Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Jozef Ryník

Ekonomický nacionalizmus a tulipány

10.02.2009 | dodor

Pozor na populistov s nacionalistickými rečami

  • Tlačiť
  • 0

Francúzsky prezident Nicolas Sarkozy sa znova rozrečnil o tom, ako treba riešiť súčasnú ekonomickú krízu. Tentoraz vytiahol spiacu hydru ekonomického nacionalizmu, ktorý sa objavuje stále, keď je zle. A dnes zle je.

Nebudem vyvracať jeho pomýlenú logiku, ktorú dobre skomentovali Peter Schutz či Lukáš Krivošík, ale spomeniem jednu aféru z minulosti, ktorá sa týkala Slovenska a mala do činenia s ekonomickým nacionalizmom. Na začiatku 20. storočia bola v Európe tiež hospodárska kríza, menšia ako tá v 30. rokoch, ale bola. A vo vtedajšom Uhorsku, ktorého súčasťou bolo aj Slovensko, sa od roku 1906 šírilo takzvané Tulipánové hnutie (jeho stúpenci nosili na oblečení tulipány). Bola to forma ekonomického nacionalizmu, ktorým chcelo Uhorsko ako agrárna časť Rakúsko-Uhorskej monarchie chrániť svoj priemysel pred dravejším rakúskym. Aj vtedy sa propagovali heslá "Kupujte domáce výrobky, pomôžete domácim firmám".

V čase krízy vždy kvitne ekonomický (ale nielen ten) nacionalizmus a protekcionizmus. Tak sa heslá o nákupe domácej produkcie ujímali. Tulipánové hnutie vyhlásilo bojkot rakúskemu tovaru a jeho predstavitelia žiadali zriadiť samostatné uhorské colné územie. Politici mali plné ústa protekcionizmu a aj väčšinu strednej vrstvy nadšenie pre domáci tovar chytilo za nacionalistické srdce. Ale netrvalo to dlho. Vtedajší zákazníci zistili, že rakúsky tovar je predsa len kvalitnejší a hlavne niektoré tovary sa v Uhorsku nevyrábali. Tak kupovali zakazovaný susedný tovar. A dovoz rakúskeho tovaru do Uhorska sa zvyšoval. Po dvoch rokoch tulipánové hnutie vyšumelo a sprevádzal ho aj úsmený škandál. Zistilo sa, že kovové odznaky v tvare tulipánu, ktoré nosili členovia tulipánového hnutia, aby tak aj navonok deklarovali svoje rozhodnutie kupovať iba domáce uhorské výrobky vyrábala rakúska firma.

V čase krízy sa dostávajú k moci nielen nacionalistickí politici, ale aj populisti (Hitler je dobrý príklad). A populisti sú niekedy nebezpečnejší ako nacionalisti. Ale najhorší sú populisti s nacionalistickou rétorikou. Nacionalizmus je vždy útočný a za heslom kupujte domáce výrobky môže nasledovať heslo "Nekupujte cudzie lebo sú horšie, a keď ich budete kupovať potrestáme vás". A to je nebezpečné.

Hlasuj za tento článok na vybrali.sme.sk

 

  • Tlačiť
  • 0

Jozef Ryník

Jozef Ryník
  • Počet článkov: 33
  • Priemerná čítanosť: 2309
  • Priemerná diskutovanosť: 3
  • RSS blogu

O blogu

Študoval som históriu aj ekonómiu. Bavia ma firemné príbehy, ale aj reportáže. Rád pozorujem a potom o tom píšem. Som redaktor časopisu Profit.

Jozef Ryník

Jozef Ryník
  • Počet článkov: 33
  • Priemerná čítanosť: 2309
  • Priemerná diskutovanosť: 3
  • RSS blogu

O blogu

Študoval som históriu aj ekonómiu. Bavia ma firemné príbehy, ale aj reportáže. Rád pozorujem a potom o tom píšem. Som redaktor časopisu Profit.

Kalendár sa načítava...