Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Knihožrútov blog

Cory Doctorow verzus výrobcovia sviečok

23.10.2009 | Cyril Knihožrút

Ako je možné živiť sa písaním kníh, ktoré spisovateľ rozdáva zadarmo

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika

Šplechy

Cory Doctorow je skvelý spisovateľ science fiction. Jeho kniha Little Brother patrí v mojom súkromnom rebríčku za posledné dva roky na pozíciu číslo jeden v rámci žánru. A jeho novú knihu Makers už mám v nákupnom koši. Okrem toho je Cory Doctorow spolumajiteľ a spoluautor úspešnej stránky Boing Boing i jeden z najzaujímavejších ľudí na Twitteri. Ale v súvislosti s minulotýždňovou témou o autorských právach a Google Books je fascinujúci predovšetkým spôsob, akým knihy píše a predáva. Neexistuje azda lepší individuálny príklad modelu freemium, ktorého hlasný propagátor je Chris Anderson.

Poviete si, to tu už bolo. Veď aj Radiohead experimentovali s predajom albumu In Rainbows za ľubovoľnú – aj nulovú – cenu. A viacerí ďalší umelci využívajú hudbu zdarma ako návnadu pre fanúšikov na lukratívne koncerty. Ale Cory Doctorow je špecifický prípad vďaka komplexnosti a efektívnosti, ktorými kombinuje predaj vlastných diel s ich rozdávaním zadarmo. Sám spisovateľ nedávno podrobne vysvetlil tento biznis model v rozsiahlom článku. Odporúčam prečítať si to celé. Pre tých, čo nemajú čas, urobím stručný sumár.

Základ je jasný. Cory Doctorow normálne predáva knihy cez vydavateľstvo a zároveň ich ponúka v elektronickej verzii v rôznych formátoch zadarmo v rámci Creative Commons licencie. A je v tom dôslednejší ako sám apoštol hnutia Chris Anderson. Aj on ponúkol svoju knihu Free zadarmo v rámci rôznych webových readerov. Ale nebolo ju možné napríklad stiahnuť a vytlačiť, čo, samozrejme, výrazne znižuje komfort čítania. Komu sa chce sedieť pri obrazovke počítača a čítať dvestostranovú knihu? Doctorow ju dáva voľne k dispozícii na stiahnutie, kopírovanie. Dokonca podporuje rôzne fanúškovské verzie a vylepšenia.

Ani pri predaji "papierovej" knihy sa Doctorow neobmedzuje na publikovanie cez klasického vydavateľa. Pripravovaná zbierka poviedok With a Little Help má byť publikovaná ako print-on-demand paperback prostredníctvom zaujímavej služby lulu.com. V ponuke majú byť štyri rôzne druhy prebalov. Za poplatok (pravdepodobne 300 dolárov) dokonca bude mať spotrebiteľ možnosť kúpiť si knihu s obálkou, ktorú si navrhne sám.

No za najgeniálnejší Doctorowov nápad považujem možnosť zaplatiť si dodatočnú poviedku. Jeho predstava bola taká, že za 10-tisíc dolárov ponúkne čitateľom obohatenie zbierky o ďalší príbeh. S možnosťou, že by potom vydal "rozšírenú verziu", na ktorej by opäť zarobil peniaze. Predstavoval si to tak, že najvernejší fanúškovia sa možno na takúto prémiu zozbierajú. Stalo sa nasledovné:

"V júni som túto možnosť spomenul na obede s Markom Shuttleworthom, juhoafrickým technologickým milionárom zodpovedným za projekt Ubuntu Linux (a zároveň prvým civilistom, ktorý letel do vesmíru ako turista prostredníctvom ruskej vesmírnej agentúry). Okamžite to kúpil. A viacerí čitatelia mi povedali, že by radi zaplatili 10-tisíc dolárov za ich vlastnú poviedku. Rozmýšľam nad tým, či si nabudúce nevypýtam 20-tisíc dolárov. Toto je zrejme to, čo ekonómovia nazývajú objavovanie ceny."

Cory Doctorow je človek, za ktorého knihu s nadšením zaplatím. Ako inak, za staromódnu papierovú verziu s tvrdým prebalom.

 

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Šplechy

Tagy marketing, internet

Knihožrútov blog

  • Počet článkov: 180
  • Priemerná čítanosť: 3680
  • Priemerná diskutovanosť: 12
  • RSS blogu

O blogu

Konzumujem knihy. Dáte si tiež?

Knihožrútov blog

  • Počet článkov: 180
  • Priemerná čítanosť: 3680
  • Priemerná diskutovanosť: 12
  • RSS blogu

O blogu

Konzumujem knihy. Dáte si tiež?

Kalendár sa načítava...