Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Knihožrútov blog

Budúcnosť patrí kutilom

14.01.2013 | Cyril Knihožrút

Recenzia knihy Chris Anderson: Makers

  • Tlačiť
  • 8

Keby Marx žil dnes, padla by mu od údivu sánka po zem. Kto vyjde na verejnosť s takouto hláškou, musí mať vo vrecku víziu minimálne porovnateľnú s niekdajšou revolúciou proletariátu. Chris Anderson, americký autor, podnikateľ a bývalý šéfredaktor magazínu Wired, tvrdí, že ju má. V novej knihe Makers (Tvorcovia) vysvetľuje, ako nové technológie prenášajú priemyselnú výrobu z fabrík do obývačiek a garáží. Tvrdí, že na vyrábanie vecí dnes už netreba industriálny kolos. Každý môže produkovať a predávať sám.

Vytlačte si

makersVianoce boli úspešné, vaše deti sa pod stromčekom nadšene hrajú s plastovými replikami hrdinov z ich obľúbenej počítačovej hry. Nepríde však ani Silvester a mládež začne mravčať, že arzenál figúrok a príslušnej výbavy by sa celkom hodilo rozšíriť. Najprv použijete osvedčené zaklínadlo o tom, že ďalšie darčeky budú až na narodeniny. Pre istotu však zasurfujete na web výrobcu, aby ste boli v obraze, čo je na sklade. S hrôzou zistíte, že vaše deti už v danom segmente vlastnia takmer všetko.

Z webového prehliadača náhodou zablúdite na link, ktorý vedie do fanúšikovskej galérie. Tu sa otvorí paralelný svet so stovkami položiek pripravenými na voľné a bezplatné použitie. Potom to už ide rýchlo. Vyberiete najzaujímavejšie figúrky a kliknete na „vytlačiť“. Zapne sa pripojená 3D tlačiareň a onedlho už deti natešene tlieskajú nad novými hračkami.

Toto nie je sci-fi, ale fungujúca prax v rodine Andersonovcov. Písať však knihu o domácom tlačení trojrozmerných vecí by bolo zrejme nepostačujúce. Preto autor story rozvíja ďalej. A to konštatovaním, že zvyšujúca sa dostupnosť 3D technológií umožňuje takmer každému hoci v obývačke produkovať a cez globálnu distribučnú sieť webu predávať špecializované výrobky. C. Anderson v tom vidí začiatok „novej priemyselnej revolúcie“.

Každý je dizajnér

Technologickí nadšenci radi hovoria o demokratizácii. Pri nástupe a rozšírení internetu sa preto aplaudovalo faktu, že sa zmenilo rozloženie síl v mediálnom priestore. Hovoriť pred publikom už nebolo vyhradené len pre oficiálne médiá, ale verejne komunikovať mohol zrazu ktokoľvek.

A to nebola jediná forma demokratizácie. Práve C. Anderson patril k propagátorom ďalšej zmeny, ktorú priniesla sieť internetu. Možnosť zasiahnuť globálne publikum so všetkými jeho dopytmi a záľubami potlačila prioritu tvorby masových produktov a otvorila portfólio pre špecializovaný sortiment. Príslušná teória „dlhého chvosta“ ozrejmila, že pri globálnej distribučnej sieti sa predaj menšinových produktov v úhrne vyrovná sile balíka bestsellerov.

Po sférach publikovania a distribúcie sa dnes podľa Andersona vplyvom technológií tvorí tretí demokratizačný fenomén. A ten sa týka produkcie. „Dnes nepotrebujete investovať do finančne nákladnej fabriky a nakúpiť pracovnú silu na to, aby ste premenili svoje nápady na realitu. Výroba nových produktov už nie je doménou niekoľkých, ale možnosťou pre mnohých.“ C. Anderson takto odkazuje Marxovi, že výrobné aj distribučné prostriedky sú dnes dostupné komukoľvek. A zároveň načrtáva nový scenár výroby vecí. Je to svet malých podnikateľov, ktorí necielia na masové produkty, ale vďaka možnosti osloviť celý svet bodujú flexibilnou špecializáciou a stačí im vyrábať v malom. Všetci sa totiž môžu zviezť na distribučnom „dlhom chvoste“ vecí.

Bežné 3D

Andersonova eufória štartuje pri 3D tlači. Ide o technológiu, ktorá sa rozvíja už niekoľko desiatok rokov, no až v súčasnosti sa stáva dostupnou pre bežného používateľa. Okrem zariadení vo veľkovýrobnom využití za státisíce dolárov si dnes možno zaobstarať aj tlačiareň za tisícku. C. Anderson preto 3D tlačiarňam predpovedá rovnakú budúcnosť, akú majú dnes tie klasické na papier. Čiže budú úplne bežné aj v domácnostiach.

Pre podnikavca s nápadom to znamená, že mu stačí na počítači naskicovať vymyslený produkt a jedným klikom ho „vytlačiť“. Už dnes na to existuje viac metód. 3D zariadenie buď na základe virtuálneho obrazu upravuje či orezáva blok materiálu do žiadanej formy, alebo začína od nuly a vrstvením hmoty postupne generuje navrhnutý objekt. Trojrozmerné skenovanie umožňuje duplikovať už existujúci predmet, či ho podľa potreby upraviť a vytlačiť v novej podobe.

Komu sa nechce investovať do 3D tlačiarenskej dielne, môže sa sústrediť na tvorbu počítačových modelov a svoje výrobky nechať tlačiť v špecializovanej firme. Už dnes takto vznikajú hračky, šperky, športové doplnky, medicínska technika či náhradné súčiastky do áut.

Hlavná prednosť technológie 3D tlače pri komerčnom využití je v tom, že môže reagovať na všetky individuálne zákaznícke predstavy. Zmena tvaru, veľkosti, farby či funkčnosti je záležitosťou úpravy predlohy v počítači. Tromf oproti málo flexibilnej masovej výrobe spočíva v tom, že malý výrobca môže bez veľkých nákladov a časovej náročnosti produkovať konzumentovi priamo na telo.

Nová firma

Andersonova revolučná rétorika sa nevyčerpáva oslavou 3D tlače. Autor predpovedá všeobecný návrat k výrobe produktov v malom. A je jedno, či budú liezť z trojrozmernej tlačiarne alebo ich zmontujú zručné ruky v dielni. Rozhodujúce sú nové možnosti zosieťovanej digitálnej doby, z ktorých môžu malí výrobcovia profitovať.

Začína sa to ľuďmi. Klasická firma si väčšinou skladá tím z adeptov, ktorí bývajú v jej geografickom okruhu a úspešne prešli cez sito výberového konania. To však neznamená, že ide o najlepších odborníkov v danom odbore. Malý výrobca pracujúci s nápadmi a dizajnom môže vďaka webu nadviazať spoluprácu s najšikovnejšími jedincami. A to aj preto, že pri špecializovaných segmentoch ide často o hobby nadšencov, ktorí do tvorby dajú všetko a pritom si ani zvlášť neuvedomujú, že vlastne pracujú.

Firma sa takto stále môže udržiavať malá a virtuálni kolegovia nikdy nemusia prekročiť prah firmy. Výrobca operujúci na webe môže tvorbu svojho produktu dokonca úplne otvoriť verejnosti a umožniť participáciu na ňom ľubovoľným záujemcom.

Pri novej malej firme sa zásadne mení aj spôsob získavania vstupného kapitálu. Podnikanie nie je vyhranené pre solventných ľudí s voľnými prostriedkami a nie je ani závislé od záujmu veľkých investorov.

Finančným štartérom podnikania je dnes takzvaný crowdfunding. Znamená to, že na vstupnú investíciu sa skladajú potenciálni zákazníci. Predpokladom ich motivácie je prezentácia dostatočne zaujímavého nápadu či rovno produktu. Pointa crowdfundingu spočíva v tom, že prispievajúci donori nie sú len zdrojom peňazí na rozbeh, ale aj základom budúcej konzumentskej obce. Zaručujú teda nielen realizáciu projektu, ale aj odbyt prvej série vyrobených produktov.

Vítaná inšpirácia

Z každej strany Andersonovej knihy na čitateľa dýcha americká kultúra podnikania. To je svet, v ktorom zakladanie firiem funguje takmer ako šport. Veľké množstvo projektov sa rozbehne a po krátkom čase zanikne. To však nie je príznak zlých nápadov, ale skôr odvahy a ochoty skúšať veci.

C. Anderson sa, pochopiteľne, sústreďuje na fungujúce príklady. A má ich dostatok. Až toľko, že v novom trende malých výrobcov rozoznáva pozitívny dosah na celú americkú ekonomiku. V návrate do garáží, dielní a zakladaní malých výrobných podnikov vidí na jednej strane tvorbu nových pracovných miest. Oživenie malej a strednej manufaktúrnej výroby je podľa neho zároveň príležitosť na to, aby viac práce ostávalo v USA a nedelegovala sa do lacnejšej Ázie. Práve pri menších objemoch špecializovaných produktov už dnes hovoria čísla v prospech domácej produkcie.

Andersonova kniha je hlasom podnikateľského myslenia, ktoré sa nechce a ani nemusí ohliadať na politiku. Zaujímajú ho len produktívne kolízie technológií a nápadov. Jediné miesto, kde sa spomína štát, je pochvala prezidentovi Obamovi, že flexibilne upravil príslušný zákon tak, aby do firemných projektov mohli menšie sumy investovať aj súkromné osoby.

Pre tuzemského čitateľa toto všetko stále môže znieť ako vznešená rozprávka. No nič mu nebráni v tom, aby sa pozitívne nakazil pragmatickým „do it yourself“ prístupom a pokúsil sa urobiť si z koníčka firmu ako zdroj obživy. Napokon, digitálnej start-upovej vlne sa podarilo doraziť aj k našim brehom. Tak prečo by šikovní a tvoriví ľudia nemohli vyrábať a do sveta distribuovať aj trojrozmerné veci.

Chris Anderson: Makers. The New Industrial Revolution. Crown Business, 2012, 272 s.

Chris Anderson je americký autor, publicista a podnikateľ. Sedem rokov pracoval pre týždenník The Economist, potom prešiel k magazínu Wired, kde bol do roku 2012 šéfredaktorom. Je autorom kníh The Long Tail (2006) a Free (2009). Založil a vedie spoločnosť 3DRobotics.

 

  • Tlačiť
  • 8

Knihožrútov blog

  • Počet článkov: 180
  • Priemerná čítanosť: 3679
  • Priemerná diskutovanosť: 12
  • RSS blogu

O blogu

Konzumujem knihy. Dáte si tiež?

Knihožrútov blog

  • Počet článkov: 180
  • Priemerná čítanosť: 3679
  • Priemerná diskutovanosť: 12
  • RSS blogu

O blogu

Konzumujem knihy. Dáte si tiež?

Kalendár sa načítava...