Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Tituly pre poslušných

14.01.2010 | Jozef Hvorecký

Diskusia (11 reakcií)

14.01.2010 | alex.botev

mna nas system vzdy fascinoval, clovek sa od bakalara az po profesora nepohne z jednej fakulty. doktorat je ako keby za odmenu ing/mgr studentom, docenti si cez takychto doktorandov vychovavaju vlastnych nastupcov. a teraz ma skola este aj zakonnu povinnost urobit z kopy neznamych ludi docentov.

14.01.2010 | Jaro J

co by ste povedali na "narodnu" habilitacnu a inauguracnu komisiu, ktora by posudzovala vsetkych bez ohladu na ziskane hab. a inaug. prava?

nastavili by sa kvalitativne kriteria, ktore by boli rovnake pre vsetkych v danom vednom odbore

14.01.2010 | redpepper

komisiu netreba. Nech sa len nastavia univerzalne a transparentne kriteria celostatne pre dane smerovania. Kazdy, kto ich splni, by mal mat automaticky udeleny titul docent alebo profesor. Ved v podstate ide len o karierny postup.

14.01.2010 | Jozef Hvorecký

Myšlienku jednotnej komisie považujem za ešte horšiu ako súčasný stav. Kým teraz je rozhodovacia právomoc ako-tak distribuovaná, týmto riešením by sa dostala do jediných rúk. "Byť poslušným" by sa stalo ešte naliehavejším - veď by ani neexistovala alternatíva habilitovať/inaugurovať sa na inom pracovisku.
Ja som známy tým, že nie som veľmi "poslušný". Moja inaugurácia sa preto ťahala 13 rokov. Prešla ma trpezlivosť a nakoniec som ju spravil v Česku. Pomerne promptne.
Prekračoval som kritériá päťnásobne, takže viem o čom hovorím.

14.01.2010 | redpepper

Ja sa na to velmi nepamatam, ale politicke a ine tlaky na univerzalnu komisiu (plus korupcia, co je v skolstve), by naozaj bola ta najhorsia alternativa.

14.01.2010 | Jozef Hvorecký

V Nemecku platí zákon, podľa ktorého "musíte" po doktorantúre opustiť pracovisko, na ktorom ste dizertáciu obhájili. "Musíte" je v uvodzovkách, lebo zákon to priamo neprikazuje, len vraví, že na danom pracovisku nesmiete 7 rokov služobne postupovať. Takže rozhodnutie je na každom jedincovi - a ľahko sa oddelí plevel od zrna. Tí, čo tam ostanú, sú typy, ktorých ďalší postup nezaujíma a podľa toho sa s nimi jedná.
U nás sa naopak počítajú roky "odsedené" na danom pracovisku ako prednosť. Jedna fakulta na Karlovej univerzite si to dala dokonca do podmienok - nehabilituje nikoho, kto na nej nepôsobil aspoň dva roky.
Na Slovensku o takto doslovne formulovanej podmienke neviem, ale určite platí "newcomer = intruder".

14.01.2010 | Jozef Hvorecký

Toto je lepšie, ale... Prečo by mali existovať fomálne kritériá? Americké a britské školstvo obsadzujú prvé priečky všetkých rebríčkov - a jediný, kto rozhoduje je vedenie školy. Dobrá škola má tvrdé kritériá, lebo nechce stratiť reputáciu.
Ale aj na tých horších musí niekto učiť. Zmäknú kritériá aj plat.

14.01.2011 | LubošB

Predstavme si model.
Habilitačná komisia má nepárny počet členov. Komisiu zásadne tvoria členovia z domácej VŠ a členovia z iných oprávnených VŠ. Členov z domácej VŠ je o jedného menej ako členov z iných škôl.Takáto komisia povinne zasadá min.1x ročne ku každej evidovanej žiadosti a vydáva stanovisko. Žiadosť možno podať na ktorúkoľvek oprávnenú VŠ.

15.01.2011 | Jozef Hvorecký

Je zaujímavé, ale príspevok ĽubošaB prišiel presne rok po uverejnení ostatných. Napriek tomu chcem reagovať.
Áno, navrhujete určite lepší model ako je ten súčasný.
Osobne sa ale domnievam, že najjednoduchšie je postupovať cez obsadzovanie funkčných miest:
Máme voľné miesto? Vypíšeme konkurz.
Najlepší z uchádzačov sa stane docentom/profesorom. Ak sa neprihlási nikto, kto primerane spĺňa predstavy školy, miesto ostane neobsadené.

17.01.2011 | LubošB

Spojenie Vášho a môjho návrhu sa predsa nevylučuje.

17.01.2011 | Jozef Hvorecký

Teraz už len chýba dostatok ochotných, ktorí zatlačia na to, aby sa to dostalo do legislatívy. To je poda mňa najväčšia slovenská bolesť.
V tomto blogu píšem, ako by to možno išlo:
http://blog.etrend....

Jozef Hvorecký

Jozef Hvorecký
  • Počet článkov: 114
  • Priemerná čítanosť: 2447
  • Priemerná diskutovanosť: 10
  • RSS blogu

O blogu

Vysokoškolský pedagóg špecializujúci sa na znalostný manažment, e-learning, na používanie výpočtovej techniky vo vzdelávaní a na manažment vysokých škôl. Svoje názory na anti-manažment vysokých škôl zhrnul v knihe Testament vedca (Premedia, 2015).



Honorary Lecturer of the University of Liverpool



Návod, ako zábavnejšie učiť fyziku, matematiku a slovenčinu nájdete v poloučebnici Meňavce: Veľký tresk (Raabe, 2018). Každý zvedavec vo veku 10 - 110 rokov v nej niečo zaujímavé nájde.















Člen iniciatívy Za živé univerzity