Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Reálny zmysel prísnejších STK sa podarilo chytiť

31.07.2012 | bavlniak

Diskusia (17 reakcií)

31.07.2012 | Brain

Kupujem zasadne nove auta, obmenujem raz za 10 rokov, kazdy rok chodim na rocne servisne kontroly, a ked sa skutocne zavedie STK kazdy rok pre 6 rocne auta, tak sa radsej zbavim auta a kaslem na ne.

01.08.2012 | enko

kiezby tie STK boli aspon podstive a nie take ze STK a emisnou prejde 40 rocne auto :) ale ved "splna" limity..

01.08.2012 | Juraj Stepanov

Mate pravdu, ze nase STK sa s tymi nemeckymi velmi tazko porovnavaju, ale zase aj to ma predsa svoje vyhody.

K tym 40 rocnym autam - predstavte si, ze mate Fiat 600 alebo Oktaviu kabrio alebo Chrobaka alebo Mini z roku 196x a je to vas milacik a niekto vam ju proste zakaze, lebo nema katalyzator? To uz je ekologicky terorizmus. Oproti dymiacim turbodieselom su tieto benzinaky nevinne strojceky, exhalaty CO2 su najmenej skodlive.

Na druhej strane mate pravdu v tom, ze hociaka avia alebo liazka alebo v3s nadymi za jednu jazdu tolko, ze 100 modernych aut tolko neemituje.

01.08.2012 | nicco

Pokial viem, tak pan F. znizil danove zatazenie nafty, cim zvyhodnil prevadzku naftoveho auta. Presne take sa k nam aj dovazaju vo vacsej miere a presne take auta su najskodlivejsie, bud DPF nemaju alebo sa da jednoducho odstranit a primitivne, takmer neoliticke metody testovania na STK to neodhalia.

01.08.2012 | sona08

auta take stare sa daju viest ako veterany a pre nich platia ine smernice. Okrem toho, pokial sa o tieto auta nestarate, asi tazko budu jazdit.

01.08.2012 | Juraj Stepanov

Dakujem za nazor, takto uvazuju hlavne Nemci. A po novom budu aj dalsi na Zapade, ved kto ma rad kontroly a buzeraciu ?

01.08.2012 | Tralala2

zly Fici...
to on za vsetko moze
on

01.08.2012 | Manitou

Autor by si mohol najprv zistit, ze uz v sucasnoti v polovicke EU27 je pre starsie vozidla technicka kontrola povinna kazdy rok. Navyse, v tretine krajin EU je prva technicka kontrola uz po troch rokoch a nie po styroch.

http://europa.eu/ra...

Argument, ze kvoli technickej kontrole predam auto a kupim nove je uz len ceresnickou na dorte ... najma v pripade Nemecka a ich "ochoty" kupovat francuzske auta a tymto ich zachranovat.

Navyse, Brusel pripravil povinnost zdanovat aut podla CO2 uz v roku 2005: navrh smernice o daniach z osobnych aut
[COM/2005/261/FINAL]

http://eur-lex.euro...

02.08.2012 | Roman Kanala

Na tejto vete som sa musel pozastaviť:
"...uz v sucasnoti v polovicke EU27 je pre starsie vozidla technicka kontrola povinna kazdy rok"

Aj vo Švajčiarsku je pre staršie vozidlá technická kontrola povinná každý rok. Ale tu sú také staršie vozidlá zberateľské kusy nad 25 rokov, a ak sú prihlásené ako také, tak namiesto kontorly každé 2 roky a neobmedzeného používania spadnú do zvláštneho režimu s obmedzenými kilometrami za rok a inou frekvenciou kontrol. Presné detaily sa mi nepodarilo nájsť na stránke ženevského úradu pre automobily, ale bežné údaje sú tu:
http://www.geneve.c...

Tu vidíme, že súkromné autá a motorky majú kontroly 4-3-2, taxíky, autobusy, sanitky a štátne vozidlá so značkou 96... ako policajti, hasiči a pod. majú kontroly 1-1-1. Tie kontroly sú prísne a na dobre vybavených pracoviskách. Ak auto nespĺňa požiadavky, majiteľ má 30 dní na odstránenie závad a ak sú to drobnosti, môže vozidlo stále používať. Pri závažných nedostatkoch sa konfiškuje technický preukaz a vozidlo smie byť použité len na jazdu do opravovne a potom v deň technickej kontroly na stanovište.

Pri práci so štatistikami som napríklad narazil na také kuriozity, ako autá na parný pohon, ktoré sú imatrikulované a stále smú jazdiť na verejných komunikáciách. Ich počet je 2.

Ako vidíme, Švajčiari kašlú na EÚ a sami i bez diktátu Bruselu si robia predpisy, ktoré dávajú zmysel. O novej bruselskej smernici niečo také prehlásia len euroúradníci. Vo Švajčiarsku sú tie predpisy v platnosti už desaťročia a osvedčili sa. Ak by neboli dobre vymyslené, buď by ich úrady zmenili samé, alebo by ich ľud zamietol v referende. V Nórsku, kde tiež povedali NIE vstupu do EÚ, majú pre autá STK zvanú "EU inspection" v rytme 4-2-2 a autá sa nepozývajú, ale podľa posledného čísla poznávacej značky sa musia dostaviť od januára do októbra príslušného roku.

01.08.2012 | Juraj Stepanov

Autor dakuje kritikovi za uzitocne informacie a vyjadruje potesenie nad tym, ze nim spominane krajiny okrem Rakuska a Polska budu mat naozaj prechod z 2 na 1-rocnu intenzitu s objektivnymi dopadmi, ktore su uvedene v clanku. Myslim si, ze abstrahovanim od novinarskeho slovickarcenia by sa dalo dosahovat vacsieho nazoroveho konsenzu v spolocnosti -ked napisem "Brusel pripravi", myslim tym, ze prislusna smernica bude musiet byt povinne pretavena do narodnej legislativy, t.j. nebude ponechana volnost jednotlivych krajin ako je tomu zjavne dnes, inak by sme tu emisne dane mali podla vami predlozeneho dokumentu od 1.1.2007 (vid strana 19). Pokial vam osobne vadi roztopasny styl mojho clanku a citite potrebu podelit sa o svoje nazory s citatelmi, odporucam vam zriadit si blog tak ako ja a pisat posty tak ako ja, rad si precitam tie vase pretoze mate dobre zdroje informacii a dokazali by ste obohatit citatelov etrendu.

02.08.2012 | Roman Kanala

Na Francúzsku po francúzsky k zníženiu nehodovosti najviac prispel odchod Mitterranda. Predtým ak socialista dostal pokutu, tak zaktivoval všetkých svojich kamarátov z mokrej štvrti, aby ju nemusel zaplatiť a socialisti na prefektúre mu ju naozaj anulovali. Dnes sa pokuty zaplatiť musia, lebo zrušenie pokuty je veľmi prísne sledované a zneužitie je dôvodom k disciplinárnemu stíhaniu úradníka. Dopravné predpisy sa pomaly, pomaly začínajú aj dodržiavať aj vďaka tomu, že sa pokute, strate bodov či strate vodičského preukazu nedá vyhnúť. Sarko dal nakúpiť tisíce radarov stacionárnych aj laserov do ruky a policajti majú silné motorky na stíhanie pirátov.

Niečo iné je stav vozidla. Švajčiarske autá sú evidované aj s poisťovňou a poslednou STK. Na kontroly predvoláva úrad a nedá sa tomu vyhnúť. Pri zmeškaní kontroly treba dohodnúť náhradný termín a zaplatiť poplatok 70 Frs ešte raz, ale treba to stihnúť do 30 dní, lebo potom sa konfiškujú poznávacie značky. Ak majiteľ neuposlúchne a neodovzdá ich, jeho auto sa stane hľadaným a prvý policajt ho zastaví a zatkne za marenie výkonu úradného rozhodnutia. Na Švajčiarsku po švajčiarsky veci fungujú, lebo je poriadok. Švajčiarsko nie je členom EÚ a tak skoro ani nebude.

Na Francúzsku po francúzsky sa STK kontroluje len pri policajných kontrolách a nie je v databáze vozidiel. Vodič sa na STK objednáva sám a ak ju nemá, nič sa nedeje, len sa nesmie dať chytiť policajtom. Ak budú namiesto 2 rokov kontroly každý rok, nič sa nezmení. Ak vodič na STK nejde, tak nepôjde ani potom.

Tá bruselská direktíva by bola menej stupídna, ak by riešila skôr ako donútiť vodičov, aby sa podrobili STK dnes a nie zvyšovať ich frekvenciu. Tiež predpísať minimálne potrebné vybavenie. Lenže potom by sa veľmi zvýšili náklady systému.

02.08.2012 | motik

s tymi pokutami vo FR to tak mohlo fungovat niekde v 80tych rokoch...uz je to dost davno co sa to dalo pekne do laty, a v uz v roku 2001-2002 som cital v Sport Auto ako sefredaktora namerali na dialnici s 160km/h, dohodol sa na mieste s policajtom, veril, ze je to ukoncene a nakoniec o 2 tyzdne dostal predvolanie a cvakal v tedy nejakych 1000 Ffr...si vylial zlc ze ako ho policajt zakerne dobehol... Mna tam za 10rokov ani raz nechytili (nemali dovod), teda raz, a to ma nestihli namerat (zandarka spala na radary a bol som schovany za kamionom pri vjazde do Albertville od Ugine). Co sa tyka vozoveho parku, je to podla penazenky, a co sa tyka STK, rovnako. Svajciari su bohatsi , maju to zakonom prikazane tak to respektuju. Ak FR poistovne zatlacia pri vybere a vypocte poistneho na dolozenie dokladu o STK, tak sa to moze radikalne zmenit aj vo FR. Rovnako by som poukazal na fakt, ze kontroly v servisoch su tam na rovnakej urovni ako na SK. Cim mensia diera tym podradnejsia sluzba a nevsimnutie hrdzaveho vyfuku, blatnika, ze to cmudi atd. Rovnako ako na SK. Ak by vo FR tvrdo sli po STK , tak by krachla polka servisov a cely vidiek by nemal na com jazdit....dnes aj starsi rocnik radsej pouzije staru 205ku alebo citroen ax atd ako si kupovat nieco nove, co na lokalkach rozbije a na poli uz duplom. Naopak, v meste drviva vacsina ma nove auta, pripadne do 4-5 rokov, frantikom to tiez mysli a ti ktori su rozumni menia auta v pravidelnom case... Takze asi tolko v skratke ku frantikom. Koniec koncov, ta nehodovost vo FR je vazna vo velkych mestach a ich okoli...ked sa na dedine niekto do sancu vysype tak stare auto odtiahne rovno na srotovisko alebo si to doma znovu vyklepe a nikto o tom ani netusi (ako na SK). Vo Svajci a v Nemecku je to ine, kultura je ina, a asi je to lepsie pre spolocnost, no na druhej strane ziadnu relevantnu studiu som v tomto nevidel. Inak FR cesty su na o dost vyssiej urovni ako na SK a niekde i lepsie ako Svajc (ci Nemecko), ktory je cely rozkopany a rychlost aj na rovnych dialnicnych usekoch nezmyselne limitovana na 100km/h. Kazdy narod ma nieco do seba, ja napriklad s jednym malym pivom (alebo poharom vinka po veceri ci obede) si vo FR rad sadnem za volant, a soferujem rovnako dobre mozno este pozornejsie ako 100% triezvy. Niekto ma naturu japonca ci nemca, a ani ho nenapadne nieco ine, niekto je skor bon-vivant, a zivot si uziva aj ked niekedy zakon mierne prekroci so zodpovednostou tomu odpovedajucou....Ak by mi vsak mal Brusel zakazdkym prikazovat ake auto si mam kupit, ako soferovat, do ktoreho servisu mam chodit, atd atd atd tak to radsej dvihnem kotvu ako aj frantici a zdrhnem do Maroka, Tuniska atd, nech si bruselsky uradnici sikanuju vojakov alias nemcov a im podobnym...nezijem aby som pocuval uradnikov...

01.08.2012 | Manitou

V obidvoch pripadoch sa jedna o NAVRH (vid strana 1) - aj v pripade mnou uvedenom navrhu o zdanovani a aj v pripade diskutovanych povinnych technickych kontrol. Navrh z Europskej Komisii ide Europskemu Parlamentu a Europskej Rade, ktore ho mozu pozmenit (a v praxi tak casto aj robia). Clenske staty si mozu dohodnut prechodne obdobia a aj celkove vynimky. Kedze tieto navrhy este nepresli Radou a Parlamentom, nie su pravne zavazne - z toho dovodu aj navrh z roku 2005 je stale len navrhom a dane nie su tak, ako su v tom navrhu uvedene.

Nevadi mi "roztopasny styl" - ale vadi mi pisanie o zlom Bruseli v implicitnom ponimani, co si to ti od reality odtrhnuti uradnici zasa vymysleli, ked dane pravidla boli (budu) schvalene aj priamo volenymi zastupcami Slovenska v Europskom Parlamente a zaroven reprezentantami slovenskej vlady v Europskej Rade - a to aj v pripadoch, ked si Slovensko mohlo uplatnit pravo veta (napriklad v oblasti dani).

Co sa tyka blogovania: zamestnanci Eurospkych institucii to maju s blogovanim v sfere prace tak trochu komplikovanejsie, ak chcu dodrzovat pravidla "Staff Regulations".

02.08.2012 | Roman Kanala

Zlý Brusel v implicitnom ponímaní je kvôli demokratickému deficitu. V skratke sa to dá zhrnúť nasledovne: Brusel vydáva direktívy, ktoré sú nadradené národným zákonom a členské štáty ich musia vmontovať do svojho právneho systému. Toto pripomína štát. Ale Brusel nemá možnosť, aby mu niekto povedal, že pácha jednu koninu za druhou, jednu horšiu než druhú. Možnosť ovplyvniť stupidity, čo prichádzajú z Bruselu, neexistuje. V tomto Brusel už nepripomína štát, ale diktatúru. Okrem toho je deficit legitimity inštitúcií i jednotlivých úradníkov až po najvyššie posty. Viď nedotknuteľnosť eurovalu. V tomto Brusel tiež nepripomína štát, ale kráľovstvo s absolutistickým panovníkom.

Ak by sa EÚ stavala na federalistickom princípe ako Švajčiarsko, tak by hoci aj posledná dedinka mala možnosť stopnúť hlúpe direktívy, lebo by mohla vyvolať referendum v členskom štáte a ten by mal právo veta. Demokratický deficit v EÚ je jedným z najvážnejších strašiakov. Pre Švajčiarov je vstup do absolutistickej monarchie nepredstaviteľný.

01.08.2012 | Juraj Stepanov

Vazeny Manitou, paci sa mi uroven nasej diskusie a vase penzum informacii o danej teme. Vsimol som si, ze ste clovek povolany vyjadrovat sa k tejto teme, kedze ste rovnako priamy ako ja a zverejnujete svoje meno cez mailovu adresu pri diskusii (tu maju k dispozicii autori blogspotov). Skoda, ze mate zakaz pisania o svojej praci, no chapem to.

Na druhej strane mi dovolte vazne pochybovat o skutocnej demokracii v Bruseli. Ked sa vacsinovy nemecki alebo francuzski zastupcovia dohodnu na prelobovani nejakeho zakona s realnym ekonomickym benefitom pre vybranu zaujmovu skupinu a najde sa potom aj pozitivny lateralny efekt pre sirsiu verejnost, nejakych par mlkvych hanblivych slovenskych zastupcov v EP vo veci nielen ze nic nezmoze ale radsej sa ani neskusaju, lebo by ich mohli vysmiat. Ked uz niekomu tak velmi zalezi na bezpecnosti ci ekologizacii vojnami a chemikaliami zdevastovanej Europy, nech hlada a nachadza uprimne a funkcne riesenia a nie trapnu ekologizaciu rakuskeho alebo nemeckeho typu (napr zakaz jadroviek ci eko dane na auta podla emisii CO2).

V Europe rastie nezamestnanost mladych a tiez osobna a pracovna lenivost a nezaujem o svoje okolie, preco EK nepracuje na modeloch mladeznickych eko-brigad, ktore by cistili a zveladovali prirodu alebo podporovali trendy ktore by nabadali mladych ludi aby prestali chlastat, fajcit, pozierat skodlive fastfoodove jedla, vysedavat od rana do vecera na socialnych sietiach so sladenymi napojmi v ruke. Mlada generacia je uplne makka a leniva a ked to iste o nas hovoria nasi rodicia, znamena to jedine - biela civilizacia degeneruje a ide ku dnu. Kto si to vezme na zodpovednost ? Azda nie Europska Komisia.

Ja viem, ze dostat sa do Bruselu je znacne narocne a kazdy komu sa to zo Slovenska podarilo vynikal, preto to prosim neberte ako osobny utok voci Vam. Trvam vsak na tom, ze moj dufam vzletny sarkazmus v mojom clanku je ten najslusnejsi sposob ako dat najavo, ze nesuhlasim s koncentraciou moci v Bruseli a ani s prebujnelym politbyrom. Nie som clenom ziadnej politickej strany a ani ziadnu neplanujem zriadovat. Pisem narovinu to, co ini nechcu, nevedia ci nemozu, pretoze jeden z mojich predkov bol velky sturovec a autor Mariny aj jeho krv vo mne vrie ked vidim co sa deje okolo.

Vedeli ste, ze nevoleny prezident Europy ma vacsi plat ako americky prezident ? Predpokladam, ze ano. Ide o to, ze mnoho Slovakov je z roka na rok realne chudobnejsich napriek stale vacsiemu pracovnemu nasadeniu a preplnene nakupne kosiky a auta na dlh su len smutnym falosnym dojmom blahobytu. Ja a mnoho inych ludi na Slovensku je dostatocne inteligentnych na to, aby videli co Brusel riesi a aka je jeho uzitocnost pre Slovensko. Preto si dovolim zverejnovat apriori negativny postoj voci Europskej komisii i Europskemu parlamentu, s vynimkou pana Nigela Faraga, ktory si podla mna jediny svoje peniaze v EP zasluzi.

Este par rokov takejto modrej demokracie a Vychodna Europa, ktora uz pomaly 10 rokov zachranuje upadajuce ekonomiky v anglicku, francuzsku, taliansku, belgicku, atd. bude balkanizovana a dokonale zotrocena, pricom otrokarmi nebudu vyvinutejsie civilizacie ale banda dohodnutych partokratov a korporacii. Arogancia zapadniarov voci Slovakom je natolko do oci bijuca, ze len opity a naivny malomestan ju nevidi a prave taky je tu a vo zvysku Vychodnej Europy najviac ziadany a podporovany. Vychodna Europa je domovom aspon 250 milionovej SLOVANSKEJ vacsiny, takze ja vidim cestu v silnej slovanskej jednote a vyuziti odvahy, pracovitosti a naplnani tuzby po cti a pravde, ku ktorej maju slovania nastastie najblizsie. Preto je babylon menom spojene staty europske pre mna neprijatelny.

Vasu spatnu vazbu, nech bude akakolvek, si rad precitam.

02.08.2012 | Manitou

Slovensko si v referende, jedinom platnom, odhlasovalo vstup do EU, ktory bol spojeny s odovzdanim casti suverenity nad rozhodovanim na vyssiu medzinarodnu uroven (aka "do Bruselu"). Nepytajte sa ma preco a co viedlo ludi k tomu, ze hlasovali tak ako hlasovali - neviem a nezaujima ma. Faktom zostava, ze sme sa tak raz ako krajina rozhodli a teda nam neprinalezi nadavat na system rozhodovania a tvorby zakonov, rovako ako na fakt, ze to omedzuje nasu plnopravnu suverenitu - dobrovolne sme sa jej totiz v referende vzdali. Navyse na rozhodovani sa spolupodielame: Slovensko je plnohodnotny ucasnik spolurozhodovania a tvorby zakonov v Bruseli - aku tuto pravomoc v praxi vyuzivame nie je otazka na system ale na konkretnych politickych zastupcov, ktorych sme si tam opat sami a dobrovolne zvolili. Navyse raz prehlasuje Nemecko a Francuzsko s pomocou dalsich krajin Slovensko - inokedy prehlasuje Slovensko s pomocou dalsich krajin Nemecko a Francuzsko ... ako natahovacky medzi koalicioua opoziciou v narodnych parlamentoch.

Ja som eurouradnik a mna primarne nezaujimaju dovody politickych rozhodnuti a odpovede na otazku "preco". Ja som plateny zamestnavatelom aby som odpovedal na otazku "ako". Takze ja neriesim preco znizovat emisie CO2, ale ako znizovat emisie CO2. Ked dostanem za ulohu pritiahnut mladez na ekobrigady, tak budem riesit ako ich tam dostat ... ale opat mi bude uplne jedno preco ich tam niekto chce dostat. Tento moj postoj prameni z toho, ze to co robim, robim pre kvoli slusnmu mesacnemu platu a nie pre svoje idealy o EU.

Ked chcete diskutovat o systeme rohodovania v EU, tak to asi nebude so mnou - viem o tom len nevyhnutne nutne zaklady a dana tema ma v principe ani moc nezaujima. Emisie CO2 a technicke kontroly su mi vyrazne blisie.

02.08.2012 | Juraj Stepanov

Vazeny Manitou, som velmi milo prekvapeny vasou reakciou a uprimnostou, mam na mysli vas postoj profesionala. Je velmi pravdepodobne, ze prave taky by zmenil aj moj zivot k lepsiemu, kedze s idealizmom som sa prilis daleko po pracovnej stranke nedostal, ackolvek nestazujem si ani takto, pretoze mam zivot velmi dobry. Odteraz ked bude rec o eurouradnikoch, jedneho urcite spomeniem v dobrom svetle za jeho uprimny postoj.

Juraj Stepanov

Juraj Stepanov
  • Počet článkov: 8
  • Priemerná čítanosť: 3631
  • Priemerná diskutovanosť: 16
  • RSS blogu

O blogu

Ekonóm. V blogu chcem polemizovať o spôsoboch narábania s mocou a majetkom, súkromným či verejným, a o dopadoch na ľudí, ktorí sú v takýchto organizačných štruktúrach výkonnými zložkami.