Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Jozef Hlaváč

Zázrak na rieke Han

02.04.2012 | Jozef Hlaváč.

Kde pramení sila kórejského manažmentu.

  • Tlačiť
  • 17

Ak si niekedy hovoríte, že je niečo nemožné urobiť alebo dosiahnuť, navštívte Južnú Kóreu. Alebo ešte lepšie obe, aj tu severnú. Pomôže vám to zmeniť si svoj názor.

Kedysi najchudobnejšia krajina sveta (chudobnejšia ako jej bývala severná časť) je dnes 12. najsilnejšou ekonomikou na zemeguli. Hrubý domáci produkt prepočítaný na jedného obyvateľa sa za niekoľko dekád vyšplhal z úrovne Somálska takmer na úroveň Talianska a Francúzska. Krajina je omotaná drôtmi s najrýchlejším internetom na svete, kompletnými diaľnicami, rýchlovlak KTX s rýchlosťou nad 300 km/h spája veľké mestá a letisko v Incheone pravidelne dostáva ocenenie najlepšieho letiska na svete.

Desiatky kórejských firiem dosiahli globálnu úroveň a dôvera v kórejské výrobky a služby celosvetovo každým rokom rastie.

Nie div, že tento príbeh kedysi chudobných Kórejcov nazval niekto Zázrakom na rieke Han.

Porozumieť tomuto zázraku znamená porozumieť ľuďom. Predtým než to všetko začalo, Kórea žiadne iné ako ľudské zdroje nemala.

Kórejci veria, že každý jednotlivec ma v spoločnosti svoje jasné miesto. Každý chlapec alebo dievča od malička svoju pozíciu pozná a podľa nej sa správa. Ak napríklad my Slováci používame tri úrovne zdvorilosti; tykáme, vykáme alebo niekedy onikáme, Kórejčania ich majú sedem. Aj to im pomáha vyjadriť a rešpektovať jemne štruktúry ich rodinnej, pracovnej i spoločenskej hierarchie. Veria, že  jej bezvýhradným a pokorným akceptovaním vytvárajú veľký a silný  blok, ktorý ich spoločne posúva dopredu. Najvyšším cieľom takéhoto bloku je harmónia, prosperita a mier.

Tmelom kórejskej spoločnosti je priateľstvo.  Toto priateľstvo je pevné a ťažko sa pretína. Ak ste priateľom Kórejčana, nenechá vás nikdy v kaši. Kedykoľvek  potrebujete pomoc, zavolajte mu. Príde hneď. Pomoc priateľovi je povýšená na povinnosť. Kórejčan vám nikdy neprestane pomáhať, ale aj poučovať a napomínať, ak to treba.

Priateľstvo je neoddeliteľnou súčasťou obchodných vzťahov. Kórejčania nevymenia svojich obchodných partnerov len tak ľahko. Od začiatku spolupráce si s nimi budujú úzky a dôverný vzťah. Tento vzťah ide ďaleko za pracovne vzťahy a zahŕňa aj ich rodiny a chránencov.

Ak váš kórejský obchodný partner otvorí novú pobočku, pošlite mu kvety s gratuláciou. Ak sa mu ktokoľvek žení, vydáva alebo zomrie, nechýbajte na obrade, aj keď precestujete stovky kilometrov. Buďte tam na čas a s malým darčekom. To isté očakávajte aj od nich. Nezabúdajte ich pozývať na čokoľvek, čo je pre vás dôležité. Prídu. Kórejci sa chcú tešiť z vašej prosperity, no nezabudnú na vás, ani keď sa ocitnete v biede.

Vzťah kórejského panovníka a poddaných bol založený na obojstrannej výhodnosti.

“Vy my budete oddane slúžiť, a ja vás za to budem chrániť a privediem k prosperite.” Tento jasný vzťah nájdete dnes v každej fungujúcej kórejskej firme. Je to vzťah veľmi silný a niet šance sa mu vyhnúť. Čokoľvek viete, akokoľvek rýchlejšie váš mozog funguje, nesmiete narušiť pozíciu svojich nadriadených. Sú to ľudia, ktorí sa v nej ocitli prirodzene, a vašou úlohou je to rešpektovať. Jedného dňa, ak všetko dobre pôjde, v nej budete aj vy a ostatní sa k vám budú správať rovnako.

Ak rokujete s Kórejčanmi rešpektujte ich pozície. Zistite si, akej pozícii zodpovedá tá vaša a potom zorganizujte stretnutie. Ak si myslite, že by ste mali rokovať s niekým vyššie postaveným, nechoďte tam sami. Zoberte so sebou niekoho staršieho, kto je na jeho úrovni. Jeho prítomnosť, aj keď len formálna, zabezpečí, že druhá strana vás vypočuje a bude s vami rokovať.

Ak sa aj tvrdohlavo rozhodnete toto nerešpektovať, a napriek tomu sa dostanete na stretnutie, nevýskajte. Fyzicky to prebehne, ale duševne pravdepodobne nie a vy sa budete musieť vrátiť na ten schodík pyramídy, kam patríte a začať odznova.

Netrápte Kórejčanov zložitými analýzami, stratégiami a komplikovanými plánmi. Ich hlavnou pracovnou metódou je trial-error (pokus - oprava) model. V krajine “pali, pali (rýchlo, rýchlo)” rýchlosť predurčuje všetko. Kórejská spoločnosť je dynamická. Kórejci chcú všetko okamžite vyskúšať. Akokoľvek drahé a skľučujúce sú dopady ich chýb, oni sa ich neboja a produkujú ich ako na páse. Nenazývajte to však neúspech, nemajú to radi. To, že niečo momentálne nefunguje, znamená len jedno; tade cesta nevedie a je potrebne začať skúšať novú. A Kórejčania neprestanú, kým nenájdu tú správnu.

Kórejci nepoznajú kompromisy. Nedávajte Kórejcom malé ciele, nepôjdu za nimi. Kórejci chcú súťažiť s najlepšími, vedia, že iba súboj s najlepšími vybičuje ich talent a schopnosti naplno. A ak prehrajú? Neprehrajú. Budú pracovať na sebe až kým nezvíťazia. V jednom chcú si byt istí už od začiatku; ak zvíťazia, budú najlepší.

Kórejci veria, že úspech v živote vedie len cez neustále sebazdokonaľovanie. To začína od nástupu do škôlky a končí smrťou. Ak pracujete s Kórejcami, a oni to nezvládajú, nebojte sa. Dajte im čas a smer, a môžete sa spoľahnúť, že zakrátko vaše parametre dostihnú. Kórea, krajina neplavcov, ma olympijských víťazov v plávaní, a svetovému krasokorčuľovaniu kraľuje Kórejka bez toho, aby Kórea mala akúkoľvek krasokorčuliarsku tradíciu.

Záverom. Ak vás niekedy zastihne moment depresie (ako už množstvo západných manažérov), že Kórejcom nerozumiete a netušíte, ako to u nich celé funguje, nezúfajte. Pripusťte, že kórejská spoločnosť je špecifická a iná od tej našej. Nesnažte sa ich všetkých opraviť.  Skúste byt viac trpezliví, porozumieť a prejaviť im rešpekt. Silou nič nezmôžete. Aj keď sa Kórejci zdajú milí a plachí, vnútri sú neuveriteľné pevní. Aj vďaka tomu vybudovali to, čo majú a na čo sú veľmi hrdí; niekto to kedysi nazval zázrakom na rieke Han.

 

  • Tlačiť
  • 17

Jozef Hlaváč

Jozef Hlaváč
  • Počet článkov: 7
  • Priemerná čítanosť: 3030
  • Priemerná diskutovanosť: 9
  • RSS blogu

O blogu

Po 18 rokoch práce a života v zahraničí sa vraciam späť na Slovensko. V pozíciách General manager alebo Market specialist som pracoval v podstate na všetkých kontinentoch sveta; najdlhšie v Holandsku a Južnej Kórey. V rámci práce pre Heineken Export v Amsterdame som viedol lokálne tímy v Dubaji, Libanone, Izraeli, Nigérii, Južnej Afrike, Arube, Filipínach a Réunione. Neskôr som založil prvú pobočku Heinekenu v Južnej Kórey a bol jej prvým riaditeľom.
Slovensko je krásna krajina, kde nielen ja, ale aj mnohí iní, ktorí chvíľu vandrovali, chceme žiť.

Jozef Hlaváč

Jozef Hlaváč
  • Počet článkov: 7
  • Priemerná čítanosť: 3030
  • Priemerná diskutovanosť: 9
  • RSS blogu

O blogu

Po 18 rokoch práce a života v zahraničí sa vraciam späť na Slovensko. V pozíciách General manager alebo Market specialist som pracoval v podstate na všetkých kontinentoch sveta; najdlhšie v Holandsku a Južnej Kórey. V rámci práce pre Heineken Export v Amsterdame som viedol lokálne tímy v Dubaji, Libanone, Izraeli, Nigérii, Južnej Afrike, Arube, Filipínach a Réunione. Neskôr som založil prvú pobočku Heinekenu v Južnej Kórey a bol jej prvým riaditeľom.
Slovensko je krásna krajina, kde nielen ja, ale aj mnohí iní, ktorí chvíľu vandrovali, chceme žiť.

Kalendár sa načítava...
Jozef Hlaváč