Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Triezvy pohľad na Tisa chýba

18.04.2017 | Jozef Hajko

Diskusia (24 reakcií)

18.04.2017 | salamoon

"Ak však máme komplexne vnímať túto postavu, potom jej musíme pričítať, že previedla Slovensko ťažkými rokmi druhej svetovej vojny."

bez ohladu na vsetky negativa ci pozitiva, previedla kam ?.. tento narod v pripade porazky ZSSR nemal buducnost..

19.04.2017 | noname2

a nieje to jedno? V terajsom rieseni EU rise ma buducnost?!? ;-DDD

19.04.2017 | salamoon

Svojim sposobom mas pravdu. Aj ja zvyknem obcas hovorit, ze Nemci vyhrali 3. svetovu. A aj bez Wehrmachtu.

19.04.2017 | petox

v slobodnych volbach po vojne na Slovensku vyhrala Demokraticka Strana, komunisti k nam prisli zo zapadu (Ceska) a kde aj v tychto casoch ich je neumerne vela....

19.04.2017 | salamoon

?... Zopakujem... Kto vyhral nevyhral vo volbach po vojne je vzhladom na kontext bezpredmetne, lebo keby boli Nemci vyhrali na vychodnom fronte a teda aj vojnu, tento narod, ani krajina by nemali buducnost. Nemci nas chceli v pripade vitazstva postupne zlikvidovat a zopar vybranych germanizovat. Tisov stat bola aj pri scenari vitazstva Nemcov docasna zalezitost. Nebyt vitazstva Sovietov, Slovaci by zamierili do nemeckych ucebnic dejepisu.

19.04.2017 | Sorry jako!!!

Jednostranné a z kontaxtu vytrhnuté hodnotenia Slovenského štátu a Tisa ma prinútili preštudovať si túto čas dejín, trochu v súvislostiach a ostal som prekvapený. Stačí začať od dátumu 10. septembra 1938.
Čím to začalo a KTO nás obetoval:
https://sk.wikipedi...

19.04.2017 | noname2

Samozrejme dnesna paralela je k tomu ze treba nechat tavomrdov aby sa v EU potazmo Slovensko rozmnozili! ;-D

19.04.2017 | Roman Kanala

No človeče... takýto text... Hospodárstvo Slovenského štátu nebol žiaden zázrak. Odbytište bolo v Nemecku a tí brali všetko. V Protektoráte bolo hospodárstvo jednoducho rekvirované, a na sklonku vojny boli kľúčové podniky spojencami bombardované. V Slovenskom štáte boli zničené len bratislavské fabriky, lebo cieľom bombardovania bolo Apollo. Podobný rozdiel bol v zabratom území Francúzska a "slobodným" Vichy. Takže to nebola Tisova zásluha, ale okolnosti.

"... boli neprijateľné. Týka sa to napríklad postupu voči židovským občanom či vedeniu vojny proti Sovietskemu zväzu."

Ešteže to bolo spomenuté. Hlavným bodom obžaloby bola vlastizrada, ale Židovský kódex, arizácie a dobrovoľný odsun vlastných občanov s tým, že štát zaplatil Deutsche Reichsbahn 500 mariek na osobu za ich odvoz, len preto, že sa previnili byť Židmi, to je samo osebe dobrým dôvodom na šibenicu. Hitler si mädlil ruky, aký je ten farárik, der kleine Pfärchen, usilovnučký. Ešte aj tí Maďari svojich Židov chránili, kým sa dalo.

Arizácie, znárodňovanie a neúcta k súkromnému majetku neskôr o desaťročia zo Zlodejska urobila zločinný štát, kde sa mečiarovsky rabovalo a kradne sa dodnes. Zločin sa stal kultúrnym dedičstvom.

Zas vedenie vojny proti Ruskej ríši s totalitným režimom horším, ako Hitlerov, prečo by to malo byť neprijateľné? Len preto, že neskôr Stalin vyhral vojnu?

19.04.2017 | HlasNaHlas

pripájam sa

a ešte niečo:

"proti členom protektorátnej vlády boli rozsudky oveľa miernejšie"
Pravdaže boli miernejšie, pretože to neboli takí ochotníci ako naši zapálení slovenskí fašisti a židobijci vrátane Tisa. V Čechách to bola prosto vláda podmaneného štátu, ktorý stratil akúkoľvek suverenitu a predstavitelia štátu boli úplné figúrky bez akejkoľvek iniciatívy.


"Ako hlave štátu mu musíme napríklad prisúdiť, že Slovensko počas tohto obdobia ekonomicky neskolabovalo, ba naopak, do povojnového obdobia sa mu podarilo vstúpiť v neporovnateľne lepšej kondícii, než v akej boli Čechy a Morava."
Keď stojí niekto pred súdom za vlastizradu a kolaboráciu s fašistickým a nacistickým režimom, vyhladzovanie židovských spoluobčanov, tak mu nepomôže, že nakŕmil štátnu kasu. Tak ako nepomôže Hitlerovi, že bol poriadnym človekom, svedomitým pracovníkom, že mal dobré hygienické návyky a že bol komunikatívny.
Okrem toho ekonomika Slovenska si výrazne prilepšila arizáciami (tak ako komunistická ekonomika otrockou prácou za minimálne mzdy), takže ani ten rast ekonomiky mu neslúži ku cti. Tým, že sme pekne vliezli fašistom do zadku, nechali nás na pokoji, a neolúpili nás, takže škody nevznikli, kým na konci vojny neprešiel front.

Celkovo hodnotím Tisovu úlohu negatívne, avšak neviem posúdiť, či si naozaj zaslúžil trest smrti, mám pocit, že skôr nie.

19.04.2017 | LPB

Triezvy článok. Len k tomu porovnaniu škôd. Na Slovensku asi nebolo toľko "možností" na škody, bolo chudobnejšie ako Česko. A Česi sú naviac prefíkanejší. Možno nafukovali kvôli budúcim reparáciám? Mali sme možnosť zažiť pri delení pred pár rokmi...

Nechajme už Tisa odpočívať. Bol to človek ako každý iný. Možno iba v zlom čase na zlom mieste. Keď si spomeniem, koľko somarín som ja urobil vo svojom živote a ako málo stačilo, aby z nich boli ešte oveľa väčšie... Po vojne je generálov...

19.04.2017 | IvanPe

"že obrana slovenského hospodárstva pred agresívnym nemeckým vplyvom bola počas rokov 1939 až 1945 účinná. "
Hahahaha
To je rovnaky oxymoron ako "HDP Slovenska rastie".
A LPB: ak povazujes holokaust za somarinu tak patris do ruskeho tabora k severokorejcom! Tak sa zbal a sup sup, ale platit ti to nebudeme, leda ze by si bol dochodca a mal to po hranicu zadarmo.

19.04.2017 | LPB

Vidím, že tvoja schopnosť čítať s porozumením sa vôbec nelepší. Vždy sa za každú cenu snažíš nájsť niečo/niekoho, do čoho/koho rypnúť. Choď si obliecť zelené tričko...

19.04.2017 | IvanPe

Netvrdim, ze som si obcas do teba nerypol, tak preventivne aby si niekto nemohol vykladat niektore tvoje prispevky ako suhlas so zlom. Mnohokrat ani s Kanalom nesuhlasim, z rovnakeho dovodu, tieto diskusie totiz citaju rozne studovane avsak nekulturne hlavy. Preto prevencia.
Tak vysvetli:
"Nechajme už Tisa odpočívať. Bol to človek ako každý iný. Možno iba v zlom čase na zlom mieste. Keď si spomeniem, koľko somarín som ja urobil vo svojom živote a ako málo stačilo, aby z nich boli ešte oveľa väčšie... Po vojne je generálov..."
Pretoze ja sa nikdy ! ani nezucastnim cohokolvek co vykonal alebo sa aspon pricinil ten "clovek ako kazdy iny", ja hovorim nacek.

20.04.2017 | LPB

Ok. Ale to si potom generál. Moje vedomosti ma neoprávňujú súdiť.
Ak sa pozriem na súčasné bábky v politike... kto si vybral Fica? Kto cez tie bábky cucia štátny peňazovod? A spätne doň investuje z nakradnutého? (100M ročne pre 2k baníkov) Kto financoval pajáca Hitlera. Oblbol Nemčúrov rovnako ako dnes jedna teta? Aj ona visí, či? Bol v tom Tiso sám? Na čích špagátoch visel? Nie, nechcem ho osparavedlňovať. A nechcel by som byť vtedy prezidentom. Odsúdime raz aj Žitňanskú? Mám pocit, že hlavní vinníci sa vždy skrývajú (a chechcú) v pozadí. Tí, čo si nakradli, kradnú a budú kradnúť. 350k nevinných Kaliho voličov? Stabilné prieskumy 27% nevinných. Nevedomých? Tých bude raz "kráľovstvo božie"?

20.04.2017 | Brano L.

Problém je v tom, že relativizujete konanie jednotlivých osôb. Akoby bol niekto vždy v pozadí, kto to ovládal, a tí, ktorí boli v popredí boli nesvojprávne osoby. Ale aj keď by to bolo pravda, nakoniec každý z nás - aj ja aj vy som zodpovedný sám za svoje konanie.
Ľudia si vyvinuli takí obranný mechanizmus skrývajúc sa za kolektívnu zodpovednosť alebo zhadzujúc svoju zodpovednosť na niekoho druhého.
Ako nám hovorí Boh biblie - každý sa bude za to aj zodpovedať pred ním. A tam bude všetko odkryté. Motivácie, skutky, myšlienky. A kto obstojí?

20.04.2017 | IvanPe

Nie som general, iba si davam velky pozor aby som nevolil zlo a ak niekedy urobim chybu, tak sa ju snazim okamzite napravit. A urcite nesudim. Tiso bol clovek co pachal zlo, to nie je moj nazor to je fakt. A ja by som na jeho mieste urcite nebol, skor by ma zavreli alebo zabili, tak ako deda ked za bolsevika tlacili v stodole samizdat.
Ano, nevedomost je chyba, preto treba vzdy a za kazdych okolnosti poukazovat na zlo. Nech si ho ludia nezamienaju s potknutim sa na ceste. Ako to komunisti radi realitivizuju: ved aj druhi kradnu.
Nech sa uz nikdy nemozu vyhovarat na to ze nevedeli, nech nesu zodpovednost sami za seba a nech sa nemozu schovavat za dav.
Ziadnych 27% nevinnych, sami si zvolili nevedomost a nezodpovednost. Nie su to ti co im nebolo dane chapat svet, nie su to chudobni duchom. Neskryju sa, pred sebou.

19.04.2017 | ompitál

a ešte sa treba spýtať, ako prišli židia k majetku na slovenskom území...
aj keď bol tiso nesporne antisemita (to, čo povedal v holíči, nesmie povedať nijaký človek, tobôž kňaz) -- židov vysťahovával na prácu do ríše -- pravdaže, aj vvysťahovávanie je totálne svinstvo, ale nie je to koncentrák
prečítajte si machove pamäti o tom, ako sa dozvedel o koncentrákoch, ako si zavolal ludina, ako žiadal vyslanie komisie, čo nemci nedopustili, ale aj to, že v tej chvíli sa transporty skončili
najväčšími židobijcami boli tuka a mach, tisove právomoci siahali len po výnimky, nebol nositeľom výkonnej moci
opakujem. ale bol to antisemita

20.04.2017 | Don Quijote

Machove pamäti sú znôškou klamstiev a poloprávd, tak, ako pamäti všetkých pohlavárov 1. SR. Jednoducho sa každý snaží vyviniť zo zločinov, ktoré vtedy napáchal, ide o prirodzenú ľudskú reakciu. S osudom slovenských židov v Generálnom gouvernamente bol Tiso a spol. oboznámený a tvrdenie, že nevedeli, čo sa s nimi udeje, je len zbožným želaním obhajcov Slovenského štátu. Len tých menej radikálnych, kotlebovci tento krok plne schvaľujú. Pokiaľ ide o triezvy pohľad na pôsobenie Jozefa Tisa, tak áno, je pravda, že jeho osoba a jeho osud stále rozdúchava v našej spoločnosti vášne. Nedialo by sa to, keby rímskokatolícka cirkev vydala stanovisko, ktoré jednoznačne odsudzuje obdobie existencie 1. SR a dôsledne postihuje kňazov, ktorí sa verejne vyslovujú v prospech Slovenského štátu a jeho predstaviteľov. Tým by obhajcovia Tisa stratili morálnu oporu, ale tento krok RKC v dohľadnej neurobí, keďže konferencia biskupov sú do jedného pohrobkovia Tisa, Vojtašáka a im podobných. Že bol Tiso zločinec je historický fakt, tak isto, ako to, že si zaslúžil povraz. Vybudovalo sa toho za Slovenského štátu veľa, ale to sa vybudovalo aj za komunistov, budeme ich preto velebiť. Toto nie je žiadna poľahčujúca okolnosť a na, čo by bolo keby nevyhlásil Tiso 1. SR sa v histórii nehrá a keby bol pán Hajko vyštudovaný historik, tak by tento imperatív ovládal. Respektíve v dnešnej dobe už nie je predmetom sporu samotná existencia 1. SR, tá bola tŕňov v oku Čechom a komunistom, dnes je sporný charakter štátu, ktorý bude problematický aj za sto rokov, ak sa nedostanú k moci neonacisti.

20.04.2017 | libertarian

Už nikto nikdy nedá zaruku PRAVDIVÝCH informácií o čomkolvek z minulosti. Dnešné super-demagogické informácie o čomkoľvek, čo sa práve deje, sú dôkazom, že demagogovia v euro-americkej "kultúrnej" oblasti dosiahli špičkové výsledky v osprosťovaní ľudí.
Triezvy pohľad na Tisa chýba - pretože vďaka demagogom sú dostupné AKÉKOĽVEK informácie, vzájomne absolutne rozporné.
Dnešnému spravodajstvu už neverím ani info o presnom čase. Overujem pohľadom na slnko. Dnešní presstitúti totálne dehonestovali toto remeslo.


20.04.2017 | libertarian

Už nikto nikdy nedá zaruku PRAVDIVÝCH informácií o čomkolvek z minulosti. Dnešné super-demagogické informácie o čomkoľvek, čo sa práve deje, sú dôkazom, že demagogovia v euro-americkej "kultúrnej" oblasti dosiahli špičkové výsledky v osprosťovaní ľudí.
Triezvy pohľad na Tisa chýba - pretože vďaka demagogom sú dostupné AKÉKOĽVEK informácie, vzájomne absolutne rozporné.
Dnešnému spravodajstvu už neverím ani info o presnom čase. Overujem pohľadom na slnko. Dnešní presstitúti totálne dehonestovali toto remeslo.


20.04.2017 | libertarian

"Pekná " diskusia , a VŠETCI majú pravdu. Každý svoju . Každý má pre svoju "pravdu" dostatok "faktov" z rôznych zdrojov. Aj by som si trúfal odhadnúť, kto čerpaľ odkiaľ svoje "fakty".

Najtrápnejšie je, že presne roznaká situácia je aj o udalostiach spred roka, spred mesiaca, spred hodiny.

V Nemecku, napríklad, NEznásilnili migranti počas Silvestra 2015 žiadnu ženu až do 8 januára. Desaťtisíce ľudí naokolo, ale znásilnená nebola žiadna. A zrazu po týždni "sa zistilo" , že znásilnených boli desiatky až stovky. "Sa zistilo" .... v dobe internetu, mobilov, satelitnej TV, ...... sa zistilo.

"Na Ukrajinu zaútočili ruské vojská" ..... prešli dva roky, a žiadne video s bombardérmi, tankami, stíhačkami, žiadne satelitné snímky útočiacich ruských tankových plukov, roje helikoptér, padajúce bomby, .... nič ........ A rusy ďalej útočia..... však to v TV potvrdili.....
Vo Francii pouličné boje muslimákov s políciou, horiace autá .... na weboch plno fotiek, v nesvojprávnej TV ani slovko o tom, .... zjavné hoaxy.....

20.04.2017 | grgo

S nadpisom sa nedá nesúhlasiť. Je pravdou, že vytvorenie Slovenského štátu bolo v podstate pragmatickým krokom. Po Mníchove a Sudetskej kríze a oklieštení Československa Hitler otvorene rokoval o rozdelení zbytku. Tieto rokovania prebiehali od Októbra 1938 do Marca 1939. Málo známou kapitolou histórie je to, že ku kúskovaniu Československa sa ku zdeseniu "spojencov" pripojilo aj Poľsko, ktoré si uchmatlo cca 800 km2 územia Československa, na ktorom žilo cez 200 000 ľudí. Maďari si zase uchmatli Juh.

Inak k tejto téme momochodom ešte jedna perlička. Hitler si bol týchto expanzných chúťok Poliakov vedomý a medzi Januárom 1939 a Marcom 1939 Hitler opakovane ponúkal Poľsku Slovensko výmenou za Danzig/Gdaňsk. Existuje alternatívna verzia histórie, v ktorej prebehlo takéto rozparcelovanie Československa medzi Poliakov, Nemcov a Maďarov - pričom Poľsko sa mohlo stať dokonca aj spojencom Nemecka v invázii Ruska podobne ako Maďari, Bulhari alebo Rumuni.

Na druhej strane je pravda, že Tiso išiel oveľa ďalej v kolaborácii s Nemeckom počas vojny - hlavne pokiaľ ide o deportovanie židov. Iné krajina ako napríklad Dánsko dokázali akousi pasívnou agresivitou tomuto zachrániť a krajiny ako Taliansko si otvorene robili z nemeckých poslov finálneho riešenia posmech.

Celkovo je Tiso skutočne kontroverzná postavička a na jej objektívne zhodnotenie asi skutočne nikdy nenastane ten správny čas, keďže jeho obraz je príliš aktívny až do prítomnosti vo veľmi pokrivenej forme.

20.04.2017 | Roman Kanala

Vlani som o tom napísal blog:

5. marec 1946, 5. marec 2016, 70 rokov železnej opony... a Fico.
17. 3. 2016
https://blog.etrend...

"Sudety boli obsadené bez odporu medzi 1. a 10. októbrom, zbytok Čiech a Moravy v marci 1939. Poľská účasť na odštipkávaní území bola v Berlíne prijatá s uspokojením - už to nebola nemecká agresia, ale nemecko-poľská a Poliaci sa nikdy nedokážu zbaviť hanebnej viny. Keď Nemecko, Poľsko a Maďarsko zabralo Sudety, Sliezsko, južné Slovensko a Podkarpatskú Rus, boli v platnosti vyrokované dohody medzi Nemeckom a Poľskom, i medzi Sovietskym zväzom a Poľskom. V 1938 bola formálne v platnosti ešte i Malá Dohoda, tri zmluvy podpísané medzi Československom, susediacim Rumunskom a Juhosláviou v 1920-21. Československo malo tiež zmluvy o spolupráci a vzájomnej pomoci s Francúzskom a so Sovietskym zväzom. Poliaci sa zo zisku Bohumína, Tešína a Opavy netešili dlho. O pol roka neskôr sa sami stali obeťou nemecko-sovietskej agresie. Jednotky Slovenského štátu si po boku Wehrmachtu s radosťou vzali naspäť zabraté obce na Orave a na Spiši, Javorinu a Pieniny. Provokácia v Gleiwitz sa odohrala 1. septembra 1939 ako zámienka na anexiu, ale i toto divadielko bolo vopred pripravené. 17. septembra, deň po prímerí s Japonskom, Sovietsky zväz napadol bez vypovedania vojny Poľsko. Krajina bola rozdelené medzi Nemecko a Sovietsky zväz na základe mierovej zmluvy Ribbentrop - Molotov z augusta 1939. Spolupráca s Hitlerom, ako sa nevyplatila Poliakom, sa neskôr v 1944 nevyplatila ani Slovákom. Po 1939 Nemecko dodávalo Sovietskemu zväzu techniku a zbrane, Sovietsky zväz posielal do Nemecka vlaky surovín, ropy, pšenice - až kým Nemecko nenapadlo Sovietsky zväz v júni 1941. Spolupráca s Hitlerom sa nevyplatila ani im.

Tri roky hanebného obracania kabátov, mierových zmlúv, a ich vierolomného pošliapavania. Žiadne právo, žiadne dohody, žiadne princípy. Len hrubá sila a propaganda na kamuflovanie nízkych pohnútok. Veľké úsilie na propagandu. Mníchovská zrada "na záchranu mieru". Utajovanie fašoboľševického paktu na delenie Poľska, Baltiku a Fínska. Falošní vojaci v Gleiwitz. Tajné masové vraždenie v Katyni. Vierolomné prepadnutia včerajších spojencov. Kto z koho.

Tak trochu to pripomína politickú scénu na súdobom Zlodejsku a výstavbu žilinskej diaľnice, nie? Kto spolupracuje s Ficom, toho pomelú božie mlyny.

21.04.2017 | Kmeť Marian

súdruh Mičiev v tom má absolútne jasno

Jozef Hajko

Jozef Hajko
  • Počet článkov: 11
  • Priemerná čítanosť: 2519
  • Priemerná diskutovanosť: 13
  • RSS blogu

O blogu

Pôsobí ako analytik a publicista. V minulosti hlavne novinár a poradca poslancov Národnej rady SR. Jeden zo zakladateľov Podnikateľskej aliancie Slovenska, jej prvý riaditeľ a v súčasnosti člen jej vedenia. Autor viacerých kníh a štúdií so zameraním na ekonomiku, spoločenské témy a históriu Slovenska.