Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Prečo Kanaďania nemajú radi Američanov

05.07.2008 | dodor

Diskusia (8 reakcií)

07.07.2008 | pitkama

Dovolim si oponovat autorovi textu,neviem ci travi cas len v Toronte,alebo aj v inych castiach Canady, pretoze posudzovat a hodnotit Kanadanov na zaklade dojmov z Toronta je zcestne.Toronto samo o sebe je kozmpolitne mesto,mimochodom s najdlhsou ulicou na svete a sami Kanadania ho viac povazuju za americke ako kanadske,pretoze nielen tak posobi ,ale aj zivotny styl v nom je podobne ako inde trosku iny ako vi nych mestach Canady.Canadu by som ani nenazval statom,skor krajinou,ktora sluzi doslova ako ostrov bezpecia a pokoja,kvality zivota vo svete,teda vacsinou.Zaroven,tiez nesuhlasim,ze Kandania su velmi podobni Americanom,kto zil dlhsie v Canade,ten citil podstatny rozdiel medzi tymito dvoma "narodmi",kedze uz aj v ramci Canady bol pednedavnom vyhlaseny "kebecky narod".Podstatny rozdiel je hlavne v tom,ze vacsinou Kanadania maju dobre vzdelanie,zaujimaju sa o veci verejne a svetove a poznaju svet,iste su aj vynimky ,urcite su ovplyvneni aj Statmi ci politicky ci denne zivotom,ale medzi tymito dvomi krajnami je obrovska rivalita a ja si dovolim tvrdit ,ze navrch ma Canada,vyssim zivotnym stylom,bezpecnostou,kvalitou zivota a starostlivostou o obcanov a vobec pristupom i uctou k nim.To su moje osobne skusenosti.Canada je obrovska krajina a preto hodnotit z pohladu jedneho mesta ludi sa jednoducho neda,zaujmy,zivotny styl,priority a mnozstvo veci su odlisne v jednotlivych provinciach,nehovoriac u o hustote osidlenia.Inak cena benzinu sa v krajine meni aj niekolkrat denne na pumpach,aj pocas vikendov a sviatkov a ludia su na to uz dostatocne adaptovani,je fakt,ze zacinaju mysliet co s tyka aut ekonomickejsie.

08.07.2008 | dodor

Vdaka za reakciu. Mate pravdu v tom, ze hodnotit Kanadu iba podla Toronta sa neda a ani to v clanku nerobim. Rozpraval som sa s ludmi zijucimi v Ontariu v malych mestach. Generalizovat tiez nechcem a nehovorim, ze vsetci Kanadania nemaju radi Americanov a ze vsetci sa im podobaju. Tie podobne znaky som vypisal, ale je vela dalsich odlisnych. Tie ste spominaliaj vy. Najma zaujem o veci verjne a svetove. Americania s velmi zahladeni do seba a neucia sa a ani nechcu velmi vediet o svete. Kanadadov vraj hanlivo valaju Kanack a niektori si stale myslia, ze v Kanade ie je nic iba zima...

09.07.2008 | jurajz

Raz som zazil ked sa podpichovali jedna kanadanka a obcianka USA co isla do kanady zit. V USA si kupila knihu, ktora sa snazila parafrazovat rozdiely v Kanade a USA no a kapitolka sex bola odbavena jednoznance. Canadians don't have sex! :)

Bude to asi prava susedska laska ako vsade vo svete. :)

08.07.2008 | Martin G.

Dobry den prajem !

Mam velmi rad nazory ludi, ktore popisuju ich dojmy z novej krajiny. Ste vsimavy clovek, porovnavate celkom objektivne realitu, v ktorej zijete svoj zivot so zivotom v inej krajine. Napisete este nejake svoje dojmy z Kanady ? Ako na Vas posobi napr. socialna politika kandskeho statu voci povodnemu obyvatelstvu ? Dokazete zistit vztah beznych kanadanov k tejto problematike ? Pytam sa na to preto, lebo mnoho ludi, ktori v Kanade stravili dlhu dobu, nevie zaujat jednoznacny nazor (na rozdiel od Slovenska, kde existuje "vacsinovy" nazor na podobnu problematiku u nas).

08.07.2008 | dodor

Vdaka za povzbudenie. Som v Kanade iba 3 tyzdne na dovolenke s manzekou a preto sa hlbsie do problematiky socialnej politiky vlady asi pustat nebudem. Ale z rozhovorov a miestnej TV a tlace sa mi zda, ze sa tu praktikuje pozitivna diskriminacia a mnohym ludom, nielen povodnym obyvatelom, sa stale neoplati pracovat, ale iba poberat socialne davky. Tu takych nazyvaju wellfare faces, ale ze vraj je to neslusne.... Tiez sa mi zda, ze Kanadania ocenuju tunajsi zdravotny system poistenia a dost kritizuju americky, kde vraj ten kto nema peniaze moze aj zomriet a nikto nepomoze. V Kanade sa to vraj stat nemoze. Ale ci je to ak som hlbsie nezistoval.

09.07.2008 | pitkama

ta pozitivna diskriminacia masvoje hlboke korene a historiu,dnes vsak je faktom,ze nepracuje v podstate len ten kto nechce a paradoxom je,ze su to hlavne mladi ludia,ktorych vidiet vo velkomestach typu TO,MTL ci VAN zobrat.pritom ich socialne davky nie su male.co sa tyka zdrvotneho systemu,myslim,ze je prespikovany ozaj detailne a je rpavdou to ze viacmenj funguje.zdravotna starostlivost je na vysokej urovni a ja som sa stretol len s pozitivnym ozaj velmi dobrym pristupom,starostlivostou a zariadenim ,clovek ma ozaj dobry pocit ci v detskych nemocniciach ci na klinikach,teda ak tam musi uz byt tak sa aspon dobre citi a je o neho dobre postarane,trosku slbsou strankou tohot systemu je dlha cakacia doba na dolezite vysetrenia,zvycoajne.ci sastane alebo nie ci niekto na ulici zomrie,clovek nidky nevie,jedno je vsak iste,ludia su velmi vsimavi k sebe,o mnoho viac ohladuplni ako v USA a o mnoho viac slusni,clovek sa nemusi bat hocikedy vyjst si po ulici v noci,neplati to vsak uplne v takych mestach ako su TO ci VAN,skor by som povedal,ze na vrchovel bezpecnosti,socialnej starostlivosti a bezpecnosti i vyske zivotnehos tylu je Quebec provincia.tam vsak tiez je diskriminacia i ked schovana ,francuszka.Avsak clovek saprisposobi,lebo ziska viac vyhod ako nevyhod.Kazdopadne prajem autorovi krasnu dovolenku a super zazitok z lodky pod Niagarou:-)

16.07.2008 | Peter Kovár

ja mam znamu z Toronta, ktora mi hovori, ze chodi doktorom do USA, po jednej skusenosti. Kanada je jedna z 3 krajin na svete, kde podla ustavy (alebo dohovoru o zdravotnej starostlivosti) nesmiete svojmu physician platit (ostatne 2 krajiny su Sev. Korea a Kuba....)

ked chcete alternativny nazor (tzv. Second opinion) listok na jeho navstevu vam musi vypisat vas lekar, ktory vam urcil povodnu diagnozu...bol z toho pruser a dokonca sa to riesilo na supreme courte, pretoze, z ustavy tam vyplyva 10 bodov, ktore musia byt pri zdravotnej starostlivosti dodrzane a jeden z nich bol prave v rozpore s tym zakazom. Uz si to presne nepamatam.

Cakacie listiny (v UK a Canade sa napr. na bezne vysetrenia caka dlhsie ako na Slovensku!) su preplnene. paradoxne najlepsie funguju diagnosticke centra, ktore su z vacsej casti sukromne. A aj Ron Paul napriklad argumentoval, ze v USA zacali tie svinstva v zdravotnom systeme v 2. polovici 70. rokov, kedy sa don pustila vlada a zaviedla postupne programy pre soc. slabsie skupiny a dochodcov (tzv. Medicare a Medicaid) - on sam napriklad robil v jednej cirkevnej nemocnici v Texase, kde chudobni boli osetreni a kazdy platil kolko mohol - on vravel, ze vyberal od chudobnych len symbolicke ceny (hovoril o 15 dolaroch pred cca 10 rokmi) aby si tiez uvedomili, ze nic nie je zadarmo.

17.07.2008 | dodor

To som teda prekvapeny z vasich informacii o kandskom zdravotnom systeme. Podla ludi, s ktorymi som sa bavil zdravotnictvo chvalili respektive kritizovali americke, kde clovek ked nema peniaze vraj zomrie na ulici....

Jozef Ryník

Jozef Ryník
  • Počet článkov: 33
  • Priemerná čítanosť: 2325
  • Priemerná diskutovanosť: 3
  • RSS blogu

O blogu

Študoval som históriu aj ekonómiu. Bavia ma firemné príbehy, ale aj reportáže. Rád pozorujem a potom o tom píšem. Som redaktor časopisu Profit.