Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Juraj Skalský

Prečo rady "ako na to..." nefungujú?

12.08.2015 | Juraj Skalský

Tituly s prísľubom rýchlych výsledkov po použití jednoduchých postupov sú stále označované za bestsellery. Sú teda úspešné z hľadiska predaja. Napriek tomu len málokedy majú nakoniec priamy efekt na zmenu našich zvykov. Prečo?

  • Tlačiť
  • 0

Stretávame sa s tým skoro všade v oblasti tzv. life style internetových blogov a literatúry, v oblasti rozvoja ľudí, motivačných tréningov a konferencií. Spíkri a motivátori, ktorí prezentujú tieto návody patria k vysoko populárnym. Téma návodov "ako na to" patrí medzi vysoko populárne a dá sa očakávať, že v tomto smere tak skoro nenastane zmena. Ľudia tieto návody skrátka obľubujú a radi objavujú, prípadne aj skúšajú tie ktoré sú novšie, hoci tie predtým nezafungovali. Značná časť ľudí zas považuje všetky návody na zmenu ako neúčinné a zavádzajúce. Ako je to teda? Sú tieto "instantné návody" funkčné, alebo nie? Ak sú funkčné, potom prečo väčšinou nefungujú?

Spoločný základ týchto návodov a aktivít je v tom, že dávajú „konzumentom“ nádej, vieru a hlavne jednoduchý postup ako dosiahnuť to čo sami hľadajú, bez nejakej väčšej vynútenej námahy. Podľa týchto návodov stačí dodržiavať jednoduchý niekoľko krokový postup a hlavne opustiť ten predošlý a výsledky sa dostavia takmer okamžite. Podobne ako pri instatnej polievke. Zalejte vodou, premiešajte, trochu ohrejte a môžete konzumovať. Sú tak pascou našej pohodlnosti.

Tak ako aj inde v biznise, dopyt stimuluje ponuku a ten je zjavne dostatočne veľký. Prečo sa však nakoniec výsledky, ktoré všetky tieto rady sľubujú dostavia len krátkodobo alebo vôbec? A ak je to tak, prečo ľudia znovu a znovu skúšajú nové rady a podľahnú opakovanému pokušeniu raz za čas niečo nové skúsiť? Je to racionálne? Týka sa to každého z nás, alebo len určitého typu ľudí?

Samotné návody majú svoj základ a opodstatnenie minimálne v tom, že sa snažia vypĺňať diery nachádzajúce sa na trhu s takýmito "instantnými produktmi".

To že tie návody nefungujú, alebo len v obmedzenom rozsahu má hneď niekoľko dôvodov:

  1. Princípy väčšiny návodov vôbec nie sú zlé. Tým že sú prezentované ako univerzálne princípy bez zohľadnenia špecifík individuálnych potrieb, dochádza k možným problémom. Nie všetko funguje rovnako na všetkých a všetko. Ďalšia vec je, že ak nechápeme podstatu, nerozumieme ani tomu čo môžeme a čo nemôžme z návodu upraviť, alebo úplne vypustiť. Môžeme si tak zbytočne ublížiť, hoci niekomu inému to pomáha
  2. Návody sú zjednodušené aby ostala zachovaná atraktivita pre publikum. Kto by v dnešnej dobe chcel študovať komplikované dôvody, postupy a k nim príslušné alternatívy? Súčasná preinformovanosť vedie ľudí k povrchnosti a následnej úzkosti z potreby rozhodovania a voľby tých správnych informácií. Je to opačný extrém ako keď informácie neboli skoro vôbec dostupné a mali sme sa správne rozhodnúť. 
  3. Ďalšia vec je, že doporučenia a postupy sú často skrátenou verziou - skratkou - širšieho systému, ktorý je však pre konečný úspech potrebné dodržiavať vcelku. Súvisí to s bodom vyššie, ale aj s tým, že samotní autori nemusia poznať súvislosti, keďže je známe, že veľakrát doporučenia píšu vyslovene teoretici
  4. Postupy vyplynuli často z osobných skúseností autorov, čo často určite znamená, že vyskúšali niekoľko ďalších postupov. Pravdou je, že na ich úspechu sa podieľali aj tie menej funkčné alebo úplne neúspešné postupy. Akurát to mohlo byť bez vedomia autora. Predpokladom úspechu akejkoľvek zmeny je predovšetkým schopnosť vytrvať a skúšať znova a znova aj pri čiastkových neúspechoch. Pre akúkoľvek zmenu zvyku je potrebné vytvoriť si nový zvyk a to vždy trvá aj  v závislosti od toho ako silný zvyk sa snažíme zmeniť.
  5. Princípy sú často akousi kompiláciou rôznych postupov, ktoré však vytvárajú logicky udržateľný celok. Autori neuvádzajú, že k princípom prišli až po dosiahnutí úspešného výsledku následným vyvodzovaním príčin. Nie vždy sú však výsledky prísne podmienené konkrétnymi doporučenými príčinami. To že sa dostavil výsledok, nemusí nutne znamenať, že sa dostavil na základe aktivity, ktorá mu predchádzala. Mylný predpoklad v latinčine uvádzaný ako: Post hoc, ergo propter hoc (po tomto nasledujúci, teda kvôli tomu - voľný preklad autora)
  6. Aby sa dala očakávať zmena v našich výsledkoch, je potrebné zmeniť spôsob vykonávania aktivít, ale predovšetkým postojov k nim. Často ide o zdĺhavý proces zmeny zvykov, ktorý môže trvať roky. Rýchle výsledky sa síce dostavia pomerne skoro, očakávaná zmena nastáva ale až po prekonaní niekoľkých kritických období, ktoré nám umožňujú spoznávanie svojich limitov a doľaďovanie individuálnych preferencií. Autori návodov však kvôli očakávaniam rýchlych výsledkov sľubujú príliš rýchlu zmenu, aj keď sami pripúšťajú, že u nich sa výsledok dostavil až po dlhšom aplikovaní, skúšaní a úpravách stratégií
  7. Rady a návody sú často formulované tak, ako by nebolo potrebné venovať príliš veľa energie na dosiahnutie zmeny. Vzbudzujú tak nádej, že aj bez väčšej aktivity a vynaloženého úsilia bude možné dosiahnuť úspech. No a to je základný omyl! Princípom každej podstatnej zmeny je práve totiž potreba vyvíjania enormnej a neraz i dlhodobej energie, čo stojí určite viac úsilia ako obyčajné mechanické napodobovanie rád a skratkovitých návodov. Výsledok je však taký, že zatiaľ čo skratky často nevedú do cieľa, tvrdo vydretá práca prináša zaslúžené výsledky a predovšetkým rozdielny pocit. To však priemerný človek nechce počuť a tak radšej siahne po novom a novom recepte na už osvedčenú pascu pohodlnosti

Takže suma sumárum. Návody "ako na to..." nefungujú predovšetkým preto, že my sami očakávame zmenu niečoho bez ochoty vlastnej aktívnej investície. Je to iracionálne, pretože vieme, že to tak je a aj napriek tomu sa spoliehame a veríme, že v našom prípade to bude inak.

Opakovanie aktivít až po ich zautomatizovanie a už samotná aktivita smerom k zmene, je podstatou každej zmeny. Ďalej je potrebná vytrvalosť, dôslednosť, zameraná pozornosť, vynakladanie dostatočne veľkej námahy udržiavanie motivácie a množstvo ďalších vnútorných faktorov so zohľadnením vonkajších vplyvov, ktoré sa môžu meniť.

Ako však realita ukazuje, návody zostanú naďalej obľúbené, pretože pohodlnosť a iracionalita vyhráva nad očakávaniami skutočnej zmeny. A tak znova a znova radšej pozeráme inštruktážne videá a čítame šablónovité "kuchárky". Problémom však nie sú tie návody, ale náš sklon k pohodlnosti a prenášanie zodpovednosti za naše životy zo seba samých na instantné návody a ich autorov.

 

  • Tlačiť
  • 0

Diskusia (0 reakcií)

Juraj Skalský

Juraj Skalský
  • Počet článkov: 12
  • Priemerná čítanosť: 2907
  • Priemerná diskutovanosť: 1
  • RSS blogu

O blogu

Profesionálne sa venujem rozvoju zručností (soft skills) od roku 2006. Špecializujem sa na vyjednávanie, obchodné zručnosti a self management. Uvedomujem si aké ťažké je zmeniť naše zvyky. Zameranou činnosťou, dôslednosťou a vytrvalosťou sa to podarí každému. Základ je chcieť. Pozrite si čomu sa venujem na: www.towers.sk

Juraj Skalský

Juraj Skalský
  • Počet článkov: 12
  • Priemerná čítanosť: 2907
  • Priemerná diskutovanosť: 1
  • RSS blogu

O blogu

Profesionálne sa venujem rozvoju zručností (soft skills) od roku 2006. Špecializujem sa na vyjednávanie, obchodné zručnosti a self management. Uvedomujem si aké ťažké je zmeniť naše zvyky. Zameranou činnosťou, dôslednosťou a vytrvalosťou sa to podarí každému. Základ je chcieť. Pozrite si čomu sa venujem na: www.towers.sk

Kalendár sa načítava...