Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Kríza vtedy a dnes

16.11.2008 | dodor

Diskusia (14 reakcií)

19.11.2008 | PaloC

Keby bolo keby, boli by sme vsetci v nebi...len skoda, ze tvrdenia o tom, ze keby stat neriesil stav v 30tych rokoch, kriza by trvala kratsie, dnes uz nikto neoveri... a to je vazna trhlina tvrdenia rakusanov...vzdy to tak bude...ak sa to necha na trh, etatisti budu tvrdit: so statom by to bolo byvalo lepsie. Ak sa zapoji stat, rakusania budu tvrdit: bez statu by to bolo byvalo lepsie...Je to tragicke. Nikdy sa nedozvieme pravdu, kedze rozhodnutia su nezvratne a rozhodovacie situacie jedinecne...

19.11.2008 | janapa

tvoje tvrdenie by bolo opodstatnene keby rakusaci hovorili iba o chybach statu pri rieseni dosledkov krizy - no ako si mohol citat kroky statu/fedu sa stali katalyzatorom vzniku samotnej krizy..

19.11.2008 | Kopanec

hlavne o udalostiach vzdialenych krajin a vzdialenych obdobi. Fakty su vsak neuprosne. Pred velkou krizou americky stat v pripade kriz nezasahoval. Vsetky krizy sa nakoniec vyriesili za velkych financnych strat a viacrocneho ludskeho utrpenia. To sa skusalo vladou aj v roku 1929. Za dalsie tri-styri roky sa nic samo od seba nevyriesilo. Az Roosevelt v roku 1933 aktivne zasiahol a docasne vysledky sa ukazali. Docasne, pretoze po dalsich volbach sa rozhodol setrit a priskrtil likviditu. Nakoniec krizu vyriesil projekt nazvany druha svetova vojna.

Odvtedy sa na krizy reaguje. Zalezi na tom ako rychlo a ako dosledne. Cim rychlejsie tym lepsie. Treba vsak mat dostatocne silnu ekonomiku. Momentalne je americka ekonomika z roznych dovodov oslabena a preto sa vysledky zatial neukazuju. Uvideme ako to dopadne. Mozno uvidime v priamom prenose ako nezasahovanie statu do krizy vyriesi trh ako rychlo (pomaly) a za aku cenu.

19.11.2008 | Martin Rojko

to už neuvidíme, keďže sa tak deje.

19.11.2008 | Pontošan

New deal inicioval prezident Franklin Delano Roosevelt (1933-45) a nie prezident Theodore Roosevelt (1901-09).

20.11.2008 | dodor

Dik, bol to Franklin, usla mi inicialka

20.11.2008 | towdy

Sucasna kriza ma podobne crty ako aj ta v 30tych rokoch tym myslim prasknutie bubliny, lahky pristup k uverom a predchadzjuce obdobie hojnosti avsak to su asi vsetky podobnosti s velkou hospodarskou krizou.

Chyby v 30tych rokoch

- Fed a ine centralne banky nekonali a nechali zbankrotovat mnoho systemovo dolezitych bank v dosledku coho sa vyrazne obmedzila penazna zasoba;

-fiskalna politika bola pasivna, kedze vlady sa snazili vyhoviet doktrine vyrovnaneho rozpoctu, klesajuce prijmy statu z dani viedli k obmedzeniu statnych vydavkov co nasledne viedlo k poklesu dopytu sukromneho sektora;

-protekcionizmus, ktory nastartoval obchodnu vojnu medzi US a Europou a viedol k vyraznemu poklesu medzinarodneho obchodu;

sa nezopakuju, politici/regulatori sa poucili.

Kratko po bankrote Lehmans, US regulator vyhlasil ze ziadne systematicky dolezite banky nezbankrotuju a budu zachranene, to iste plati aj pre EU takze sa da povedat ze prva pricina velkej hospodarske krizy je eliminovana.

Fiskalna politika je tiez uplne opacna, urokove miery klesaju uz pocas krizy a zapojenie tzv. 'quantitative easing' pristupu k menovej politike viedlo k nahromadeniu nadbytocnych rezerv vytvorenych centralnymi bankami na urovni komercnych bank. Tieto zdroje budu postupne uvolnene do realnych ekonomik co v konecnom dosledku povedie k oziveniu ekonomickeho rastu. Okrem toho vlady po celom svete prichadzaju s fiskalnymi stimulmi zameranymi na ozivenie ekonomiky. Takze aj druhy dovod je aspon ciastocne eliminovany.

Protekcionizmus, velmi pochybujem ze pri sucasnej urovni ekonomickych znalosti by niekto urobil takuto hlupost.

Preto velka hospodarska kriza cislo 2 sa neuskutocni. Vysledok tejto krizy bude jedinecny avsak vzhladom na rozumne statne zasahy jej dopad by mal byt miernejsi aj ked 2009 bude tazky rok pre vacsinu svetovych ekonomik a pravdepodobne az 2010 prinesie vyraznejsie ozivenie.

20.11.2008 | alex.botev

myslim si, ze nesystematickym nalievanim nepredstavitelnych objemov penazi od "niekial" len dopujeme raneneho morfiom. tlaciac nasu bublinovu gucu hore kopcom zvacsujeme jej objem, ktory nas tak, ci tak zasiahne.

21.11.2008 | towdy

suhlasim, preto som za systematicke nalievanie penazi v pripade potreby (co sa podla mna v EU deje) aj ked ano problem to skor oddaluje ako riesi. Avsak necinne sa pozerat by malo daleko horsie dopady na svetovu ekonomiku. Neviem si predstavit co by sa stalo ak by jednotlive krajiny vobec nezasiahli a doslo by ku kolapsu systematicky dolezitych bank, rozhodne by to ochromilo viacero ekonomik na par rokov, co by nevyhnutne viedlo k hospodarskej krize. Je tazke prist s univerzalnym riesenim no neurobit nic moze byt ovela horsie ako urobit nieco. Avsak to je iba moj nazor, som ochotny ho zmenit ak niekto napise prispevok ktory bude podlozeny presvedcivymi argumentami.

20.11.2008 | xxc

a samy nezmysel. Take reci uz vysli z mody, ze kriza nebude, kriza sa nas nedotkne, banky neskrachuju a pod :-)
Kym bude trh ovladany centralne planovane, tak krizy budu.

21.11.2008 | dodor

Vobec v clanku netvrdim to, ze kriza nebude, ale to kto ju zapricinil a ci sa podoba na tu z 30. rokov

21.11.2008 | dodor

neuvedomil som si ze reagujete na alexa.boteva

21.11.2008 | towdy

Ten nezmysel uplne vystihuje vas prispevok. Tvrdim len ze hospodarska kriza cislo 2 sa neuskutocni, ze sa nas kriza nedokne v mojom prispevku vobec nieje (som zastanca opacneho nazoru) a ze banky neskrachuju to taktiez netvrdim, spominam tam ze systematicky dolezite banky neskrachuju, co je podstatny rozdiel. A aspon s niecim uplne suhlasim dalsie krizy budu. Ak reagujete na prispevok tak sa najprv uistite ze viete o com sa v nom pise a namiesto stroheho konstatovania 'samy nezmysel' by som radsej videl tvrdenia podlozene faktami. Avsak rozumiem ze nie kazdy je schopny takto pisat. Skuste prispievat na Sme, tam najdete Vas typ prispievatelov.

25.11.2008 | TH

Podla analyz ktore som doteraz cital, korenom problemu (okrem programu subprime poziciek hypotek) bolo hlboke a dlhodobe znizenie urokovych sadzieb FEDu v obdobi, ked sa americka ekonomika vyrovnavala s prasknutou dot-com bublinou. Ekonomika vtedy naozaj pristala makko a hned aj vystartovala opat nahor.

Teraz sa situacia opakuje, ale v ovela silnejsom meradle. Praskla realitna bublina, FED rekordne a urcite na dlho znizil sadzby. Tvrdite, ze zasluhou toho ekonomika pristane makko a znovu sa ozivi.

No ale z toho mi vyplyva, ze tu bude este vacsi objem penazi, este viac vysponovana spotreba na dlh a este vacsia investicna bublina. Vyzera to, ze tretie kolo krizy je v tom pripade nevyhnutne a bude to zase o kategoriu vacsia pohroma. Rozdiel ale bude v tom, ze stat uz vdaka obrovskemu dlhu nabrateho pri rieseni druheho kola nebude mat manevrovaci priestor na vykryvanie novych gigastrat.

Takze takto vycerpani nakoniec skoncime v skutocne v stave krizy 1929.

Jozef Ryník

Jozef Ryník
  • Počet článkov: 33
  • Priemerná čítanosť: 2324
  • Priemerná diskutovanosť: 3
  • RSS blogu

O blogu

Študoval som históriu aj ekonómiu. Bavia ma firemné príbehy, ale aj reportáže. Rád pozorujem a potom o tom píšem. Som redaktor časopisu Profit.