Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Vedomostná ekonomika, iba fráza, či skutočne definitívne riešenie krízy?

18.02.2016 | Jozef Habánik

Diskusia (17 reakcií)

18.02.2016 | @@@

až 42% zo všetkych vysokoškolakoch ktori su zamestnani pracuju ako štatny zamestnanci dalšich 40% su zamestnaci v sukromnej sfere a 18% su podnikatelia ....ak ma vysoka škola podla autora taku vahu prečo to je štat ktori je na tom tak mizerne aj ked ma najviac vysokoškolakov čo tam potom robia prečo nevidieť žiadne inovacie v prospech bežnych ludi .....ano možem isť aj tymto smerom len aby sme nakoniec neskončili tak že tu ostanu len vysokoškolaci a nebude mať ani kto doložiť chlieb v obchode lebo každy chce byť štatny zamestnanec ....každa ekonomika či celosvetova ale aj každeho štatu vyzera ako pyramida, ludia su v tej pyramida postaveny od najižšich po najvyššie postavenych alebo zarabajucich ludi tato pyramida sa nikdy nezmeni nikdy nebude opačne otočena lebo by sa rozsypala takže ignorovať tento stav je šialenstvo danneho štatu ked si niektori ludia myslia a nahovaraju sebe či celemu spoločenstvu že oni dokažu tuto pyramidu otočiť opačne a zaručiť bohatstvo pre všetkych ....vysledkom tejto fantazmagorie je len frustracia ludi ktori sa nasledne utiekaju napriklad aj k extremnejšim formam vlady či k politikom ktore veci neriešia lebo toto nie je ani ich cielom

18.02.2016 | IvanPe

Len pre upresnenie pre ucitelov:
Vasou ulohou je pripravit co najvacsie mnozstvo obcanov pre realitu, takze ta spolocnost ktoru budujete je znalostna a realita je o poznani.
Pre vysvetlenie rozdielu: znalosti vyhladate v gugli a poznanie ake su medzi ziskanymi znalostami suvislosti ziskate v skole (ak narazite na schopneho ucitela) alebo v realite.
Takze toto bude asi ta zakladna pricina preco sa skolstvo mina s realitou a preco slovensky studenti plny znalosti su nepouzitelni pre prax. Skor ako zacnete namietat vasimi kreativnymi a talentovanymi studentmi, dovolte aby som spomenul kulturu spolocnosti, ktora je zakladom pre dane spravanie. Takze ano su kreativni, bohuzial napriek skolskemu systemu (pozor nie ucitelov), takze sa prosim ako zastupca systemu na nich neprizivujte.
Zjednodusene povedane, boli by kreativni aj v severnej korei je to ich domaca (rodinna, ak by taka rodina v sev korei existovala) kultura co ich do toho nuti. Pretoze je jedno kolko vedomosti do nich "natlacite", pokial nebudu vediet ziskane vedomosti vyuzit, bud to len diplomovane gugle.
Bohuzial ich kreativita vacsinou postupne odoznie. ...

19.02.2016 | HromBlesk

S myšlienkou prístupu k vzdelaniu pre čo najširšie masy v podstate súhlasím, ale pre najširšie masy, ktoré majú pravdepodobnosť že to vzdelanie na potrebnej úrovni aj dokončia a dosiahnu určité znalosti kompetencie.. Pre "masy", ktoré prešli určitým testom a výberom. Kde je jediným kritériom znalosť , kreativita a nie to že študent prinesie nejaký normatív pre školu, na ktorej sa sa koncentrovali pedagogovia podľa politickej značky HZDS a SNS a do dnes sa tam zabednili.
Pre mňa je miesto TU nasledovné: nie je to Univerzita, na to nemá ani na VŠ..mala by sa zmeniť na tzv nemeckú BErufschule. JE to nemecký model a je to 2-3 ročné duálne vzdelávanie po maturite. Toto kompletne na našom trhu chýba. Je to vzdelávanie 1 týždeň škola zameraná teória + 2 týždne prax . Máme problém vzdelávať majstrov, technológov ...nemáme absolutne kde, chceme ďalej vzdelávať našich predákov..poslať ich na VŠ je neefektívne..ale stačil by 2 ročný vzdelávací prehlbovací kurz. Toto je miesto TnU... nie sa tam do nekonečna chváliť jedným vozidlom. TnU silne stráca študentov a toto je PR rektora. Myslím že Vaše miesto je v tom čo som naznačil, Vašu školu bude málokto brať vážne.

19.02.2016 | Roman Kanala

Vraj "vysokoškolské vzdelanie by malo byť prístupné a samozrejmé pre čo najväčší počet mladých ľudí".

Až sa bičak v kešeni otvára. Autor fakt nelieta veľmi vysoko. Alebo je tak zmagorený honbou za študentmi, že ani nevníma hovadiny, ktoré mu lezú z klávesnice. Vysokoškolské vzdelanie by nemalo byť ani samozrejmé, ani prístupné čo najväčšej horde.

To tvrdenie platí o vzdelaní. Áno, každý by mal mať možnosť získať vedomosti, ktoré ho uživia. Ale dať každému vysokú školu, to je tak na sv. Alžbetu alebo trenčínskeho Dubčeka Šándora.

Priemer OCDE je 38%. Taký je podiel mladých ľudí, ktorí skončia s vysokoškolským vzdelaním. Na Zlodejsku to bolo 15% v 1995, 60% v 2010. Prečo? Načo? Čistá pytulománia. Priveľa rozdaných pytulov, inflácia, dehonestácia univerzít na umyverzity.

Zdroj:
http://www.oecd-ili... (tento link môže vypršať)
http://www.oecd.org... strana 16-17 pre stredoškolské, strana 18-19 pre zápis na vysokoškolské vzdelanie, strana 20-21 ukončenie

IQ nad 120 má 9% populácie, nad 110 už 25% populácie, nad 100 má polovica. Vyplýva z definície IQ a normálneho rozloženia.

19.02.2016 | @@@

60% v 2010 ?....a to si kde našiel ?...zavadzaš alebo si len niečo vytrhol z kontextu :P

20.02.2016 | Motylx

http://www.stuba.sk/...

20.02.2016 | @@@

a kde konkretne? nič take som nenašiel len sa tam spomina 50% alebo viac čo je ukažka toho že autor len odhaduje a nie dava ako fakt ....https://www.etrend.sk/ekonomika/chcete-titul-vy­soke-skoly-ponukaju-30-tisic-volnych-miest.html ...tu v tomto članku sa tvrdi niečo ine a to sa piše len o tych čo maturuju pričom maš kopec deti čo nematuruje takže pochybujem že z ročnika ide 60% deti na vysoku školu

21.02.2016 | Roman Kanala

Citujem dva linky, a trojzavináč sa pýta, odkiaľ to je...

Podľa tých údajov, 60% mladej populácie sa na Zlodejsku zapíše na nejakú vysokú školu a 50% ju aj dokončí. Schovávanie sa pred nezamestnanosťou, 5-ročný úlev.

21.02.2016 | @@@

tak si tie linky strč do riti lebo vôbec nemaju realnu hodnotu :P ...častokrat som si všimol že OECD nenaraba z realnymi čislami neviem odkial ich ziskavala ale častokrat sa nezhoduju s tymi ktore uvadzaju štatisticke urady dannych krajin

čo sa tyka 5 ročny ulev a kto zato može ?....nie nahodou dzurindova vlada ked kanik zmenil socialny system tak že ludia do 25 rokov nedostavaju nič ale ked pôjdu študovať tak rodičia dostavaju nadalej pridavky tym padom ich tak dzurindova vlada s kanikom donutila študovať aby neskončili po strednej na urade prace a bez penazi

21.02.2016 | Motylx

Uveď svoj zdroj.

21.02.2016 | IvanPe

Ja som nasiel toto:
http://www.uips.sk/...
Neprepocitaval som to, len zhruba a na prvy pohlad to vyzera, ze OECD by mohlo vychadzat z podobnych cisiel.

21.02.2016 | Roman Kanala

Netreba pristupovať na hru trojzavináča. Či 50 alebo 60%, to je jedno. Dôležité je, že taká proporcia mladých, ktorí neprodukujú, ktorí si zarúbu cestu k ozajstnej práci, lebo pytul nepustí, nutne musí mať makroekonomický dopad.

Kedysi podiel vysokoškolsky vzdelaných zodpovedal podielu IQ 115 a vyššie v populácii. Dnes zodpovedá IQ 100 a vyššie. Hociktorý pablb si vie urobiť pytul. To je inflácia a dehonestácia pytulov. To je nekontrolovaný rast umyverzít ako táto Dubčeka Šándora. A rechtor volá po ďalšej inflácii, pytul aj pre druhú polovicu, pytul pre každého.

Jeho škola by to aj zvládla. Veľká časť škandálov sa viaže na Umyverzitu Dubčeka Šándora. Rechtor je mladý káder HZDS. Študoval v Žiline, doktorák v Žiline, pche. U Dubčeka Šándora asistent ešte pred doktorátom. Rýchla kariéra v bašte mečiarizmu a fašizmu. Ako vidíme, prejav nie príliš inteligentný. Inzitné tézy, papalášske formulácie, detinské závery. Ako žuť papier.

21.02.2016 | IvanPe

Vlastne nikdy nereagujem na zavinaca iba sa snazim aby ked to bude niekto citat, aby ho ani na chvilu nenapadlo, zeby tym zavinacovym "konstrukciam" venoval viac pozornosti ako si zasluzia.
Ostatne:
Bohuzial kulturne navyky neo.ebes, ako ta/ ostatnych vychovali tak sa budes spravat. Ak tvoji rodicia zili z ruky do ust a ich rodicia este nosili kroje a este i dnes sa onikaju, tak je jedno kolko vedomosti do nich natlacis, iba velmi mala cast z nich bude schopna prekrocit svoj kulturny tien a nejako z toho cosi vytvorit. A ano ak je vseobecna kultura ziaduca, cosi ako urodna poda, potom sa nove kulturny navyky zacnu pretavovat do spolocenskeho zivota, ludia sa vzajomne napodobnuju. Atd.
Preto je pre slovensko zakladna otazka: koho bude bezna spolocnost napodobnovat?
Ficov, Meciarov alebo nas?

22.02.2016 | Roman Kanala

To je dobrá otázka. Napodobovať bude vzory.

Kto je vzor? Za Mečiara to boli privatizéri a mafiáni, lebo sa nenarobili a mali stále peniaze. Počas krátkych demokratických epizód to boli peniaze, ale začala sa vynárať aj kultúrna a intelektuálna elita. Vonkajšie znaky: fáro, pytul. Luza sa snaží napodobniť vonkajšie znaky "panského" štatútu. Zmes habsburskej monarchie a ruskej stepnej Byzancie strihnutá krutosťou nomádov z hlbín Ázie.

To je dnešná namiešaná zmes kultúrneho dedičstva. Západ to nie je.

22.02.2016 | @@@

aha zrazu je jedno kolko percent to je hahahaha ....no oki presne typicke slovenske :D

22.02.2016 | @@@

vyššie som ti dal :P

20.02.2016 | libertarian

" Ja sám som rektorom univerzity, ktorej ......................."
- nie je to náhodou tá univerzita, ktorá za doručenie troch SMS-iek zaslala ich odosielateľovi VŠ diplom ???? A ešte nejaké finančné pohyby na pozadí.....

"Ja osobne som presvedčený, že vysokoškolské vzdelanie by malo byť prístupné a samozrejmé pre čo najväčší počet mladých ľudí."
- jasné. Ja by som preferoval , aby každej mamičke pri zápise syna na matrike vydala matrika ihneď aj VŠ diplom pre jej potomka. Alebo to posunuť maximálne tak na vek 15 rokov, a dávať ten diplom ako prílohu k občianskenu preukazu. Však predsa podľa ústavy majú VŠETCI nárok na vzdelanie. A to by sa ešte ušetrili miliardy na učiteľov - ktorých by nebolo treba. Aspon by neštrajkovali.


"Jeden dobrý nápad, vynález, zistenie, môže krajine priniesť omnoho viac, ako niekoľko montážnych hál dohromady."

- to je teda super. Kua, prečo potom ale je celá slo.akademia vied financovaná zo štátneho rozpočtu, ktorý naplnajú roboši-makači z tej montážnej haly - ktorí sú tak neefektívny ??????

"Je úžasné sledovať medzinárodné úspechy našich vedcov, sledovať výsledky vedeckých inkubátorov na jednotlivých vysokých školách. "
- A prečo potom požaduju stále viac penazí od tých robošov v montážnych halách ???? Prečo sa neživia tí vedci tými inkubátormi, ktoré buduju za cudzie peniaze ???

Nemohli by si dnešné VŠ odskušať - predávať vedomosti žiakom formou školného , teda nie zo štátneho rozpočtu ??? Koľko žiakov by si prišlo kupiť vzdelanie ?

Nuž, nečakám, že mi pán rektor odpovie na moje otázky. Ja som iba taký neznalec a podrývač. Mám sice tiež VŠ, ale je to škola, ktorej absolventi - moji spolužiaci - dodnes stavajú a prevádzkuju elektrárne, aj atomové, konštruovali obrovské, aj miniaturne stroje, ktoré aj fungovali. Nie ako väčšina dnešných VŠ - masových výrobcov klientov pre úrady práce.

Jozef Habánik

Jozef Habánik
  • Počet článkov: 11
  • Priemerná čítanosť: 1582
  • Priemerná diskutovanosť: 9
  • RSS blogu

O blogu

Rektor Trenčianskej univerzity A. Dubčeka v Trenčíne. V rámci svojej vedecko-výskumnej činnosti sa venuje ekonomike, regionálnemu rozvoju a regionálnej politike. Je riešiteľom a koordinátorom viacerých vedeckých projektov (KEGA, VEGA, projekty programu cezhraničnej spolupráce SR a ČR). V minulosti pôsobil aj ako štátny tajomník ministra školstva.