Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Juraj Skalský

Ako prekonať svoju komfortnú zónu II.

18.03.2016 | Juraj Skalský

Pokiaľ sa snažíme zmeniť svoje zvyky a vieme, že úskalie spočíva v komfortnej zóne, ktorá nám často bráni v našom úsilí, čo môže byť tou správnou a účinnou pomôckou? Pokračujem v úvahe ako prekonať svoju komfortnú zónu.

  • Tlačiť
  • 0

Začiatok roka sa odohráva rovnaký scenár ako ten predošlý rok. Väčšina ľudí je odhodlaná uskutočniť viac alebo menej zásadné zmeny vo svojich životoch. Scenár sa opakuje s úprimným presvedčením, že tentokrát to bude inak. Tentokrát nespravíme tie chyby, ktoré minule. Poučili sme sa predsa! Pravda, niektorí sa poučia a pochopia, že je potrebné niečo robiť inak. Väčšina však uskutoční len formálnu zmenu postupu a dopustí sa podobnej chyby ako v minulosti. Nakoniec tak znova ostane len pri predsavzatiach a pokračuje sa bez výraznejšej zmeny. A tak sa plánovaná a očakávaná zmena nakoniec neuskutoční. Alebo uskutoční, ale iba krátkodobo.

Mechanizmus vytvorenia zvyku spočíva v opakovaní činnosti dostatočne dlho, až sa zautomatizuje. Tomu rozumieme všetci. Vieme aj to, že pri tom podstatnú úlohu zohrávajú pozitívne emócie, ktoré nám pomáhajú aby sme mali chuť znova činnosť opakovať. Týmto sa zvyk viac a viac upevňuje. Za toto celé je zodpovedný náš mozog so svojimi 3 základnými úrovňami fungovania (základná riadiaca jednotka, emócie, myslenie) - viac som o tom písal v I. časti (https://blog.etrend.sk/juraj-skalsky/ako-prekonat-svoju-komfortnu-zonu.html).

Náš mozog, ktorý zodpovedá za riadenie základných životných funckcií, ale aj za myšlienky a pocity, sa snaží zabezpečiť v prvom rade naše prežitie. Prečo by sa teda snažil udržovať niečo z čoho máme zlý pocit a pravdepodobne teda ide proti nášmu prežitiu. Pracuje s informáciami, ktoré má k dispozícii. Tie sú v prípade neobľúbenej alebo neznámej činnosti jasné. Nerobia mi dobre = teda asi nie sú dobré. Nepoznám ich = je tam riziko. Je dobré ich utlmiť a dať priestor niečomu inému, najlepšie niečomu osvedčenému a príjemnému. Tomu na čo už som zvyknutý. Mozog tak vlastne šetrí energiu. Postupne nás, často veľmi nenápadne, navedie na to, že opustíme to čo sa vedome snažíme zmeniť a vráti nás k vykonávaniu pôvodného zvyku. Vôľa, ktorou sa pokúšame nasilu zmeniť zvyk preto na samotnú zmenu nestačí. Je potrebné zapojiť ešte iný mechanizmus. Tým mechanizmom je emočná rovina súvisiaca s komfortnou zónou.

Komfortná zóna nám pomáha udržať zvyky. Cítime sa v nej príjemne a vyrovnane. Všetko čo ide proti nej sa snažíme eliminovať. Vedome, alebo nevedome. Komfortná zóna sa však nerovná pasivite, ako si veľakrát mylne myslíme. Znamená skôr spôsob prežívania, na ktorý sme veľmi dobre zvyknutí, čím mozgu šetríme energiu pre ďalšie voľby. Ak sme pasívni, šetríme energiu a je nám teda vlastne dobre. Komfortná zóna však môže byť aj v aktivite. Pokiaľ je človek napríklad vrcholovým kulturistom, opakovaním sa z cvičenia a enormnej záťaže stane zvyk. Sú s tým spojené mnohé pozitívne emócie (dobrý pocit z námahy, zmysel života, hrdosť na dosiahnuté výsledky, rešpekt okolia...). Komfortná zóna je v takomto prípade dodržiavanie zvyku cvičenia v posilňovni. Ako však zažil asi každý z nás, aj aktívnemu človeku sa stane, že pokiaľ je z dlhodobého hľadiska z akéhokoľvek dôvodu vystavený pasivite, po určitom čase sa mu upraví aj jeho komfortná zóna. Prekoná nepríjemné obdobie podobné abstinenčným príznakom. Následne sa dostane do pasivity a zmení sa aj jeho komfortná zóna. Znova je nutné ju pracne prekonávať a opakovaním aktívneho spôsobu života preklopiť do pôvodnej roviny. Pasivita ako komfortná zóna je pre mozog zrejme prirodzenejšia ako aktivita.

Činnosti pri ktorých sa dostávame do komfortnej zóny si ritualizujeme. Máme tendenciu dodržiavať určité postupy, následnosti a prepájame si ich s pocitmi. Snažíme sa opakovať všetko tak, aby bol výsledok podobný alebo rovnaký ako predtým. Jednotlivým činnostiam priraďujeme dokonca väčší význam ako pôvodne mali, len preto, že sú súčasťou nášho rituálu. Rituálmi si totiž navodzujeme stav komfortnej zóny už tým, že začneme vykonávať len časť celého procesu.

Ako teda prekonať komfortnú zónu? Bojovať proti nej sa dá len krátkodobo a s vynaložením značného úsilia vôle, teda vedome zameranej činnosti. Je to vyčerpávajúce, pretože komfortná zóna zvyku je pre mozog niečo čo má pre neho prioritu pred vôľou. Zvyk je automatizovaná činnosť na úrovni základnej riadiacej jednotky. Vôľové aktivity sú však na úrovni, ktoré sú viac spojené s vedomím a teda majú z hľadiska prežitia nižšiu prioritu.

Vôľa je spúšťačom zmeny a pokiaľ ju nemáme, chýba nám zároveň disciplína a kontrolný mechanizmus celej zmeny. Skúsme ale využiť tiež samotnú komfortnú zónu vo svoj prospech tak, že plánovanú činnosť (očakávaný nový zvyk) nejako s komfortnou zónou prepojíme.

Využitie návodu prekonania komfortnej zóny nenásilne by bolo pritom takéto jednoduché:

Bojom proti komfortnej zóne nútime mozog použiť autopilota proti rozhodnutiu našej vôli. Pokiaľ nie je veľmi silná a trénovaná, nakoniec to v zápase s autopilotom prehrá. Skúsme to inak. Staňme sa spojenci!  Začnime v malom a postupne pridávajme. Trošku odporu komfortnej zóne klásť musíme, kontraproduktívne je ak je ho veľa. Stačí sa prinútiť k aktivite a vnímať následné pocity. Mali by však byť prevažne pozitívne.

Ak si budeme všímať negatíva, motivujeme sa k tomu aby sme prestali. Ak niečo vykonávame s odporom, nemôžme sa diviť, že to nebudeme chcieť opakovať. Vopred by sme mali tiež uvažovať nad možnými dôsledkami našich aktivít. Veľká zmena a záťaž vyvoláva aj veľa negatívnych pocitov.

Z postupu spravme opakovaný proces a sústreďme sa na pozitívne emócie počas procesu a aj na konci. Opakovaním celého postupu dôsledne krok za krokom si vlastne vytvoríme nový rituál. Neskôr bude stačiť ak začneme prvými krokmi celého procesu a pozitívne pocity vyvoláme automaticky už od začiatku. V tom spočíva sila rituálu. No a postupne sa nám upraví aj komfortná zóna. 

Dajme si už len pozor aby sme nový zvyk vykonávali pravidelne bez dlhších výpadkov, pretože opakovaním výpadkov vytvoríme nový zvyk a zmeníme aj komfortnú zónu.

Opakovaním si teda pestujeme zvyky a upravujeme komfortnú zónu. Nemusíme proti nej bojovať, stačí ju vedome využívať vo svoj prospech. Za pocity, ktoré prežívame si do značnej miery zodpovedáme sami. Či budeme úspešní so zmenou zvyku je teda na nás. Je to o našich postojoch a šikovnosti ako využijeme emócie v prospech našich vedomých zámerov. Neznamená to však ignorovať negatívne pocity. Môžu byť oprávnenými signálmi, že niečo robíme chybne. Snažme sa ich riešiť. Pozitívne pocity by však v našej zameranej pozornosti mali vyhrávať. Ak ich nebude dostatok, nebude dostatočná motivácia k zotrvaniu a skončíme tak ako väčšina našich predsavzatí.  

  • Tlačiť
  • 0

Diskusia (0 reakcií)

Juraj Skalský

Juraj Skalský
  • Počet článkov: 12
  • Priemerná čítanosť: 2904
  • Priemerná diskutovanosť: 1
  • RSS blogu

O blogu

Profesionálne sa venujem rozvoju zručností (soft skills) od roku 2006. Špecializujem sa na vyjednávanie, obchodné zručnosti a self management. Uvedomujem si aké ťažké je zmeniť naše zvyky. Zameranou činnosťou, dôslednosťou a vytrvalosťou sa to podarí každému. Základ je chcieť. Pozrite si čomu sa venujem na: www.towers.sk

Juraj Skalský

Juraj Skalský
  • Počet článkov: 12
  • Priemerná čítanosť: 2904
  • Priemerná diskutovanosť: 1
  • RSS blogu

O blogu

Profesionálne sa venujem rozvoju zručností (soft skills) od roku 2006. Špecializujem sa na vyjednávanie, obchodné zručnosti a self management. Uvedomujem si aké ťažké je zmeniť naše zvyky. Zameranou činnosťou, dôslednosťou a vytrvalosťou sa to podarí každému. Základ je chcieť. Pozrite si čomu sa venujem na: www.towers.sk

Kalendár sa načítava...