Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Jozef Tvardzík

Slovenský koncept jazdenia na eskalátoroch ma vytáča

10.04.2017 | Jozef Tvardzík

Dve ženy stoja vedľa seba. Klebetia a v rukách zvierajú obrie papierové tašky po výdatných nákupoch v obchodnom centre. Nevraživo na mňa pozrú, keď ich slušne poprosím, aby stáli za sebou.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 12

Realita na slovenských eskalátoroch, ktorá má rozčuľuje asi z princípu. Neviem to ovplyvniť. Stretávam sa s týmto problémom denne. V podchodoch Bratislavy používam schody, v nákupných centrách je ale jazdenie na eskalátoroch nutnosťou. Na letiskách, v metre alebo aj v obchodných centrách vo svete ale platí nepísané pravidlo, že ľudia stoja vpravo za sebou a ľavú časť eskalátora nechávajú pre tých, ktorí si to chcú vybehnúť nahor alebo sa ponáhľajú.

Najnovšie experimenty ale hovoria o tom, že takéto používanie eskalátora je neefektívne a ľudia by mali prejsť na slovenský koncept „ramena na ramene vedľa seba“. Blbosť? Ani nie.

Pred dvoma rokmi britská spoločnosť Capgemini Consulting zisťovala, či človek môže jedným alebo druhým štýlom jazdy po pohyblivých schodoch ušetriť čas. Niekoľko dní preto skúšali oba štýly v rušnej londýnskej stanici metra Green Park station.

Zistili, že vyšliapanie po eskalátore zabralo 26 sekúnd, zatiaľ čo bez chôdze to trvalo 40 sekúnd. Lenže tieto časy boli namerané za ideálnych podmienok, keď na eskalátoroch nebolo veľa ľudí. Reálnejšie merania nasledovali vtedy, keď z vlaku metra vystúpila masa ľudí, ktorá sa nahrnula na eskalátor.

V tomto prípade boli výsledky odlišne: chodec strávil na eskalátore 46 sekúnd ale cestujúci, ktorí sa ale rozhodol stáť na boku, až 138 sekúnd. Vedci ale zistili zaujímavý fakt: ak by ľudia na eskalátore len stáli (bez možnosti pohybu po ľavej strane), rapídne poklesol čas priemernej jazdy na eskalátore pre všetkých. Ako je to možné?

Vo Veľkej Británii preferuje chôdzu po eskalátore 40 percent ľudí. Tým, že cestujúci, ktorí na schodoch stoja, vytvárajú ľavú časť eskalátora voľnú, dochádza k akýmsi zápcham ešte pred eskalátormi.

Ak by sa ale všetci pasažieri na pohyblivých schodoch dohodli, že budú všetci svorne stáť a nikto sa nebude predbehovať, priemerný čas by znížili na 59 sekúnd. Poučenie ako vystrihnuté z teórie hier: ak všetci ostanú stáť na eskalátore, bude to výhodné pre všetky strany.

Chodec by takýmto spôsobom strávil na pohyblivých schodoch zanedbateľných 13 sekúnd viac, stojaci by ale ale dokázali ušetriť až 79 sekúnd. Inými slovami došlo by síce k miernemu spomaleniu pre chodcov, ale výraznému zrýchleniu cesty pre stojacich na eskalátore. Celkový benefit pre všetkých by bolo ušetrenie času o 60 percent (chodiacich totiž naozaj nie je veľa). 

Výskumníci tiež zistili, že státim by sa zmenšila dĺžka radu pri vstupe na eskalátor. Počet čakajúcich pred schopdmi by sa znížil zo 73 ľudí na 24 ľudí. „Tí, ktorí stoja na pravej strane používajú väčšinou každý druhý schod. Tí, ktorí idú (po pohyblivých schodoch), medzi sebou držia rozostupy najčastejšie tri schody, čo je plytvanie miestom,“ vysvetlili autori štúdie Shivam Desai a Lukas Dobrovsky.

Zaujímavé prepočty efektivity používania eskalátorov vlani urobilo London Underground, teda londýnske metro. Pracovníci sa zamerali sa na jednu z najrušnejších staníc metra v Londýne: Holborn Station. Pasažierov dole pri schodoch idúcich hore vítali zamestnanci metra s megafónmi a dávali príslušné inštrukcie. Ročne metro z tejto stanice prepraví 56 miliónov pasažierov a eskalátory tam majú dĺžku 24 metrov. Experimentom chceli presvedčiť cestujúcich, aby využívali obe strany pohyblivých schodov.

Zistili, že pokiaľ by ľudia využívali obe strany, eskalátory by v špičke dokázali zhltnúť vyše 16-tisíc ľudí, v súčasných podmienkach je to len 12 700. Zároveň by došlo k zníženiu čakacích lehôt pred eskalátormi o 30 percent. 

Dosiahnuť zhodu v stratégii pre cestovanie eskalátorom nebude jednoduché. Denník The New York Times oslovil profesorku psychológie Jeanine L. Skorinko, ktorá povedala, že ľudia si od cudzincov radi udržujú fyzický odstup. Buď stoja na schodoch pod nimi alebo ich radšej obídu. 

Tento fakt je možné pozorovať napríklad na postupnom obsadzovaní miest v autobuse alebo vo vlaku. To je dôvod, prečo si ľudia dávajú tašky na sedadlá vedľa seba, pretože nechcú sedieť vedľa cudzích ľudí a tak sa im niekedy musíte doprosovať, aby ste si mohli sadnúť. 

Že by sme mali používať aj ľavú stranu, má aj svoje technické opodstatnenie. Státie napravo ničí eskalátory a preťažujú ich len na jednej strane. Opotrebujú sa reťaze aj ložiska. Nedávno problémy riešil Pražský dopravný podnik, ktorý skúma, ako cestujúcich presvedčiť, aby stáli na oboch stranách.

K tomutomu kroku sa pred pár dňami pridal aj šéf metra v americkom Washingtone Paul Wiedefeld. Ten rovnako tvrdil, že státie na len na jednej strane pohyblivých schodov spôsobuje technické problémy. Americká firma Otis ale povedala, že ide o blbosť. Podstatnejším problémom je bezpečnosť a riziko pádu ľudí, ktorí po eskalátore chodia. 

Zhrniem to: Kritici súčasného stavu v zásade v každom veľkom meste teda namietajú, že je potrebné odpútať sa od pravo-ľavého uvažovania a začať sa správať normálne - netrčať pred nástupom na schody v zápche, keď je hore pred nami plno miesta. A postupovať vpred a obsadiť aj ľavý pruh. 

Proti nim ale stoja stúpencovia prepravného darwinizmu, podľa ktorých majú nárok na prežitie len tí najschopnejší, najzdatnejší, teda chodiaci a bežeci po eskalátore. Ja sa radím skôr k druhej skupine, pretože preplnené eskaláry sú skôr u nás raritou. Na eskalátoroch trčíme dlho len preto, že jeden ukecaný pár vedľa seba blokuje prístup k celému eskalátoru. Nejde o žiadnu výnimku a stáva sa to bežne v obchodných centrách. Skúste si to len niekedy všimnúť.

Pre blaho všetkých (a to aj napriek hore uvedenej štatistike z preplneného Londýna) preto navrhujem, aby sme boli ohľaduplní a všímali si aj tých, ktorí objektívne nemajú možnosť vybehnúť po klasických schodoch a ponáhľajú sa. Nervy totiž vytvára aj nelogické státie na eskalátoroch raz na jednej a raz na druhej strane, čo je naša regionálna špecialita a zaručene najväčšia strata času. 

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 12

Jozef Tvardzík

Jozef Tvardzík
  • Počet článkov: 8
  • Priemerná čítanosť: 11930
  • Priemerná diskutovanosť: 14
  • RSS blogu

O blogu

Redaktor TRENDU a editor TREND.sk

Jozef Tvardzík

Jozef Tvardzík
  • Počet článkov: 8
  • Priemerná čítanosť: 11930
  • Priemerná diskutovanosť: 14
  • RSS blogu

O blogu

Redaktor TRENDU a editor TREND.sk

Kalendár sa načítava...

Moje odkazy