Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Jozef Hvorecký

Naše univerzity očami iných

15.07.2018 | Jozef Hvorecký

Prázdninová úvaha o duševnej prázdnote

  • Tlačiť
  • 8

Igor Daniš uverejnil 12. júla 2018 v Pravde rozhovor s Josephom Grimom Feinbergom, americkým filozofom žijúcim na Slovensku. Rozhovor nemôže šokovať nikoho, kto pozná pomery v zahraničnom akademickom prostredí. Ostatným však poodhalí dôvody, pre ktoré sa naši akademickí pracovníci neradi vracajú späť. Umožňuje aj pochopiť, prečo sem-tam niekto zo zahraničia predsa len príde. V jeho osobe sa zbehli obidva najčastejšie faktory: rodinné (manželku má Slovenku) a pracovné (skúma slovenský folklór, čo sa inde nedá). Keďže sa v slovenskom akademickom prostredí pohybuje od roku 2002, vie jeho kvalitu seriózne posúdiť.

Feinberg upozorňuje na to, že vedecká práca v celom svete naráža na problémy. Stretávať sa a zápasiť sa s nimi nie je nič výnimočné. Dodáva však, že v našich končinách je rozšírená o špecifiká, za ktoré sme sami vinní. Za hlavné z nich považuje „uponáhľanosť“, snahu produkovať výsledky často a rýchlo. Nestačí počas hodnoteného obdobia vyprodukovať určený počet článkov. Čím ich je viac, tým je pracovník hodnotený lepšie. Tlak Akreditačnej komisie núti aj nižšie hodnotiace zložky správať sa rovnako a požadovať publikovanie s frekvenciou, ktorá nedovoľuje zozbierať dostatok podkladov, zamyslieť sa nad nimi, seriózne ich analyzovať a vyhodnotiť. Existujúce kritériá sa sprísňujú a zároveň zavádzajú ďalšie v mylnej predstave, že zahusťovanie urýchli príchod kvality. Neexistuje priestor na to, aby z vedeckých vízií vznikla diskusia - nielen hromadenie dát a tvrdení. Na to, aby akademická komunita svojím spoločným a vzájomným pôsobením ovplyvňovala poznanie a poznanie komunitu.

Feinberg zdôrazňuje, že „reformy“ namiesto toho, aby vedcom pomáhali, navrhujú nové a nové postihy. Aj v disciplínach, kde to nemá zmysel, sa vyžadujú články v angličtine, vedecké časopisy sa selektujú, vydavateľstvá kategorizujú, systém sa stáva čoraz komplikovanejší. (Jeho zástancovia tvrdia, že "vedeckejší", lebo toto je ich chápanie vedeckosti.) Dodajme, že rovnaké šialenstvo sa deje aj pri hodnotení žiadostí o granty. Ak má projekt získať 98 bodov, ktoré sa mechanicky počítajú ako priemer hodnotení, tak sa z hodnotenia stáva lotéria, v ktorej je hlavnou výhrou hodnotiteľ-kamarát. Kto nemá dosť kamarátov, nech sa do dlhodobého výskumu radšej ani nepúšťa.

Feinberg sa v USA zoznámil s autentickou akademickou prácou. Vie, že skutočný vedec sa od pseudoakademika líši predovšetkým svojou motiváciou. U prvého je hodnoverná, pôvodná, vychádzajúca z vnútornej túžby po poznaní. U druhého je formálna a zameraná na vonkajšie efekty. Prvý báda pre to, aby vo svojom odbore niečo zistil, vytvoril a vykonal. Druhý preto, aby si vybudoval a udržal postavenie. Zbiera tituly, publikácie, citácie, funkcie a vyznamenania. Náš akademický systém vytvorili a ovládajú tí druhí. Vybudovali mechanizmy, ktoré ho posilňujú – aj tým, že v tomto duchu vychovávajú svojich nasledovníkov.

To posledné už Feinberg asi nepostrehol, lebo ako mladý cudzinec prišiel do iného prostredia a je ťažšie ovplyvniteľný. Možno ani netuší, že udržiavanie týchto absurdných mechanizmov je hlavnou náplňou práce vrcholových akademických inštitúcií.

  • Tlačiť
  • 8

Tagy Akreditácie, Kvalita vysokoškolského systému, manažment VŠ, Prideľovanie grantov, Reforma vzdelávania, vysokoškolský učiteľ

Jozef Hvorecký

Jozef Hvorecký
  • Počet článkov: 117
  • Priemerná čítanosť: 2406
  • Priemerná diskutovanosť: 11
  • RSS blogu

O blogu

Vysokoškolský pedagóg špecializujúci sa na znalostný manažment, e-learning, na používanie výpočtovej techniky vo vzdelávaní a na manažment vysokých škôl. Svoje názory na anti-manažment vysokých škôl zhrnul v knihe Testament vedca (Premedia, 2015).



Honorary Lecturer of the University of Liverpool



Návod, ako zábavnejšie učiť fyziku, matematiku a slovenčinu nájdete v poloučebnici Meňavce: Veľký tresk (Raabe, 2018). Každý zvedavec vo veku 10 - 110 rokov v nej niečo zaujímavé nájde.















Člen iniciatívy Za živé univerzity

Jozef Hvorecký

Jozef Hvorecký
  • Počet článkov: 117
  • Priemerná čítanosť: 2406
  • Priemerná diskutovanosť: 11
  • RSS blogu

O blogu

Vysokoškolský pedagóg špecializujúci sa na znalostný manažment, e-learning, na používanie výpočtovej techniky vo vzdelávaní a na manažment vysokých škôl. Svoje názory na anti-manažment vysokých škôl zhrnul v knihe Testament vedca (Premedia, 2015).



Honorary Lecturer of the University of Liverpool



Návod, ako zábavnejšie učiť fyziku, matematiku a slovenčinu nájdete v poloučebnici Meňavce: Veľký tresk (Raabe, 2018). Každý zvedavec vo veku 10 - 110 rokov v nej niečo zaujímavé nájde.















Člen iniciatívy Za živé univerzity

Kalendár sa načítava...