Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Knihožrútov blog

Rýchla recenzia: Mišo Lehuta sa nemýli

04.08.2009 | Cyril Knihožrút

• Tlačiť
  • 19

Mišo Lehuta sa dnes spýtal túto otázku:

“Povedzme, že sa zúčastníte televíznej súťaže, v ktorej výhrou je auto. Máte si vybrať jedny z troch dverí, za ktorými sa ukrýva. Za ostatnými dvomi nie je nič. Vyberiete si jedny dvere, postavíte sa k nim. V tom moderátor otvorí jedny z dverí, pri ktorých nestojíte, a ukáže, že za tými auto nie je. Potom vám dá možnosť zmeniť svoj výber dverí pre tie, čo ešte zostali. Zmeníte dvere?”

Správna odpoveď je, že zmena dverí zvýši šancu na výhru auta, presne tak, ako Michal tvrdí. Zaujímavá nie je len mimoriadne neintuitívna odpoveď, ale aj história, ktorá je na otázku nalepená. Je inšpirovaná televíznou súťažou Let's Make a Deal. Okamih slávy pre otázku nastal v septembri 1990, keď sa objavila v pravidelnom novinovom stĺpčeku Marilyn vos Savant (podľa Guinessovej knihy rekordov žena s IQ 228). Marilyn odpovedala, že lepšie je zmeniť dvere.

Jej čitatelia reagovali, akoby práve obhajovala pripojenie Kalifornie späť k Mexiku, píše v knihe The Drunkard's Walk fyzik Leonard Mlodinow. Popretie toho, čo vyzeralo ako elementárna logika, jej prinieslo záplavu desiatich tisícov protestných listov. Takmer tisícka ľudí s PhD, medzi nimi množstvo matematických profesorov, vyjadrila šok a pohoršenie nad tým, že Marilyn odmietla priznať chybu.

No ako Mlodinow vysvetľuje, mýlilo sa 92 percent čitateľov, Marilyn mala pravdu. Pointa je v tom, že zásah moderátora, ktory otvorí jedny dvere - samozrejme tie, za ktorými sa neskrýva auto - nie je náhodný proces. Inými slovami, moderátor vie, za ktorými dverami sa skrýva Maserati a nechce ich predčasne otvoriť.

Rečou čísel: pri prvom výbere dverí máte pravdepodobnosť 1 /3, že za nimi stojí auto (Štastný scenár). Pravdepodobnosť, že ste si vybrali zle, je vyššia (2/3, Nešťastný scenár). Znamená to, že ak moderátor pri Nešťastnom scenári otvorí dvere, pri ktorých nestojíte, je jasné, že auto sa skrýva v tretích dverách. Keďže Neštastný scenár je pravdepodobnejší ako Štastný, je pre vás lepšie zmeniť dvere.

Keby ste nemali dosť hádaniek, z ktorých sa točí hlava, tu je ďalšia:

"Máte rodinu s dvoma deťmi. Ak je jedno z detí dievča menom Florida, aká je pravdepodobnosť, že obe deti sú dievčatá?"

• Tlačiť