Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Knihožrútov blog

Krízonómia z nadhľadu: Jánošík, kde si?!

03.11.2009 | Cyril Knihožrút

Exkluzívna ukážka z novej knihy Ľuda Ódora, ktorá vychádza tento mesiac

  • Tlačiť
  • 5

V najbližších týždňoch vždy v utorok Knihožrút publikuje ukážku z pripravovanej knihy Ľuda Ódora Krízonómia z nadhľadu, ktorá vychádza tento mesiac. Užívajte s nadhľadom:

Jánošík, to bol superhrdina. Bohatým brával a vraj chudobným dával. Hotový sociálnodemokratický vzor. Prečo tu dnes nie je, keď ho tak potrebujeme? S podobnými úvahami a prirovnaniami sa bohužiaľ ešte stále môžete stretávať v médiách. Politici s obľubou prezentujú ekonomiku ako koláč s nemennou veľkosťou. Ak sa niekomu ujde viac, ostatní sa musia uskromniť.

Je to teda skôr o vojne (kde sa niekto snaží druhému zobrať niečo), ako o láske, kde obidve strany môžu naraz získať. Nemám záujem o znovuoživenie hipisáckeho hesla („make love not war“), len by som rád upozornil, že ekonómia je často viac o láske, než o vojne, aj keď uznávam, že v súvislosti s peniazmi to znie trochu nezvyčajne.

shooty1 Veď prečo vlastne chcel v minulosti rybár vymeniť čerstvo chyteného kapra za kilo jabĺk? Nútil ho niekto, vladár alebo farár? Nie, najmä preto, lebo na tom získal. Nie je jednoduché mať každý deň ryby na raňajky, obed aj večeru.

Podobne na tom získal aj farmár, ktorý pestoval jablká. Základné ponaučenie je, že ak na trhovisku nastala nejaká výmena, môžeme si byť istí, že obidve strany odišli spokojnejšie.

Alebo zoberte si napríklad murára Hansa z Rakúska. Po druhej svetovej vojne, keď sa pozrel cez hranice do Československa, videl, že je na tom finančne podobne, možno o niečo horšie ako murári Honza a Fero. Zároveň sa mu možno aj páčila myšlienka, že na tejto strane Dunaja bude veľká snaha bohatým ubrať a chudobným pridať.

Potom štyridsať rokov veľa nevidel cez železnú oponu, ale keď koncom osemdesiatych rokov opäť nakukol, mal toho dvojnásobok ako murári u nás. Koláč rástol v Rakúsku oveľa rýchlejšie aj preto, že nebola snaha deliť ho príliš rovnostársky.

Nie je problém, aby všetci mali rovnako, ťažké je zabezpečiť, aby to „rovnako“ aj narastalo. Čo by ste brali radšej: dve percentá zo sto alebo jedno percento z päťsto?

Často sa pozeráme na zahraničných investorov ako na vykorisťovateľov. Treba ich dobre zdaniť alebo im nedovoliť stanovovať vysoké ceny. Všetko sa dá, len opäť je to na úkor budúcnosti. Veď investori si ľahko nájdu iné krajiny na realizáciu svojich zámerov. Namieste by boli preto skôr úvahy o efektívnej regulácii alebo o zlepšení podnikateľského prostredia. Hľadanie nepriateľov v ekonómii sa dlhodobo nevypláca. Neexistujú totiž triedni nepriatelia. Len bohužiaľ ukázať prstom na vinníka je jednoduchšie, ako hľadať skutočné riešenia.

Takže v ekonómii často platí pravidlo, že dohody sú prospešné pre obidve strany. Preto by otázkou nemalo byť kto, koľko a na úkor koho vie získať, ale skôr, ako zabezpečiť, aby koláč na stole slušne rástol naďalej pre všetkých vrátane tých najchudobnejších. Na to už je Jánošík prikrátky. Zobrať niekomu nie je umenie, umenie je niečo vytvoriť. Našim deťom by sme mali preto hovoriť skôr o Stodolovi, Baničovi alebo Murgašovi.

Ľudovít Ódor & 8 statočných: Krízonómia z nadhľadu, alebo trochu recesie v časoch recesie. TREND Holding (2009), 203 s.

Ilustrácia: Shooty

 

  • Tlačiť
  • 5

Rubrika Rýchla recenzia

Tagy krízonómia

Knihožrútov blog

  • Počet článkov: 180
  • Priemerná čítanosť: 3680
  • Priemerná diskutovanosť: 12
  • RSS blogu

O blogu

Konzumujem knihy. Dáte si tiež?

Knihožrútov blog

  • Počet článkov: 180
  • Priemerná čítanosť: 3680
  • Priemerná diskutovanosť: 12
  • RSS blogu

O blogu

Konzumujem knihy. Dáte si tiež?

Kalendár sa načítava...