Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Jozef Hlaváč

Čo sa dá naučiť pri kopaní kanálov v Holandsku

26.03.2012 | Jozef Hlaváč.

Polder model ako holandský typ manažmentu

  • Tlačiť
  • 16

Holanďania radi hovoria, že kým Boh stvoril zem, oni stvorili Holandsko. Niekto vie postaviť dom, most alebo mesto, oni vytvorili krajinu. Po stáročiach odvodňovania bažín, jazier a mora, tak majú malebné mestá ako Amsterdam, Hág či jedno z najväčších letísk v Európe Schiphol. Takto odvodnené územia sa nazývajú poldery. Spôsob ich budovania i správy vedie k pochopeniu špecifík holandského typu manažmentu.

Tým najzákladnejším predpokladom budovania polderu bola spolupráca. Obkopať pomerne veľké územia kanálmi pomocou primitívnych nástrojov, odviesť z nich vodu a potom sa starať, aby sa tam nedostala spať, vyžadovalo v minulosti spojenie sa niekoľkých rodín. Najprv sa museli na spoločnom projekte dohodnúť, realizovať ho a potom spravovať. To, samozrejme, vyžadovalo čas, trpezlivosť i záujem navzájom si rozumieť.

Ak pracujete v Holandskom tíme, pravdepodobne si to všimnete. Mítingy su dlhé, voľne sa do nich zapájajú všetci prítomní, nerobiac rozdiely medzi generálnym riaditeľom a študentmi na praxi. Diskusie prechádzajú často takými detailmi, že vás napadne, či sú títo ľudia zaslúžene platení za svoju prácu. Nemalo by vás prekvapiť, že hlavná téma sa dlhé minúty točí okolo farby špendlíkov použitých na finálnu prezentáciu, ani že míting bude pokračovať o týždeň, aj keď vám je už teraz všetko jasné.

Produkovať takúto formu spolupráce vyžaduje mať aktívnych a zainteresovaných členov. Jeden rád sa počúvajúci riaditeľ a desať mĺkvych podriadených polder model nerozbehne.

Ak pracujete alebo chcete pracovať v holandskom tíme, buďte na to pripravení. Neimprovizujte. Nespoliehajte sa na to, že vám povedia, čo máte urobiť. Nepovedia. Holanďania, chcú vedieť, čo si myslite a ako vaše vedomosti a skúsenosti môžu prispieť k ich biznisu. Rozhodnutia sa reálne formujú a dohadujú počas takýchto stretnutí, a nie pred nimi kdesi v zákulisí. Ak vám to vyhovuje, viete si veci naštudovať a potom ich konštruktívne s ostatnými riešiť, buďte pripravení na to, že onedlho vám dajú aj dostatočný priestor i dôveru na ich realizáciu.

Nebojte sa povedať všetko, čo máte na duši či na jazyku. Holanďania sa budú zaoberať aj malichernosťami veľmi vážne. Veľa projektov stojí a padá na detailoch. Oni to vedia.

Neponáhľajte sa, nepanikárte, buďte trpezliví. Buďte pripravení na to, že na finálne rozhodnutia si musíte počkať.  Nepodliehajte panike, že na vás zabudli alebo nemajú záujem. Holanďania veria, že kvalitné rozhodnutie potrebuje čas, a hlavne, celý “polder” tím jeho osvojenie a súhlas. Čas, ktorý Holanďania “strácajú” pri strategickom plánovaní, veľmi rýchlo a efektívne získavajú pri jeho realizácii. Práve vďaka nekonečným diskusiám v čase, keď sa projekt rozbieha, ho všetci jeho členovia dôkladne spoznajú a sú s ním vnútorne stotožnení. To významne urýchľuje a zefektívňuje jeho realizáciu.

Rešpektujte organizáciu. Holanďania nerozumejú hurá systému. Aj keď ich zaujmete schopnosťou operatívne “riešiť neriešiteľné” veci, napríklad vybaviť nevybaviteľné na slovenských úradoch, nikdy vám to nezíska ich skutočný obdiv. Zrejme vás budú akceptovať, pochvália, avšak neposunú do svojej manažérskej kategórie. Je to systém, ktorý poznajú, avšak veľmi mu neveria.

Holanďania vedia, že peniaze sa získavajú dvoma spôsobmi; po prvé zarábaním a po druhé neutrácaním. Rešpektujte to. Holanďania detailne preštudujú každý kontrakt s poisťovňou, bankou či zásielkovou službou. Pre vás možno nič nehovoriace poplatky sú pre nich malé čísla, ktoré prinášajú veľké peniaze. Holanďania sú majstri vo financiách. Nie div, veď prvá burza sveta bola otvorená práve v Amsterdame a globálne holandské finančné inštitúcie majú pobočky po celom svete.

Nevyťahujte sa nad druhých, kde všade ste boli, videli a dosiahli. Aj keď môžete byť vo významnejšej funkcii a mať viacej skúseností ako váš mladší kolega, nedajte to najavo. Diskusia je o zbieraní, rozvíjaní a filtrovaní nápadov, a nie o prezentácii vašich zásluh. Hviezdou tímu sa ľahko stane junior manažér s kopou sviežich nápadov a názorov, a vy, zaslúžilý pracovník, budete prehliadnutý. Holanďania s ľahkosťou produkujú 30-ročných manažérov zodpovedných za celé regióny či kontinenty a dozorné rady veľkých globálnych korporácií su nezriedka vedené 40-nikmi. Nie vek, ale nápady, vôľa a schopnosť ich realizácie vás môžu dostať medzi nich.

Podobne to platí aj o Vašom súkromí. Ak máte radi Porche, pokojne si ho kúpte a jazdite. Len sa s tým nevyťahujte pred ostatnými. V Holandsku plnom drahých áut, víl a jácht sa stále nosí istý typ verejnej skromnosti. Nič sa vám nestane, ak vás vaši kolegovia uvidia ísť do práce na BMW alebo na bicykli. Nerobte však z toho vedu, nerozmazávajte.

Rešpektujte holandské súkromie. Súkromie a práca sú v Holandsku striktne oddelené. Je to časť ich organizovaného spôsobu života. Akýkoľvek geniálny nápad ste v noci dostali, nikomu nevolajte ani neodosielajte e-mail so sobotňajším dátumom. Počkajte do pondelka, ráno si dajte kávu a porozprávajte sa s kolegami, čo ste robili cez víkend. Potom im odprezentujte svoj nápad.

A na záver ešte jedna skúsenosť. Počas prezentácie jednej holandsko-kórejskej spoločnosti padla otázka o štruktúre jej zamestnancov.  “V našej spoločnej firme pracuje 600 Kórejčanov a dvaja Holanďania, odpovedal prezentujúci Holanďan.

“Holandskí zamestnanci pracujú v pozíciách generálneho a finančného riaditeľa.”

Tento príklad vari najlepšie ilustruje to, v čom sú Holanďania najlepší; v strategickom plánovaní, organizácii a kontrole peňazí. No a veľa toho pochádza zo systému, ktorému sa učili pri kopaní kanálov - polder model.

 

  • Tlačiť
  • 16

Jozef Hlaváč

Jozef Hlaváč
  • Počet článkov: 7
  • Priemerná čítanosť: 3029
  • Priemerná diskutovanosť: 9
  • RSS blogu

O blogu

Po 18 rokoch práce a života v zahraničí sa vraciam späť na Slovensko. V pozíciách General manager alebo Market specialist som pracoval v podstate na všetkých kontinentoch sveta; najdlhšie v Holandsku a Južnej Kórey. V rámci práce pre Heineken Export v Amsterdame som viedol lokálne tímy v Dubaji, Libanone, Izraeli, Nigérii, Južnej Afrike, Arube, Filipínach a Réunione. Neskôr som založil prvú pobočku Heinekenu v Južnej Kórey a bol jej prvým riaditeľom.
Slovensko je krásna krajina, kde nielen ja, ale aj mnohí iní, ktorí chvíľu vandrovali, chceme žiť.

Jozef Hlaváč

Jozef Hlaváč
  • Počet článkov: 7
  • Priemerná čítanosť: 3029
  • Priemerná diskutovanosť: 9
  • RSS blogu

O blogu

Po 18 rokoch práce a života v zahraničí sa vraciam späť na Slovensko. V pozíciách General manager alebo Market specialist som pracoval v podstate na všetkých kontinentoch sveta; najdlhšie v Holandsku a Južnej Kórey. V rámci práce pre Heineken Export v Amsterdame som viedol lokálne tímy v Dubaji, Libanone, Izraeli, Nigérii, Južnej Afrike, Arube, Filipínach a Réunione. Neskôr som založil prvú pobočku Heinekenu v Južnej Kórey a bol jej prvým riaditeľom.
Slovensko je krásna krajina, kde nielen ja, ale aj mnohí iní, ktorí chvíľu vandrovali, chceme žiť.

Kalendár sa načítava...
Jozef Hlaváč