Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Štokholmský syndróm vysokých škôl

08.12.2016 | Jozef Hvorecký

Diskusia (4 reakcie)

08.12.2016 | Brano L.

Nesúhlasím s vyjadreným názorom úplne. Mnohokrát sú ľudia na UNI neslobodní preto, že systém vyselektoval tých, ktorí sú ochotní byť neslobodní a tých na UNI ponechá a povýši. Samozrejme za systémom si dosaďte vedúcich pracovníkov univerzít, ktorí veľmi často sú schopní všetkého, neschopní prijať a počúvať iné názory, radšej majú pochlebovanie.

08.12.2016 | Jozef Hvorecký

Tým si neodporujeme. Len vy sa na to dívate trochu z inej strany, z pohľadu "aký otec, taký syn".
Existujúce vedenia univerzít uprednostňujú nasledovníkov, ktorí majú rovnaký (spravidla servilný) pohľad na svet a nehodlajú sa prieť. Všimnite si, že v Čechách sa univerzity a ich vedenia neboja vyjadriť svoj názor verejne a otvorene. Na Slovensku taký prípad nepoznám.

09.12.2016 | demo50

Je to preto, lebo ryba smrdí od hlavy. V Česku je to o poznanie iné, lepšie vo všetkých sférach.

22.12.2016 | Dracenka

Ja mám osobne trochu problém s nechávaním príliš veľkej svojvôle pre vysoké školy. Na jednej strane chápem logike, že škola si má určiť priority, študenti sa "trhovo" rozhodnú medzi ponukami rôznych škôl a idú študovať...lenže čo ak ani vysoké školy ani mladí ľudia (resp. ich rodičia) neuvažujú racionálne a nesledujú požiadavky trhu? Do toho už musí niekto zasiahnuť...

Otázka nie je postavená tak, či zasahovať do činnosti vysokých škôl. Podľa mňa vysoké školy počas svojej existencie dokázali, že ak sa im nechá voľný priestor tak svojou samosprávou sú schopné viesť ku kolapsu (celkové "filozofické frflanie" ľudí na vysokých školách je čisté pokrytectvo, akademická obec je niečo ako malá obec s 600-700 obyvateľmi podľa veľkosti školy, ktorí si stanovia pravidlá vlastného fungovania...a potom frflú, že na toalete nemajú toaleťák, ale sami zahlasovali, aby sa peniaze na údržbu presunuli na mzdy...).

Nie, otázka je ako zasahovať. Netvárme sa, že vysoké školy sú niečo "hoch". Sú to inštitúcie ako každé iné, spravidla bez štipky sebareflexie. V poslednej akreditácii sa školy hodnotili samé, AK to prezrela a zistila, že bullshit. Bola z toho vtipná tlačovka, školy sa samooznačili za 100%né a v skutočnosti boli 60-70%né. Nečudujem sa im, že sa boja vlastných rozhodnutí, veď doteraz vysokoškolský pedagóg (alebo vedecko-výskumný pracovník) nemá žiadnu zodpovednosť za nič. Ich zodpovednosť je nepriama a fiškálna, tzn. keď si neplnia povinnosti. Zamestnanec sa má riadiť pracovnou zmluvou, smernicami, nariadeniami atď. a každá škola má povinnosť pre zamestnancov aby "robili" vedu. Keď sa tieto pracovné náplne nedodržiavajú tak príde na školu menej peňazí. Ešte som nevidel vedenie fakulty/univerzity, ktorá by si tento pokles príjmov vzala na vlastné triko. Schytajú to doktorandi, ktorých donútia skončiť o pár mesiacov skôr, alebo prepustia niekoho mladého, ktorému reťazujú zmluvu každé dva roky lebo mladí už nestihli éru úväzkov na dobu neurčitú. Nevidel som ani prípad, kedy fakulta/univerzita uplatňovala zrážky zo mzdy prípadne iné donucovacie prostriedky voči učiteľom, ktorý si neplnia povinnosti.
V tomto sa vedeniu nečudujem, že nechce prebrať žiadnu zodpovednosť, ľahšie je sa vyhovoriť na zle nastavené podmienky na ministerstve školstva.

Keď si prečítam stanovisko k požiadavkám praxe tak mi je na grc. Kašlať na to či majú mladí ľudia prácu a uplatnenie, hlavne nech sa učia toleranciu a multi-kulti dialóg. Vpred k tupote. Toto je len jedným z problémov vysokého školstva. 90% ľudí je tam proste úplne mimo.

Ministerstvo by malo okamžite nabehnúť na všetky vysoké školy a celé ich zauditovať. Nie len akreditáciu, všetko, od predpisov hygieny (euba, uk, atď.), bezpečnosti po evidenciu dochádzky, majetku a právnych predpisov školy (doteraz mi je záhadou ako môžu niektoré školy nútiť študentov k evidencii na škole aj v rozsahu polovičného úväzku bez nároku na mzdu, dovolenku, stravné a pod. Následne by zistené nedostatky mali byť zakomponované do novely zákona (mimochodom, jediné miesto, kde som videl pracovníkov požívať alkohol v strede týždňa počas pracovnej doby bola vysoká škola...dokonca nás aj učil človek pravidelne pod vplyvom alkoholu, polícia tam vstúpiť veľmi nemôže a vedenie neriešilo...).

Etika a publikovanie je vec zložitá. Súhlasím, že nemá zmysel stratégia "publish or die", výsledok výskumu by mal byť hlavným výstupom. Ministerstvo podniklo aspoň nejaké kroky, aspoň to publikovanie v angličtine by už dnes malo byť samozrejmosťou. Tu je to riešenie celkom jednoduché, opäť upraviť kredity, za zborník z konferencie v slovenčine na slovensku? 0 bodov, je mi ľúto. Scopus, WoS časopis v angličtine? 150 bodov, a za dva roky daj 200+ bodov. Znížiť mzdové tabuľky a publikácie v dobrých časopisoch dať ako pohyblivú zložku mzdy. Za učenie, nepublikovanie a žiadnu zodpovednosť mať vyšší tabuľkový plat ako učiteľ na základnej/strednej školy, ktorý môže ísť za úraz dieťaťa do väzenia? To je proste nonsens. 600 brutto ako základ stačí, dáš počas dvoch rokov jeden dobrý článok? Od nasledujúceho roka dočasný plat 1600€ na dva roky, keď počas tohto obdobia znova splníš podmienky tak znova dostaneš +1000€ mesačne. Bez vlastného výskumu sa nedá kvalitne učiť.

O možných riešeniach môžem písať donekonečna, lebo toľko vecí je vo vysokom školstve zle...

Jozef Hvorecký

Jozef Hvorecký
  • Počet článkov: 114
  • Priemerná čítanosť: 2447
  • Priemerná diskutovanosť: 10
  • RSS blogu

O blogu

Vysokoškolský pedagóg špecializujúci sa na znalostný manažment, e-learning, na používanie výpočtovej techniky vo vzdelávaní a na manažment vysokých škôl. Svoje názory na anti-manažment vysokých škôl zhrnul v knihe Testament vedca (Premedia, 2015).



Honorary Lecturer of the University of Liverpool



Návod, ako zábavnejšie učiť fyziku, matematiku a slovenčinu nájdete v poloučebnici Meňavce: Veľký tresk (Raabe, 2018). Každý zvedavec vo veku 10 - 110 rokov v nej niečo zaujímavé nájde.















Člen iniciatívy Za živé univerzity