Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Mýty o čínskom kapitalizme

30.01.2009 | Cyril Knihožrút

Diskusia (8 reakcií)

30.01.2009 | u.f.o.

http://www.velkaepoc...

30.01.2009 | twoclicks

podobnu, tiez velmi zaujimavu analyzu cinskeho hospodarstva ma aj Gordon Chang, autor knihy The Coming Collapse of China

http://www.forbes.c...

okrem ineho tam tiez pise o rozdieloch vidickeho a mestskeho vyvoja

BTW ma to styri casti, ta linkovana je prva, k druhej som sa dostal len tak, ze som klikol na odkaz na 3. a tam je odkaz na 2. (snad existuje aj normalnejsi sposob, len som ho nejak nenasiel)

my two clicks

30.01.2009 | Rado Baťo

30.01.2009 | Robert Mistrík

a trosku ti zavidim, ze pre roztrusenost aktivit nie som schopny napisat nieco podobne kvalitne sam :(

08.02.2009 | lehu

ja by som zasa odporucal "What Does China Think?" od Marka Leonarda, mozem pozicat

31.01.2009 | Martin Šechný

Dobrá recenzia. Nie je to moja oblasť, ale prečítal som si recenziu zo záujmu sa dozvedieť niečo viac. O tak veľkom rozdiele na vidieku a v mestách som len tušil. Teraz už chápem.

Čo tak pohľad na vec z inej strany?
Ekonomický úspech Číny a spomaľujúci sa západ. Ekonomická sila Číny a celkovo Ázie rastie a životná úroveň, priemyselná výroba západu stráca na dynamike. Nemám na mysli makroekonomické štatistiky. Ide mi o príklad Lenova. Boli sme zvyknutí, že americké výrobky, západoeurópske výrobky a priradím k tejto skupine aj japonské výrobky - že boli kvalitné, trvácne, prvotriedne. Doba sa zmenila. Výrobcovia na západe a v Japonsku prišli na to, že výroba je drahá, že dopyt (spotreba) je nasýtený, nerastie dosť rýchlo. Výroba sa presúva do Ázie, pretože je lacnejšia. Západ dáva Ázii prácu, dáva šancu, aby v Ázii rástla priemyselná produkcia. Nepriamo tým umožňuje zvyšovanie životnej úrovne v Ázii, aj keď nerovnomerne a nespravodlivo - ako vyplýva z recencie. Rastie ponuka Ázie a logickým dôsledkom je, že klesá ponuka západu. Laicky by sa z napísaného dalo usúdiť, že takto sa prejavuje globalizácia a jej dôsledkom je vyrovnávanie životnej úrovne vo svete. Či je to rovnomerne a spravodlivo, to je iný problém.

Čo kvalita?
Posun v kvalite priemyselnej výroby som prvýkrát pocítil a z nejakého článku si aj potvrdil u japonskej firmy Sony. Prišli na to, že keď znížia životnosť výrobku, zabezpečia si takto budúci dopyt a svoje tržby. Zníženie životnosti sa nedá dobre zabezpečiť bez dramatického zníženia kvality. Presun výroby zo západu do Ázie (aj z Japonska do iných ázijských krajín) znamená zníženie výrobných nákladov a súčasne aj zníženie životnosti výrobku a nepriamo tak aj zníženie kvality. Úmyselne.

Môžeme laicky tvrdiť, že kvalita čínskej a ostatnej ázijskej výroby vzrástla vzhľadom na bývalú kvalitu Ázie, ale vzhľadom na bývalú západnú kvalitu je stále veľmi slabá. Pocit spotrebiteľa vo svete je taký, že kvalita výrobkov všeobecne klesá. Pretože ázijské výrobky majú stále väčší podiel na celosvetovom trhu. Vrátim sa k Lenovu. Značka IBM bola značkou kvality, západnej kvality. Lenovo je pokračovateľom výroby IBM v Ázii. Počítače Lenovo to už nie sú počítače IBM. Kvalita išla dole. Spotrebiteľ nemá na výber. Skoro každý notebook je vyrobený v Ázii v ázijskej kvalite, nie v pôvodnej kvalite západu. Lenovo má úspech, ale aj IBM má úspech. IBM opustila segment výroby, na ktorom nedokáže vyrobiť dostatočný zisk, IBM získala na predaji výroby Lenovu a Lenovo vďaka všeobecnému poklesu kvality a nižším nákladom v tomto segmente ešte vyrobí dostatočný zisk.

03.02.2009 | alex.botev

k rozdielu medzi cinskymi regionmi - neviem, ci sa to spomina v knihe, ale z mojich vedomosti k tomu dopomohli najma privilegovane hospodarske zony. nie na hociktorom mieste moze zahranicna firma postavit zavod.

co sa tyka kvality - podla mna je "vyroba v azii" len vyhovorkou. v prvom rade zapadne firmy musia chciet vyrabat kvalitne vyrobky a teda za patricnu zvysenu cenu drahsich materialov alebo postupov vyroby. lenze ak vacsine zakaznikov staci o nieco nizsia kvalita za dramaticky nizsiu cenu, tak preco by im dodavatelia nevyhoveli? mimochodom, za 500 euro si viem kupit lacny plastovy notebook vyrobeny v azii, ale povedzme za 2000 euro mozem mat kvalitny notebok s hlinikovym obalom tiez vyrobeny v azii ;-)

03.02.2009 | Martin Šechný

Môžem sa na kvalitu pozerať tak, že ľudia sú ochotní kúpiť málo kvalitný výrobok lacno alebo priplatiť si za viac kvalitný výrobok. Súhlasím. Otázne je, či v priebehu niekoľkých rokov, v ktorých ako ja tvrdím, že došlo k všeobecnému poklesu kvality, či adekvátne aj klesli ceny. Ja tvrdím, že nie. V predošlom príspevku som naznačil, že výrobcovia NECHCÚ vyrábať všetky výrobky v čo najlepšej kvalite, úmyselne znižujú kvalitu, životnosť, aby výroba bola lacnejšia a takto mohli diferencovať zákazníkov na bežných a náročných. Bohužiaľ ceny sú skôr rastúce celkovo.

Počítače sa zle posudzujú, lebo pokrok v technike je veľmi rýchly a cena vyrobeného počítača s časom rýchlo klesá. Je mi jasné, že pred 10 rokmi som mal za 1 000 € počítač parametrov, ktoré sú dnes smiešne. Hliníkový obal v notebooku nie je ukazovateľom kvality, ale parameter, ktorý keď chýba, je kvalita veľmi otázna. Notebook za 2 000 € s hliníkovým obalom vyrobený v Ázii je skôr predražený, ako adekvátne ocenený kvalitný notebook. Mne ide o kvalitu komponentov, teda, že počítač vyrobený pred 10 rokmi mohol fungovať 10 rokov nepretržite a počítač vyrobený dnes ledva vydrží 2-ročnú záruku. Platí to rovnako pre notebook za 500 € aj za 2 000 €.

Pekným príkladom je elektronika Sony. Myslím, že nie som ďaleko od pravdy, keď poviem, že v rokoch 1970-1990 si každá západná domácnosť kúpila aspoň jeden výrobok od Sony (televízor, rádio, video). Vtedy vyrábané výrobky boli výbornej kvality, obvykle fungujú dodnes, čiže aj tých 30 rokov. Ale kúpte si dnes televízor Sony. Vydrží 2-ročnú záruku a potom sa veľmi rýchlo pokazí. Tento dôsledok nevnímam ako nevyhnutné prispôsobenie sa pokroku, ale ako márnivosť, vyhadzovanie peňazí von oknom, je to zbytočne živený luxus nadmernej spotreby. Možno je toto skrytou príčinou dnešnej hospodárskej krízy.

Druhým príkladom je textil, obuv. Aj keď dnes máme veľký výber dobrých materiálov, výrobky nemajú lepšiu kvalitu ako v minulosti. Bežné športové topánky (vyrobené v Ázii) sú skôr sezónne, 2-ročná záruka je na smiech. Ale predávajú sa v cene bývalých špičkových športových topánok, cena vôbec nie je nižšia. Cena menej kvalitných topánok poklesla v USA, na Slovensku nie, na Slovensku možno ešte aj vzrástla.

Knihožrútov blog

  • Počet článkov: 180
  • Priemerná čítanosť: 3682
  • Priemerná diskutovanosť: 12
  • RSS blogu

O blogu

Konzumujem knihy. Dáte si tiež?