Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Jozef Hvorecký

Akademická sloboda = sloboda slobôd?

08.06.2018 | Jozef Hvorecký

Na Univerzite Komenského si asi nemyslia, že slobody rôznych subjektov by mali byť rovnocenné

  • Tlačiť
  • 18

Republiková únia zamestnávateľov zverejnila Koncept reformy terciárneho vzdelávania na Slovensku z pohľadu RÚZ. Na samotnom dokumente nie je veľa nového, toho, čo by nebolo odbornej verejnosti dlhšie známe. RÚZ napríklad odporúča posilniť kratšie formy terciárneho vzdelávania a tým ušetriť výdavky. Navrhuje ponechať ušetrené peniaze na verejných vysokých školách a takto zvýšiť mzdy. Tie by mohli prilákať odborníkov, ktorí sa školstvu vyhýbajú kvôli nízkemu ohodnoteniu.

Povedali by ste: Školy dostanú viac peňazí za menej muziky. Kto by sa vzpieral?

To by sme však nesmeli byť v slovenskom vysokoškolskom prostredí. Vedenie Univerzity Komenského a jej Akademický senát vydali vyhlásenie (ku ktorému sa už pripojili aj senáty ďalších VŠ a ich fakúlt), v ktorom označujú snahu RÚZ ako „kritické ohrozenie súčasného nastavenia pôsobnosti akademických samosprávnych orgánov“. Akademickej cti by určite prospelo, keby sa najprv zamysleli nad argumentmi RÚZ a nenapádali dokument ako celok, ale iba tie časti, ktoré považujú za sporné. Aj pri nich by bolo treba uviesť konkrétne výhrady a ponúknuť priestor na diskusiu.

RÚZ totiž poukazuje aj na problémy, ktoré sú reálne, ale s ktorými sa verejné VŠ nedokážu dlhšie popasovať: zlé postavenie slovenských VŠ v medzinárodných rebríčkoch, kuľhajúca kvalita časti pedagógov, čoraz nižšia kvalita študentov prichádzajúcich zo stredných škôl, únik mozgov do zahraničia, (ne)napĺňanie štrukturálnych požiadaviek trhu práce a slabá podpora konkurencieschopnosti inovovaním študijných programov, nedostatočné investície do terciárneho vzdelávania atď.

Uvedené problémy nepochybne existujú. Vedenie UK môže mať odlišné názory na ich riešenie, ale mohlo by prijať podávanú ruku. Riešenia v dokumente RÚZ formulované napríklad v tvare „Financovanie, ktoré reflektuje potreby spoločnosti a motivuje aktérov v terciárnom vzdelávaní“ môžu síce vyvolávať obavy zástupcov teoretických či humanitných disciplín, na druhej strane Univerzita Komenského má dostatok disciplín, ktoré by navrhované financovanie zvýhodňovalo: lekárske, ekologické, informatické, manažérske. Takže toto asi nie je jablkom sváru. Nevraviac o tom, že v diskusii s predstaviteľmi zamestnávateľov by sa užitočnosť ďalších odborov a dôležitosť ich existencie dali určite vydiskutovať.

Najväčšiu neľúbosť akademikov zrejme vyvolali nasledujúce vety dokumentu RÚZ: „Postavenie rektora a dekana sú pre riadenie kľúčové, silné, súčasne ich však vyberá a ich výkon reflektuje akademický senát, zložený zo zamestnancov a študentov. Čo nastavuje ich vzorce správania v riadiacej pozícii a orientáciu na „interného zákazníka“. Práve o týchto slovách odmieta vedenie UK diskutovať. Neuvedomuje si, že RÚZ predstavuje jedného z najvýznamnejších externých stakeholderov. Tým, že jeho názor v celom rozsahu ignorujú, len potvrdzujú slová zamestnávateľov o tom, že vnútorný zákazník je im cennejší ako vonkajší. Označovať za ohrozenie akademickej slobody neochotu vychádzať v ústrety praxi a premýšľať nad inou organizáciou manažmentu univerzít je (prinajmenšom) prehnané.

Akoby si verejné VŠ neuvedomovali, že práve z peňazí externých zákazníkov sú financované. Nech sa potom nečudujú, že títo navrhujú zavedenie školného. Nielen zamestnávatelia, ale každý jedinec by reagoval na odmientnutie podanej ruky takto: „Platím ťa – a ty sa ani nezaujímaš o môj názor? Nabudúce si zožeň peniaze inak!“ Správanie akademikov núti zamestnávateľov do postoja: „Vy chcete akademickú slobodu. A my sa chceme slobodne rozhodnúť, či vám ju - v súčasnej podobe - budeme financovať.

Namiesto komunikácie a dialógu vyzvali akademici zamestnávateľov na súboj. Ak by som mal tipovať výsledok, na univerzity by som nevsadil.

  • Tlačiť
  • 18

Tagy Autonómia VŠ, Financovanie vysokých škôl, manažment VŠ

Jozef Hvorecký

Jozef Hvorecký
  • Počet článkov: 114
  • Priemerná čítanosť: 2443
  • Priemerná diskutovanosť: 10
  • RSS blogu

O blogu

Vysokoškolský pedagóg špecializujúci sa na znalostný manažment, e-learning, na používanie výpočtovej techniky vo vzdelávaní a na manažment vysokých škôl. Svoje názory na anti-manažment vysokých škôl zhrnul v knihe Testament vedca (Premedia, 2015).



Honorary Lecturer of the University of Liverpool



Návod, ako zábavnejšie učiť fyziku, matematiku a slovenčinu nájdete v poloučebnici Meňavce: Veľký tresk (Raabe, 2018). Každý zvedavec vo veku 10 - 110 rokov v nej niečo zaujímavé nájde.















Člen iniciatívy Za živé univerzity

Jozef Hvorecký

Jozef Hvorecký
  • Počet článkov: 114
  • Priemerná čítanosť: 2443
  • Priemerná diskutovanosť: 10
  • RSS blogu

O blogu

Vysokoškolský pedagóg špecializujúci sa na znalostný manažment, e-learning, na používanie výpočtovej techniky vo vzdelávaní a na manažment vysokých škôl. Svoje názory na anti-manažment vysokých škôl zhrnul v knihe Testament vedca (Premedia, 2015).



Honorary Lecturer of the University of Liverpool



Návod, ako zábavnejšie učiť fyziku, matematiku a slovenčinu nájdete v poloučebnici Meňavce: Veľký tresk (Raabe, 2018). Každý zvedavec vo veku 10 - 110 rokov v nej niečo zaujímavé nájde.















Člen iniciatívy Za živé univerzity

Kalendár sa načítava...