IFP, kde bol Filko boh) nato aby ukazovali aky su dolezity v mikro-manazovani. V sukromnom sektore by zomreli od hladu.

19.02.2020 | Roman Kanala

To nie je celkom pravda. Väčšinou sa porovnáva nulové riešenie (nechať existujúci stav) s realizáciou projektu. UHP už prispel k tomu, že peniaze nešli cementovým upatlancom, ale ostali štátu. Projekt bol realizovaný za menej. To je celkom fajn.

Ale pri hodnotení cestných úsekov posudzujú úseky, ako keby úsek nebol zasadený do iných úsekov, ale len izolovaný uprostred polí. To keď ide o R2. Pri Žiline tú chybu nerobia, berú do úvahy aj budúce intenzity. Inak povedané, žilinistická dialektika.

14.02.2020 | Roman Kanala

Oľano Marosz vytiahol na svetlo pekný kus špiny o tunelovaní NDS. Ale stále kope za Žilinu a Višňové:

Krtkovia dialničiari
blog u SMeho 24.1.2020 o 11:56 | (upravené 24.1.2020 o 13:25)
https://janmarosz.b...

15.02.2020 | Roman Kanala

Vražedný vplyv dopravného tieňa na výšku dôchodkov. Pomalá dynamika, časové konštanty desiatky rokov, náprava až o pár desaťročí po zlepšení infraštruktúry.

Nožnice sa neúprosne roztvárajú. Dôchodky rastú pomalšie než mzdy
eTrend 15.02.2020, 10:00, Michal Janko
https://www.etrend....

Listy z Ženevy

Listy z Ženevy
  • Počet článkov: 143
  • Priemerná čítanosť: 2666
  • Priemerná diskutovanosť: 23
  • RSS blogu

O blogu

Roman Kanala - fyzik, inžinier, ekonóm, žije a pôsobí v Ženeve.