Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Aké konkrétne zmeny potrebuje naše školstvo?

17.02.2016 | Juraj Draxler

Diskusia (24 reakcií)

18.02.2016 | Hektor23

Pokus komunikovat planovane zmeny beriem pozitivne - najma v slovenskom politickom prostredi. Vdaka za to.
Avsak: musim vyjadrit totalne sklamanie nad temami, ktorych sa tu dotykate.
Jednak sa obmedzujete na zakladne skolstvo. Ale co s vysokym skolstvom? A kde ostal vyskum? Co je vobec vasa vizia? Toto je Vas 2. clanok na Trende, ktory publikujete ako minister - mohli ste zverejnit Vasu viziu, naznacit otvorenie sirsej spolocenskej diskusie o stave skolstva alebo nieco obdobne, ale namiesto toho pisete o tom, ze skoly zaplavi dalsia vlna administrativy, kde budeme sledovat, ci sa deti prechadzaju cez velku prestavku v kruhu (To je jeden z nasich najvacsich problemov???).
Zaroven, tak ako pisete, ze doterajsie nareky ludi zo skolstva komu co, kde chyba, su nesustredene, mi popravde tento Vas clanok pride nekompletny. Najma vzhladom na buducu rolu ucitela! Pozicia ucitela je predsa absolutne klucova! Plakativne povedane, hlupy clovek-ucitel predsa z nasich deti chytrych ludi sotva urobi! Uplne zakladnym cielom by teda malo byt pozdvihnut spolocensky status / rolu / vyznamnost ucitela, za cielom systematickeho lakania sikovnych (tych najsikovnejsich!) ludi do skolstva! Pretoze len tito budu vediet skutocne motivovat a naucit deti. Dnes sa robi z nudze cnost - vela ludi ide ucit len z dovodu, aby mali robotu a pedagogika povacsine laka individua, ktore sa nikam inam nedostali (cest zapalenym vynimkam). Ako toto chcete zmenit, pan minister? Ako chcete zacat lakat najsikovnejsich ludi do skolstva?
...Ach tak, pardon, zabudol som, ze by to chcelo peniaze na zvysenie platov. A tie predsa nemame. Lebo CTcka, obchvaty, PPP projekty, plynove vratky, vlaky zadarmo, karuselove podvody s DPH, 2.500 novych policajtov, nepotrebne pravnicke sluzby pre skoly, predrazene internetove pripojenia...

18.02.2016 | hulo11

Heh, sto ľudí, sto chutí. Mne sa ten blog zdal až príliš dlhý, tebe nekompletný... :)
Načo do toho ťahať vysoké školstvo a výskum? Vysoké školy neposkytujú povinnú školskú dochádzku, neučia deti(ale dospelých ľudí), nemajú predpísané učebnice... je to úplne iný svet a inými problémami, na samostatný blog.

A ak si mám vybrať medzi tvojim a Draxlerovým pohľadom, viac sa mi pozdáva, že hlavnou/kľúčovou/v centre pozornosti/... postavou by mal byť žiak a to, čo a ako sa v škole učí a naučí, nie učiteľ a jeho postavenie a plat.

Prirovnal by som to v súkromnej sfére napr. k obchodu. Kľúčovým je zákazník, nie predavač. Obchod robí všetko pre to, aby bol spokojný zákazník. A spokojnosť zákazníkov nie je závislá (len) od platu predavačov.

18.02.2016 | salamoon

ja tam vidim rozdiel..jednoducho vzdelanie a zdravie na trhovom principe nikdy nefungovali a nebudu, pretoze je to z podstaty uplne cosi ine ako napr. vami spomenute nakupovanie...skola a zbieranie vedomosti nie su dovolenkovy pobyt, vikendova prechadzka shopping centrom, ale kazdodenna mentalna namaha, zalezitost, kde musis casto robit aj veci, kt. prave nechces (stres) a ak sa teda chces nieco naucit, vytvorit, musis preto aj cosi urobit... titul sa da kupit, ale mudrost nie, aj ked sa nam snazia mnohi nahovorit opak.. viete co je vo vseobecnosti najoblubenejsi zakaznicky pristup z pohladu ziaka ? ked sa vobec neuci.. no takymto stylom sa asi daleko nedostame.. ked si spätne premietnem svoje ranne skolske roky, osobne spominam najradsej na ucitelov, po ktorych mi v makovici cosi ostalo, a nie na tych, s ktorymi som bol najvacsi kamarat..

18.02.2016 | Vlasko

"jednoducho vzdelanie a zdravie na trhovom principe nikdy nefungovali a nebudu" ale fungovali a fungovali velmi dobre az kym sa do toho nepustil stat. Teraz sa stazuje kazdy na kvalitu ale vdaka socializmu v tychto odvetviach nikto nechce urobit logicku vec - zrusit dane a mat skoly/nemocnice sukromne.
"Viete co je vo vseobecnosti najoblubenejsi zakaznicky pristup z pohladu ziaka ?" Sorry ale nejak to mas pomylene - ziaci nie su zodpovedny za seba - za nich su zodpovedny rodicia. Takze si oprav otazku a mozno prides nato preco si si postavil slameneho panaka

18.02.2016 | salamoon

nepomylil si si to tu s tym portalom menejstatu (viac oligarchii) ci ako sa to vola ? tam fackuju furt toho isteho slameneho panaka... ja ziaden rozpor v tom, co som ako reakciu na predrecnika napisal nevidim

18.02.2016 | sona08

uz v cisarskej Cine poznali dolezitost *verejneho* skolstva a dolezitost toho, aby sa vzdelanie dostalo najsirsim vrstvam obyvatelstva. do urciteho stupna nemoze byt skolstvo sukromne, kedze su tym znevyhodnene deti, ktore sa narodia znevyhodnenym rodicom. a za to oni predsa nemozu. ak by sme rovnako zakladne skolstvo spoplatnili, museli by sme ho zdobrovolnit, prave kvoli rozdielnym socioekonomickym vrstvam, pripadne presvedceniam. tym by sme ale popreli spolocnesku slobodu jednotlivca, ktora tkvie v tom, ze bez ohladu na to, kde a komu sa narodi, musi mu byt umoznene, dosiahnut to, co by mohol chciet. verejne skolstvo je preto nevyhnutnou sucastou slobodnej spolocnosti. rodicia to zan rozhodnut nemozu, lebo nie je ich majetkom, a tak mu musi byt umoznene aspon to, aby vedel samostatne informacie prijmat a na ich zaklade sa rozhodovat. to je mozne iba vtedy, ak je minimalne gramotny.

aby som zhrnula: ano, mozme sa bavit o spoplatneni skolstva, ale iba za predpokladu, ze skolska dochadzka nebude povinna. ja osobne si myslim, ze kvoli zachovaniu rovnosti casti, povinna byt musi, cize musi byt zadarmo. samozrejme, vekova hranica povinnej skolskej dochadzky je na diskusiu a moze byt znizena.

18.02.2016 | IvanPe

Sona a preddiskuteri:
Vzdelanie ako znalosti a poznanie a vychova su odlisne veci. Zakladnou potrebou v akejkolvek spolocnosti je komunikacia, ak clenovia spolocnosti nekomunikuju potom spolocnost zlyhava a kolabuje. Efektivna komunikacia vyzaduje zapojenie co najvacsieho mnozstva clenov spolocnosti a ich spolocny postup, lebo synergicky efekt ekonomickeho charakteru (mimoineho aj preto su anonymizovane apolitecke peniaze sucastou komunikacie a nie ekonomie).
Cize spolcnost nejako musi chciet aby vsetci komunikovali co najefektivnejsie. Cize mne sa oplati prispiet nejakou mensou ciastkou do spolocneho a na oplatku dostanem komunikaciu.
Ale to nijako nesuvisi so znalostami ktore ziskam alebo neziskam a uz vobec niejako s poznanim a trocha so socializaciou, tj normami ktorymi sa ta komunikacia riadi.
Preto ak teda to musi byt stat musi zabezpecit komunikaciu a normy a vsetko ostatne je osobne a preto presmetom vymeny.
Takze zasa je zakladnou otazkou preco a az pokial sa mi do toho a ako ser.ie stat.

18.02.2016 | Motylx

Sona:
Školstvo nemôže byť súkromné.... ľudia by to nezaplatili....
Teraz je školstvo štátne.
Kto to podľa teba platí?
Mimozemšťania?
Ľudia.
A neplatia len vzdelávanie.
Platia aj plytvanie, tunely, rozkradanie.
Ak by sa zmenil systém, tak by zmizli aj tieto neduhy.
Kto si rozkradne vlastnú firmu, kto by nakupoval stonasobne predražené služby, produkty?
A zrazu by to ľudia nezaplatili?
Akým vzdelaním musí človek disponovať, aby vyprodukoval takúto sprostosť?

18.02.2016 | hulo11

Salamoon, zrejme si ma nepochopil, to, že má byť centrom žiak(alebo hoci pacient), neznamená, že škola má uspokojiť rovnaké potreby, ako obchod. Obchod poskytuje tovar, škola vzdelanie. Prozákaznícky prístup v obchode má zjednodušiť a spríjemniť nakupovanie, v škole učenie. Ale ako v obchode musí byť výsledkom, že si odnášaš domov tovar, tak zo školy si žiak musí odniesť vedomosti. Milý, ochotný a fundovaný personál je v obchode nanič, ak v regále nie je potrebný tovar. Rovnako v škole, ak žiaka nenaučí, čo treba, je kamarátsky učiteľ nanič. Ale aj naopak, v obchode nepríjemná a drzá predavačka, hoci majú požadovaný tovar v regále, je výsledok nanič.

18.02.2016 | Motylx

Fungovali aj fungujú.

18.02.2016 | Motylx

To malo byť pre salamoon :
Zdravie a vzdelávanie fungovalo a aj funguje na trhovom princípe.
Dokonca aj na Slovensku v súčasnosti.
Viď úplatky.
Aj v školstve, aj v zdravotníctve.
To je TRH.
Čierny trh.
Trh si vždy cestu nájde.
Problém je len v tom, že štát tie interakcie zbytočne predrazuje.

18.02.2016 | Agát4

Hektor,
na Slovensku nešťastím akejkoľvek diskusie, o čomkoľvek, je politizácia. Ak diskutujeme o koncepčných problémoch v školstve, nemiešajme do toho vlaky zadarmo.
Žiadna oblasť na Slovensku nemá vypracovanú dlhodobú koncepciu. Všetko sa rieši ad hoc. Dôvody sú dva. Vypracovať koncepciu je zložitý problém a ak by bola prijatá dlhodobá koncepcia, znemožnilo by to realizovať politikom, ktorí sú práve pri moci, ich často pochybné zámery. Nemyslím si, že vložením pol miliardy do školstva v súčasnej situácii by sme dosiahli primeraný efekt.
Za najväčší problém považujem účasť politických strán na vypracovaní dlhodobej koncepcie lebo bez dohody naprieč politickým spektrom je koncepcia nerealizovateľná. Politické strany pravdepodobne o to nebudú mať záujem lebo väčšina z nich nemá žiadnu komplexnú a realizovateľnú predstavu o stratégii v školstve a nebude mať záujem svoju neschopnosť prezentovať. Školstvo a zdravotníctvo sú vďačné témy na politické prekáračky.
Pri tvorbe koncepcie by sa ukázala nielen kvalita pracovníkov ministerstva, ktoré by malo vypracovať prvý návrh, ale osobne by som bol zvedavý na predstavy samotných pedagógov. Myslím si, že v tomto smere sa správali veľmi pasívne.
Obávam sa, že po voľbách zasa prestane záujem o školstvo. O koncepčné riešenie nebude mať nikto záujem. Politikom ide o predvolebné body, učiteľom o platy, médiá a mimovládky sú spolitizované a plnia len zadania majiteľov a sponzorov.

18.02.2016 | IvanPe

Ak to zhrniem:
1. Testovat a testovat, osobny prejav pred triedov nie (nie uplne ale takmer uplne).
2. Dozorny organ inspekcia, ktora bude pomahat ... a ak skola nedodrzuje standardy tak skolu zrusit.
3. Centralizovat skoly tam kde je menej ziakov.
4. ?
Pls doplnte ak som nieco prehliadol v tomto prejave.

Mna okrem inych dostala tato veta: "Takýchto praktík zo socializmu prežíva zrejme viac, ale nevieme, ako veľmi sú rozšírené. "

Podla mna je cele skolstvo socialisticke a kedze

verejnost ziada po vsetkych statnych zamestnancov sluzbu, ktoru oni poskytuju v ramci svojej sukromnej iniciativy mimo plateneho pracovneho casu, napriek statnemu systemu,
tak to uz statnych zamestnancov prestalo bavit a ziadaju za to odmenu. Teda len ti ktori tie sluzby poskytuju a tam kde ich odmena je nizsia ako odmena stredoskolaka.

Podla tohto prejavu sudiac, Pan minister ani netusi co sa v skolstve, teda vo vzdelavani, skutocne deje.
Ale mozem sa mylit.

18.02.2016 | Imrich Gulai

Ja sa chcem opýtať, vážený pán minister, či si myslíte, že hovoriť o tom, čo by sa malo riešiť a o čom sa diskutuje, naozaj niečo vyrieši? Začínam byť skeptický voči tomu, či a ako chcete dosiahnuť lepšiu úroveň vzdelávania, keď pravda je taká, že do sfér, kde sa prednostne venuje nadaným deťom sa nalieva stále menej financií.
Konkrétne teraz mám na mysli predmetové olympiády a iné súťaže. Kedysi dávnejšie prebiehali tieto súťaže ako spoločenské akcie so sprievodným programom, dobrou náladou a kopou zážitkov. Samozrejmosťou boli aj rozširujúce prednášky pre zúčastnených, stravovanie a ubytovanie. A teraz... No radšej ani nekomentujem. Že to je v pôsobnosti samospráv? Že ministerstvo do toho peniaze nalieva, len oni cestou zablúdia a nedostanú sa na miesto? Pýtam sa, ako je to možné? Neexistuje žiadna regulácia ani kontrola takýchto financií? A keď o tom viete: prečo nešlapnete samosprávam na kurie oko a neriešite, kam dali peniaze?
Ja osobne toto celé vnímam ako alibizmus z vašej strany. Jednak sa len vyhovárate na to, čo všetko robíte na pozadí, len aby ste zmiernili tlak a dvak, úplne Vedome aj vďaka takýmto článkom nechávate zosilňovať trend klesania spoločenského zaradenia učiťeľov, keď o nich hovoríte ako o neschpákoch, ktorých treba testovať... To, čo by malo previehať nahlas, prebieha potichu a v úzadí a to, čo by sa malo riešiť ibdividuálne v úzadi sa prepiera verejne a kvôli jednotlivcom sa znižuje kredit celému učiteľstvu.
Posledná otázka. Ak to teda nie je alibizmus a snaha utíšiť verejnosť, prečo ste takéto vyhlásenie o stratégii nedali hneď na zaćiatku štrajku, ale vyťahujete ho až teraz, tri týždne po začiatku? Vychádza mi z toho, že buď sa to vymyslelo teraz na kolene, alebo ste len bábka, ktorá nevie, čo sa deje na jej rezorte a v tom prípade ani nie ste kompetentný zastávať pozíciu, na ktorej ste.

18.02.2016 | HromBlesk

Dobrý deň pán minister

s takýmito myšlienkami, ale v ďaleko ucelenejšom rozsahu aj s víziou a stratégiou ako tu niekto správne podotkol ste mali prísť keď ste nastupoval na post ministra. Ale Vy ste tento post zobrali ako kariéru a učíte sa za pochodu a zasa sme stratili rok dva. Keď sme štrngali na námestiach tak sme kričali že nech nás vedú odborníci... dnes by sme mali štrngať 10x silnejšie a kričať to isté heslo.

S niektorými myšlienkami ja osobne súhlasím, mnoho problémov ste nepomenovali. Súhlasím s jednotným meraním kvality, neviem či ŠŠI je ten správny orgán, ak si neviete rady skopírujte meranie niekde inde a aplikujte . Co mne chýba je preverenie toho personálu -pedagogického ktorá tam je, jeho schopností a kto nevyhovuje musí rady školstva opustiť..ruka v ruke s finančným ocenením. Zvýšiť mzdy áno, ale iba dobrým učiteľom. Chýba mi aj zvýšenie právnej ochrany učiteľa a možností učiteľa pri narúšaní vyučovacieho procesu.
Minister nespomenul efektivitu školstva, rozkrádanie, potrebu zrušenia niektorých škôl..atd atd

18.02.2016 | Andrej Medved

Zasnem nad ministrom, ktory mi pripada ako keby ani ministrom nebol. Najprv neschopny Caplovic a teraz Draxler. V skostve za jeho uradovania( nie riadenia) nestalo nic. Lepsie povedane nic normalne co by posunulo skoly dopredu. Ze Vas hanba nefackuje pan Draxler a dokazete este pisat blog. odstupte ak este mate v sebe kusok studu. Na svojom poste ste predriemali a to ako ste sa zachovali voci strajkujucim ucitelom je Vasa hanba. Smer nevie co zo skolstvom, co s Romami, ako zjednodusit stat, ako pritiahnut ludi co usli z tejto dzamahirie..... .

18.02.2016 | hulo11

Odstúpiť 2 týždne pred voľbami? A ty si kde nechal zdravý rozum? Prečo by to robil? Čo by sa tým zmenilo, alebo vyriešilo? Však by do volieb ani nestihli vymenovať nového ministra.

18.02.2016 | Andrej Medved

Co by sa zmenilo? Politicka kultura vyvodzovania dosledkov za svoju necinost ci pobabranu robotu.

18.02.2016 | Motylx

Buhehehehehe......
☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺

18.02.2016 | sona08

ja si na druej strane myslim, ze by sa skolstvo naopak malo *prestat hodnotit* a malo by sa *prestat centralizovat*. suhlasim so zachovanim urciteho standardu, ale ten by som definovala volne. do skoly deti chodia, aby sa naucili citat, pisat, spolocensky fungovat a verejne prezentovat. cize naopak. by som kladla vacsi doraz na ustny prejav pred triedou. to, ze niektori ucitelia ziakov priam sikanuju sa da riesit striktnejsim vyvodzovanim zodpovednosti voci takym zakrpatencom.

je tazke hodnoti kvalitu skoly, kedze tam vstupuje az prilis volnych faktorov. myslim, ze zainteresovanejsi pritup rodicov by mohol kompenzovat nekvalitu prameniacu z lajdactva ciuz ziaka, alebo ucitela. ale to stat nenahradi nijakou vyhlaskou.

18.02.2016 | Motylx

+

19.02.2016 | Marko Gróf Čierny

Samé ľúbivé frázy.

Školy nie sú detské domovy, motiváciu a hodnoty by mali deti nasávať hlavne doma v rodine. To, že niektorí učiteľ dokáže pôsobiť na deti z neho robí osobnosť. To nemôže byť vyžadovaná samozrejmosť, dupľom za také peniaze.

V dnešnom svete, ale je pozícia učiteľa veľmi oslabená. To štát sa prvý začal voziť po učiteľoch a rodičia sa k tomu zvyku postupne pridali. Je to tak už hodne dlho, možno neduhy a zlé spomienky zo socialistického školstva, ktoré neodišlo úplne lebo niekoľko dôchodcov učí dodnes. Práve ministerstvo školstva, inšpektoráty to je najväčšia katastrofa. Byrokracia prevážila schopnosť organizovať školy odborne, takto sú organizované iba úradne. Viz. kritéria kontrol inšpekcií a podobne. Samozrejme je to tak už dlho zle, ale nikto to nezmenil, ani keď mal tie právomoci a zároveň zodpovednosť. A samozrejme aj peniaze, aj peniaze odrážajú ako si čo vážime.

Nie všetko sú iba výsledky testov, školy sú oddelené svety. Táto spoločnosť má všeobecný problém so zodpovednosťou a to sa odrzkadluje aj na rodičoch a žiakoch. Do najvýhodnejšieho postavenia sa tak nakoniec dostanú učitelia, ktorí začnu žiakov ignorovať a nemíňajú energiu, neriskujú aby veci zmenili k lepšiemu a presadzujú sa autoriou viac ako pedagogickými schopnosťami. Lebo kto nič nerobí, nič nepokazí.

Mnohými vyjadreniami ste učiteľov opľul, pekné slová to teraz nezachránia, bola dosť dlhá doba na činy, je zbytočne teraz maľovať nádherné zajtrajšky.

Vy slovenskí ministri školstva totiž vôbec nerozumiete školstvu, rozumiete iba úradu, používate koncepcie iných ministerstiev, nemáte prax, nemáte skúsenosť, nemáte šajnu ako rozlíšiť dobrého učiteľa od zlého. Nepoznáte psychologickú náročnosť výučby za okolností keď právomoci učiteľov boli oslabené. Potom aj samotná škola sa stane pre každého skôr nutným zlom ako vzpruhov na cestu do života. Učiteľ musí splniť iba byrokratické úradne kritéria, skutočnú kvlalitu čo odviedol velmi ťažko niekto zmerá. S odstupom ohodnotia samotní žiaci iba spôsobom, že dajú alebo nedajú deti na školu na ktorej sa sami učili.

Šikovní ľudia nie sú iba tí čo sa trblietajú v novinách. Keby štát nepošliapal a nedehonestoval učiteľov ale podporil ich, pomaly sa mohlo malými krôčikmi školstvo meniť k lepšiemu, mať lepší obraz o sebe, priťahovať schopnejších ľudí, ktorí tu prácu robia radi, ale za niektorú almužnu si to už so svojim vzdelaním dovoliť nemôžu, kým to teda nemyslia ako charitu.

21.02.2016 | Tom Bombadil

http://www.ini.sk/ak... Všetko pekne poporiadku :)

Juraj Draxler

Juraj Draxler
  • Počet článkov: 29
  • Priemerná čítanosť: 3644
  • Priemerná diskutovanosť: 18
  • RSS blogu

O blogu

Bývalý minister školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky.