Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Žiadne prímerie počas Vianoc: francúzski železničiari štrajk ešte pritvrdili

24.12.2019 | Roman Kanala

Diskusia (53 reakcií)

25.12.2019 | martin33

Obavam sa, ze tento francuzsky "socik" sa uz regularnou cestou zrusit neda.
V podstate existuju len dve moznosti:
1. Cez hlbsiu ekonomicku integraciu EU (spolocne dlhopisy, EU minister financii - dalsie podrobnosti vo volebnom programe PS/Spolu) bude umoznene pokracovat v ziveni tohto "cirkusu" zo strany Nemecka a dalsich krajin EU (vratane Slovenska), co vsak len agoniu predlzi a v konecnom dosledku posle do upadku aj dalsie krajiny.
2. Pride k moci diktator typu Pinocheta, ktory zavedie vladu tvrdej ruky, nebude ani vahat s prikazom na ostru strelbu do demonstrantov a casom dokaze dostat ekonomiku "na nohy" a hlavne vrati do reality ocakavania ludi ohladom ich "narokov".

Moznost, ze si Francuzi dobrovolne zvolia niekoho, kto pride s programom radikalnych ekonomickych reforiem sposobujucich, okrem ineho aj aspon kratkodobe znizenie ekonomickej urovne priemerneho Francuza niekde na uroven priemerneho Slovaka (co na hole prezitie staci) a naslednym zvysenim konkurencieschopnosti francuzskej ekonomiky, ma prakticky nulovu pravdepodobnost.

25.12.2019 | Roman Kanala

Jacques Chirac vyhral prezidentské voľby v máji 1995 kvôli kríze začiatkom 90-tych rokov, keď Mitterrandovi premiéri jeden za druhým zlyhali. Michel Rocard bol síce premiérom po druhýkrát, no prezident ho odvolal, keď krajina šla od desiatich k piatim. Edith Cresson bola len pavlačová kecalka. Síce chápala dôležitosť trvalo udržateľného rozvoja a stratu konkurencieschopnosti krajiny pri ustanovení jednotného trhu v 1993, ale zlyhala na celej čiare, čo bola najlepšia kvalifikácia, aby sa stala eurokomisárkou, privodila si trestné stíhanie kvôli fiktívnym zamestnaniam kámošov a spôsobila pád celej komisie Jacquesa Santera. Jej následník Pierre Beregovoy mal finančné problémy, ktoré ho stáli kreslo a nakoniec spáchal samovraždu.

Jacques Chirac sľúbil oživiť ekonomiku a odstrániť "sociálnu trhlinu", no keď prišiel do úradu a oboznámill sa so stavom krajiny, najmä s deficitom a nemožnosťou s ním hýbať, tak rezignoval, utiahol sa do ulity a užíval si mandát. Už v októbri mal na krku štrajk učiteľov, úradníkov a policajtov. V novembri po oznámení "plan Juppé" začali veľké sociálne nepokoje, lebo štátni zamestnanci mali byť primätí k obrúseniu ich privilégií a postavení na roveň dôchodcom v súkromnom sektore. Štrajky mali takú intenzitu, že Alain Juppé ustúpil a stiahol projekt reformy špeciálnych dôchodkových režimov. Parížska verejná doprava RATP a železnice SNCF si uchovali svoj plesnivý smrádeček teplíčko. Jediné, čo sa podarilo z reformy zachrániť, bola Sécurité sociale, ktorá bola po prvý raz od 1945 podriadená parlamentu a rozpočet odhlasovaný každý rok.

Ako obvykle, zbabelosť Chiraca vysvetliť Frúzom ich beznádejnú situáciu spôsobila, že si z jeho slov povyberali len to, čo chceli počuť. Ostrániť "sociálnu trhlinu" pre nich znamenalo, že budú zasypaní dávkami a subvenciami. Nie to, že sa zastaví prepad ekonomiky a zachráni rozpočet škrtmi.

Po Chiracovi sa 20 rokov v tomto nerobilo nič. Sarko len iskril ako prskavka a robil si reklamu ani Fico. Hollande bol plyšový medvedík, ktorý sa zaoberal svojím háremom a chodil klásť vence. Až Macron chápe, čo treba robiť a má odvahu to robiť, lebo je jasné, že pád Francúzska podľa gréckeho scenára je neodvratný. Ale nevie to odkomunikovať. Frúzi stále snívajú o svojej bývalej veľkosti, a zaujíma ich len žranica a apéro. O účet sa nestarajú.

Žlté vesty kikiríkajú už rok každú sobotu a teraz železničiari a štátni zamestnanci. Hlupáci stále neprecitli do reality. Triedny boj štát prozreteľnosť ako v 19. storočí.

25.12.2019 | @@@

"dostat ekonomiku "na nohy""


čo je to dostať ekonomiku na nohy ?....že viac zotročim zamestnancov pre väčšie blaho vlastnikov firiem a manažerov ????

25.12.2019 | Roman Kanala

Jasne, treba povešať vlastníkov firiem a manažerov, lebo majú blaho. Blaho pracujúcich je vo Francúzsku, lebo môžu všetko. Môžu štrajkovať, páchať násilie, zadržiavať a fyzicky napádať majiteľa podniku, ničiť majetky jemu alebo iným, náhodne zaparkované autá podpaľovať a keď sú náhodou na benzín, tak lepšie horia, lebo patria boháčom.

Choďte do Francúzska, tam budete šťastný. Nájdete citlivé uchá na počúvanie demagógie. Ako odbory SUD, trockisti ako vyšití. Mentálne retardovaní o sto rokov.

25.12.2019 | @@@

aka demagogia ??? podla teba bežny a chudobny ludia nemaju pravo na život ??...podla teba oni maju len otročiť na tvojich podnikatelov a mnažerov ktory si robia raj pre seba zatial čo svojim zamestnancom robia peklo zo života ???


25.12.2019 | martin33

"Dostat ekonomiku na nohy" znamena, ze spotrebova len tolko zdrojov, kolko dokaze vyprodukovat.

25.12.2019 | salamoon

to je taka, kde stvrtinu spotrebuva horne 1% ?

25.12.2019 | martin33

Nie, vyrovnany pomer vydavky / prijmy o rozdeleni bohatstva nic nehovori. Bohato by stacilo, ak by Francuzi hospodarili ako Nemci.

25.12.2019 | @@@

ano hospodarili ako nemci a to iste usa ....a hned mame krizu lebo nikto by nedokazal tahať ekonomiku

cele je to bludny kruh ....dlhy tahaju spotrebu .... bud tie dlhy budu robiť firmy štaty alebo obyvatelia niekto z nich musi v tomto systeme vytvarať dlhy aby mohol byť ekonomikcy rast ....takto je dnes nastaveny system ..... takže kto bude tahať ekonomiku ....kto ma robiť tie dlhy aby ekonomiky rastli

rast je podporovany spotrebou ak ju stratiš stratiš aj rast ekonomiky ...ale ty nedokažeš zvyšovať rast spotreby bez dlhou a to je problem ....takže ak ludia nerobia dalšie dlhy ani firmy potom jedine to ostava na štatoch aby tie dlhy robili ...ak nebudu ani oni ekonomika sa začne prepadavať lebo nebude mať kto ju tahať

ako som pisal bludny kruh

25.12.2019 | Darija

Zaujímavé je, že Francúzsko si nevie spraviť poriadok u seba doma, ale hlavná vec, že je dominujúcim leadrom pri smerovaní a reformovaní EÚ. Dosť kontroverzné.

25.12.2019 | martin33

To nie je kontroverzne, francuzski politici vedia, ze ich system moze aspon nejaky cas fungovat len tak, ze bude "vysavat" zdroje zo zvysku EU.
Euro bolo prijate napriek odporu Nemcov ako "odmena" za to, ze Francuzi suhlasili so zjednotenim Nemecka. Po prijati eura tak Francuzi nemusia dodrziavat Maastrichtske kriteria, lebo pokutu im za to nikto neda a ekonomika fungujuca na permanentnom deficite sa pri spolocnej mene nemoze prejavit na klesajucom kurze franku voci marke.
Momentalne maju Francuzi v plane zastavit rozsirovanie EU na vychod (lebo by odcerpalo zdroje EU, ktore Francuzi potrebuju pre seba) a zaroven cez hlbsiu ekonomicku integraciu (spolocne dlhopisy a pod.) dalej maskovat neuteseny stav francuzskej ekonomiky. Aj "grecka" kriza bola v podstate krizou francuzskou, lebo francuzske banky boli vtedy silne exponovane v Grecku a bankrot Grecka by tak polozil aj francuzsku ekonomiku. Cela "zachrana Grecka" tak isla do francuzskych bank.

25.12.2019 | @@@

a keby skrachlovalo grecko a zo sebou stiahlo aj francuzsko potom by bolo lepšie ?....keby nastal dominovy efekt bolo by lepšie ...alebo čo by si potom urobil ??

žiješ v utopii

na každy rast ekonomiky potrebuje podporu spotreby ale ty si naivne mysliš že stači vyrabať a že spotreba nie je dôležita a takych tu je vela ....naivne predstavy o ekonomike

25.12.2019 | martin33

Cim skor ten dominovy efekt nastane, tym budu vysledne skody mensie. Uz vcera bolo neskoro.

25.12.2019 | @@@

vysledne školy budu stale vysoke ....rozdiel je len v tom kto ponesie tie nasledky

25.12.2019 | martin33

Spotreba je dolezita, ale nie spotreba na permanentny dlh. Spotreba musi zodpovedat produktivite.

26.12.2019 | @@@

spotreba je už dlhe desiatky rokov na dlhy ....ide len o to kto ten dlh robi ....vratme sa do roku 1929 cely problem v roku 1929 vznikol tiež kvoli dlhom ked si ludia brali pôžičky aby investovali na burze čim nafukovali akciovy trh tym vznikol dojem obrovskeho bohatstva ktory sa pretavaoval do vyššej spotreby tiež na dlh až v roku 1929 zrazu prišiel koniec a ekonomika usa sa dlho nevedela z toho dostať a to preto že zrazu nikto nechcel ten dlh vytvarať až do začiatku druhej svetovej vojny ked tie dlhy začali vytvarať europske krajiny ktore si potom za to kupovali americky tovar čim usa začala vďaka druhej svetovej vojne rapidne bohatnuť čiže zas to bolo len o dlhu ....po druhej svetovej vojne usa hrozil že sa prepadne kedže opať nemali komu vyrobky predavať lebo europa po vojne musela splacať dlhy a nechcela vytvarať dalšie dlhy a tak usa prišli z marshallovym planom čo usa zabezpečil dalšiu spotrebu kedže podmienkov tejto zmluvy boli že vyraznu čast tovaru nakupia od usa čiže zas ta spotreba bola vysledkom dlhou potom to naštartovalo americku ekonomiku viac a propaganda urbila svoje tu začalo to že domacnosti v usa si začali masovo požičiavať a tym tahali ekonomiku (čiže nebolo potrebne aby sa zadlžoval štat ked to robili obyvatelia) a tak medzi rokmi 1950 až 1980 usa zaznamenava vyrazny narast ekonomiky a nie len to, za to iste obdobie dochadza k narastu realneho prijmu obyvatelov v usa v priemere 2 nasobne ....potom prišiel regan a všetko doj.bal (aj ked media nam nahovaraju dnes niečo ine , že regan bol prinosom ) ...regan urobil to že zvyhodnil bohatych na ukor ostatnych začala obrovsky rast nerovnosť a to stoplo celu spotrebu aj dalši narast kedže bohatstvo nakoniec končilo len v rukach bohačov zatial čo ostatny z toho nič nemali ....toto na začiatku ako tak fungovalo lebo aj bohači minali to bolo niekde medzi rokmi 1980 až 2000 počas toho 1% najbohatšich američnaov malo v roku 1980 okolo 8 až 10% všetkych prijmom (take iste percento sa pohybovalo aj medzi rokmi 1950 až 1980) ale po roku 1980 ked regan ustupil bohačom a aj dalši ustupovali a bohači rastli tak to vyletelo hore až do momentu že v roku 2006 alebo aj 2007 už 1% najbohatšich američnaov malo 20 až 24% zo všetkych prijmov v hospodarstve a toto sa udržiava až doteraz ....toto je ale vyraznym problemom ekonomiky lebo bohači neminaju tak ako si to niektory predstavuju oni minu na rozdiel od bežnych a chudobnych ludi len určitu čast tym padom to ekonomiku netaha tak ako by malo kedže potom vyraznu čast prijmu odkladaju niekde inde (do akcii dlhopisov a podobnych veci ) čo ma za nasledok že sice bohatnu ešte viac cez nafukovanie nejakych bublin (akicovych a dlhopisovych ) ale ekonomike tieto nafuknute bubliny nijako nepomahaju .....ekonomike pomaha spoteba ale ked niekto ma priliš vela aby mohol všetko minuť potom je jasne že k rastu nedochadza a bežny američna ak zoberieme do uvahy median realneho prijmu domacnosti tak ten sa od roku 2000 až do roku 2019 zvyšil o 6% čiže za takmer 20 rokov sa zvyšil len o mizernych 6% ked si uvedomime že median realny prijem domacnosti medzi rokmi 1950 až 1980 čiže za 30 rokov narastol o 2 nasobok prave preto tito ludia minali viac a tahali ekonomiku ale dnes ju nema kto tahať a tak ked ju nema kto tahať musia to robiť štat čo robi vlada usa preto vytvara tak obrovske deficity ....ale prachy opať končia len v rukach bohačov a ti zas dookola ich hadžu len do oblasti ktore netahaju spotrebu a nevytvaraju nejaky vyznamny prinos pre dalši rast len nafukuju dalšie bubliny .....dalši problem je to že čim dalej tym viac odkrajuje z prijmu bežnych a chudobnych ludi hypoteky a ceny nehnutelnosti ....ako tu už bola o tom diskusia že davaju sa hypoteky na nehnutelnosti ktore už exiistuju a nafukuje sa tu zas len bublina ale ked niekto kupi nehnutelnost na hypoteku ktore už davno existovala opať nijako nepotiahne spotrebu ....je potrebne aby hypoteky boli len na nove domy a byty a takto by to tahalo ekonomiku lebo ked niekto kupi novy dom byt taha spotrebu lebo niekto ten dom musi vyrobiť zaroven niekto musi vyrobiť material na vystavbu domu a takto sa to toči dookola toto taha ekonomiku a nie kupovanie cez hypoteky stare byty na čom zarabaju zas len bohači a tak zas ten prinos je nula pre bežnych a chudobnych alebo dokonca vyššia zataž pre nich ale na druhej strane zas nafuknutie bohatstva pre bohatych ktory zas prachy použiju len do nafukovania bohatstva seba a ostatnych bohačov a takto sa zabrzdil ekonomicky rast ked sa všetko robi pre bohačov a pritom si nikto neuvedomuje že ekonomike by sa najviac darilo keby ta spotrba išla z dola ...čiže čim viac mali bežny a chudobny ludi potom ziskaju aj ti nahore viac lebo to sa nakoniec dostavy aj k nim ....ale opačne to fungovať nikdy nebude lebo bohači nikdy neminu všetko a tym padom že neminu všetko tak nemože kvoli tomu ekonomika rast ...ti bežny a chudobny ludia minaju všetko lebo vlastne su k tomu prinuteny minať všetko kedže vela nemaju ...ale ten čo ma vela nie je nikdy nuteni k tomu aby všetko minul aby takto podporil spotrebu v ekonomika a prave preto to namiesto nich robi štat a to je chyba ..... takže vy všetci podporovanim väčšej nerovnosti v spoločnosti porporujete len to aby štaty minali viac na dlh aby ta spotreba nevychadzala od obyvatelov ale od štatu ktory nakoniec takto tieto peniaze prihrava opať len bohačom a takto sa ekonomika zacyklila ked bohači bohatnu chudobny a bežny ludia z toho nič nemaju a ekonomiku musi tahať štat cez dlhy

25.12.2019 | Darija

Bohvie, či Schuman s Monnetom diskrétne nepredpokladali práve takúto trajektóriu, aj keď samozrejme v prvopočiatkoch bol zámer spojenectva jasne pragmatický. Hodnoty a piliere prišli až neskôr...

26.12.2019 | pinpo

Roman vdaka za dobre clanky
@martin33 - vdaka za komentare

26.12.2019 | Roman Kanala

Dlhodobo je riešením zrušiť závislosť spoločnosti na marxistických a trockistických odboroch a založiť novú železničnú spoločnosť, ktorá by postupne prebrala aktíva a časť zamestnancov. Odbojní by ostali na ulici a mali viac času na demonštrácie a podobné užitočné a spoločensky prospešné činnosti.

Škody spôsobené štrajkom by mali byť odčítané zo štátnej subvencie železničnej dôchodkovej pokladni. Tým pádom by do konca roka zbankrotovala, lebo len tretina príjmu je od zamestnancov a zamestnávateľa. Žiadna banka by nepožičala entite, ktorá je v konflikte so svojím dobrodincom, čo ju desaťročia drží nad vodou. To je čierna diera bez nádeje splatenia. Dôchodky by boli zastavené všetkým železničným dôchodcom. Ale bola by im daná možnosť dobrovoľne sa prihlásiť do všeobecného dôchodkového systému, alebo ostať hladní.

Zamestnanosť v novej železničnej firme podmieniť výslovným zrieknutím sa štrajku ako metódy nátlaku. Ak by zamestnanec štrajkoval, vymáhať od neho všetku mzdu, ktorú kedy dostal, lebo ide o porušenie zmluvy.

Toto malo byť urobené najprv. Ešte pred reformou dôchodkov. Verejná doprava je dôležitá a ak na ňu nie je spoľahnutie, spoločenské náklady sú veľké.

No a samozrejme treba Frúzom povedať, aké to je v skutočnosti s ich veľkosťou. Že sú na pokraji priepasti a drží ich len euro a eurokolonializmus. Že celý ich spôsob bytia je hlboko nemorálny a neudržateľný.

26.12.2019 | @@@

ako pišem čisty korporatny fašizmus ...zamestnanec je len otrok pre manažerov a akcionarov ....otrok nad krorym si budu masturobovať svoje ega ....a presne to si teraz roman potrvdil

ustavična pretlačany aj tu v trende korporatny fašizmus

26.12.2019 | Roman Kanala

Železničiari si tam pestujú javu a leháro. Na pôžitky a brebendy sa im musí poskladať celá spoločnosť. To je fašizmus. To je čistá Žilina.

26.12.2019 | salamoon

fasizmus je len odtienom/synonymom kapitalizmu, kedze je to reakcna vlada sukromneho velkokapitalu.. fasisti (podporovaní velkokapitalistami aj klerom) likvidovali laviciarov ako prvych.. to je presne to, co sa paci tebe, martinovi33, shaggymu..

26.12.2019 | Roman Kanala

Ktokoľvek začne niekoho likvidovať, nevie prestať a potom likviduje aj "vlastných". Ako Stalin Trockého, potom všetkých "trockistov" v 1937-38 a potom nemal generálov, keď šlo do tuhého v 1941. Ako Gottwald a Široký Slánskeho, Clementisa, Fischla, Margolia, Gemindera a ďalších "trockistov-titoistov-sionistov".

Ešte pripomeňme, že NSDAP bola nemecká sociálna robotnícka strana.

Martin33 zachádza občas priďaleko, lebo má sklony k anarchii. Sheggy je nevzdelaný petržalský výrastok. Aj ja by som Vás mohol hádzať do spoločného vreca so sheggym, so zemiakmi či s umelým hnojivom z Dusla.

26.12.2019 | martin33

Fasisti likvidovali laviciarov ako prvych, lebo si konkurovali u toho isteho volica - s nizsim IQ a neschopneho rozmyslat v dlhsom casovom horizonte.

26.12.2019 | salamoon

a volici s IQ ITckara martina33, neschopni rozmyslat ani v kratsom casovom horizonte, nevedia ani po 101 raze vysvetleni pochopit, ze fasizmus je hrádza sukromneho kapitalu PROTI lavici.. najma konzervativci, ale aj liberali ticho podporovali v parlamente Hitlera, zatialco socialisti s komunistami protestovali a boli likvidovaní.. lavica predstavuje pre sukromne aktíva a pozicie elít ohrozenie, zatialco fasizmus ich chráni..

27.12.2019 | Roman Kanala

Namiesto slovíčkárenia ďaleko od témy a rozpravy o tom, kto má ploché nohy, na snímkach denštrácií v Paríži vidno červené zástavy, niektoré dokonca s hviezdou, kosákom a kladivom pripomínjúce sovietsku zástavu, a trockistické heslá o permanentnej revolúcii, stalinské neustúpime, anarchistické preč s vládou, tanec so štrajkovou pokladňou, do ktorej sa už podarilo vyzbierať vyše milióna a slová sprievodcu, že štrajku obetoval skoro celý decembrový plat, ale že v januári už musí dať niečo do hrnca.

Podpora štrajku i počet štrajkujúcich pomaly klesá. Aj tak už štrajk intenzitou prekonal december 1995.

26.12.2019 | @@@

roman maš pravdu nikto nerobi len ty jediny na celom svete :D :D :D

27.12.2019 | hulo11

Od extrému k extrému - prečo vytvárať novú železničnú spoločnosť a zakazovať štrajkovanie? Zakazovať zamestnancom štrajk ako poslednú možnosť je extrém. Čo tak začať vpustením konkurencie? Súkromní prepravcovia vedia v prípade potreby posilniť linky; čím viac prepravcov, tým menší problém, ak jednému začnú štrajkovať zamestnanci.

27.12.2019 | @@@

lebo pre kapitalistu je sloboda a demokracia len vtedy ked zamestnanec drži hubu a krok a najlepšie keby pracoval k tomu ešte zadarmo ...zamestnanec pre kapitalistu nema žiadne pravo pre kapitalistu je zamestnanec len otrok a pôžitky z jeho prace si može kapitalista privlastniť tak už okradanie nevidia lebo pre kapitalistu kradne len štat ale nie kapitalista aj ked okradne zamestnanca o celu jeho pracu :D

27.12.2019 | Roman Kanala

V niektorých krajinách môžu mať niektoré kategórie zamestnancov zákaz štrajkovať. Napríklad vojaci, hasiči, záchranné služby, leteckí dispečeri, alebo, prečo nie, zamestnanci verejnej dopravy.

Niečo za niečo - oni majú zaručené zamestnanie do konca kariéry a nemusia sa obávať prepúšťania pre nadbytočnosť. Majú zodpovednosť za životy, zdravie, majetky, veľké hodnoty. Takže teoreticky ani nemajú dôvod štrajkovať.

Na Švajčiarsku po švajčiarsky je štrajk niečo neslýchané a používa sa len ako posledný prostriedok, keď všetky vyjednávania zlyhali a nejde sa dohodnúť inak. Na Francúzsku po francúzsky je štrajk to prvé, čo dunčov napadne, keď sa im niečo nepáči. S vládou ani nevyjednávali a už štrajkujú. Ako pes, ktorý na neznámeho už zďaleka šteká a ešte ani nevie, prečo.

27.12.2019 | @@@

takže si bol proti štrajku aj učitelov alebo sestričiek na slovensku pred par rokmi ???

27.12.2019 | Roman Kanala

Bol som proti tomu, aby včera pršalo, ale pršalo aj tak.

Pri tom štrajku je viacero špecifických frúzických problémov. Problém proporcionality, problém legitimity, problém odcudzenia.

Železničiari si berú za rukojemníka celú ekonomiku, celú spoločnosť, celú krajinu, a pritom nejde o nič iné, ako o ich korporátny žvanec. Koho to zaujíma? Veď sú len 0.2% populácie, ale otravujú všetkých.

Nie je legitímne, aby vláda rozhodla o presune 3.4 miliardy z daní vyzbieraných od všetkých obyvateľov krajiny na žvanec pre pár nenažraných darebákov. Prepočítané na 67 miliónov obyvateľov vrátane dôchodcov a detí to dáva 50 eur na osobu a rok. Prepočítané na 150 tisíc železničiarov v aktívnej službe to dáva 22 tisíc. Aj keby slúžili o 4 alebo 8 rokov viac, rozdiel bude 10 alebo 20%. To by nebolo 1800 eur mesačne, ale 1600 alebo 1500, ale tých 1500 eur mesačne by správne mali strhávať z platu len a len železničiarom. Potom by brali ruka čistý len 1500 a to by sa im samozrejme nepáčilo.

Legitímne by bolo, keby sa všetci obyvatelia krajiny DOBROVOĽNE rozhodli prispieť 50 eur ročne na žranicu železničiarov. Koľkí by to urobili? Na štrajkovú pokladňu prispeli zatiaľ asi 1.5 miliónmi, čo je faktor 2000. Dvetisíc krát menej, ako každoročná subvencia 3 miliardy, pri ktorej sa nik nepýta, či chce prispieť, alebo nie a to desaťročia.

A problém odcudzenia - akéže bratstvo, keď sa železničiari nehanbia vydierať celú krajinu kvôli nelegitímnej požiadavke, ktorá trvá desaťročia a stále sa zhoršuje? To je čistá Žilina. Ako keď Marosz vyrevuje, že on chce diaľnicu do Kysuckého, lebo on chce jazdiť do roboty k Schaflerovi autom a vadí mu, keď sa niekde na druhom konci republiky postaví 10 krát lacnejší polprofil. Alienácia, odcudzenie. Empatia nula.

27.12.2019 | @@@

učitelia chceli viac o 400 milionov eur z dani ludi media to podporvali aj opozične strany proti bola verejnosť .....400 milionov eur je 73 eur na každeho obyvatela slovenska alebo 163 eur na každeho pracujuceho na slovensku

takže ide o podobny scenar preto sa pytam či si bol proti štrajku učitelov ???

27.12.2019 | Darija

Re: @@@
Trošku rozdiel. Učitelia neštrajkovali kvôli systémovej reforme (žiadna nebola a v dohľadnej dobe ani nehrozí), ale len a len kvôli zvýšeniu platov. Bez navýšenia efektivity, kvality, stále bez pridanej hodnoty, zodpovednosti etc. Poskladajte sa všetci, chceme viac, sme nenahraditeľní. Ale všetko zostane tak, ako doteraz.

27.12.2019 | @@@

ved o to horšie že učitelia chcu menej prace ale vyššie mzdy ....pričom v školstve je obrovska prezamestnanosť a reformy nie su žiadne pričom len v školstve by sa dalo obrovsky ušetriť kedže sa často učia nezmysli a nepotrebne veci ktore oberaju štat a danovych poplatnikov o ich prijmy zo mzdy

27.12.2019 | citatelTrendu

Darija, veľká vďaka. Konečne si niekto všimol o čo šlo učiteľom pri štrajku a o čo bojujú stále. Len vyššie platy, ale ani slovíčko o kvalitnejšej výučbe detí. A čo ma zarazilo najviac, vo vianočnom príhovore im Lubyová teraz popriala vyššie platy, ale tiež "zabudla" spomenúť kvalitu výčby.

27.12.2019 | @@@

ked niekto dostane vyššie plat potom lepšie pracuje ?....to som ešte nikde nevidel ....väčšina ludi pracuje cely čas rovnako bez ohladu nato aki plat dostanu

alebo niekto nam chce povedať že učitelia su v tom iny že po tom ked dostanu viac budu učiť kvalitnejšie ???

04.01.2020 | Róbert Kysel

A Vám nenapadlo, že výška platu môže podmieňovať kvalitu zamestnancov v školstve? Platy vo verejnom sektore sú tabuľkové, ak sú nízke, tak zo školstva kvalitní ľudia odchádzajú do iných zamestnaní, aby uživili rodinu. Veľavravné sú porovnania priemerných platov učiteľov voči priemernému platu v národnom hospodárstve na Slovensku a vo vyspelých štátoch Európy.

04.01.2020 | Darija

Výška platu nepodmieňuje kvalitu práce. Úroveň kvality práce by mala byť podmienkou adekvátneho ohodnotenia. Platí en bloc.

29.12.2019 | Roman Kanala

Generálny tajomník odborov Všeobecná konfederácia práce CGT Philippe Martinez, obvinil štátneho tajomníka na ministerstve dopravy, že vraj exekutíva "organizuje ****** " (zakázané slovo vyhviezdičkované) s cieľom "nechať konflikt vyhniť".

29.12.2019 | Roman Kanala

Železnice a parížska mestská doprava, ktorá je nemenej významným podnikom, sú ochromené štrajkom už 25. deň. V decembri dostali 13. plat, ale decembrové štrajkové dni im budú strhnuté z januárovej výplaty.

29.12.2019 | Roman Kanala

Štátny tajomník, ktorého meno obsahuje zakázané reťazce a je cenzurované, v rozhovore pre nedeľník Journal du Dimanche požiadal podniky SNCF a RATP, aby "boli bdelé a rozhodne konali pri pokusoch o zastrašovanie, pri obťažovaní a agresiách, ktorých obeťami sa stávajú zamestnanci, ktorí sa rozhodli pracovať". CGT podľa neho robí politiku "opozície voči každej reforme, blokuje, občas dokonca zastrašuje".

29.12.2019 | Roman Kanala

Takže dialóg hluchých. Stretnutie je naplánované na 7. 1. 2020, ale to už budú železničiari mesiac preventívne štrajkovať. Asi aby uľahčili vyjednávania.

Celý článok vrátane cenzurovaných mien a slovies:

https://www.tdg.ch/...

31.12.2019 | martin33

Zaujimave je, ze v tom clanku sa pise, ze odborari prirovnavaju Macrona k Margater Thatcherovej.
Takuto urazku si Thatcherova nezasluzi. ta by uz davno so strajkujucimi "zatocila". Ked v UK strajkovali banici, tak planovala aj vyhlasenie vynimocneho stavu a nasadenie armady.
https://www.theguar...

30.12.2019 | Brano L.

Žiaľ, dedičstvo ateistickej revolúcie 1789 sa vo Francúzsku prejavuje v plnej nahote. Radikálne názory na existenciu sveta v podaní radikálnych odborov.
Francúzske odbory už zničili francúzske prístavy, ktoré nevedeli konkurovať Holanďanom práve kvôli nenásytnosti francúzskych odborov.
Ak vláda vydrží a presvedčí verejnosť, umožní to stabilizovať francúzske verejné financie.

30.12.2019 | Roman Kanala

Keby bola vláda vydržala pred 24 rokmi v decembri 1995, bolo by toho veľa inak. Vtedy však bola reforma stiahnutá a počas štvrť storočia bolo len kikiríkanie a žranica.

Uprostred druhého Chiracovho mandátu v marci 2006 prišiel premiér Dominique de Villepin s návrhom Contrat de première embauche, Kontrakt prvého zamestnania, ktorého cieľom bolo znížiť nezamestnanosť mladých. Najdôležitejším bodom bola možnosť zamestnávateľa prepustiť mladého do dvoch rokov bez udania dôvodu, čo je napríklad v takom Švajčiarsku normálne v akomkoľvek veku, v ktorejkoľvek chvíli. Vo Francúzsku je ale zamestnanie ako manželstvo. Na rozvod treba dôvod a ešte aj ten je preskúmateľný súdom. Mladí nechceli prácu, lebo majú od štátu dávky. Oni chceli istoty na spôsob Fico. Smrádeček a teplíčko, istotu zamestnania až do dôchodku. 28. marca 2006 bol generálny štrajk. Villepin chcel o zákone diskutovať, čečva chcela jednoducho zákon stiahnuť a nech sa naň zabudne. Villepin vydržal, zákon stiahol zbabelec Chirac 10. apríla. A tak sa Frúzi potácajú od pokroku k pokroku cez cintoríny pokusov o reformy. Niet reakčnejšej čečvy, ako je tá francúzska. Čečva, červená čvarga. Zberba reakcionárov.

01.01.2020 | Roman Kanala

Denník Libération prináša linky na video, kde štrajkujúci slovne napádajú vodičku metra, ktorú musí sprevádzať do kabíny telesná stráž. "Špina", "predajná", atď. Spoločnosť RATP otvorila interné vyšetrovanie na zistenie totožnosti a faktov. Právo na štrajk nemôže byť vyššie, ako právo neštrajkovať.

Pri inom incidente ešte na začiatku štrajku 6. decembra štrajkujúci napadli vodiča električky. Rušňovodiči a vodiči súprav sú pri štrajku kľúčoví, lebo sú nenahraditeľní.

https://www.liberat...

30.12.2019 | kura2

Roman, ta predposledna veta nemoze byt pravda:-)
" Deficit francúzskeho štátneho rozpočtu v treťom trimestri 2019 dosiahol 100.4% HDP."

30.12.2019 | Roman Kanala

Ďakujem, už som to opravil. Samozrejme nejde o deficit, ale o výšku štátneho dlhu. Vlani mali 97%, no prišli žlté vesty, tak sa ponorili na 98%. Teraz im ten štrajk ešte pridá. Pritom už-už mali dosiahnuť vyrovnaný rozpočet.

31.12.2019 | kura2

Dakujem za link aj opravu.
Inak ako ovplyvnuje strajk pendlovanie Francuzov do Zenevy?:-)

31.12.2019 | Roman Kanala

Pôvodne mal byť blog o pendlovaní. CEVA www.ceva.ch bola otvorená 15.12. 2019 a súpravy dodnes končia na hranici kvôli štrajku na francúzskej strane. Ale text bol pridlhý a tak som najprv postol štrajk a teraz pustím článok o novej železnici.

Inak ten link na deficit a štátny dlh, ktorý som na konci pridal, je desivý. Keď prišiel k moci Chirac v 1995, dlh mali 55%. Chirac rád rozhadzoval a výsledkom bolo po 12 rokoch potácania sa dlh 65%. Po kríze 2008 im dlh explodoval na 90%, Sarko len ficoval, Hollandovi to bolo jedno, a namiesto stabilizácie dlh stále rastie. Až Macron sa s tým snaží niečo urobiť, kým sa ešte dá vyhnúť bankrotu ako v Grécku.

30.12.2019 | Roman Kanala

Článok sa už objavil na vybabrali.sme, kde je možné ho podporiť kliknutím:
https://vybrali.sme...

01.01.2020 | Roman Kanala

V treťom príhovore jeho päťročného mandátu, kráľ republiky prehlásil, že reforma dôchodkov bude uskutočnená "do konca". Hovoril o "projekte sociálnej spravodlivosti a sociálneho pokroku, ktorý zabezpečuje univerzalitu" a ktorý "prinesie viac rovnosti". Vraj je v záujme "zabudnutých v systéme": žien, predavačov, remeselníkov, "poľnohospodárov, ktorí nás živia".
Milióny Francúzov musia pracovať cez hranicu 64 rokov. Nespomenul pivotný vek, ani rovnovážny vek, ale hovoril o "továrňach, ktoré znovu otvárajú brány", a o "500 000 pracovných miest vytvorených od mája 2017".

Nespomenul nič konkrétne, aby neobmedzil manévrovací priestor premiérovi a ministrom pri vyjednávaní. Ale spomenul "rozhodnutia ... v najbližších týždňoch ... proti silám, ktoré ohrozujú národnú jednotu".

https://www.liberat...

Listy z Ženevy

Listy z Ženevy
  • Počet článkov: 141
  • Priemerná čítanosť: 2666
  • Priemerná diskutovanosť: 22
  • RSS blogu

O blogu

Roman Kanala - fyzik, inžinier, ekonóm, žije a pôsobí v Ženeve.