Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Majme svoju hrdosť!

11.03.2011 | Jozef Hvorecký

Diskusia (15 reakcií)

12.03.2011 | LPB

Myslím, že oveľa dôležitejšie je, ako efektívne sa tie peniaze využijú. A nie na čo konkrétne. Pozrite sa napríklad na stav školských budov. Zateplenie, výmena okien, úspora, návrat investície. Ale nie tak, že do mafiánsko-straníckej kasy poputuje 40%, a stavebná firma predraží zákazku na dvojnásobok.
Hm, vám sa zdá, že súčasná vláda menej kradne?

12.03.2011 | Jozef Hvorecký

Tento blog sa napísal preto, aby bolo jasné, že s reformami musí každý začať od seba.
Či vláda menej kradne, neviem zatiaľ posúdiť. Ale predsa len viac reaguje na to, čo sa deje okolo. Takže mi ponecháva (možno naivnú) predstavu o tom, že keď budeme v sebe pestovať sebaúctu a prestaneme skláňať hlavu, tak môžeme dianie okolo seba ovplyvniť. Nevraviac o tom, že so zdvihnutou hlavou toho viac uvidíme.

13.03.2011 | topol

ked pestujú sebaúctu zamestnanci a zdvihnú hlavy ,tak ich v mediách zosmiešnite.A riskujú oveľa viac.Oni totiž na tie reformy,respekt.pokusy a omyly doplácajú najviac. Pokiaľ sa tie pokusy nezačnú týkať vás,tak mlčíťe.

13.03.2011 | Juraj Mašláni

topol, ak tieto výčitky adresuješ profesorovi Hvoreckému, tak si dosť mimo.

14.03.2011 | marian_m

reformami musi zacat kazdy od seba, kazdy ucitel si musi uvedomit, ze je plateny za to aby hlavne ucil studentov, lebo oni ho za to ci uz priamo alebo cez dane platia. toto velmi vela ucitelov (profesorov) nechape. dalsia vec je, ze medzi akademickou obcou v sucasnosti povacsine ani nie je motivacia nieco menit ci vylepsov a inovovat, spravaju sa typicky pre statny sektor, kde sa ludia snazia hlavne "zabetonovat".

14.03.2011 | _mito

no toto by mohla byt pravda, keby bola pravda "je plateny za to aby hlavne ucil studentov". ale to by sa muselo zacat rozlisovat medzi pedagogickymi a vedeckymi poziciami.

14.03.2011 | Brain

moze mat len ten, ktory nieco ziskal poctivou a hlavne kvalitnou pracou, tzn. vo VS ponimani zisk titulu je dany skutocnymi vedeckymi vysledkami - overene v realnom svete a je prinosom pre vedu. V skutocnosti je zvacsa realita nahradena umelym problemom, vysledky podlozene len akousi teoriou,ktora je casto len simulovana a nie vzdy nachadza aj moznost uplatnenia v praxi. Jednoducho povedane ide jednoznacne o ziskanie titulu a je dane aj okolnostiami, aby dana katedra, ci fakulta mala potrebny pocet titulovanych ludi. To vsetko sa odraza v kvalite vyucovania, vedy a aj celkovo danej fakulty, ci celej VS. Cize cely problem sucasneho VS systemu je v kvalite vedecko pedagogicych zamestnancov. Par jednotlivcov o ktorych vie aj Europa, ci svet to nezachrani. V kvantite VS sa len tazko da najst nejaka kvalita. Pokial neprebehne skutocna reforma VS, t.j. sa jednoznacne nesprisnia kriteria na posobenie VS ucitela, na ziskanie titulu,na potrebne odbory a neznizi vsemohucnost akademickych senatov, atd., tak mozme si o hrdosti a kvalite spievat len labutiu piesen.

14.03.2011 | Jozef Hvorecký

Do istej miery je pre slovenskú situáciu typická historka, ktorú mi rozprával kandidát na dekana.
Vo svojej predvolebnej reči upozornil na to, že po zvolení dá učiteľom fakulty na výber jednu z troch možností:
- buď budú výbornými vedeckými pracovníkmi,
- buď budú výbornými učiteľmi,
- buď vysvetlia (písomne), ako inak chcú byť pre fakultu užitoční.
Kto sa nedokáže zaradiť do žiadnej kategórie, bude musieť pracovisko opustiť.
Asi ste už pochopili, že svojou úprimnosťou si zaručil svoje nezvolenie.

15.03.2011 | _mito

uprimne, radsej by som na tomto mieste videl prispevok, kde by namiesto prveho riadku bolo meno fakulty. sucasny system je vsak nutne nezmyselny - pri stipke zdraveho rozumu sa neda ocakavat, ze vacsina zamestnancov budu vyborni vedci, vyborni ucitelia a na polovicny uvazok administrativni pracovnici.

15.03.2011 | Jozef Hvorecký

Názov fakulty som úmyselne neuviedol. Najmä preto, že ide (podľa môjho názoru) o dosť všeobecný jav. Nezvoliť za dekana/rektora toho, kto bude od nás niečo chcieť.
V druhej časti sme si asi nerozumeli. Plánovaný návrh kandidáta na dekana nemal pokrývať všetky prípady naraz. To "buď" mohlo byť vylučovacie, t.j., každý by si mohol vybrať, len by sa musel prihlásiť k najmenej jednej alternatíve. Tým by sa možno dosť pomohlo aj odľahčeniu pracovníkov od zbytočných povinností a zároveň by prišlo k ich profilovaniu.

15.03.2011 | _mito

ano, tak som ten navrh pochopil, narazal som vsak na sucasnu situaciu, kde sa naopak od kazdeho ocakava ze bude robit vsetko. aspon tak to z pohladu zakona vyzera.

16.03.2011 | Jozef Hvorecký

... vyzerá všeličo inak ako v skutočnosti. Napríklad pojem "garant" sa v ňom nevyskytuje - viď môj blog http://blog.etrend.... Pritom to bol nasilnejší bič pri akreditáciách.
V spomínanom prípade rádo-by-dekan chcel využiť svoju interpretáciu zákona. Išlo mu hlavne o to, aby každý definoval svoju rolu v systéme. A to je jednoznačné pozitívum. Koniec-koncov, každý by občas (aspoň okrajovo) musel zabŕdnuť aj do ostatných aktivít.

16.03.2011 | _mito

ano, zaroven podla litery zakona tusim musi asistent ucit desat hodin tyzdenne. neviem si velmi predstavit, ako sa da (co i len dobre, nieto vyborne) ucit tak vela, najma ked casto ide o veci, ktore clovek predtym neucil, a popri tom byt dobry, nieto este vyborny vedec. ano, da sa pracovat 70 hodin tyzdenne, ale...

16.03.2011 | Jozef Hvorecký

... takže sa na nás predpisy ministerstva vzťahujú iba v obmedzenej miere. Samotný VŠ zákon nič podobné neprikazuje - a pravdepodobne aj predpisy majú iba odporúčací charakter. Už od r. 2003 si napríklad každá verejná VŠ môže sama určiť, či si vytvorí vlastné platové tabuľky alebo prijme "ministerské".
Neviem však ani o jednej, ktorá by to spravila. Rovnostárstvo ešte stále prežíva.

16.03.2011 | _mito

asi sa pozriem, ale bol som napr. v tom, ze interny doktorand ma zo zakona povinnost ucit 4 hodiny.

Jozef Hvorecký

Jozef Hvorecký
  • Počet článkov: 114
  • Priemerná čítanosť: 2447
  • Priemerná diskutovanosť: 10
  • RSS blogu

O blogu

Vysokoškolský pedagóg špecializujúci sa na znalostný manažment, e-learning, na používanie výpočtovej techniky vo vzdelávaní a na manažment vysokých škôl. Svoje názory na anti-manažment vysokých škôl zhrnul v knihe Testament vedca (Premedia, 2015).



Honorary Lecturer of the University of Liverpool



Návod, ako zábavnejšie učiť fyziku, matematiku a slovenčinu nájdete v poloučebnici Meňavce: Veľký tresk (Raabe, 2018). Každý zvedavec vo veku 10 - 110 rokov v nej niečo zaujímavé nájde.















Člen iniciatívy Za živé univerzity