Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Musia byť vysoké školy zatvorené?

22.03.2020 | Jozef Hvorecký

Diskusia (8 reakcií)

22.03.2020 | Roman Kanala

Prenos sa nedeje len medzi vyučujúcim a poslucháčmi. Katedra je dostatočnou ochranou. Prenos sa deje hlavne medzi študentmi. Tí sú stisnutí v posluchárňach, na chodbách, v jedálňach.

V Ženeve sa najprv posluchárne "riedili" tak, že vždy muselo medzi dvoma študentmi ostať jedno miesto voľné ako pri skúškach. Potom sa prešlo na Moodle, ktorý je používaný už roky (predtým Chamilo) a mnohí vyučujúci majú už všetku výuku na Moodle. Na meetingy univerzita kúpila licenciu Zoom do 300 simultánnych užívateľov. Funguje to dobre, tok dát nie je každý s každým ako pri Skype, ale z centralizovaného servera k účastníkom. Univerzita má niekoľko liniek 400 Gbit/s a doma má každý aspoň 10 Mbit ADSL. Niektorí už majú gigové optické vlákno.

Unix, Linux sa dajú administrovať aj na diaľku cez ssh a X11 kryptované cez ssh. MS-DOS sa síce dá ovládať aj na diaľku, ale treba aktivovať Remote Desktop a je to pomalé, lebo je to náročné na prenos. MS-DOS by mal byť v školách zakázaný, ale výrobcovia softwaru zanovito stále prichádzajú s verziami MS-DOS. Riešením sú virtuálne mašiny, ktoré sa na požiadanie vytvoria a spončení seance sa vymažú. Dáta predtým musia byť uschované do cloudu, inak zmiznú tiež.

24.03.2020 | Jozef Hvorecký

Písanie blogov je ošemetná vec. Stáva sa, že čitatelia interpretujú text odlišne od zámeru autora. Aj k tomuto blogu sa ozvala kolegyňa z inej VŠ s pocitom, že som ju urazil, lebo ona na online výučbu prešla. Tak som jej napísal vysvetľujúci list. Podstatnú časť z neho zverejňujem, lebo zrejme nie je jediná.
-----
Na Váš popud som si pozrel pokyny v liste dekana, na ktorý ste ma upozornili. Z neho jasne vyplýva, že e-learning nepovažuje za primárnu formu vyučovania ani na Vašej fakulte. Citujem: „pedagogický proces sa uskutoční formou samoštúdia alebo inými vhodnými metódami“.

To, že konkrétne Vy používate Moodle, je záslužné. Som rád, že to robíte a vážim si Vás za to. Veľmi ma mrzí, že práve Vy ste vzali moju kritiku osobne.

Z citátu je jasné, že Vaša fakulta (spolu s dominantnou väčšinou fakúlt prakticky všetkých VŠ) nemá stratégiu hromadného nasadzovania e-learningu v kritických situáciách. Nemusí to byť epidémia (s tou sotva kto nerátal), ale môže to byť povodeň, požiar, či iná kalamita. Fakulta, ktorá nemá pripravený plán prechodu na dnes už bežnú komunikáciu cez internet, potvrdzuje hlavný postulát blogu: Peniaze na e-learning sa minuli na čiastkové projekty, ale nepripravili školy na jeho intenzívne a extenzívne využívanie. Keby to bolo inak, napadla by táto možnosť Vášho dekana ako prvá.
-----

P. S. Týmto sa ospravedlňujem všetkým, ktorí e-learning v tejto neľahkej situácii využívajú. Len by som rád vedel, aké percento učiteľov predstavujú. A aké percento študentov má pocit, že "semester pokračuje tak, akoby sa nič mimoriadne nedialo".

24.03.2020 | peter fodrek

A čo, keď má človek predmet, kde má 60 študentov a rozdiel medzi 1. a 2. najlepším študentom je 20% znalostí a kompetencií (44% je rozdiel medzi TOP a najhoršou známkou, ktorá znamená úspešné absolvovanie predmetu). ide o paralelné a systémové programovanie v OS UNIX a Unix like? Tu už je problémom hodnotenie, predmete je stavaný tak, že cvičenia sú konzultáciami a prednášku sú oboznámením sa s konceptom.


Parallel programmers not prepared for the glorious revolution
By Wily Ferret
Tue Nov 27 2007, 12:28

INTEL RECKONS barely one per cent of software programmers are prepared to face the challenge of parallel programming, which the hardware giant (unsurprisingly) reckons is the future of development.
http://www.theinqui...


Software needs meaty cores, not thin, stringy ARMs, says Intel
By Simon Sharwood, 26 Feb 2014

“The world has a big issue around vectorisation and parallelisation of code,” Graylish said. “99% of code isn't written that way.” Graylish also feels “defining a workload that can run in 1000 cores is hard.”

Most software, Graylish added, “still requires a big meaty core” and Intel is happy to provide them.
http://www.theregis...

?

A výsledky sú všade na svete na "uvoľnený črevný plyn"

The camel has two humps (working title)
Saeed Dehnadi and Richard Bornat
School of Computing, Middlesex University, UK
February 22, 2006

Learning to program is notoriously difficult. A substantial minority of students fails in everyintroductory programming course in every UK university.

Despite heroic academic effort, theproportion has increased rather than decreased over the years.

Despite the enormous changes which have taken place since electronic computing was inventedin the 1950s, some things remain stubbornly the same. In particular, most people can’t learn toprogram: between 30% and 60% of every university computer science department’s intake fail the first programming course.
http://www.eis.mdx....

24.03.2020 | Jozef Hvorecký

Ale ja nehovorím o programovaní. Naopak, podľa mojej skúsenosti sa prostredníctvom e-learningu najťažšie učia formálne predmety. Výborne sa učia humanitné a ďalšie "ukecané" predmety, lebo učiteľ dokáže zapojiť veľa, inak aj slabších, študentov.

25.03.2020 | peter fodrek

To je jasné. Budovy na napr. kulturológiu alebo masmediálnu komunikáciu sú zbytočné. Ja som to bral na môj ex-predmet

26.03.2020 | Jozef Hvorecký

Tento článok hovorí s humorom o tom, čo som sa ja pokúšal povedať vážne:
https://www.mcsween...

27.03.2020 | Livius

Pan Hvorecký, máte 100% pravdu a hovorite mi z duse.
Uvidol by som par postrehov z univerzitneho prostredia:

Pre realizaciu zmeny by na "potentnych" miestach museli sediet ti, ktori si zavaznost a vyhodnost e-learningu uvedomuju, resp. si ho uvedomovali. Na vasom pracovisku je samozrejmostou, inde ... no povedzme zriedkavostou. Konstatovania minulych rokov typu "nemame akreditovane studium online, mame prezencnu formu" zmietol zo stola jeden COVID-19. Dufam, ze tam uz aj zostanu. Potentne miesta som myslel v celom spektre - garanti predmetov, veduci katedier, prodekani, dekani, atd..

Je smutne, ze momentalne separovani ucitelia TERAZ zacinaju rozmyslat, ze takto to dalej nejde a ako sa v Hlohovci hovori, pytaju sa "co fcul". Uznavam, ze tazko niekoho nadchnut pre e-learning, ked si ho dotycny ani nikdy nevyskusal. Casu a prilezitosti bolo neskutocne, ale mnohe skoly ju nijako nevyuzili.

Stretol som sa aj s tym, ze niektori kolegovia chapu e-learning ako "ulievanie". Dnes, konciaci 3. tyzden vynuteneho online semestra mi pisu studenti, ze nestihaju. V kruzku o 20 studentoch casto stacilo "v krovi" presediet hodinu, povinnosti typu prezencka, "small talk", casto prosenie projektora, aby fungoval, atd. skratilo hodinu o dalsie minuty. Dnes studentom presne kvantifikujem splnenie mojich poziadaviek na prislusny tyzden a temu, a uprimne priznavam, ze cez online platformu sprostredkujem ovela viac informacii v porovnania s tym co by sme skutocne za hodinu stihli. Na hodine som vedel studentom priblizit podstatu, dnes si podstatne a menej podstatne musia do istej miery identifikovat oni. Samozrejme, e-learningova platforma umoznuje moj vstup, ktory aj vyuzivam, ale nie je to to co face to face. Odhadujem casovu narocnost priemerneho studenta cca 3-5 hodin, len co sa mojho predmetu tyka.

Vsetko zle je na nieco dobre, COVID-19 na Slovensku prebral vsetkych.
Na Vasu otazku co ucitelia vyuzvaju - formy "vzdialeneho vyucovania" (podla odpovedi mojich studentov) by som odpovedal takto:
e-learningova platforma: 20 percent ucitelov
PPT s hlasovym komentarom: 10 percent
PPT s pisanym komentarom: 10 percent
zaslanie PPT bez komentara: 30 percent
nastudujte si od strany po stranu: 20 percent
ucitelia, ktori si myslia, ze su prazdniny: 10 percent

30.03.2020 | Jozef Hvorecký

Livius, ďakujem za váš názor. Zodpovedá mojej predstave o stave e-learningu na našich VŠ. Pritom je zaujímavé, že sa ozvali predovšetkým učitelia, ktorí niečo robia - viac-menej z prvej skupiny. Zaujímavá bola reakcia prorektora UK, ktorý ma na Facebooku riadne skritizoval a potom o pár riadkov nižšie napísal, že práve založili odbornú skupinu, ktorá sa bude problémom nasadzovania e-learningu zaoberať. Čím síce priznal, že predtým nič systematické nerobili, ale útočiť neprestal. Až keď som mu poslal svoj konferenčný príspevok z r. 2014 o potrebe celoškolských stratégií pre e-learning, bol ochotný pripustiť, že na problém sa dalo myslieť už skôr.
Ak sa mi ozvete na mail jozef@hvorecky.com, môžeme porozmýšľať aj o tom, ako sa darí naplniť potenciál e-learningu a ako ho rozvíjať aj po COVIDe.

Jozef Hvorecký

Jozef Hvorecký
  • Počet článkov: 120
  • Priemerná čítanosť: 2378
  • Priemerná diskutovanosť: 10
  • RSS blogu

O blogu

Vysokoškolský pedagóg špecializujúci sa na znalostný manažment, e-learning, na používanie výpočtovej techniky vo vzdelávaní a na manažment vysokých škôl. Svoje názory na anti-manažment vysokých škôl zhrnul v knihe Testament vedca (Premedia, 2015).



Honorary Lecturer of the University of Liverpool



Návod, ako zábavnejšie učiť fyziku, matematiku a slovenčinu nájdete v poloučebnici Meňavce: Veľký tresk (Raabe, 2018). Každý zvedavec vo veku 10 - 110 rokov v nej niečo zaujímavé nájde.















Člen iniciatívy Za živé univerzity