Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Ombudsman pre akademickú etiku

27.05.2019 | Jozef Hvorecký

Diskusia (8 reakcií)

28.05.2019 | Roman Kanala

Netreba ani ombudsmana, stačí čestný dekan, ktorý vyznáva nejaké hodnoty.

28.05.2019 | Jozef Hvorecký

Súhlasím. Lenže na tých sme sa už načakali dosť - a nejako sa neobjavujú.
Možno aj preto, lebo akreditačná komisia svojimi donucovacími prostriedkami tlačila iba na publikačnú činnosť. Všetko ostatné jej bolo ukradnuté. A novovznikajúca akreditačná agentúra nenaznačuje, že by v tomto smere chcela čokoľvek zmeniť.
Navyše, keď zo stoviek dekanov bude jeden čestný, čo dokáže zmeniť?

10.06.2019 | jul

Iniciatíva chvályhodná. Netreba však zabúdať na akademickú integritu, ktorá je širším pojmom ako akademická etika. Takže keď ombudsmana, tak pre akademickú integritu.

Academic integrity: Compliance with ethical and professional principles, standards, practices and consistent system of values, that serves as guidance for making decisions and taking actions in education, research and scholarship.

Glossary for Academic Integrity
http://www.academic...

10.06.2019 | Jozef Hvorecký

Áno, súhlasím.
Lenže, ako sa zdá, ani o etiku ani o integritu nie je záujem. Porovnajte napríklad tieto čísla:
Priemerná čítanosť mojich blogov je skoro 2500, tento blog (za zhruba dva týždne od publikovania) neprečítali ani štyri stovky.

Viete s tým nejako pomôcť?

12.06.2019 | Roman Kanala

Ak chcete zvýšiť čítanosť, musíte to posunúť na vybabrali.sme, alebo počkať, kým to niekto urobí. Tentokrát to nik neurobil. Tak máte čítanosť 20%.

13.06.2019 | Jozef Hvorecký

Pripadá mi hlúpe propagovať vlastný článok. Ak sa na vybrali.sme nejaké moje články objavili, spravil to niekto iný, nie ja.
Mne samozrejme pripadá každý môj článok dôležitý, inak by som ho nepísal. O tom, či si zaslúži väčšiu pozornosť, musí rozhodnúť tretia strana.

12.06.2019 | jul

Je to tak - integrita i etika sú na okraji záujmu spoločnosti. Ovláda nás matéria a ryba smrdí od hlavy. Ideme uchopiť moc - mať vplyv, peniaze, statky, výhody, ... Ťažko je radiť, je potrebné začať v rodine, škôlke, škole, na pracovisku. Integritu a etiku treba doslovne "pestovať", každodenne "zalievať". Je vôbec integrita spomenutá v osnovách na niektorom stupni vzdelávania? Asi by nebolo od veci, keby akcent na integritu vyslovilo v relevantných dokumentoch MinEdu a SRK a potom by ich mali VŠ včleniť do interných procesov. Vo svete existujú systémy riadenia akademickej integrity.

Vzory. Máme ich? Tak ich prezentujme ako skutočné celebrity. A pravidelne. Možno by RTVS bola naklonená periodickej relácii s tématikou integrity. Je potrebné začať v rodine, pokračovať v škôlke, škole na pracovisku. Integritu potrebujeme „pestovať“, každodenne ju „zalievať“.

One of the roles of educational institutions is to form personalities with strong character and intellect. Integrity is irreplaceable in this context. ”Character education was traditionally a fundamental part of the curriculum in classical education, and it was part of the medieval baccalaureate. According to Manly P. Hall in a lecture about education, in the European past, it was understood that a person must have a sufficiently developed sense of character and integrity before they were fit to receive higher intellectual and religious knowledge.” Emphasis on character building and personal integrity has gradually decreased.
Is character education a fundamental part of the curriculum today as it was traditionally in classical education?

Educational institutions must not be alone in dealing with this challenge. It is a challenge for families, for the whole educational infrastructure, for society, for nations, for countries, for the whole human race.

Zdroj: https://www.eurosci...

Pred časom som sa zaoberal výskytom termínov plagiátorstvo, akademická etika, akademická integrita na internete a v médiách. Etika dopadla biedne a integrita – to bol prepadák.

Viac: http://ncpvat.cvtis...

BTW, môžeme sa stretnúť?

12.06.2019 | Jozef Hvorecký

Myslím, že sa zhodneme na tom, že výchova k etike a integrite musí byť predovšetkým neformálna a musí vychádzať z koreňov spoločnosti. Zavádzať kvôli tomu nejaký nový predmet by bolo absurdným plytvaním ľudských zdrojov a zradou na samotnej myšlienke. Koniec koncov, etika existuje na základných školách ako pendant k náboženstvu. A nemám pocit, že by efekt jedného či druhého predmetu bol zarážajúco pozitívny.
Rád sa s Vami stretnem. Môj mobil je 0911 228 569.

Jozef Hvorecký

Jozef Hvorecký
  • Počet článkov: 116
  • Priemerná čítanosť: 2417
  • Priemerná diskutovanosť: 10
  • RSS blogu

O blogu

Vysokoškolský pedagóg špecializujúci sa na znalostný manažment, e-learning, na používanie výpočtovej techniky vo vzdelávaní a na manažment vysokých škôl. Svoje názory na anti-manažment vysokých škôl zhrnul v knihe Testament vedca (Premedia, 2015).



Honorary Lecturer of the University of Liverpool



Návod, ako zábavnejšie učiť fyziku, matematiku a slovenčinu nájdete v poloučebnici Meňavce: Veľký tresk (Raabe, 2018). Každý zvedavec vo veku 10 - 110 rokov v nej niečo zaujímavé nájde.















Člen iniciatívy Za živé univerzity