Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Ťažká facka Slovensku.

25.04.2010 | Karel Hirman

Diskusia (18 reakcií)

25.04.2010 | Daniel Škorica

Nezmyselna a nekoncepcna ideologia sucasnej vlady dokazuje, ze ani diplomacia na cele so skusenym a uznavanym odbornikom, automaticky neprinasa uspechy. Vlade totiz viac zalezi na vytlkani politickeho kapitalu pri predstieranom boji s narodnymi vykoristovatelmi. Velmi dobry clanok pan Hirman.

26.04.2010 | laso

vyjadruje len zast autora voci dnesnej vlade

akosi ste " pozabudli" ,ze podpis vo Viedni je to vysledok antiruskej politiky (prinajmensom)dvoch Dzurindovych vlad.

o novej rure sa rozhodovalo skor, ako nastupila terajsia vlada.o priazen sa treba uchadzat dlhhsie ,ako jedno volebne obdobie-to plati vsade
Rakusania sa uchadzali.Nemci to robia az okato od cias Schroedera....

len SLovaci nikoho nepotrebuju

26.04.2010 | paavo

Ale potrebuju. Slovaci potrebuju spasitela, Slovaci potrebuju velkeho sudruha Fica. To im staci, vsetko ostatne je im ukradnute.

26.04.2010 | Karel Hirman

Ďakujem za reakciu. Prepáčte, ale ja nerozlišujem pro alebo protirusku politiku. Podľa mňa sú obe extrémy a nemyslím si, že Dzurindove vlády robili protiruskú a Ficova proruskú politiku. Vlády krajiny majú robiť politiku, ktorou hája záujmy jej občanov, čiuž bezpečnostné alebo hospodárske. Len si Vám dovoliť pripomenúť, že Dzurindove vlády schválili privatizáciu SPP,kde jedným z víťazných členov konzorcia bol Gazprom. Rovnako v prípade privatizácie Transpetrolu bol víťazom vtedajší najväčší ruský ropný koncern Jukos. Toto sú kroky protiruskej vlády? Určite nie. To, že nakoniec sa to skončilo veľmi podobne, ako v tomto prípade len doskresľuje realitu slovensko-ruských vzťahov a postavenie Bratislavy v zahraničných prioritách Moskvy. Prepáčte, ale nemáte pravdu, že o trasovaní South Stream sa rozhodovalo za predchádzajúcej vlády. Toto je projekt, ktorý Moskva reálne rozbehla po roku 2006. Aby som uzavrel, mne vadilo za Dzurindových vlád a vadí mi aj za tejto, že nemáme realistickú koncepciu vzťahov nielen s Ruskom ale s Východom (v Užhorode sa nezačína Rusko) a že nemáme realistickú a zodpovednú politiku energetickej bezpečnosti, ktorá zohľadnuje vývoj okolo nás (viz, moje verejné výstupy na dané témy od roku 1993).

26.04.2010 | Ze

Nebol to nahodou dlhorocny vladca Slovenska a predseda strany sucasnej koalicie Vladimir Meciar, kto v 90, rokoch vykrikoval, ze Slovensko ma kohutiky od tranzitnych tras z Ruska na Zapad a moze ich kedykolvek priskrtit? Oj, aky hrdina! Uz vtedy bolo jasne, ze nas radsej obidu sirokym oblukom. A co sa tyka dneska, tak servilnejsieho lokaja ako slovensku vladu Rusi nemaju. Ale mocni si nevazia toho, kto sa pred nimi plazi v prachu. Radsej sa spoja s tymi, co maju hrdost a z pohladu historie a sucasnej ekonomickej situacie v stredoeuropskom priestoru opat vladnu. A lokaji sa mozu pratat.

26.04.2010 | xsunkaster

Pan Hirman, velmi si vazim Vase odborne znalosti a aj tento clanok je ich potvrdenim, ale jednu podpasovku si nemozem odpustit. Toto je vysledok googlu:

Slovenska inovacna a energeticka agentura
Sekcia energetických činností
Hirman Karel +421 (2) 58 248 343 karel.hirman@siea.gov.sk

Agentura patri pod MH SR, teda to ministerstvo, ktore je zodpovedne za energeticku politiku tejto vlady.

Takze si nekladiem otazku, ze kritizujete svojho chlebodarcu, s tym ja problem nemam, ale kedze tam pracujete, tak nieco pre to urobte, aby Slovensko nedostavalo facky.

26.04.2010 | Karel Hirman

Toto nie je podpásovka, to je správny fakt. V prvom rade chcem podotknúť, že toto je môj súkromný blog, ktorý vyjadruje moje osobné názory. Čo sa týka mojej práce v SIEA robím v rámci kompetencií a možností SIEA všetko čo je v týchto intenciách možné pre zabezpečenie energetickej bezpečnosti tejto krajiny a to v súlade s energetickou politikou tejto vlády v daných kompetenčných možnostiach a oblastiach. Súčasne sa snažím o to isté aj v spolupráci s inými štátnymi a nevládnymi orgánmi a organizáciami. Boli by ste možno prekvapený, aké rozdielne názory na túto problemtiku panujú aj v štátnej správe, ale to považujem v demokratických krajinách za prirodzené a prospešné. Medzi možnosti ako aj verejne diskutovať o týchto závažných problémoch považujem aj tento blog, pričom sa neskrývam za žiadne vymyslené nicky a prezývky, ale dávam do diskusie priamo svoje meno a tvár.

27.04.2010 | zvedavec

Pán Hirman a čo Vám hovorí informácia uvedená na strane c.: 41 databázy ŠTB z 20 júla 1988
Priezvisko: Hirman, Meno: Karel, dátum narodenia: 01.06.1970, krycie meno: Karel, kategória:
Dôverník, Registračné číslo: 20606, séria: I, kraj: Košice

27.04.2010 | Karel Hirman

Fíha, vidím, že na argumenty a fakty sa začína odpovedať špinavosťami, ktoré s obsahom nesúvisia. Ale v pohode, ja sa ani neposeriem a ani to nie je nič nové pre mňa. To asi len znamená, že ide do tuhého.... Ale toto, čo uvádzate, je dávno známy fakt. Pravdepodobne rovnakí típci ako vy, ma zaregistrovali bez môjho vedomia do svojich databáz, keď som ako mladé 18-ročné ucho išiel študovať do Moskvy ťažbu ropy a plynu a rovnako ako desiatky a stovky iných študentov z ČSSR. Teda presne to, čo vo svojom náleze v danej veci konštatoval ešte Federálny ústavný súd ČSFR (dôverníci a KTS boli registrovaní bez vedomia dotyčných ľudí). Môžem vám to povedať a vysvetliť rovno do tváre, ak máte odvahu a nebudete sa skrývať za anonymitu internetu.

27.04.2010 | _mito

Nic v zlom, ale vas prispevok by vyzeral lepsie bez tych invektiv. Najma ak mate k dispozicii vseobecne pomerne dobre uznavany argument -- nalez sudu. V takejto podobe je to trapne, zbytocne ale tiez poodozrive.

27.04.2010 | steve70

ale o nespoľahlivosti Ukrajiny. Preto musia Rusi hľadať alternatívne trasy na prepravu plynu. Preto aj Nemci sa snažia obísť aj Poľsko s ich protiruským a protinemeckým sentimentom.Bolo absolútne zrejmé, že ak Ukrajina nezmení prístup, tak my budeme mať prázdne rúry. Ukrajina pod tlakom USA svojim zjavne rusofóbnym postojom prinútila Rusko ku konkrétnym krokom. Boli by aj sprostí , ak by nijako nereagovali na také zásadné ohrozenie prepravy tak významnej komodity ako je zemný plyn pre ruský štátny rozpočet. U nás sa pri každom náznaku možnej spolupráce hneď ozvú ľudia preferujúci totálnu závislosť na USA a revú o ohrození národných záujmov a zrade. Navyše nie sme tak bohatá krajina a spoľahlivá ako Rakúsko. Tam je väčšia pravdepodobnosť ako u nás na kontinuitu politiky voči Rusku aj pri zmene vlády. Porovnajme si to s naším lavírovaním pri každej zmene vlády a pochopíme, prečo nie sme spoľahlivým partnerom.

27.04.2010 | Karel Hirman

Vďaka za reakciu. Asi sa nerozumieme. Ja sa nevenujem motívom Ruska, Nemecka či Rakúska. V ich prípade je to strategicky premyslená politika, ktorá prináša aj svoje konkrétne ekonomické dividendy a pozitíva pre občanov a firmy daných krajín. Ja len poukazujem na to, že u nás sa stále zaoberáme, podľa mňa, len nejakými chimérami vo vzťahoch k Východu (vrátane Ruska) a uniká nám podstata vývoja a pragmatická odpoveď naň. A to preto, lebo nemáme definované naše vlastné strategické záujmy. Miesto toho vedieme neplodnú diskusiu o pro alebo protituskej či proamerickej politike, ktorá je z môjho pohľadu nielen mimo realitu a fakty (viz. predošlé moje reakcie) ale je hlavne bez budúcej vízie. A Vami spomínaná údajná kontinuita postoja Rakúska nie je nič iné, len hájenie si a presadzovanie dlhodobých strategických vlastných pragmatických záujmov vo vzťahoch s Ruskom. Z tohto pohľadu je preto dohoda z Viedne aj o Slovensku.

02.05.2010 | rarasok

Neviem. Zijem dlhodobo v zahranici a tiez pracujem v energetike. Ked si citam slovenske noviny - zvycajne SME, tak postoj k Rusku nemozem povazovat za neutralny. Prakticky vsetci autori produkuju kriticke, demagogicke pripadne uplne nepravdive clanky. Pise sa v nich casto nieco uplne nieco ine ako v novinach svajciarskych. Neviem aka je nalada medzi ludmi, ale pokial podobna, tak velvyslanec a ruska tajna sluzba by mala odporucat Slovensku sa vyhnut. Takato situacia je na Slovensku uz 20 rokov, takze aj u nas mozeme hovorit o urcitej kontinuite. Co moze Slovensko ponuknut, aby sme boli pre Rusov ako partner zaujimavy? (keby sme opomenuli fakt, ze tu nejde ani tak o Slovensko ako o Ukrajinu). Krajiny ako Nemecko, Rakusko, Svajciarko a Francuzsko su pre Rusko daleko "priatelskejsi" a zaujimavajsi partner.
Ale bez ohladu na nalady v byvalych krajinach vychodneho bloku, z hladiska Ruska je jednoducho rozumne natiahnut proste viac rur a nie su zavisli na dajakej jednotlivej tranzitnej krajine a nam sa kludne moze stat, ze sa s tranzitnej krajiny dostaneme na koniec rury... Ale inac suhlasim, ked uz sme si vybrali cestu ako sme si vybrali - mame mat k tomu vypracovanu zodpovedajucu strategiu... ale my sme si vybrali dajaku cestu a tvarime sa, ze z druhej strany pojde vsetko ako postarom...

02.05.2010 | rarasok

Este by som dodal, ze rokovanie s kazdou krajinou maju svoje specifika. Inac sa rokuje s Japoncom, inac s Cinanom, inac s Americanom a inac s Rusom. Tie iste slova znamenaju v inych krajinach nieco ine. Pre Rusko je podla mna typicke, ze ma ekonomicku slabost pre krajiny, ktore povazuje za spriatelene. Nedavno bolo znovu spominane mozne znizenie cien pre Ukrajinu. Prezentovalo sa to za ekonomicky bonus za zmenu zahranicnej politiky. Je to asi ciastocne tak. Na druhej strane by Rusi by s niecim takym nikdy nesuhlasili pre Nemecko ci Britaniu. Ked sa clovek rozprava s "beznym" Rusom, ze preco, takto doplacaju na Ukrajinu odpoved ma casto zaskocila - Ukrajina su priatelia a su na tom zle, treba im trochu pomoct kym sa pozviechaju, nikdy by nesuhlasili s takou pomocou Nemecku a pod.Opakujem, nemyslim politikov. Podobny postoj maju Rusi k vacsine slovanskych krajin (asi okrem Polska). 68 bola pre nas zla skusenost a samotni znovu bezni Rusi sa za nu hambia. Na druhej strane ked dokazeme komunikovat s Nemcami (a ti nas planovali zlikvidovat komplet), tak by sme sa konecne mohli vyrovnat aj so 68 a byt ferovym rovnocennym partnerom.

27.04.2010 | zvedavec

Побеждает «Дружба»
26.04.2010 Старый трубопровод может сделать ненужной БТС-2
Перспективы второй очереди Балтийской трубопроводной системы (БТС-2), которая анонсируется как экспортная альтернатива трубопроводу «Дружба», вновь под большим вопросом. «Транснефть» рапортует о строительстве трубы с конечной точкой в Усть-Луге опережающими темпами, однако в компании признают, что свободной нефти для нее на данный момент нет. На прошлой неделе стало известно о том, что швейцарский трейдер Gunvor, который возводит нефтяной и нефтепродуктовый терминал в Усть-Луге, перенес его запуск с конца апреля -- начала мая на осень. «Назывались различные сроки, но в результате было принято решение, что запускать надо не для того, чтобы ленточку перерезать, а для того, чтобы начинать реальную отгрузку. Поэтому скорее всего это будет осенью этого года», -- заявил в интервью агентству Reuters гендиректор компании «Усть-Луга» Максим Широков.
БТС-2 представляет собой ответвление от «Дружбы» на порт под Санкт-Петербургом в обход Белоруссии. Идея нивелировать риски российских нефтяных компаний, создав альтернативный «Дружбе» трубопровод, появилась у руководства страны после того, как в начале 2007 года президент Белоруссии Александр Лукашенко неожиданно заявил об увеличении транзитных пошлин. Тогда в экстренном порядке удалось договориться о новых ставках транзита. Однако очевидно, что никакое соглашение полностью обезопасить экспорт российской нефти не может, и доказательство тому последний кризис между союзными государствами. Первый стык БТС-2 был сварен в июне прошлого года, после чего «Транснефть» начала активное строительство трубы. Стоимость проекта, целесообразность которого многие эксперты ставят под сомнение, оценивается примерно в 2 млрд долл. Мощность трубопровода составляет около 35 млн тонн в год, предполагается, что заполняться он будет за счет переброски части нефти с «Дружбы».
Однако в последние месяцы российское правительство, похоже, вновь поверило в «Дружбу». Через этот советский трубопровод протяженностью почти 9 тыс. км ежегодно экспортируется примерно 66 млн тонн нефти. Однако в скором времени поставки по нему могут быть увеличены. В начале месяца во время визита в Словакию президента России Дмитрия Медведева было объявлено, что экспорт в эту страну вскоре может возрасти на 5 млн тонн (сейчас около 6 млн тонн). Кроме того, в ближайшее время может быть вновь открыто еще одно направление. Государственная «Роснефть» близка к покупке у польской PKN Orlen 25-процентной доли в литовском нефтехимическом комплексе Mazeikiu Nafta. В обмен на это «Роснефть» даст гарантии возобновления поставок по прибалтийской ветке «Дружбы», которые были прерваны в 2006 году, почти сразу после приобретения польской компанией акций этого завода.
Также на прошлой неделе стало известно, что экспорт по «Дружбе» может быть увеличен еще на 5 млн тонн за счет поставок в Австрию. Об этом заявил глава Минэнерго Сергей Шматко, который в составе правительственной делегации побывал в выходные в Вене вместе с премьером Владимиром Путиным. Он также добавил, что австрийская OMV заявила о заинтересованности в реализации строительства перемычки, ведь это повысит рентабельность НПЗ компании, расположенного в Швехате.
Этот проект, предложенный в свое время еще ЮКОСом, конкурирует с трубопроводом Одесса--Броды (если он заработает в аверсном режиме). «Россия хотела бы быть уверенной, что по перемычке Братислава--Швехат будет поставляться нефть из России, а не с аверса Одесса--Броды», -- сказал г-н Шматко.
После предоставления Украине многомиллиардной скидки на российский газ Москва, похоже, обрела такую уверенность. Нельзя исключать, что долгосрочные гарантии транзита российской нефти по трубе Одесса--Броды в реверсивном режиме будут даны не сегодня завтра. Делегация во главе с Владимиром Путиным после посещения Вены и Милана прибудет в Киев для обсуждения дальнейших перспектив развития сотрудничества России и Украины.
Именно поэтому перспективы БТС-2, строительство которой планируется завершить к концу 2011 года, могут оказаться сомнительными. Впрочем, по словам г-на Широкова, реализации проекта ничто не угрожает. «БТС-2 должна быть сдана в эксплуатацию в 2011 году. Ее строительство ведется очень быстрыми темпами, по скорости стройки там творится что-то немыслимое -- проект очень важный для страны. Я думаю, что труба реально будет закончена осенью 2011 года», -- заявил он. По информации «Времени новостей», в «Транснефти» понимают важность политического решения о реализации проекта. Однако его ресурсная база вызывает в компании вопросы, и вряд ли за столь короткое время удастся найти свободную нефть. Тем не менее официально в «Транснефти» заявляют, что смогут заполнить новую трубу так, чтобы она работала на полную мощность.
Кирилл МЕЛЬНИКОВ, Алексей ГРИВАЧ

27.04.2010 | Karel Hirman

Áno, toto je zaujímavý článok. To len dokresľuje vážnosť situácie a možnosti, ktoré sú v hre. Ale ten záver nie je potešujúci, rovnako ako doterajšie publikované vládne stratégické dokumenty RF v tejto veci. Dávam Vám do pozornosti aj článok, ktorý nedávno vyšiel v Nezavisimoj gazete (príloha Energetika) ohľadne ropovodu Družba a jeho postavení v zahraničnej stratégii energetickej bezpečnosti RF (tuším 8.2., nemám ho po ruke) z pera vysokopostaveného ruského diplomata a experta na ruskom MZV pána Zhiznina.

27.04.2010 | zvedavec

Pán Hirman píšete tu o svojom voľnom čase, a čo Vám napríklad pán Hirman hovorí informácia uverejnená v zbierke zákonov č. 400 / 2009, čiastka 145 – prehľad o zmenách v zákone o štátnej služby – menovite siesta hlava pojednávajúca o právach, povinnostiach a obmedzenia štátneho zamestnanca, napríklad tak paragrafy 59, 60, či 61.Alebo aj tretia časť pojednávajúca o služobnom čase a podmienkach vykonávania služby – napríklad tak paragraf 68 bod 1 písmeno "a"?

29.04.2010 | mirojanosik

Prosím Vás, nedegradujte diskusie, nezachádzajte od témy. Iba sa ťaháte za slovíčka, a pritom k téme nehovoríte nič.

Rovnako aj to, že tu vyťahujete informácie neoverené vám uberá na dôveryhodnosti.

Karel Hirman

  • Počet článkov: 45
  • Priemerná čítanosť: 3523
  • Priemerná diskutovanosť: 8
  • RSS blogu

O blogu

K energetike som sa dostal vďaka štúdiu na vysokej škole. V spolupráci so Slovenskou spoločnosťou pre zahraničnú politiku (SFPA) a vďaka Trendu, kde som vtedy pôsobil ako reportér, som sa snažil túto tému koncom 90-tych rokov rozšíriť aj medzi širšiu odbornú verejnosť i v súvislosti s medzinárodnou politikou a bezpečnostnými aspektami. V roku 1999 sme organizovali v Bratislave ako prví konferenciu o význame kaspickej ropy a plynu pre strednú Európu. Diskusiu o energetickej bezpečnosti považujem za veľmi dôležitú, a preto som využil ponuku svojej bývalej redakcie, aby som sa vo svojom blogu venoval hlavne tejto téme.