Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Ste ochotní platiť za noviny na webe?

10.08.2009 | Cyril Knihožrút

Diskusia (17 reakcií)

10.08.2009 | Anonymous Coward

Upresnenie: vo vseobecnosti v sucasnom stave nie. To hlavne preto, ze dolezite informacie mozem ziskat z viacerych zdrojov a ked by napr. SME spoplatnilo web, pojdem na Pravdu a ked ma vykopnu odtial, skocim pozriet akutality.sk atd. az k "agregatorom" ako je TASR. Nakoniec spravy SME a Pravdy su do velkej miery iba kopie agenturnych sprav. Co sa tyka ich pridanej hodnoty, vidi sa mi relativne mala. Ta troska investigativy je zvycajne malicherna a ked s nou pride jeden o par hodin sa o tom docitam uz aj z blogov, cize zase ziadna motivacia platit za obsah.

Co sa Trendu tyka, tu je situacia ina. Na tychto novinach si cenim hlavne analyzy, investigativu a komentare. Za informacie tohto druhu som ochotny platit, ale preferujem tlacene medium. Citam etrend len preto, ze je pre mna fakticky nepriechodne mat predplatne (zijem v EU cudzine a za taketo si pytate nekrestanskych 336.- EUR/rok!!!). Ak by podmienky predplatneho boli jednoduche a dostupne (predplatenie a jeho zrusenie by mal stacit obycajny telefonat a malo by sa to dat kedykolvek), som ochotny ihned "prestupit".

10.08.2009 | Rado Baťo

hm... tá prvá časť Vašej reakcie je krásny opis tej spominanej prisoners' dilemma.
A tá druhá, myslím, že sa nad sebou zamyslíme. Myslím to úprimne.

10.08.2009 | Anonymous Coward

Som ochotny platit za online obsah len ak mi bude absolutne znemoznene ho niekde, akokolvek neprakticky, ziskat.

10.08.2009 | miro beblavy

osobne platim zatial za jediny online obsah a to je economist a este aj tam je to preto, ze to mam v predplatnom. takze tiez som skor skepticky, ale na druhej strane ak to niekto na slovensku moze prelomit, tak prave trend alebo tyzden.
davam vsak na zvazenie este par idei pre ten freemium model, ktory sa mi zda realistickejsi na slovensku:
- ten economistovy model, teda spojenia s predplatnym hardcopy sa mi zda pre trend velmi fajn
- ak etrend, tak cely - takze bundlovat aj s profitom a podobne a niekde tam by sa mozno dal vyvolat pocit dobreho dealu
- ten bundling s trend analyses je podla mna velmi dobry napad
- etrend ma zatial velmi malo videa a takej zivosti - rychleho obmienania, takze podla mna otazka je aj ako generovat viac contentu, aby bol pocit, ze to stoji za to si to zaplatit
- u nas je podla mna este vacsi technicky problem ako inde s micropayments

10.08.2009 | Rado Baťo

dík za pripomienky. To spojenie s hardcopy som považoval za automatiku, takže som ju vynechal

10.08.2009 | grgo

Viacmenej suhlas. Skusim trochu dalsich napadov z mojho "nakupneho" spravania

1. Pri online obsahu davam prednost blogom pred samotnymi clankami. Jedinou vynimkou su investigativne Trend dvoj ci troj - clanky ktore povazujem za super ozivenie oproti konkurenci.

2. Privital by som nejaku agregovaciu sluzbu (kludne aj zahranicneho obsahu) v podstate nieco medzi stylom Knihozrutovho Blogu a "Vybrali" na sme. Funguje to napriklad pri platenych online radiach - sluzbou je DJ ktory pripravuje a pusta kompilacie pre ludi ktorych nezujoma mainstream ale ktori nemaju cas prehladavat zaujimavych interpretov.

3. Online archiv, je samozrejmost (nerad platim za nieco ked mam pocit docanosti ako je npr. DRM obsah)

4. Last but not Least - Platba musi byt lahka. Nerobi mi problem zaplatit par euro ak mam ale moznost urobit to jednoducho a bezpecne (ano som fanusikom predajcov ako Steam a mam aj PayPal aj Ebay konto).

PS: Mozno je to iba moja uchylka ale nenavidim video. Nie je nic frustrujucejsie ako vidiet zaujimavy nadpis a preklikat sa na videonovinky - obzvlast ked pocuvam hudbu atd. Ked chcem video idem na Youtube alebo si zapnem telku.

10.08.2009 | braque

ak platenie, tak jedine za premiove clanky- analyzy,rocenky, archiv a pod. Bezna "pena dni" sa da zadarmo ziskat aj inde. Takze presny opak toho, co pisal M.Beblavy- plateny obsah nemusi byt zivsi a castejsie aktualizovany, ale ist do sirsich suvislosti (co je aj rozdiel tyzdennika voci denniku). Video ma tiez nezaujima natolko, aby som za to platil.
Ak sa podari prepojenie s Trend Analyses, na zvazenie pre vas by mozno bol Volume Licensing/Multiuser account pre firmy.

11.08.2009 | bohus

Uvažoval by som nad inou koncepciou. Lebo ak to len spoplatníte a hotovo tak tu nik nebude chodiť a zároveň web nebude navštevovaný, bannery nepredáte, tato domena strati zmysel. Predplatitelia by dostali obsah online ešte skôr ako im príde do schránky tlačená verzia (deň skôr je prijateľný) a uvidia články po prihlásení. Free zverejňovanie s meškaním až po vydaní tlačeného čísla-niekoľko dní. Prémiový platený obsah, ktorý neponúka print-videá, audio, možno ešte rozšírenejšie spracovanie témy ako v printe prepojené s ďalšou funkcionalitou webu-blogovanie na trende, nahrávanie vlastných komentárov atď umožnia skupine čitateľov dávať vlastný pohľad na témy, vyrábať obsah, deliť sa možno s odlišným názorom ako redakcia, budovať svoj online image. Čo všetko ako bonus v ramci funkcionalít v balíku ponúknete je na vás...

11.08.2009 | Michal

Urcite sa oplati "tlacit" predplatne cez vsetky mozne aj nemozne distribucne kanaly. Napadaju ma napr. miles&more a podobne programy aeroliniek. Nemam k dispozicii cisla, ale je dost vela Slovakov co lieta roznymi aerolinkami a z casu na cas sa im stane ze im hrozi expiracia mil. Na predlzenie je potrebne zrealizovat nejaku tu tranzakciu alebo kupit mile. Takato potreba by mohla byt dalsim incentive pre finalne rozhodnutie si predplatne Trendu zaobsatarat. Ak si spravne pamatam tak napr. The Economist ponuka takuto moznost.

Tiez, neviem ci je to uz teraz mozne, ale to co mna odradza od predplatneho je ze aj tak by som nemal cas si sadnut a cislo precitat (v sucasnosti popri praci, MBA studiu, a starostlivosti o dieta - dakujem za zapozicku lopatky), som v sitacii ze ked si uz Trend alebo Tyzden kupim, tak ho citam dva-tri tyzdne. Riesenim by bola moznost si predplatit napr. kazde parne/neparne cislo...

A ku prvotnej otazke :). Za online obsah by som bol ochotny platit keby som uhradil napriklad rocny poplatok ktory by sa rovnal zlomku predplatneho a zaroven by danu tranzakciu slo zrealizovat velmi jednoducho (napr. kreditnou kartou).

11.08.2009 | cm1897

Zatial nebadat z publikovanych commentov nejaku vyznamnu skupinu. Kazdy chce nieco ine :) Ja napriklad si myslim, ze na etrend.sk chodia ludia za nazormi, casto ocakavaju nezavislost od analytika. Napr. zle na mna posobi, ak citam komentare p. Vana o menach, alebo p. Lazika o realitach, napriek ich profesionalite. Su jednoducho, pri vsetkej ucte k nim, na druhej strane ako bezny citatel. Platit za Vana a Lazika sa mi zda teda trochu od veci. Naopak, ale interny nezavisly analityk Trendu (napr. P. Kremsky, neviem teraz kto robi meny) je zaujimavejsi tovar, ale muselo by ho byt podstatne viac, myslim tej nezavislej investigativy a analyz, a hlavne viac nonkonformnej analyzy. No potom urcite zakladne statisticke sluzby by boli tiez fajn :))

11.08.2009 | abc

Ludia budu platit za pridavny content ak bude dostatocne atraktivny, viac obsahu ako v tlacenej verzii pritom ta bude nan odkazovat... Ale spoplatnovanie beznych clankov je cesta k nulovej navstevnosti.

11.08.2009 | robo

Ako spoplatnenu sluzbu, by som si vedel predstavit nieco na sposob sucasnej poradne.Napr. som zivnostnik a zmeni sa zakon, ktory sa ma dotyka ( odvody atd. ... ) a na etrende.sk, by som mohol dostat kvalifikovany vyklad tejto zmeny aj s prip. moznostami ako reagovat.
Ak by takato sluzba bola pre mna uzitocna, vedel by som si predstavit aj platbu v ramci predplatneho za papierovy TREND.

12.08.2009 | Anonymous Coward

Ospravedlnujem sa, ze toto asi pisem do nespravnej diskusie, ale neviem kam mam napisat staznosti na novy web dizajn etrendu. Dizajn OK, technicka realizacia zle, zle. Rychlo upecene na efekt a nedostatocne otestovane na funkcnost. Skusim uplne bez utriedenia
- klik na pridaj novy komentar (prihlaseny uzivatel), potom napis napdis, nasledne stlac TAB a kurzor veru nieje v policku komentar, ale kdesi inde. Ak to iste zopakujem ked uz je komentar scasti napisany, funguje to OK, ale to je uz neskoro...
- otravna velkost fontov. Pouzivam ficuriu browsera na zvacsenie fontu. Cize vo Firefoxe ctrl+koliesko na mysi. Toto ale zmrsi dizajn webu. Napr. tlacitko "Publikovat", ktore teraz vidim ukazuje len hornu cast textu, zvysok je urezany. To same v hornej liste, napr. tlacitko "Vyhladat" - posledne pismenka su urezane, alebo box okolo aktualnej sekcie (BLOGY) je vertikalne vacsi ako zvysok riadku.
- zase problem zoomu, prekryva sa slovo RELAX s indikatorom kurzov v hornej liste.
- zase zoom vs. sirka stlpca, prekryva sa titul hlavnej spravy (v tejto chvili "Recyklovatelny...") s obrazkom praveho stlpca ("Akcenta...").
- navyse ta funkcionalita na zvacsenie fontu "Velkost textu" je omyl. Osobne som take cosi nikdy nepouzil - hlavne preto, ze toto je uloha browsera a nie stranky.
- otvor nejaky blog post, napriklad knihozrutov blog. Potom klikni v spodnej liste na "Predplatne". Skoncite tu: http://blog.etrend.... to asi nieje to co ste chceli...
- ked som prihlaseny a kliknem na "Prihlaseny objavi sa pekne pop-up okienko, ktore je ale akosi zbytocne vacsie ako by malo byt (vertikalne zasahuje biely pasik ovela nizsie ako je samotne okienko)
- pri prihlasovani sa tiez deju akesi divne prekryvy toho maleho pop-up-u s textom stranky.

Pouzivam Firefox 3.0.11 na Ubuntu.

To je nateraz vsetko. V pripade potreby som ochotny poslat screenshoty sukromne mejlom. Inak celkove sa mi graficky redizajn paci, aj ked sa mi vidi krok k cukrikovym farbam a la Web 2.0 kus lacny, nuz ale proti gustu ziaden ten. Skor ma trapi zmena funkcionality. Chybaju mi napr. najdiskutovanejsie clanky apod. Myslim ze medium ako etrend by malo dbat viac na funkcionalitu ako na "lubivost" fabriciek a CSS efektov. Specialne ak su tieto alebo nedostatocne implementovane, alebo zle podporovane sirokou skalou browserov.

Nakoniec: niesom profesionalny web developer aby som kvalifikovane kritizoval, no zo skusenosti sa mi vidi, ze by sa dala zvysit kvalita Vasich stranok keby kod aspon presiel W3C validatormi na markup a CSS. Zda sa, ze je tam co zlepsit:
http://validator.w3...=(detect+automatically)&doctype=Inline&­;amp;group=0
http://jigsaw.w3.or...

12.08.2009 | Anonymous Coward

Navyse v komentaroch je uplne znak noveho riadku a nedaju sa jednoducho pridavat odstavce typu:

dalsi odstavec (pred nim je bodka)


odstavec (pred tymto su dva prazdne riadky)

odstavec (pred tymto len jeden)

12.08.2009 | Rado Baťo

ospravedlňujem sa za problémy, chyby funkcionality (ktoré nemali byť) riešime s dodávateľom a zďaleka to nejde tak rychlo, ako by sme si želali. My sami sme ich našli zopár desiatok, a odstraňujú ich len postupne.

Čo sa týka najdiskutovanejších článkov stačí si v pravom stĺpci prepnúť okienko z najčítanejších na najdiskutovanejšie

17.08.2009 | alex.botev

Mne osobne vadi viazanie predplatneho Trendu na ine (potencialne) sluzby. Pre nas, hoc dlhorocnych pravidelnych citatelov, co nie sme spokojni s postovou distribuciou a zdrziavame sa vo stvrtok kde-tade, nie je dorucovanie do schranky schopne konkurovat novinovemu stanku.
Ak chcete prepojit Trend s eTrendom, to radsej davajte do kazdeho vydania nejaky specialny kod s pristupom na XY dni e-sluzieb.
Inak, platenie nejakeho specialneho obsahu by (zrejme :)) nerobilo problem. Male sumy za velke baliky nejakych uzitocnych veci su asi najlepsie riesenie (v Trende tiez platim aj za to, co nemusim).
Dve otazky ako PS: Preco ste zrusili Podnikatelske "okienko" (aspon p. Vosobu ste mohli nechat)? A vrati sa zapisnik z Bruselu?

18.08.2009 | Rado Baťo

1. Rubrika AKO PODNIKAŤ padla za obeť prepúšťaniu v TRENDE
2. Zápisník z Bruselu sa vráti v septembri po tradičnej augustovej pauze, keď v Bruseli nikto nepracuje :)

Knihožrútov blog

  • Počet článkov: 180
  • Priemerná čítanosť: 3680
  • Priemerná diskutovanosť: 12
  • RSS blogu

O blogu

Konzumujem knihy. Dáte si tiež?